Ingen signal vid omstart och start från strömsparläge

Permalänk
Medlem

Ingen signal vid omstart och start från strömsparläge

Beställt hem en ny dator med följande specs.

Ryzen 7 3700X

Gigabyte B550M Aorus Elite

Gigabyte RTX 3070 Eagle

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB

Kingston A2000 1TB SSD

Kolink Enclave 700W

Installerat windows själv men inte aktiverat det ännu. Det problem jag har är att vid omstart kommer ingen signal igen till skärmen och datorns cpu fläkt snurrar som vanligt, men de övriga fläktarna snurrar antingen inte alls eller snurrar endast en. Samma sak händer om jag sätter datorn i strömsparläge och ska starta därifrån. Har uppdaterat alla drivrutiner. Ska köpa en ny skärm vilket fall och får testa om det kan fungera. Skärmen jag har nu är en BenQ XL2411P.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa stänga av alla strömsparfunktioner i BIOS

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner syftar du på? Hittar inte speciellt mycket om det i BIOS.

Kan även uppdatera om att en ny skärm inte löst problemet tyvärr. Verkar också som att vid omstart fungerar det för de mesta, däremot hände det en gång att jag var tvungen att trycka på startknappen för att få igång datorn helt (skärm och alla fläktar) vid omstart. Känns som det är något mjukvarufel, alternativt fel på PSU eller grafikkort? Känns dock konstigt i och med att datorn är helt ny.

Permalänk
Medlem

Nu har jag även fått en bluescreen vid spelande som ledde till en automatisk omstart och en till omstart 1 timme senare utan bluescreen.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Verkar som att datorn väljer att starta om sig efter ett tag när jag kör tyngre spel. Hade även problem med att starta upp den efter att jag stängt av automatisk omstart, verkar dock inte hända igen. Annars kvarstår samma problem som tidigare nämnt i tråden.

Permalänk
Medlem

Hat du testat med drivrutinerna för moderkortet från gigabytes hemsida?

Permalänk

Hade samma problem själv fast med en 5600x.
Jag resetade Bios till optimal settings. efter det försvann mina problem.

Permalänk
Medlem

Det låter som att RAM stickorna är bråkiga, kör memtest.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har nu testat både att ladda optimal settings i bios och kört windows minnesdiagnostik. Fanns inget problem enligt den och tyvärr verkar inte en reset av bios ha hjälpt heller.

Permalänk
Medlem

Har nu ominstallerat windows och stängt av Core Performance Boost i BIOS. Testat haft The Hunter igång i över 6 timmar utan omstart. Tidigare har datorn alltid startat om efter 1-2 timmar. Men datorn vaknar fortfarande inte upp ordentligt efter strömsparläge, ingen av chassifläktarna lyser men gör små försök till att börja snurra/alla snurrar/endast några snurrar (är olika varje gång). Tangentbord och mus lyser inte upp för ens jag trycker på knapparna. Skärmen visar ingenting heller.