Dreamhack nekas kulturstöd – "är inte kultur"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ja, jag kom precis ut från toaletten, och av att döma av mitt verk så kunde jag allt ana fyra nyanser av brunt.

Men seriöst, hur självgod behöver man vara för att yttra sig så och människan är trots allt folkvald? Yikes...

Nej, människan som innehar kulturministerposten är inte folkvald.

Vi har indirekt demokrati i det här landet varför inga politiker är folkvalda. Vi röstar på partier och inte på personer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hur fungerar egentligen Dreamhack rent ekonomiskt? De som jobbar där, är detta deras huvudsakliga inkomst?

Min uppfattning är att bidragen handlat om att hålla sig flytande. De som vanligen gör framträdande har så gott som ingen inkomst just nu och det är dessa man vill ge stöd?

Hur fungerar det med alla andra events så som rollspel och brädspels events?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mel:

Sätt er och bajsa på en kanvasduk så ska ni se att kulturpengarna börjar hagla.

Skrivet av Datanisse:

Dansa i strumpbyxor är kultur!

Att bajsa över en kanvasduk med strumpbyxor på är fulkultur.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att DH inte får kulturstöd för om det är ett "motions e sport arrangemang" är det väl att kategorisera som idrott och teknikföretagen bakom har ju möjlighet för stöd för sig själva och inte DH arrangören.
Hur som helst tycker jag inte det är lätt att säga nått om DHs bidragsansökan ur ett skattebetalarperspektiv, jag hade velat ha mycket mer fakta för att tycka nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur fungerar egentligen Dreamhack rent ekonomiskt? De som jobbar där, är detta deras huvudsakliga inkomst?

Min uppfattning är att bidragen handlat om att hålla sig flytande. De som vanligen gör framträdande har så gott som ingen inkomst just nu och det är dessa man vill ge stöd?

Hur fungerar det med alla andra events så som rollspel och brädspels events?

Enligt Wiki så är Dreamhack en del av MTG och omsätter 135,397 miljoner SEK, Så det är krasst samma som vilket företag som helt.
Inte säker på att eventet är kultur.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Evenemanget dreamhack tycker jag är självklart det är kultur. Företaget i sig är ju inte kultur.

Angående resonemanget kring hurvida de behöver stöd, så är det en rimlig aspekt. Det problematiska är att det inte var den angivna anledningen till att de blev nekade.

ok, men är verkligen eventet kultur eller är det själva spelandet, och spelandet fortsätter på ett coronasäkeret sätt. Hade eventet drivits i mindre skala via en idel organisation eller liknade, hade det varit en annan sak än nu med MTG.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Okej, kan jag isåfall få lov att välja vart mina skattepengar går? Nähe okej det gick inte.

Permalänk
Medlem

Men alltså. Blir snudd på mörkrädd när jag läser en del kommentarer. Visst kan man tycka och tänka om kultur, det som är grejen men att dissa "kultur" som görs skulle aldrig falla mig in. Mycket av det är för mig totalt ointressant men jag gillar att det finns.

Jag kan inte svara på var gränserna går för vad som är kultur och inte. Om Dreamhack fått stöd skulle då matlagningsgrupper kunna klassas som kultur?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Inte helt säker på att dreamhack i sig kan klassas som kultur?

Festival och sportevenemang? De brukar ju ha en massa uppträdanden och annat vid sidan av själva spelandet, och de arrangerar e-sport. Jag skulle definitivt vilja påstå att spel, precis som film och musik, är kultur. Spel har haft en enorm inverkan på yngre generationer, och spelindustrin är större än musik- och filmindustrin är tillsammans. Spel har blivit ett socialt överfört levnadsmönster, en livsstil, som går i generationer. Men för den senila kultureliten så är det väl inget annat än en leksak för barn som man "växer ur" när man blir vuxen. Det finns absolut inga event och mässor kring denna enorma industri som miljontals människor brinner för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Enligt Wiki så är Dreamhack en del av MTG och omsätter 135,397 miljoner SEK, Så det är krasst samma som vilket företag som helt.
Inte säker på att eventet är kultur.

