Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Hur ser tillgängligheten ut för xbox series x här efter helgerna? Fortfarande slutsålt eller börjar det fyllas på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Hur ser tillgängligheten ut för xbox series x här efter helgerna? Fortfarande slutsålt eller börjar det fyllas på?

Webhallen verkar få in då och då. Håll utkik där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Tjena!

Vad är era anledningar till att ni köper XS och inte PS4? Jag står i valet och kvalet - gillar xbox men ps5 har en ny kontroll samt bättre exklusiva spel. Grejen är agg det är just pskontrollen som gjort att jag historiskt haft svårt för playstation.

Köpte Xbox Series X för design och Microsofts renommé att bygga bra och robusta grejer (både hårdvara och mjukvara), kompabilitet, Game Pass som nu även är användbart på PC och mobil. Det är en helhetslösning. Kommer från PS2, PS3 och Xbox One. Har inte sett tillbaka på PS hittills. Hade jag haft råd hade jag dock säkert skaffat båda för ren lyx, men inget jag går och suktar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Game pass! Sen tror jag att exklusiviteterna kommer väga över till xbox favör för min egen del framöver med titlarna från Obsidian och Zenimax. Kör PC, Switch och Series X för tillfället men kanske köper en PS5 om det kommer några "måste ha" titlar.

Just nu känner jag att PS lever på gamla meriter medan xbox har visat att man satsar stort på framtiden.

Kan verkligen hålla med om att ps lever på gamla meriter. Har alltid haft playstation i mitt liv. Men köpte faktiskt denna gång xbox just för att Microsoft satsar stort på upplevelsen och att man vill vara i framkant

Permalänk

Ps5 verkar överlag vara en bättre konsol just nu men är inte så säker på att de passar mig över hela kommande generationens livstid.

I dagsläget

Fördelar ps5:
-kontrollen, spelutbud (överlägset just nu)

Fördelar XS:
-Snyggare och vuxnare maskin, tystare, kan spela på pc

Men gällande framtiden så tror jag de exklusiva spelen för XS kan vara minst lika bra som ps5. XS+PC har en större spelarbas än ps5 exempelvis.

Gällande kontrollen så lär xbox rulla ut en ps5 liknande haptisk feedback kontroll inom nått år samt förhoppningsvis VR.

Summa summarum:

Ps5 är bättre just nu men vi får se om 1-2 år. Av den anledningen blir det nog ett ps5 köp för mig men med optionen att om XS fixar nästa generations kontroll och titlar som deras rymdopera (kommer ej ihåg namnet) och MS Flight simulator kommer ut så är XS förbi. Det känns helt enkelt som MS har bättre förutsättningar med sitt plattformsbygge än sony också med tanke på den större kombinerande spelarbasen av pc/xbox.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carlbanan:

Hur ser tillgängligheten ut för xbox series x här efter helgerna? Fortfarande slutsålt eller börjar det fyllas på?

Bevaka även Microsofts egen hemsida.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatande:

Tjena!

Vad är era anledningar till att ni köper XS och inte PS4? Jag står i valet och kvalet - gillar xbox men ps5 har en ny kontroll samt bättre exklusiva spel. Grejen är agg det är just pskontrollen som gjort att jag historiskt haft svårt för playstation.

För mig är det lite olika saker.

Playstations exklusiva titlar har inte varit några som jag har fastnat för riktigt, med vissa undantag förstås, men denna generationen är det väldigt tunt med exklusiviteter som skulle spela in hittills. Och MS uppköp av studios lär ju göra det mer jämnt denna generation. Många PS-exklusiva serier är ofta lockande i sin marknadsföring och så men sen har spelen inte riktigt levt upp till det, typ Ratchet and Clank. The Last of Us är bra men inte så bra att det är värt att köpa en konsol för det. Gran Turismo har jag alltid gillat men de har inte lyckats släppa så mycket den sista tiden, Forza är nästan lika bra och de släppte tre "riktiga" spel och tre Horizon till förra generationen då GT bara kom med en titel som inte ens hörde till huvudserien. God of War har jag inte riktigt fastnat för. Little Big Planet har jag kört en del med tjejen men jag är inte superimponerad.

Sen har jag ju en PC som funkar att spela på. Många anser att man därför borde satsa på en Playstation då de flesta XB-spel kommer till PC också, men man kan ju också se fördelarna av att ha samma spel och samma game pass liksom. Och för mig så är det ändå en stor skillnad på att spela i soffan eller vid skrivbordet, vill jag kunna spela i soffan också så får jag antingen flytta min PC dit eller köpa en till, eller snarare uppgradera min HTPC till att kunna hantera spel vilket hade kostat mer än min Series X, speciellt om jag vill kunna utnyttja min fina TV med 4K, VRR och så.

