Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Sverige kan inte stoppa svenska medborgare från att komma in i landet när man stoppar resenärer från Storbritannien. Vilka regler som kommer att gälla svenskar är dock fortfarande oklart – men det kan komma att bli krav på karantän, rapporterar SVT.

– Vi för en diskussion med Folkhälsomyndigheten just nu om hur svenskar som återvänder ska tänka och vilka insatser som krävs för detta, säger inrikesminister Mikael Damberg (S).

Herregud, pandemin har varat i över 10 månader, varför finns det ingen färdig plan för en så simpel sak som detta redan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Herregud, pandemin har varat i över 10 månader, varför finns det ingen färdig plan för en så simpel sak som detta redan?

Det är nog just för att det helt enkelt inte är en simpel sak.
Så länge vi inte är en totalitär polisstat finns det inte lagrum för att garantera fullständig tvångskarantän i några som helst former.
Det jobbas på en pandemilag som skulle "kunna snabbas på" och vi får hoppas att den stiftas vattentätt för vi vill inte ha den senare när pandemin är över som täckmantel för staten att bedriva andra oönskade aktiviteter.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Ja, att man förstår att riskerna är låga om man är under 50 år så sker ingeting.

I avwrige har 74 personer dött av corona som är under 50 år. Oxh av dessa ahar de haft hjärt/kärlsjukdomar, diabetes och höt blodtryck.

Säg det till de långtidssjuka under 50.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det är nog just för att det helt enkelt inte är en simpel sak.
Så länge vi inte är en totalitär polisstat finns det inte lagrum för att garantera fullständig tvångskarantän i några som helst former.
Det jobbas på en pandemilag som skulle "kunna snabbas på" och vi får hoppas att den stiftas vattentätt för vi vill inte ha den senare när pandemin är över som täckmantel för staten att bedriva andra oönskade aktiviteter.

Visst är det så, men när började man jobba på "pandemilagen"? Man tog den garanterat inte på allvar förrän efter sommaren.
Vi tar inga förhastade beslut i Sverige, och tidigare har det varit en fördel, men nu börjar det mer kännas som en nackdel.
Jag var en försvarare av den "svenska strategin" tidigare, men nu ser det mer och mer ut som att vi bara var sena på bollen när vi i slutändan ändå börjar göra som "alla" andra. Fast det kanske är tur, man ser ju tydligt nu under den andra vågen hur förhoppningarna på svensk flockimmunitet bara var just det - förhoppningar, och att svenskar inte alls är så bra på att använda huvudet och social distansera som man först försökte inbilla sig.
Ut och trängs i julhandeln bara, det finns säkert en handfull IVA-platser kvar.

Ser dessutom f.ö. inte hur karantästvång för inresande från högriskområden = totalitär polisstat.
Med den logiken så är våra grannländer totalitära polisstater, och det tror jag inte någon skulle påstå.

Skrivet av Lafiel:

Ja, att man förstår att riskerna är låga om man är under 50 år så sker ingeting.

I avwrige har 74 personer dött av corona som är under 50 år. Oxh av dessa ahar de haft hjärt/kärlsjukdomar, diabetes och höt blodtryck.

Vi har 1 miljon smittade av dessa var 850 000 under 50 år. Och 74 dött.

1 på 100 000 dödlighet.

Jag vill väldigt gärna ha en källa på ditt påstående.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag vill väldigt gärna ha en källa på ditt påstående.

Döda under 50 år är totalt 96 st enligt FHMs statistik. Hur många som har haft underliggande sjukdomar är inte offentligt, eller iaf inte sammanställt i deras siffror för landet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Döda under 50 år är totalt 96 st enligt FHMs statistik. Hur många som har haft underliggande sjukdomar är inte offentligt, eller iaf inte sammanställt i deras siffror för landet.

