Permalänk
Medlem

@Mindfighter
Angående pågående Corona pandemi, Så hade ju Finland ett beredskapslager med bl.a. ansiktsmasker, så det blev aldrig ett direkt hot att sjukvården skulle få brist på ansiktsmasker. Men även Företag började köpa in ansiktmasker (till självkostnads pris) genom sina kontaker i världen i våras när det var allvarlig brist/svårt att få tag på skyddsutrustning till sjukvården. Speciellt Mirka (tillverkar sandpapper och dylikt), står ut med att skaffa fram en knapp miljon "vanliga" munskydd och 100 000 mer avancerade skydd till sjukhusen. För att förhindra risken att det skulle bli brist.

Det här gäller för Sverige, Angående Självförsörjningen.

alla. Siffror i volym för några livsmedel:
Idag 1988
Tomat 15% 25%
Äpple 20% 20%
Lamm 30% 85%
Sallat 40% 30%
Gurka 45% 55%
Nöt 55% 90%
Potatis 70% 110%
Lök 70% 55%
Gris 70% 110%
Fågel 70% 100%
Mjölk 75% 110%
Ägg 95% 105%
Socker 100% 110%
Morötter 110% 85%
Spannmål 120% 110%

Källa: https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-ko... (21.12.2020)
https://www.atl.nu/lantbruk/finland-redo-vid-kris/ (21.12.2020)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Man blir rädd när man ser vilka personer som fattar beslut om Sverige och folkhälsan i övrigt. Snacka om dåliga reflexer och dåliga ursäkter.

Alltså, jag har inte mycket tillövers för den politiska riktning som regeringen består utav nu, men att säga att det är personerna det är fel på är att förenkla det lite väl.
Det är systemet och politiken i allmänhet som är problemet. Allting tar sjuhundra år att göra för att det ska gå igenom byråkrati och vara "rätt". Titta på besluten som kom nu, från midnatt har vi inreseförbud trots att man bestämt sig att ta beslutet igår. Och då står folk och säger "Jamen det har gått ganska fort!". Det är ju inte den personen som det är fel på, det är systemet... Ett sådant beslut hade med rätt praxis och förberedelser kunnat tagits redan igår, nu dröjer det 1,5 dygn... Pinsamt tamefan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Släkten skakar bara på huvudet åt oss "dumma svenskar".

Du kunde inte riktigt låta bli att ta med den där kommentaren, eller hur? Onödigt, din släkt i Finland får skaka hur länge de vill, skaka på bara.

Tycker det är lite fjantigt med den här typen av provocerande kommentarer och sedan är det som så, om du inte redan visste det att fruktansvärt många svenskar har en hel del finskt DNA i sig vilket beror på att det kom horder av finnar till Sverige redan för ca 400 år sedan till Sverige, de så kallade skogsfinnarna.

Lägg ner det där fjantiga vi och dom snacket. Den här nationstävlingen mellan länderna under Corona epedimin är något som pressen skapat, varför måste vi sjunka lika lågt själva här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tycker det är lite fjantigt med den här typen av provocerande kommentarer och sedan är det som så, om du inte redan visste det att fruktansvärt många svenskar har en hel del finskt DNA i sig vilket beror på att det kom horder av finnar till Sverige redan för ca 400 år sedan till Sverige, de så kallade skogsfinnarna.

Lägg ner det där fjantiga vi och dom snacket. Den här nationstävlingen mellan länderna under Corona epedimin är något som pressen skapat, varför måste vi sjunka lika lågt själva här?

Tycker du reagerar väl hårt, handlar överhuvud taget inte om dna, vem som flyttat var eller någon tävling. VAR fick det ens ut det ifrån mitt inlägg?! Jag bor själv här som du kanske noterar och ingenstans skriver jag om att någon skulle ha ett överlägset dna, allt sånt är helt i ditt eget huvud.

Som sagt jag trodde att deras puckel skulle komma och vi skulle få större fördel av att vi ”tog smällen i våras” (d.v.s. flock-immunitet) under hösten, verkar inte så... uppenbarligen gör de mer rätt än vi gör, så varför tittar vi inte på vad de gör och lär oss av det? Ska man inte lära sig av andra?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker du reagerar väl hårt, handlar överhuvud taget inte om dna, vem som flyttat var eller någon tävling. VAR fick det ens ut det ifrån mitt inlägg?! Jag bor själv här som du kanske noterar och ingenstans skriver jag om att någon skulle ha ett överlägset dna, allt sånt är helt i ditt eget huvud.