Sen har jag tidigare ofta köpt mer än en konsol, men senaste generationen gjorde jag inte det. Alltså har jag en massa gamla spel för både XB och PS upp till XBone/PS3, mina gamla XB-spel funkar alltså på nya XSX allihop i princip men mina gamla PS-spel funkar inte på PS5 alls.

Sen är det andra saker som har mindre betydelse men som ändå spelar in. Jag gillar kontrollen bättre på XB, den passar mina händer mycket bättre, och jag tycker det är positivt med utbytbara batterier. Jag tycker också gränssnittet generellt är bättre på XB, kanske för att de har itererat mer istället för att börja om varje generation. XB är ju också kraftfullare denna generation, än så länge har det inte haft någon direkt betydelse men med tiden kan det innebära fördelar för multiplattform. Att jag kan använda mina gamla kontroller är också ett plus, konsolerna är inte billiga så att slippa lägga en dryg tusenlapp till på kontroller är en fördel. Utseendet på konsolen är också ett plus för XB i mina ögon, även om det inte har så stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Tjena!

Vad är era anledningar till att ni köper XS och inte PS4? Jag står i valet och kvalet - gillar xbox men ps5 har en ny kontroll samt bättre exklusiva spel. Grejen är agg det är just pskontrollen som gjort att jag historiskt haft svårt för playstation.

Game Pass

Enormt utbud av bra spel för cirka 40 kr per månad.
Sedan att jag får alla framtida first party spel "gratis" på release dagen väger också tungt.
Att betala 800 kr för ett spel som man kanske inte spelar mer än 10 timmar känns helt främmande för mig i dagsläget.

De flesta playstation exklusiva spel intresserar inte mig heller då trenden verkar var att lägga ett fokus på storyn snarare än gameplay och återspelsvärde.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Anledningen jag köpt series x

Gamepass. Cirka 9 av 10 installerade spel är gamepass spel. Plus fler Xbox här hemma plus 2 pc som kan nyttja gamepass ultimate. Sen däröver får man ju xcloud. Inget jag använder dock men kul att man har möjligheten.

Dolby atmos då jag har dolby atmos hemmabio

Vrr stöd och dolby vision då jag spela på Lg 77 cx.

Känns som ps5 har lite små saker de måste reda ut med sin konsol innan jag köper den. Vrr bland annat. Så köper nog en ps5 längre fram i tiden

De man får med gamepass är otroligt prisvärt i dagsläget. Enda spel jag köpt till series x är valhalla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hmm, då har det nog inte med HDR-funktionen att göra.
Själv kör jag med en datorskärm (BenQ EW3270U). Det jag gjorde där var att stänga av HDR i Xboxens inställningar, men sedan har också denna skärm en hårdvaruknapp som du kan slå av/på som emulerar HDR, och med denna på blev det bra.

Jag skulle gärna prova NHL21 och se om jag kan återskapa det problem du har, men har inte spelet.

Jag testade nhl 20, finns ju gratis i ea play, och där ser färgerna precis ut som i övriga spel, dvs rött är rött. Märkligt det här, funderar på att avinstallera nhl 21 och installera igen, men är mitt uppe i slutspelet
NHL 21 ser ju ut som en exakt kopia av 20 (bortsett röd färg då..), snacka om onödigt köp när 20 finns gratis. På 20 verkar uppkoppling mot ea-servers dessutom fungera, bara en sån sak.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Äntligen finns min konsol att hämta på Elgiganten. Grabben kommer bli så jäkla glad på julafton när han öppnar det paketet.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Någon som vet hur man löser in spelkod ifrån Argentina?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoReaction:

Någon som vet hur man löser in spelkod ifrån Argentina?

Har du testat att byta region på XBoxen? Jag vet inte om det räcker men kanske, annars får du nog köra någon VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoReaction:

Någon som vet hur man löser in spelkod ifrån Argentina?

Spelkoder är regionsfria, det du eventuellt fått tag på är en gift-kod
- de funkar bara i samma region som givaren så du behöver nog använda VPN och byta region i shopen som minst.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Spelkoder är regionsfria, det du eventuellt fått tag på är en gift-kod
- de funkar bara i samma region som givaren så du behöver nog använda VPN och byta region i shopen som minst.

