Hjälp att montera dator - Växjö!

Permalänk
Medlem

Hjälp att montera dator - Växjö!

Hej!

Jag monterade ihop min nya dator igår, men den fungerar inte. Alla fäktar snurrar, och jag tror att allt är inkopplat som det ska - men det kommer ingen bild i displayen.

Mina egna teorier är att RAM-minnet inte är iklickat helt, grafikkortet sitter lite snett eller så har jag helt enkelt klantat till något basic. Det är min första dator jag bygger på 15 år

Så jag letar efter någon i Växjö-trakten som kan hjälpa mig att felsöka/bygga rätt. Jag kan komma hem till dig med dator. Tar på mig munskydd och handskar för corona-säkerhet.

Detta är delarna jag har:

  • ASUS PRIME B450-PLUS

  • AMD Ryzen 3 3100 3.6GHz 18MB

  • Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance

  • Lian Li LANCOOL 205 Vit

  • Gigabyte Aorus GTX 1060

Antingen idag, fredag, efter jobb, eller på söndag. Betalar såklart för hjälpen!

MVH
Fredric

Läs hela annonsen här

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ingen möjlighet att hjälpa till men snabb gissning är att du har ett BIOS i moderkortet som inte stödjer processorn?
(eller kopplar in skärm i moderkortet istället för grafikkort)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kan nog hjälpa dig

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vid något tillfälle så har jag inte fått bild direkt via displayporten utan har fått boota upp med hdmi-anslutningen istället. Testa om du inte har testat det redan.

Permalänk
Avstängd

Är så imponerad av detta forum, efter mindre än 10 minuter så finns det en @fenrisulvfan som ställer upp.
Ville bara skriva det och till @vexxan så hoppas jag att det löser sig. Lycka till med nya datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan nog hjälpa dig

Åhh, vad glad jag blir! Skriver till dig i PM

Skrivet av Stefflo:

Är så imponerad av detta forum, efter mindre än 10 minuter så finns det en @fenrisulvfan som ställer upp.
Ville bara skriva det och till @vexxan så hoppas jag att det löser sig. Lycka till med nya datorn.

Håller helt med, sweclockers <3

Permalänk
Medlem

Kan inte innan söndag kväll men skulle du fortfarande ha problem så hör av dig. Såklart inte mot betalning. Skulle det dock vara BIOS så kan jag inte hjälpa med den biten pga jag ej har någon äldre AMD CPU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan inte innan söndag kväll men skulle du fortfarande ha problem så hör av dig. Såklart inte mot betalning. Skulle det dock vara BIOS så kan jag inte hjälpa med den biten pga jag ej har någon äldre AMD CPU.

Tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Jag monterade ihop min nya dator igår, men den fungerar inte. Alla fäktar snurrar, och jag tror att allt är inkopplat som det ska - men det kommer ingen bild i displayen.

Mina egna teorier är att RAM-minnet inte är iklickat helt, grafikkortet sitter lite snett eller så har jag helt enkelt klantat till något basic. Det är min första dator jag bygger på 15 år

Så jag letar efter någon i Växjö-trakten som kan hjälpa mig att felsöka/bygga rätt. Jag kan komma hem till dig med dator. Tar på mig munskydd och handskar för corona-säkerhet.

Detta är delarna jag har:

  • ASUS PRIME B450-PLUS

  • AMD Ryzen 3 3100 3.6GHz 18MB

  • Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance

  • Lian Li LANCOOL 205 Vit

  • Gigabyte Aorus GTX 1060

Antingen idag, fredag, efter jobb, eller på söndag. Betalar såklart för hjälpen!

MVH
Fredric

Läs hela annonsen här

Tyvärr ganska upptagen hela helgen, men kan nog ta en titt måndag eller tisdag ifall problemet kvarstår. Har lite extra grafikkort och dyl. att felsöka med. Vill inte ha betalt.