Som sagt jag trodde att deras puckel skulle komma och vi skulle få större fördel av att vi ”tog smällen i våras” (d.v.s. flock-immunitet) under hösten, verkar inte så... uppenbarligen gör de mer rätt än vi gör, så varför tittar vi inte på vad de gör och lär oss av det? Ska man inte lära sig av andra?

Jag överreagerar säkert men ja, att du tog med kommentaren om "dumma svenskar" störde mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag överreagerar säkert men ja, att du tog med kommentaren om "dumma svenskar" störde mig.

Ber om ursäkt, därför jag fnuttade den! (och skrev att jag skakade tillbaka)

Hur som helst tror jag vi kan dra en och annan lärdom.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ber om ursäkt, därför jag fnuttade den! (och skrev att jag skakade tillbaka)

Hur som helst tror jag vi kan dra en och annan lärdom.

Nu kramas vi

eller nej förresten, det är ju Corona

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

...trodde att de enbart hade skjutit puckeln framför sig och att det skulle straffa sig nu under hösten, men verkar ju inte som det blev så, så nåt rätt gör dom!

Som referens har Finland 5.5 miljoner invånare och vi 10.2 miljoner.

Det finns dock en uppenbar skillnad som man inte tidigare vågat skriva om där vissa områden är hårt drabbade, mest pga trångboddhet men även av andra relativt nya orsaker. Att en "brukare" inom äldrevården kan ha 30 olika "personal" på en vecka är helt vansinnigt.

Har vi inget roligare att skriva om? Snart lär vi nog döpa om forat till SweCorona.

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt ganska förvånad när Sverige typ första gången stängde av resor från Storbritannien men det är ju ett rätt steg, MEN det bästa tyvärr är att helt stänga av alla resor. Även om man stänger av alla resor så kan det ändå vara väldigt svårt att stoppa och risken finns också att vaccin kommer inte fungera bra. Så jag vill bara varna er alla att vara beredda på att acceptera detta kan bli något vi tvingas leva med.

Jag har också sagt här tidigare angående att vaccinet kan vara värdelöst om det kommer en muterad variant av Corona och nu finns den risken faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag har också sagt här tidigare angående att vaccinet kan vara värdelöst om det kommer en muterad variant av Corona och nu finns den risken faktiskt!

Den risken är ganska liten nu, men den kommer att öka en del när vaccinet kommer, eftersom selektionstrycket blir större när viruset har färre möjliga att infektera, och starkare försvar hos de som blir smittade trots vaccin.
Men, liksom man kan snabbt (på ett halvår) byta aktiv virustyp i influensavaccin utan en helt ny godkännandeprocess, så räknar jag med att man på motsvarande sätt kan fånga upp förändrade varianter av även detta virus och göra uppdaterade vaccin inför säsongen efter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den risken är ganska liten nu, men den kommer att öka en del när vaccinet kommer, eftersom selektionstrycket blir större när viruset har färre möjliga att infektera, och starkare försvar hos de som blir smittade trots vaccin.
Men, liksom man kan snabbt (på ett halvår) byta aktiv virustyp i influensavaccin utan en helt ny godkännandeprocess, så räknar jag med att man på motsvarande sätt kan fånga upp förändrade varianter av även detta virus och göra uppdaterade vaccin inför säsongen efter.

Var har du läst detta? Jag tycker det är VÄLDIGT VIKTIGT att vara stenhård skeptisk mot sånt. Vår FOHM är ett mycket bra exempel som upprepande haft fel och många andra människor med bättre intuition hade mer rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker du reagerar väl hårt, handlar överhuvud taget inte om dna, vem som flyttat var eller någon tävling. VAR fick det ens ut det ifrån mitt inlägg?! Jag bor själv här som du kanske noterar och ingenstans skriver jag om att någon skulle ha ett överlägset dna, allt sånt är helt i ditt eget huvud.

Som sagt jag trodde att deras puckel skulle komma och vi skulle få större fördel av att vi ”tog smällen i våras” (d.v.s. flock-immunitet) under hösten, verkar inte så... uppenbarligen gör de mer rätt än vi gör, så varför tittar vi inte på vad de gör och lär oss av det? Ska man inte lära sig av andra?

Edit: Det jag reagerade på var "...varför tittar vi inte på vad de gör och lär oss av det? Ska man inte lära sig av andra?"

