Permalänk
Medlem

Får inte PBO att funka på min 5800x

Skulle gärna få lite hjälp med min nya 5800x. Hela datorn stängs av när jag aktiverar PBO.

Spec:
gigabyte aorus b550m pro
5800x
g.skill 3200mhz
3080 tuf non-oc
corsair rm750x

Tror det var de väsentliga delarna. Nu till problemet. Jag kan slå på PBO och cpun boostar upp till närmare 4.9ghz men helt plöstligt så stängs den bara av, ingen bsod eller nåt. Enligt hwmonitor ligger package power på runt 130w och vcore på 1.4V.

De settings jag provat är
EDC - 200A
PPT - 140w
TDC - 85
PBO scalar - 5x
Curve optimizer - 10 all core
CPU boost clock override - allt mellan 0 och 200mhz
platform thermal throttle limit - auto och 255
Global C-states - disable

Vet inte riktigt vad jag gör för fel? Är det nån slags strömbudget jag slår i? Är mitt nätagg för klent?

La till lite text..
Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk

Hade provat köra det i bios , tycker ryzen master är lite bråkigt om inte annars blir CPUn galet varm med master kör själv en 5600 och funkar bättre i bios

Permalänk

Vad kör du för kylning till din 5800 ? Den ska ju inte slå ifrån tycker man den ska klocka ner om den blir för varm , men kommer du över en viss temp så stängs systemet av

Permalänk
Medlem

Min 5600x verkade inte gilla att köra på "Motherboard" som "strömalternativ", utan då hände det du beskriver. Den dog utan någon blue screen, inga felmeddelanden eller något öht. Kör jag med Auto (skall vara AMDs siffror då står det i BIOS) så rullar det på utan några som helst problem med PBO och annat påslaget. Min högst amatörmässiga gissning är något med VRM, men jag har ingen aning.

Du kanske skall pröva det istället för egna gränser.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Hade provat köra det i bios , tycker ryzen master är lite bråkigt om inte annars blir CPUn galet varm med master kör själv en 5600 och funkar bättre i bios

Kört via bios hela tiden. Brukar inte använda program för nåt jag kan ställa in själv.

Skrivet av Chaz pounder:

Vad kör du för kylning till din 5800 ? Den ska ju inte slå ifrån tycker man den ska klocka ner om den blir för varm , men kommer du över en viss temp så stängs systemet av

Har en Noctua nh-d15 så kyler gör det, kommer väl upp till 85c eller så.

Skrivet av frong:

Min 5600x verkade inte gilla att köra på "Motherboard" som "strömalternativ", utan då hände det du beskriver. Den dog utan någon blue screen, inga felmeddelanden eller något öht. Kör jag med Auto (skall vara AMDs siffror då står det i BIOS) så rullar det på utan några som helst problem med PBO och annat påslaget. Min högst amatörmässiga gissning är något med VRM, men jag har ingen aning.

Du kanske skall pröva det istället för egna gränser.

Fick den inte att rulla med default settings out of the box så att säga. Har sedan provat lite fram och tillbaka för att ens få det att rulla..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ceder_78:

Kört via bios hela tiden. Brukar inte använda program för nåt jag kan ställa in själv.

Har en Noctua nh-d15 så kyler gör det, kommer väl upp till 85c eller så.

Fick den inte att rulla med default settings out of the box så att säga. Har sedan provat lite fram och tillbaka för att ens få det att rulla..

Slå av RGB också, det är en möjlig felkälla.
Jag gissar på ett omoget BIOS, håll utkik efter uppdateringar.
Installera chipset drivrutiner från AMD, resten från moderkortets hemsida, undvik dock extra programmen på hemsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Fick den inte att rulla med default settings out of the box så att säga. Har sedan provat lite fram och tillbaka för att ens få det att rulla..

Om den inte funkar helt default låter det inte bra. Då skulle jag nog byta in den.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Frågan är om det tar gränserna från PBO inställningarna eller moderkortet. Finns nån inställning där man kan sätta CPU current till 130-140%. Vet inte vad ditt moderkort ger på 100%. Som default på mitt moderkort så används det som står under PBO och klarar över 200A/200W med 5950x, även med CPU current på 100%.

Har du alla strömkablarna inkopplat till moderkortet, även 4/8-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Fick den inte att rulla med default settings out of the box så att säga. Har sedan provat lite fram och tillbaka för att ens få det att rulla..

Har precis samma problem med min 5800X och fabrik inställningar, var tvungen att ge den +7 med cruve optimizer för att änns kunna köra default

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Slå av RGB också, det är en möjlig felkälla.
Jag gissar på ett omoget BIOS, håll utkik efter uppdateringar.
Installera chipset drivrutiner från AMD, resten från moderkortets hemsida, undvik dock extra programmen på hemsidan.

Ah drivare, de hade jag glömt. Tveksamt om det är det dock men ska kolla..

Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är om det tar gränserna från PBO inställningarna eller moderkortet. Finns nån inställning där man kan sätta CPU current till 130-140%. Vet inte vad ditt moderkort ger på 100%. Som default på mitt moderkort så används det som står under PBO och klarar över 200A/200W med 5950x, även med CPU current på 100%.

Har du alla strömkablarna inkopplat till moderkortet, även 4/8-pin?

Ska kolla runt lite i bios. Alla kablar anslutna vad jag kan se..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Skrivet av Ceder_78:

Kört via bios hela tiden. Brukar inte använda program för nåt jag kan ställa in själv.

Har en Noctua nh-d15 så kyler gör det, kommer väl upp till 85c eller så.

Fick den inte att rulla med default settings out of the box så att säga. Har sedan provat lite fram och tillbaka för att ens få det att rulla..

85 då borde den klocka ner rätt rejält märkt redan vid 70 så börjar klocken gå ner på min iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

85 då borde den klocka ner rätt rejält märkt redan vid 70 så börjar klocken gå ner på min iaf

Jo det gör den. Går ner till runt 4.5ghz.

Börjar fundera på ifall det är mitt nätagg iom att den bara stängs av.. Rullar på fint med manual oc på 4.4ghz men så fort jag slår på auto mode och den boostar över 4.5ghz så poof, stängs den av

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Suck, tror jag löst problemet.. Det var skit bakom spakarna som vanligt, hade inte ställt upp volten på minnena från 1.2V till 1.35V.. Aja, problemet löst nu tror jag..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

PBO funkar på mitt 5900x. däremot startar inte windows om jag rör curve optimizer. Någon som vet varför? mb är 550 tomahawk