Permalänk
Medlem

Moderkort till I5 6500 *panik*

Hej!

Håller på att bygga en stationär till min bror i julklapp då hans laptop gick sönder - jag hade några delar befintliga inkl. ett lenovo moderkort med en i5 6500 som jag plockade från en kompis dator vid uppgradering.

Nu visar det sig att det finns ett bios-lösenord på moderkortet som gör att jag inte kan välja vilken hårddisk som skall bootas ifrån (har pratat med tidigare ägare men han har ingen aning). Jag installerade t.om. windows på en SSD via ett annat system och hoppades på att den skulle plockas upp automatiskt vilket den inte gjorde.

Så min fråga är nu sweC, finns någon i västerbottenstrakten som har ett moderkort som är kompatibelt liggandes till en i5 6500?

Behöver den ju såklart innan den 24'e... Vilket är lite tight om tid.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har du testat att återställa Bios? Känns som det borde gå att lösa och kunna ta bort lösenordet.

Lev&må!
Hylve

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Har du testat att återställa Bios? Känns som det borde gå att lösa och kunna ta bort lösenordet.

Lev&må!
Hylve

Hej!

Jag har testat lyfta ur CMOS i cirka en minut, detta gjorde ingen skillnad.

Kan det vara så att jag inte gjorde det tillräckligt länge?

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta bort CMOS-batteriet och sätta tillbaka det efter ett tag? Det brukar vara en metod för att nollställa moderkortet.

Edit:
Såg ditt svar till personen ovanför mig efter jag skickade mitt svar. :/

Vilket moderkort pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Hej!

Jag har testat lyfta ur CMOS i cirka en minut, detta gjorde ingen skillnad.

Kan det vara så att jag inte gjorde det tillräckligt länge?

Ur med ström och batteri i några minuter. Det kan ju även finnas "jumper" som behöver byglas. Har du någon manual till moderkortet?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Du kan inte hammra Boot-menu knappen vid uppstart för att komma in i Windows? Finns lite tredjeparts verktyg som eventuellt kan få fram/ta bort lösenordet nämligen. Alternativt kanske det går att uppdatera BIOS från Windows, och då kanske Windows bootar självmant.

Permalänk

Jag vet att det ska finnas en Jumper på moderkortet som nollställer lösenordet, ibland så är dock inte pinnarna lödda så det två kontakt ytor som man i så fall får bygla med något(en skruvmejsel brukar funka)

ifall du kan ge en bild på moderkortet eller ett P/N så kan jag nog hitta de åt dig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har dessvärre ingen manual! Men hittade 3 pins som stod clr1 något vid, kan jag ta bort plastbiten eller byta plats på den?

Permalänk
Medlem

Antar att två av pinsen är byglade nu? Då brukar man få flytta på bygeln.

Du har inget modellnamn på moderkortet?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Som många andra säger.
kan du fixa bild/modell på moderkort är det betydligt enklare att hjälpa/ komma med ideer

kan även finnas någon/några inställning i bios som blockerar

vet jag hade problem med en Asus Rog dator (den slimmade stationära varianten)
och var typ 4 olika inställningar i bios man va tvungen att ändra för att tillåta boot från en annan HDD med ett nyss OS som du nämnde att du hade försökt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Helljanek: Löste sig problemet?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

@Helljanek: Löste sig problemet?

Hej! Jag fick hjälp av en kille i PM som visade var resetbygeln var på moderkortet, det gick inte fläckfritt ändå men efter många om och men så fick jag det att fungera! Ursäktar för ingen återkoppling men julen är ju redan hektisk nog

God jul alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Hej! Jag fick hjälp av en kille i PM som visade var resetbygeln var på moderkortet, det gick inte fläckfritt ändå men efter många om och men så fick jag det att fungera! Ursäktar för ingen återkoppling men julen är ju redan hektisk nog

God jul alla!

Kanon!

God jul!

Visa signatur

Dalmas..