Enligt Dramatens egen årsredovisning så omsatte de 304 MSEK tvåtusennitton, ner från 313 MSEK året innan. Så de är väl som vilket företag som helst och har inget med kultur då?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Klart de ska ha stöd men kanske inte från denna instans? DH är ett företag och omsätter bra med pengar, det om något bör vara intressant för staten?

Tycker det är mer kultur än att det inte är det, växt från ett kompisgäng till det största evenemanget som finns, HUR kan man INTE få stöd är frågan?

Stavfel
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Izenoz:

Klart de ska ha stöd men kanske inte från denna instans? DH är ett företag och omsätter bra med pengar, det om något bör vara intressant för staten?

Tycker det är mer kultur än att det inte är det, växt från ett kompisgäng till det största evenemanget som finns, HUR kan man INTE få stöd är frågan?

Är du också då av åsikten att vi inte ska stödja våra företag under coronakrisen? Jag tänker t.ex. på det statliga stöd för permitteringar som finns.

Permalänk
Medlem

Är ju som upplagt för att bli problem när de ska dela ut ekonomiskt stöd till saker som har med kultur att göra...

Hoppas ju givetvis att de har väldigt tydliga och väl genomtänkta ramar de följer och kan referera till där det är väl definierat vad som ska klassas som kultur, och inte, när besluten som detta tas.

Men det skulle inte förvåna mig om det inte alls fungerar så utan det är lite tyckte och smak samt vem som skriker högst I stället. Så blir det en avvägning på vägen och sen tar de beslut. Har inte nog med tillit åt de som sysslar med detta för att våga tro något annat tyvärr.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så går det när man politiserar kulturutbudet. Det som makten inte gillar eller inte förstår får inga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Enligt Dramatens egen årsredovisning så omsatte de 304 MSEK tvåtusennitton, ner från 313 MSEK året innan. Så de är väl som vilket företag som helst och har inget med kultur då?

förstår hur du menar, och hade dramaten varit ägd av MTG är jag inte säker på att dom fått bidrag. Då hade dom dessutom varit nerlagda för länge sen

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är du också då av åsikten att vi inte ska stödja våra företag under coronakrisen? Jag tänker t.ex. på det statliga stöd för permitteringar som finns.

"Klart de ska ha stöd men kanske inte från denna instans?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Inte helt säker på att dreamhack i sig kan klassas som kultur?

från wiki: Dreamhack är ett företag med 65 anställda som ägs av MTG.

Då gissar jag på att dom som alla företag har rätt till permitteringar under covid tiden. Och med en stå stor ägare som MGT kan det bli svårt att kräva kulturstöd.

De flesta i deras lista är företag: FKP Scorpio etc.

Skrivet av mrqaffe:

Att bajsa över en kanvasduk med strumpbyxor på är fulkultur.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att DH inte får kulturstöd för om det är ett "motions e sport arrangemang" är det väl att kategorisera som idrott och teknikföretagen bakom har ju möjlighet för stöd för sig själva och inte DH arrangören.
Hur som helst tycker jag inte det är lätt att säga nått om DHs bidragsansökan ur ett skattebetalarperspektiv, jag hade velat ha mycket mer fakta för att tycka nått.

Mycket bra kommentar. Om det nu är så att man får stöd från idrottsrörelsen kanske man inte ska få stöd från kultur också?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar med kultur och har vistats en hel del på Dreamhack i min yrkesutövning har lite svårt att förstå hur de inte får stöd.

Visst, de har ett affärsmässigt syfte, vilket också Live nation och luger har, men precis som Live nation så har de konserter och Artister på området, uppträdanden och sponsorer.
Sen att sponsorn heter corsair istället för Norrlands Guld (alkoholfri såklart!) och musiken som spelas inte är rock, det är en annan fråga som inte bör påverka stödet.