Du har väl inte glömt ev. distanser innan du monterade moderkortet? Kontrollera även att alla sladdar sitter korrekt. Glöm inte 4/8-pins kontakten som ska sitta längst uppe till vänster på moderkortet, många som missar den samt PCI-e-sladdarna som ska till grafikkortet.

Är moderkortet helt nytt? Kan ju tänkas att du behöver att uppdatera Bios ifall du kör med Bios Version 1201 eller äldre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tyvärr ganska upptagen hela helgen, men kan nog ta en titt måndag eller tisdag ifall problemet kvarstår. Har lite extra grafikkort och dyl. att felsöka med. Vill inte ha betalt.

Du har väl inte glömt ev. distanser innan du monterade moderkortet? Kontrollera även att alla sladdar sitter korrekt. Glöm inte 4/8-pins kontakten som ska sitta längst uppe till vänster på moderkortet, många som missar den samt PCI-e-sladdarna som ska till grafikkortet.

Är moderkortet helt nytt? Kan ju tänkas att du behöver att uppdatera Bios ifall du kör med Bios Version 1201 eller äldre.

Tack, hör av mig i så fall.

Kloka tips, låter ju rimligt med BIOS. Distanser vet jag inte vad det är, så det har jag nog glömt - oops 🙊

Permalänk
Hedersknyffel

@vexxan distanserna är dem som är mellan moderkortet och ditt chassi. I moderkortet så har du flera hål för skruvar som du fäster i dessa distanser så att kortet sitter fast i ditt chassi:)
Som andra och du själv har påpekat:
1. Kolla så att du inte har glömt strömkontakten ovanför CPU sockeln, ofta 4 eller 6 pin. Från PSU kan dem t.o.m. vara märkta "ATX".
2. Kontrollera så att ram & gpu sitter ordentligt i
3. Kontrollera så att du har satt i strömkabeln till ditt 1060
4. Testa olika typer av anslutningar från dator till bildskärm

Permalänk
Medlem

Jag tänkte erbjuda min hjälp på söndag eftermiddag men det verkar som att det inte behövs. Som Kent så har jag också lite extra bitar här hemma som kan användas. Vill heller inte ha betalt. Skicka pm om jag råkar behövas.

Väldigt fint att så många ställer upp, en eloge till hela forumet... men mest oss från Växjö

Permalänk

Vill även ge eloge till @vexxan som erbjuder att ta på sig munskydd och handskar. Det är alldeles för få som gör det i Sverige idag. Hoppas att dina problem löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

@vexxan distanserna är dem som är mellan moderkortet och ditt chassi. I moderkortet så har du flera hål för skruvar som du fäster i dessa distanser så att kortet sitter fast i ditt chassi:)
Som andra och du själv har påpekat:
1. Kolla så att du inte har glömt strömkontakten ovanför CPU sockeln, ofta 4 eller 6 pin. Från PSU kan dem t.o.m. vara märkta "ATX".
2. Kontrollera så att ram & gpu sitter ordentligt i
3. Kontrollera så att du har satt i strömkabeln till ditt 1060
4. Testa olika typer av anslutningar från dator till bildskärm

Skrivet av Karies:

Jag tänkte erbjuda min hjälp på söndag eftermiddag men det verkar som att det inte behövs. Som Kent så har jag också lite extra bitar här hemma som kan användas. Vill heller inte ha betalt. Skicka pm om jag råkar behövas.

Väldigt fint att så många ställer upp, en eloge till hela forumet... men mest oss från Växjö

Skrivet av SweatyLlama:

Vill även ge eloge till @vexxan som erbjuder att ta på sig munskydd och handskar. Det är alldeles för få som gör det i Sverige idag. Hoppas att dina problem löser sig!

Tack alla, jag fick hjälp nu och datorn fungerar! Det var troligtvis lite glapp i ram-minnet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vexxan:

Tack alla, jag fick hjälp nu och datorn fungerar! Det var troligtvis lite glapp i ram-minnet

Härligt att höra och tack för uppdateringen

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...