Tack. Var dock mest påståendet med en miljon smittade jag ville ha källa på.
Tittar jag på FHMs statistik har vi i skrivande stund 367.000 bekräftade fall, och visst det är inte omöjligt att vi har 1.000.000 fall om man räknar in alla obekräftade, men det är bara ett antagande som mycket väl kan vara fel, vilket skulle kasta omkull hans påstående och statistik rejält.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Det landar ju plan varje dag från UK I sverige, det är redan försent, den smittan finns garanterat här ochså, bara en tidsfråga innan man upptäcker den, livet går vidare.

<media gör det ju bara värre när de blåser på såhär. Vissa människor har ju smått panik snart, det ser man när man är ute bland folk på affärerna och så.

Jag är snart den enda på min arbetsplats ochså som inte varit hemma en vecka el 2 pga lite snor i näsan el så och inte kunnat gå till jobbet.

Permalänk
Medlem

För att hålla kurvan så platt som möjligt kan man ändå tänka sig att ett inreseförbud från UK har effekt då vi får färre smittkedjor baserade på den nya mutationen.

Jämför med våra grannländer i våras där vi verkar haft fler ’startpunkter’ än dem (pga sportlovsresor) och därmed avsevärt större smittspridning i slutänden.

Men visst finns det säkert ett visst mått av signalpolitik i beslutet också.
Hade UK dessutom inte tänkt lämna EU 31/12 kanske beslutet sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det landar ju plan varje dag från UK I sverige, det är redan försent, den smittan finns garanterat här ochså, bara en tidsfråga innan man upptäcker den, livet går vidare.

<media gör det ju bara värre när de blåser på såhär. Vissa människor har ju smått panik snart, det ser man när man är ute bland folk på affärerna och så.

Jag är snart den enda på min arbetsplats ochså som inte varit hemma en vecka el 2 pga lite snor i näsan el så och inte kunnat gå till jobbet.

Går du fortfarande till jobbet med förkylningssymptom?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Alltså hysterin kring detta gör snart mer skada en själva viruset. Nu stänger hela europa gränserna till Storbrittanien pga en virusträng som eventuellt kan vara mer smittsam. Det är total panik hos politiker och det smittar av sig till befolkningen. Är inte ett jävla skit rädd för viruset, men allt man ställer till med runt om skrämmer mig ordentligt. Missförstå mig inte, jag är helt för alla rationella åtgärder som görs och gör allt i min makt för att minska smittspridningen men detta har gått för långt nu. Förra gången var det minkviruset som skrämde upp hela världen, allt tack vare våra fina medier och nu detta.

Citat från forskarna i Storbrittanien:

"Uppgifterna om den ökade smittsamheten hos den nu identifierade virusvarianten (VUI202012/01), är fortfarande preliminära och ytterligare analyser pågår i Storbritannien för att bekräfta resultaten. Det är därför för tidigt att säkert säga om den nu identifierade virusvarianten är mer smittsam, och i sådana fall hur mycket, men inget tyder på att den skulle ge en allvarligare sjukdom hos de som drabbas."

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alltså hysterin kring detta gör snart mer skada en själva viruset. Nu stänger hela europa gränserna till Storbrittanien pga en virusträng som eventuellt kan vara mer smittsam. Det är total panik hos politiker och det smittar av sig till befolkningen. Är inte ett jävla skit rädd för viruset, men allt man ställer till med runt om skrämmer mig ordentligt. Missförstå mig inte, jag är helt för alla rationella åtgärder som görs och gör allt i min makt för att minska smittspridningen men detta har gått för långt nu. Förra gången var det minkviruset som skrämde upp hela världen, allt tack vare våra fina medier och nu detta.

Citat från forskarna i Storbrittanien:

"Uppgifterna om den ökade smittsamheten hos den nu identifierade virusvarianten (VUI202012/01), är fortfarande preliminära och ytterligare analyser pågår i Storbritannien för att bekräfta resultaten. Det är därför för tidigt att säkert säga om den nu identifierade virusvarianten är mer smittsam, och i sådana fall hur mycket, men inget tyder på att den skulle ge en allvarligare sjukdom hos de som drabbas."