Hittar inga vpner som funkar 😫

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoReaction:

Hittar inga vpner som funkar 😫

Strong VPN kör jag. Jag har inte testat Argentina men det finns som val i alla fall. För USA så funkar det utmärkt i alla fall. Vet inte om det är den billigaste lösningen och de verkar inte ha någon trial tyvärr. Men köper du en månad för $10 så kan du ju kolla på lite amerikansk gratis streaming under tiden också.

https://strongvpn.com/plans/

Permalänk
Skrivet av snajk:

Strong VPN kör jag. Jag har inte testat Argentina men det finns som val i alla fall. För USA så funkar det utmärkt i alla fall. Vet inte om det är den billigaste lösningen och de verkar inte ha någon trial tyvärr. Men köper du en månad för $10 så kan du ju kolla på lite amerikansk gratis streaming under tiden också.

https://strongvpn.com/plans/

Man skulle inte kunna få låna din vpn? 🙄

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Handel sköts via marknaden (köpes, säljes och bytes)

Annars blir vi ledsna så våra näsor snytes

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoReaction:

Man skulle inte kunna få låna din vpn? 🙄

Det kanske går att lösa, men det finns rätt många VPN-tjänster som erbjuder 30 dagars testperiod. https://www.vpnmentor.com/blog/best-vpns-with-free-trials/

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kanske går att lösa, men det finns rätt många VPN-tjänster som erbjuder 30 dagars testperiod. https://www.vpnmentor.com/blog/best-vpns-with-free-trials/

Skitsamma, orkar inte hålla på. Trodde det skulle vara smidigare men orkar inte. Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoReaction:

Skitsamma, orkar inte hålla på. Trodde det skulle vara smidigare men orkar inte. Tack ändå

Ändra till argentina inne i xboxet och lägg in koden

Permalänk
Skrivet av Tosse82:

Ändra till argentina inne i xboxet och lägg in koden

Funkar tyvärr inte 🙁

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoReaction:

Funkar tyvärr inte 🙁

Testat att ändra till Argentina inne på xbox.com och lägga in det där? Så gjorde jag med Dirt 5 Argentinsk version

Permalänk
Skrivet av Tosse82:

Testat att ändra till Argentina inne på xbox.com och lägga in det där? Så gjorde jag med Dirt 5 Argentinsk version

Gjorde du utan vpn? Har du lust att ge mig steg för steg hur du gjorde? 😊

Permalänk
Hedersmedlem

Så här i juletider/pandemi- och permiteringstider där många har lite mer tid över så kan jag rekommendera lite spel som är billiga just nu.

Exempel är det splitternya spelet Immortals Phoenix Rising för endast 299 på MediaMarkt. Påminner om AC och Zelda: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_immortals-fenyx-rising-....

Ett annat exempel där du får mycket spel för pengarna är en bundle med Wolfenstein: Wolfenstein alt history collection. Fyra spel för 349 kronor på Inet. https://www.inet.se/produkt/6336443/wolfenstein-alt-history-c....

Avslutningsvis så har Elgiganten Assassins Creed Odyssey för endast 169 kronor. Tyvärr inte upphottat för Series S/X vilket innebär cappat till 30FPS, men det ryktas om en inkommande patch från Ubisoft: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/xbox-one-spel/X...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Broshan har ångrat sig och vill inte ha Xbox Series X längre. ifall någon är i behov av ett XsX och inte lyckats få tag i ett så hojta till. Finns i centrala Göteborg, kontakta mig om intresset finns.

Permalänk
Medlem

Så var det roliga slut. Eller åtminstone över julen. Min Xbox series x bestämde sig för att lägga av helt och hållet.
Konsolen startar inte när man trycker på knappen och lampan slocknar direkt. Nu i Tyskland för reparation över jul.

Hoppas ni andra har haft bättre tur.

Permalänk
Medlem

Vad har MS offrat till Cthulhu egentligen? Spelade lite Forza Horizon 4 nu på ungarnas julklapp (XSX) och den var fanimej helt knäpptyst. Jag fick komma med örat typ 20 cm bort för att ens höra en liten pust av luft som förflyttar sig...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, riktigt imponerande hur tyst det är även när man spelar mer krävande spel. Bra att man inte stör någon i rummet även när man använder remote play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad har MS offrat till Cthulhu egentligen? Spelade lite Forza Horizon 4 nu på ungarnas julklapp (XSX) och den var fanimej helt knäpptyst. Jag fick komma med örat typ 20 cm bort för att ens höra en liten pust av luft som förflyttar sig...

/hulle.

En stor 13cm fläkt i toppen och en rejäl kylare över SoC och minne är lösningen som funkar riktigt bra, för visst är den tyst