Permalänk

Vågar man köpa ASRock ?

Hej

Ska välja ett moderkort till en Ryzen 5950.
Har kollat på några olika moderkort, men det är inte lätt att välja...
Lutade åt ett ASRock men vad händer om moderkortet inte har senaste BIOS när det levereras, kan jag inte använda det med en 5950 då?
Måste jag köpa t.ex ett Gigabyte som kan uppdateras utan installerad CPU för att vara säker? En funktion som ASRock inte verkar ha.

Väljer t.ex mellan dessa tre just nu:
https://www.inet.se/jamfor?compare=1902917&compare=1902717&co...

Permalänk
Medlem

Jag hade vänt mig till återförsäljaren för ett exakt svar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Jag hade vänt mig till återförsäljaren för ett exakt svar.

Jag hade tänkt beställa nu i helgen så hade hoppats att nån här på forumet kanske visste. Någon annan ?

Permalänk
Medlem

Maila tillverkaren. De hinner nog svara innan söndag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Enligt min mening så är Asrock en av de bästa moderkorts tillverkarna sista åren, kan hända att det står på deras hemsida om de klarar 5xxx serien direkt.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Det fanns inga BIOS för 5000-serien när de brädorna släpptes, så det är nog bara återförsäljaren som kan garantera att de fungerar direkt ur lådan. De kan ha legat på hyllan för länge. Ett val är ju att utnyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen. Jag hade dock väntat till måndag och ringt då och frågat ÅF om de kan skicka ett garanterat uppdaterat kort. Eller köpt ett kort med flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Jag hade tänkt beställa nu i helgen så hade hoppats att nån här på forumet kanske visste. Någon annan ?

Varför stressa igenom en beställning nu i helgen, inga paket kommer skickas innan nästa vardag oavsett.

Permalänk
Medlem

Har för mig att just Inet erbjuder hjälp med uppdatering av BIOS, dock endast i butik. Föreslår att du antingen frågar Inet om detta eller att du helt enkelt köper moderkort med stöd för bios flashback.

Visa signatur

R5 5600x - EVGA GTX 1080 FTW3 - 32GB DDR4

Permalänk

Tack för tipsen. Jag chansar inte, det får bli ett moderkort med flashback. Orkar inte maila/ringa runt halva världen eller skicka tillbaka produkter med flera veckors extra fördröjning bara för att testa. Dags för att Asrock att följa med i utvecklingen ?