Samtidigt så har det hällts baljor med skit över västvärldens politiker för att man inte tog Sars Cov-2 på allvar när det väl upptäcktes i Kina. Nu säger bland annat du att de inte ska överreagera på nya rön. Säga vad man vill om politikerna men en sak är säker, vad de än gör så får de skit.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jaxione:

Alltså hysterin kring detta gör snart mer skada en själva viruset. Nu stänger hela europa gränserna till Storbrittanien pga en virusträng som eventuellt kan vara mer smittsam. Det är total panik hos politiker och det smittar av sig till befolkningen. Är inte ett jävla skit rädd för viruset, men allt man ställer till med runt om skrämmer mig ordentligt. Missförstå mig inte, jag är helt för alla rationella åtgärder som görs och gör allt i min makt för att minska smittspridningen men detta har gått för långt nu. Förra gången var det minkviruset som skrämde upp hela världen, allt tack vare våra fina medier och nu detta.

Citat från forskarna i Storbrittanien:

"Uppgifterna om den ökade smittsamheten hos den nu identifierade virusvarianten (VUI202012/01), är fortfarande preliminära och ytterligare analyser pågår i Storbritannien för att bekräfta resultaten. Det är därför för tidigt att säkert säga om den nu identifierade virusvarianten är mer smittsam, och i sådana fall hur mycket, men inget tyder på att den skulle ge en allvarligare sjukdom hos de som drabbas."

Vad har gått för långt? Hur väger du en konkurs mot ett eller flera människoliv?
Med tanke på vilka åtgärder man har varit tvungen att vidta i vården, så är jag "glad" att min svåger fick sin lungcancer ett halvår innan pandemin slog till, för hade han fått den idag finns risken att han inte hade fått vård innan det var för sent. Och då är han inte ens i riskgrupp för nånting alls.

Det känns som att många glömmer att helt normala, behandlingsbara sjukdomar kan döda folk i den nuvarande situationen, på grund av att vårdplatserna upptas av folk som i "vanliga tider" inte skulle varit på sjukhuset alls. Jag hade en diskussion med min kusin häromdagen som i starka ordalag tyckte att man skulle släppa alla restriktioner och bara låta det ha sin gilla gång. Han tyckte att det var alldeles för många konkurser. Jag undrade om han skulle tyckt samma sak om nån i hans omgivning hade fått en canceroperation uppskjuten för att IVA-personalen var sjuka och tvungna att ta folk från onkologin. Verkade inte som han tänkt i de banorna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Samtidigt så har det hällts baljor med skit över västvärldens politiker för att man inte tog Sars Cov-2 på allvar när det väl upptäcktes i Kina. Nu säger bland annat du att de inte ska överreagera på nya rön. Säga vad man vill om politikerna men en sak är säker, vad de än gör så får de skit.

Så är det absolut. Men en situation där världens ledare agerar pga rädsla och för att verka starka är allt annat än optimal. Som frankrike som stoppat transporter tom. Vad är det? Denna nya strängen av virus upptäcktes i September, men nu får alla totalpanik.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad har gått för långt? Hur väger du en konkurs mot ett eller flera människoliv?
Med tanke på vilka åtgärder man har varit tvungen att vidta i vården, så är jag "glad" att min svåger fick sin lungcancer ett halvår innan pandemin slog till, för hade han fått den idag finns risken att han inte hade fått vård innan det var för sent. Och då är han inte ens i riskgrupp för nånting alls.

Det känns som att många glömmer att helt normala, behandlingsbara sjukdomar kan döda folk i den nuvarande situationen, på grund av att vårdplatserna upptas av folk som i "vanliga tider" inte skulle varit på sjukhuset alls. Jag hade en diskussion med min kusin häromdagen som i starka ordalag tyckte att man skulle släppa alla restriktioner och bara låta det ha sin gilla gång. Han tyckte att det var alldeles för många konkurser. Jag undrade om han skulle tyckt samma sak om nån i hans omgivning hade fått en canceroperation uppskjuten för att IVA-personalen var sjuka och tvungna att ta folk från onkologin. Verkade inte som han tänkt i de banorna.

