Permalänk
Medlem

Ren Installation

Tjena

Har en lite fundering, hur och vad ska jag gå mig till väga för att få en så ren installation av Windows som möjligt? Jag vill rensa datorn nu vid jul och vill ha den så ren som möjligt för att maxa datorns prestanda. Kommer bara köra 2 spel så vill inte ha massa installera uppdateringar på Windows osv.

Jag vill köra med Windows 10 som jag gör just nu men är bara osäker hur jag ska göra en så ren installation som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa är om du följer instruktionerna som finns på Microsofts hemsida. Du behöver ett USB-minne till detta. Då kommer datorn rensas och du får en färsk installation.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det bästa är om du följer instruktionerna som finns på Microsofts hemsida. Du behöver ett USB-minne till detta. Då kommer datorn rensas och du får en färsk installation.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Jag har en ISO fil men det finns ju olika ISO filer. Den med allt redan installerat dvs drivrutiner osv och den som är helt clean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Tjena

Har en lite fundering, hur och vad ska jag gå mig till väga för att få en så ren installation av Windows som möjligt? Jag vill rensa datorn nu vid jul och vill ha den så ren som möjligt för att maxa datorns prestanda. Kommer bara köra 2 spel så vill inte ha massa installera uppdateringar på Windows osv.

Jag vill köra med Windows 10 som jag gör just nu men är bara osäker hur jag ska göra en så ren installation som möjligt.

Tänk på vilken build du ska köra bara. Vill du ha så ren installation som möjligt, använd rätt build direkt. T.ex. CP2077 rekommenderar Win10 1909.

Personligen fick jag stora problem när jag gick från 1909 till 2004 tidigare i år, så jag var tvungen att ominstallera, la då in 1909 direkt.

https://www.itechtics.com/windows-10-download-iso/

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Jag har en ISO fil men det finns ju olika ISO filer. Den med allt redan installerat dvs drivrutiner osv och den som är helt clean.

Windows 10 kommer bara i en smak när det gäller drivrutiner och det är med s k class drivers.
Om du med "osv" menar förinstallerade appar så är dessa s k click-to-run applications i ditt user context som inte startar några tjänster eller tar några resurser i anspråk. Dessa kan enkelt kan avinstalleras från Inställningar eller med ett decrapifier-skript för aktuell version av Windows 10.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du med "osv" menar förinstallerade appar så är dessa s k click-to-run applications i ditt user context som inte startar några tjänster eller tar några resurser i anspråk. Dessa kan enkelt kan avinstalleras från Inställningar eller med ett decrapifier-skript för aktuell version av Windows 10.

I stort sätt alla förinstallerade appar går att avinstallera med O&O AppBuster så man behöver inte hålla på att krångla med något skript, AppBuster är dessutom till skillnad från sådana versions oberoende.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I stort sätt alla förinstallerade appar går att avinstallera med O&O AppBuster så man behöver inte hålla på att krångla med något skript, AppBuster är dessutom till skillnad från sådana versions oberoende.

Bra tips! Har helt missat den.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I stort sätt alla förinstallerade appar går att avinstallera med O&O AppBuster så man behöver inte hålla på att krångla med något skript, AppBuster är dessutom till skillnad från sådana versions oberoende.

För något år sedan körde jag ett litet eget registerfix som jag snappade upp ute på nätet. Tog bort/avinstallerade allt "onödigt". Funkade suveränt fram till den dagen jag ville köra ett program som bara fanns på Microsofts app-store, bet mig själv lite i baken den gången. Det gick inte att lösa utan en ominstallation.
Så om denna låter användaren ominstallera vid behov så är det ett riktigt smidigt program.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Tänk på vilken build du ska köra bara. Vill du ha så ren installation som möjligt, använd rätt build direkt. T.ex. CP2077 rekommenderar Win10 1909.

Personligen fick jag stora problem när jag gick från 1909 till 2004 tidigare i år, så jag var tvungen att ominstallera, la då in 1909 direkt.

https://www.itechtics.com/windows-10-download-iso/

Finns ju flera på den hemsidan, vilket av dom är rätt? :S

EDIT: Det var inget hahah