Sveriges politiska ledarskap är ju beklämmande dåligt och i den meningen har Sverige gjort "fel".

Men om man lyfter blicken bara en smula så är det fortfarande höljt i dunkel vad fan som hade varit bäst respons mot covid. Och så kommer det förbli. Inte ens den som hävdar att "duh, man skulle ju bara kört en 4 veckor 110%ig lockdown överallt i hela världen!!!" får ingen poäng från mig.

Låt oss inte glömma bort att detta är, som jag sagt tidigare, en olycka som drabbat världen. Bara naiva barn och utopister(?) tror att det hade funnits ett enda "rätt svar" som med säkerhet hade minimerat allt lidande. Även nu när vi kan se tillbaka i backspegeln. Ingen människa är gud, och vi människor är inte boskap.

Lite självkritik är sunt men riktas den inte mot rätt ställe blir det pannkaka.

/Rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Var har du läst detta? Jag tycker det är VÄLDIGT VIKTIGT att vara stenhård skeptisk mot sånt. Vår FOHM är ett mycket bra exempel som upprepande haft fel och många andra människor med bättre intuition hade mer rätt.

Vad menar du? Läst? Jag vet hur selektion och evolution fungerar.

Förstår inte riktigt vad du attackerar i mitt inlägg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du? Läst? Jag vet hur selektion och evolution fungerar.

Förstår inte riktigt vad du attackerar i mitt inlägg.

Får be om ursäkt med att jag inte alls menade att attackera dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du? Läst? Jag vet hur selektion och evolution fungerar.

Förstår inte riktigt vad du attackerar i mitt inlägg.

OK nu har jag kommit på hur jag bäst kortfattat kan sammanfatta det för dig: Titta bakåt i historien om människor och deras framgång och misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

OK nu har jag kommit på hur jag bäst kortfattat kan sammanfatta det för dig: Titta bakåt i historien om människor och deras framgång och misslyckande.

Jag vet inte vad du pratar om. Förlåt, men du ger ett förvirrat intryck.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du pratar om. Förlåt, men du ger ett förvirrat intryck.

Jag menar bara att man kanske ska inte stenhårt tro på allt man "vet" om. Vi har trots allt gjort en massa misslyckande och du verkar optimistisk att vi kommer kunna hantera detta just nu.

Permalänk
Medlem

Nya rön - https://sverigesradio.se/artikel/7632204, "Nu när många vill testa om de bär på antikroppar mot covid-19, är det viktigt att testet man gör mäter rätt typ av antikropp":

Citat:

[...]– I början när man varit sjuk får man båda antikropparna, det vill säga antikroppar både mot nukleokapsid och spikeproteinet, säger hon.

– Det vi ser nu, när vi följer de här individerna, är att just nukleokapsidantikropparna försvinner ganska snabbt, fortsätter hon.

Som svar på en coronainfektion bildar immunförsvaret en rad olika antikroppar. En del riktade mot piggarna på virusets yta, spikeproteinet, medan andra riktar in sig mot andra delar av viruset.[...]

Citat:

När man mätte antikroppar i våras och i början på sommaren, hade de som varit sjuka nog sina nukleokapsidantikroppar kvar.

– Nu har det gått ganska lång tid sedan vår första våg. Många av de testerna som finns på stan mäter bara nukleokapsidantikropparna, och då tror jag att många kommer att få ett falskt negativt svar, om de testar sig med en sådan metod [...]

Det är allt mer att hålla reda på, utöver den nya Johnson-mutationen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den nya brittiska virusvarianten orsakar mildare sjukdom? Ofta är mer smittsamma virus mildare. Om så vore fallet är det bara bra om den varianten tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Någon som vet om den nya brittiska virusvarianten orsakar mildare sjukdom? Ofta är mer smittsamma virus mildare. Om så vore fallet är det bara bra om den varianten tar över.

Inga tecken på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inga tecken på det.

Finns det tecken på motsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det tecken på motsatsen?

Det som rapporterats hittills är att man inte ser skillnad i hur svår sjukdomen blir, bara att den eventuellt smittar lättare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det som rapporterats hittills är att man inte ser skillnad i hur svår sjukdomen blir, bara att den eventuellt smittar lättare.

Synd. Hade varit bra om någon mildare variant tog över.

Permalänk
Medlem

Dagens fråga, Hur ser läget ut i Nord Korea?