Restriktioner har jag inte sagt något om, det är enligt mig rationella åtgärder. Men att stänga gränserna pga något som media blåst upp något oerhört innan det ens finns bevis är enligt mig inte rationellt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Restriktioner har jag inte sagt något om, det är enligt mig rationella åtgärder. Men att stänga gränserna pga något som media blåst upp något oerhört innan det ens finns bevis är enligt mig inte rationellt.

Menar du att politikerna får sin information från media? Alla de rapporter som myndigheter och andra instanser gör går till en stor papperskorg och sen sitter Löfvet och läser Aftonbladet och tänker att nä nu är det kris! Stäng gränsen!
Det som för dig verkar extremt är kanske inte det utan att det finns mer bakom det än en löpsedel.
Sen kan det vara fel beslut ändå, det vet inte jag...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jaxione:

Restriktioner har jag inte sagt något om, det är enligt mig rationella åtgärder. Men att stänga gränserna pga något som media blåst upp något oerhört innan det ens finns bevis är enligt mig inte rationellt.

Vetenskapen har ju dock den envisa åsikten att saker och ting ska bevisas och undersökas. Sånt tar tid. Tid man kanske inte alltid har i den situation vi nu befinner oss.

Jag håller med om att man inte ska handla "i affekt" och vidta helt galna åtgärder vid minsta antydan av nånting, men sen får vi också använda försiktighetsprincipen, ställt mot konsekvenserna. Vad drabbar det om vi tillfälligt stoppar flyg från UK medan den nya varianten undersöks grundligare? Vilka konsekvenser kan det få om vi låter bli?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vetenskapen har ju dock den envisa åsikten att saker och ting ska bevisas och undersökas. Sånt tar tid. Tid man kanske inte alltid har i den situation vi nu befinner oss.

Jag håller med om att man inte ska handla "i affekt" och vidta helt galna åtgärder vid minsta antydan av nånting, men sen får vi också använda försiktighetsprincipen, ställt mot konsekvenserna. Vad drabbar det om vi tillfälligt stoppar flyg från UK medan den nya varianten undersöks grundligare? Vilka konsekvenser kan det få om vi låter bli?

Nej det har du rätt i.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Menar du att politikerna får sin information från media? Alla de rapporter som myndigheter och andra instanser gör går till en stor papperskorg och sen sitter Löfvet och läser Aftonbladet och tänker att nä nu är det kris! Stäng gränsen!
Det som för dig verkar extremt är kanske inte det utan att det finns mer bakom det än en löpsedel.
Sen kan det vara fel beslut ändå, det vet inte jag...

Nej inte politikerna, men media blåser upp det, skrämmer upp folket, som sätter press på politiker som tar beslut därefter. Sen vet inte jag heller om det är rätt eller fel beslut. Jag bara ventilerar som alla andra.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej inte politikerna, men media blåser upp det, skrämmer upp folket, som sätter press på politiker som tar beslut därefter. Sen vet inte jag heller om det är rätt eller fel beslut. Jag bara ventilerar som alla andra.

Så kan det absolut vara. Tror mer på att andra partier (oppositionen) försöker ta några enkla poäng och verka handlingskraftiga vilket kan ställa till det. Plus en kung som borde hålla tyst... ¨
Komplext är det och jag är glad att jag inte är politiker. Så mycket skit de får ta och hur skiten framförs är inte rimligt.

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste, som media på något konstigt vis i stort verkat missa att uppmärksamma, är huruvida den nya virusvarianten kan tänkas vara tillräckligt annorlunda för att uppbyggd immunitet ska försvagas. Kort sagt, kan det innebära att de utvecklade vaccinen blir mindre effektiva? Ett mardrömsscenario vore ju om det blir en äkta andra våg med detta muterade virus.

Nåväl, vad jag kunnat hitta så är det troligen så att vaccinen kommer ge immunitet även mot denna variant, men helt säker kan man inte vara förräns det testats skarpt.

Det är förmodligen hopplöst att försöka hindra det muterade viruset att ta sig in i landet vid det här laget, särskilt som det redan funnits i Danmark en längre tid. Symptomen går ju inte att skilja från den "vanlig" covid-19, så det är väldigt lätt för viruset att dölja sig så länge det är i minoritet eftersom man bara sekvensierar en mycket liten bråkdel av alla prov.

Jo, jag är också orolig över att vi nu till viss del har gått över till signalpolitik. Pressen på regeringen blev väl för stor i slutändan. Den hittills totalt meningslösa coronakommissionen bidrog säkert. Jag är inte nödvändigtvis helt emot ett resestopp från Storbritannien, det kan göra att spridningen av den nya varianten saktas ned även om det inte går att hindra det fullt ut. Det finns andra konsekvenser av ett resestopp däremot, och då tänker jag mest på varutransporter. Att 100 000 svenskar i Storbritannien hindras från att resa hem till Sverige över jul ser jag bara som positivt; de borde ändå inte resa hem utan stanna där de är, denna julen.

Ansiktsskydd under rusningstid i kollektivtraffik när smittspridningen är hög kan också vara rimligt om det inte går att få bukt med trängsel på annat sätt. Men att helt stänga kommunala aktiviteter och anläggningar även för barn ser jag som ett riktigt dåligt beslut. Även om det bara är över jullovet kan jag inte se att det har någon positiv smittskyddseffekt alls. Barn som umgås utomhus eller i kontrollerade former är många gånger bättre på alla sätt och vis än uttråkade barn som umgås hemma hos varandras familjer. Jag tror nedstängningningen av idrottsanläggningar för barn kan ha en negativ konsekvens för smittspridngen och skulle gärna se FHM kommentera detta på nästa pressträff. FHM och regeringen har ju hittills varit samspelta, har det ändrat sig nu? Har regeringen börjat ta fler egna initiativ, påverkade av opinionen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det känns som att många glömmer att helt normala, behandlingsbara sjukdomar kan döda folk i den nuvarande situationen, på grund av att vårdplatserna upptas av folk som i "vanliga tider" inte skulle varit på sjukhuset alls. Jag hade en diskussion med min kusin häromdagen som i starka ordalag tyckte att man skulle släppa alla restriktioner och bara låta det ha sin gilla gång. Han tyckte att det var alldeles för många konkurser. Jag undrade om han skulle tyckt samma sak om nån i hans omgivning hade fått en canceroperation uppskjuten för att IVA-personalen var sjuka och tvungna att ta folk från onkologin. Verkade inte som han tänkt i de banorna.

Exakt det där är en av de största anledningarna till att hålla kurvan nere. Även om det är få som avlider som följd av att bli inlagd på sjukhus för COVID-19 numera tack vare bättre vårdsrutiner via "trial & error", så blir överbelastningen som så att många behandlingsbara akuta sjukdomar inte kan räddas från. T.ex.; akuta problem med hjärtattack, blodproppar, stroke, hjärnblödningar, blodförgiftning, och så vidare, får inte den akuta hjälp som behövs och leder då till ytterligare onödiga dödsoffer.

Så indirekt kan det bli fler dödsoffer på grund av en överbelastad vård även om inte majoriteten av dödsoffren kommer från inlagda COVID-19-patienter. Som sagt dussintals gånger innan är detta virus extremt smittsamt och det kan dessutom attackera flera organ i kroppen verkar det som. Hur kommer det sig då? Jo, ...

jag följer en liknande COVID-19-tråd på ett träningsforum där det snackas om hur många inom träningskretsar fått försämrad (och kanske permanent om det visar sig vara ärrbildningar) kondition efter ha överlevt en svår COVID-19 som verkar ha attackerat och orsakat skador på lungorna. Berätta för mig vilket vanligt "förkylningsvirus" som gör det!? (retoriskt riktat - inte mot någon särskild person)

Vissa här har ju berättat om hur nära & kära måste träna tillbaka sin andningsförmåga efter ha överlevt en svår COVID-19. Inte fanimig är det "bara ett förkylningsvirus" som vissa vill försöka påstå.