Nordkorea är väl inte landet som direkt delar med sig av samhällls information men det hade varit intressant att veta hur Covid läget är där borta.
NK måste väl vara definitionen av "shutdown" på heltid?

Bör väl inte vara mkt främmande virus och dylikt som kommer in där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd. Hade varit bra om någon mildare variant tog över.

Är ju inte så att ett virus konkurrerar ut ett annat... händer ju t.ex. att två olika influensa-varianter snurrar runt samtidigt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är ju inte så att ett virus konkurrerar ut ett annat... händer ju t.ex. att två olika influensa-varianter snurrar runt samtidigt.

Men det beror på att olika virustyper har varit i cirkulation länge, så immuniteten är "fläckig" i befolkningen. Vissa är mottagliga för en och andra för en annan.

Här handlar det om ett virus som nästan ingen har haft tidigare, och då kan mycket väl en ny variant bli kraftigt dominerande om den sprids mycket lättare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är ju inte så att ett virus konkurrerar ut ett annat... händer ju t.ex. att två olika influensa-varianter snurrar runt samtidigt.

Sant. Jag tänkte mer om det kunde komma en mildare variant som gav immunitet mot de svårare varianterna precis som vaccinerna ska kunna skydda mot olika varianter. Om den milda varianten är mer smittsam dessutom så är ju chansen högre att det är den milda varianten som man får. Men det kanske inte fungerar så? Lär ju ta tid att vaccinera bort sjukdomen så om naturen löste det själv så hade mycket varit vunnet.

Edit: Läste om någon annan variant i Danmark som möjligen var svårare att vaccinera mot.

"Ny virusmutation oroar i Danmark

En ny mutation av coronaviruset, kallad N439K, har upptäckts i Danmark. Varianten oroar experterna vid smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut, eftersom den verkar vara mindre känslig för vaccin.

- Vi bekymrar oss över hur effektivt ett vaccin kommer att vara mot N439K, säger avdelningschef Tyra Grove Krause. Därför är det relevant att hålla ett öga på hur utbredd smittan med denna variant är och om den sprider sig bland särskilt utsatta grupper.

Mutationen har påvisats i 1 624 prover under hösten, primärt i områdena runt Köpenhamn och i Sydjylland. Inga dödsfall har dock registrerats.

Varianten har ingen koppling till den smitta som påvisats hos minkar i Danmark. Den uppges heller inte ha något att göra med den mer smittsamma mutation som nyligen påvisats i Storbritannien.

(TT)
SVT · Clarence Frenker"
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Finns många olika varianter.

Permalänk
Medlem

Återgår till mars månad. Varför sattes inte resenärer från Skidturistorterna och Iran i karantän bums och testades? Kanske inte skulle gjort varken bu eller bä eller så hade tusentals liv räddas. Alltså inte bara de som dog utan även de yngre som drabbats och har lång väg tillbaka till ett normalt liv.

Citat i tråden från mars 2020

Skrivet av anon301768:

Niklas Arnberg, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Det här viruset kommer förmodligen att bli ett nytt så kallat säsongscoronavirus. Vi har faktiskt redan fyra säsongscoronavirus, som orsakar vanliga förkylningar. Sannolikt kommer det nya viruset att orsaka svår sjukdom under våren, klinga av under sommaren, och komma tillbaka till hösten och vintern. Då kan vi i alla fall hoppas på att det kan finnas ett vaccin tillgängligt för människor i riskgrupper.

Fredrik Elgh, professor och överläkare vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Jag tror att det blir ett väldigt utdraget förlopp. Först fram till sommaren, sedan blir det nog lite lugnare när folk åker till sommarstugor och inte träffar så många. I augusti vill vi träffas igen och då är min förutsägelse att det börjar igen. Vi måste förbereda oss på att det håller på hela året eller ännu längre, ingen kan säga någonting annat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Återgår till mars månad. Varför sattes inte resenärer från Skidturistorterna och Iran i karantän bums och testades? Kanske inte skulle gjort varken bu eller bä eller så hade tusentals liv räddas. Alltså inte bara de som dog utan även de yngre som drabbats och har lång väg tillbaka till ett normalt liv.

Citat i tråden från mars 2020

Resenärer från kända smittozoner hanterades väl. Smittan kom in och spreds från annat håll.

Permalänk
Medlem

Okej @Abbs, och kollade på Niklas Amberg från citatet i mars jag citerade innan. Han fick ju rätt och verkar ha åsikten om att de som inte har några sympomer är de som spriden smittan mest.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]