Sedan är vi oxå lite i en rävsaxsituation: att bara stänga ned allt leder till konkurser vilket leder till arbetslöshet, depression, och ytterligare dödstal. Och att bara leva som om normalt är varför vi är i en ökad smittspridning. Folk har tröttnat och då blir det värre.

Det fanns en enorm missuppfattning om när alla faktiskt kämpade med saker som fysiskt avstånd och undvika främlingar på offentlig platser att, "Titta hur låga siffror vi har! Viruset är inte så farligt ändå!" Det framstod som så då just för att alla kämpade hårt med desa riktlinjer, inte för att viruset var farligt. Och det behövs tills att en större del har vaccinerats. Ja, Storbritannien och delar av USA är "försökskaninerna" och potentiella svåra bieffekter kanske visas först efter 60 dagar.

Samtidigt är det större risk att drabbas av permanenta skador eller till och med döden av COVID-19 än att få kroniskt svåra biverkningar från vaccinet. (Ja, det märker vi först om cirka 60 dagar eller lite längre fram) Risk vs. Benefit-analysen visar på att Du löper större risk att drabbas svårt av COVID-19 genom att få det "naturligt" än att ta ett vaccin för det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det här med livsmedelsbrist i Storbritannien pga detta måste väl ändå vara en mediavinkling på det hela? Helt sjukt annars ju. Det är ju inte Ebola vi pratar om.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det här med livsmedelsbrist i Storbritannien pga detta måste väl ändå vara en mediavinkling på det hela? Helt sjukt annars ju. Det är ju inte Ebola vi pratar om.

Har ju inte bara med covid att göra, brexit går antagligen igenom denna gången med brist på avtal.
Så importerad mat kan det bli ont om.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det här med livsmedelsbrist i Storbritannien pga detta måste väl ändå vara en mediavinkling på det hela? Helt sjukt annars ju. Det är ju inte Ebola vi pratar om.

Stoppar man alla passagerarflyg är det klart att man inte ska ha fraktflyg/lastbilar åkandes fram och tillbaka. Sen tror jag detta uppstår delvis p.g.a. brexit, vi hade nog inte övergett ett annat EU-land, men Frankrike m.fl. kanske passar på att markera lite extra nu = ni ville ju klara er själva, lycka till typ!

Och det är nog inte livsmedelsbrist som i, nu svälter vi ihjäl, utan mer att det kommer bli brist på vissa varor som inte produceras inhemskt. Tror nog UK är mer självförsörjande än vad t.ex. vi är, det enda vi är självförsöjande med nuförtiden är väl typ toa-papper.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stoppar man alla passagerarflyg är det klart att man inte ska ha fraktflyg/lastbilar åkandes fram och tillbaka. Sen tror jag detta uppstår delvis p.g.a. brexit, vi hade nog inte övergett ett annat EU-land, men Frankrike m.fl. kanske passar på att markera lite extra nu = ni ville ju klara er själva, lycka till typ!

Och det är nog inte livsmedelsbrist som i, nu svälter vi ihjäl, utan mer att det kommer bli brist på vissa varor som inte produceras inhemskt. Tror nog UK är mer självförsörjande än vad t.ex. vi är, det enda vi är självförsöjande med nuförtiden är väl typ toa-papper.

Läste att dagarna före högtider t.ex. jul så passerar 10 000 lastbilar/dag tunneln mellan Frankrike och England. Om all trafik är stängd i minst 48h alltså måndag och tisdag då är det bara onsdag kvar som är en "normal" dag före jul. Risken är stor att inga trafikanter kommer att åka på onsdag heller, då ingen vet i det här skedet öppnas gränsen igen. Så i värsta fall kommer de över, men får inte korsa gränsen tillbaka till Frankrike och därmed blir fast i England under julen..

Så om ingen trafik åker över före julafton, så är nästa vardag på Måndag. 8 dagar utan någon typ av livsmedel eller annat gods.

Sveriges anses vara självförsörjande på 3 livsmedel morötter, spannmål och socker. Rent generellt har
Sverige en självförsörjning grad på ca 50%
Finland har en självförsörjningsgrad på ca 80%
Uk har en självförsörjningsgrad på ca 60%.
(Man skall komma ihåg att det kommer att finnas grödor där självförsörjning staden är långt över 100% och andra som är betydligt sämre, gäller alla länder)
Det man ska komma ihåg att det är landets politik som styr självförsörjningsgraden genom hur man stöder den inhemska produktionen.
Det som gör att Finland har en hög självförsörjningsgrad är troligtvis att krigsåren är ännu färskt minne och därmed prioriteras livsmedel/jordbruk högt.

Det som gör det problematiskt för England är ju att de har stora jordbruk med inriktningar på kött- och mjölkprodukter och potatis, men på special grödor som t.ex tomater är de självförsörjande till drygt 40%.
Så Julskinka och lutfisk och delikatesser som haggis och råvaror till öl och whiskey finns i överflöd, så är läget värre för de som föredrar en mer vegetarisk diet.

Får gärna fråga angående livsmedelsfrågor och/eller jordbruksfrågor.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alltså hysterin kring detta gör snart mer skada en själva viruset. Nu stänger hela europa gränserna till Storbrittanien pga en virusträng som eventuellt kan vara mer smittsam. Det är total panik hos politiker och det smittar av sig till befolkningen. Är inte ett jävla skit rädd för viruset, men allt man ställer till med runt om skrämmer mig ordentligt. Missförstå mig inte, jag är helt för alla rationella åtgärder som görs och gör allt i min makt för att minska smittspridningen men detta har gått för långt nu. Förra gången var det minkviruset som skrämde upp hela världen, allt tack vare våra fina medier och nu detta.

Citat från forskarna i Storbrittanien:

"Uppgifterna om den ökade smittsamheten hos den nu identifierade virusvarianten (VUI202012/01), är fortfarande preliminära och ytterligare analyser pågår i Storbritannien för att bekräfta resultaten. Det är därför för tidigt att säkert säga om den nu identifierade virusvarianten är mer smittsam, och i sådana fall hur mycket, men inget tyder på att den skulle ge en allvarligare sjukdom hos de som drabbas."

Dock lätt för oss som är friska och inte för gamla att hävda att vi minsann inte är rädda för viruset, dvs de av oss som inte är i en direkt riskgrupp.

Skulle du vara över 75 vore sannolikt tonläget ett annat.

Jag tror man skulle må väldigt dåligt om man smittade ner en äldre människa eller flera som senare kolade av, skulle kunna vara en nära anhörig eller vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Sveriges anses vara självförsörjande på 3 livsmedel morötter, spannmål och socker. Rent generellt har
Sverige en självförsörjning grad på ca 50%
Finland har en självförsörjningsgrad på ca 80%
Uk har en självförsörjningsgrad på ca 60%.

+1 Bra svar! Då kan man kanske baka morotskaka och leva på då.

Att Finland låg högt visste jag, men jag hade nog gissat att vi låg ännu lägre. Generellt borde vi kika på vad man gör i Finland, för enligt statistiken så ligger de bra till och de verkar alltså göra mycket rätt utan att ha tagit till större lockdown. Men så var befolkningen tidigt ute med att börja använda t.ex. munskydd (utan att behöva bli tillsagda) i butiker o.s.v. Släkten skakar bara på huvudet åt oss "dumma svenskar".

Då ska jag väl säga att jag personligen "skakade på huvudet tillbaka" i våras och trodde att de enbart hade skjutit puckeln framför sig och att det skulle straffa sig nu under hösten, men verkar ju inte som det blev så, så nåt rätt gör dom!

Som referens har Finland 5.5 miljoner invånare och vi 10.2 miljoner.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Bor i Spanien på halvtid och känns som allt här är 3 månander före Sverige. Undrar vilka restriktioner det kommer sluta med i Sverige?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare vaccinationer i EU nu när EMA rekommenderar att godkänna Pfizer/Biontech.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Man blir rädd när man ser vilka personer som fattar beslut om Sverige och folkhälsan i övrigt. Snacka om dåliga reflexer och dåliga ursäkter.