Ett sorligt rant:
Det finns många firmor där ute med kollegor och branschvänner till mig som tar in en stor del av sin omsättning från Dreamhack, dessa vet jag har fått en del stöd för omsättningstappet och för sina permitteringar. men minst lika många har tvingats avskeda sin personal som i många fall arbetat troget i mer än 5-10 år.
Till exempel jag är en av dem som blivit avskedade pga. av att det inte kommer stöd, och det stöd som utlovats till min nu före detta arbetsgivare har inte heller betalats ut, vilket har lätt till att det nu endast har ena ägaren anställd kvar , permitterad så mycket det bara går för att serva de gamla installationer som fortfarande snurrar.
Eventbranschen kommer se annorlunda ut när den drar igång igen, jag tror och vet att många kunniga tekniker och projektledare inte kommer komma tillbaka, samma sak med företagen.
Branschens största företag Bright har precis flyttat utomlands då de inte räknar med att det ska finnas en ekonomisk marknad för event av den storleken i Sverige framöver.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför staten ska betala för kultur alls. Det är något som härstammar från kultur och propagandaministeriet i nazityskland så som jag förstått det. Den fria marknaden kan sköta kulturen.

Att staten inte kallar dreamhack kultur förvånar mig inte. Jag skulle dock säga att det en del av kulturen. Sverige var tidigt ute med IT och LAN party är minst lika mycket kultur som rockparty.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, om man under krisen ska stötta kultur, och om man ska stötta företag, så är det väl inte så mycket begärt att man också stöttar kulturföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

förstår hur du menar, och hade dramaten varit ägd av MTG är jag inte säker på att dom fått bidrag. Då hade dom dessutom varit nerlagda för länge sen

MTG ingår ju in Kinnevikssfären, Kinnevik placerar ut en julgran varje år på Skeppsbron till ingen som helst nytta mer än att det är kultur, förvisso inte en kostnad i paritet Dramaten men att företag enbart ser till kronor och ören och inte pysslar med kostnadskrävande kultur är förstås inte sant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhaCe:

Men... Hur kan konst bli underskattad på marknaden om de som faktiskt vill ta del av konsten faktiskt betalar för den...?
Är det inte rimligt att en verksamhet som ingen är intresserad av och inte kan bära sig själv faktiskt försvinner, precis som med samhället i övrigt?
Så fungerar vårt samhälle idag, varför ska konsten vara ett undantag?

Det finns några definitioner på konst, en är att konst inte kan ha ett marknadsvärde i sig själv (alltså ett kvantifierbart marknadsvärde), och en av konstens funktioner är att den fyller ett behov man inte visste att man hade. Är konstens enda krav att den ska fylla ett marknadsbehov är det inte konst längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det finns några definitioner på konst, en är att konst inte kan ha ett marknadsvärde i sig själv (alltså ett kvantifierbart marknadsvärde), och en av konstens funktioner är att den fyller ett behov man inte visste att man hade. Är konstens enda krav att den ska fylla ett marknadsbehov är det inte konst längre.

Idioti hela vägen, imho. "Fyller ett behov man inte visste att man hade."
Blir så förbannad på sånt där, måste man ens veta att behovet är uppfyllt då?
Och om man, även fast man tar reda på det, vet att man inte har behovet, är det då kultur om det bara är en del som upptäcker detta oupptäckta trams.

Hur många söker efter kultur för att fylla ett behov man inte ens vet om...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag förstår inte varför staten ska betala för kultur alls. Det är något som härstammar från kultur och propagandaministeriet i nazityskland så som jag förstått det. Den fria marknaden kan sköta kulturen.

Att staten inte kallar dreamhack kultur förvånar mig inte. Jag skulle dock säga att det en del av kulturen. Sverige var tidigt ute med IT och LAN party är minst lika mycket kultur som rockparty.

Kultur har en positiv effekt på samhället, som är värd att lägga pengar på. I en perfekt värld hade det gått runt utan bidrag, men det fungerar inte och vi använder skattemedel. Om vi inte gav exempelvis skolor pengar att köpa in föreställningar eller möjlighet att gå på föreställningar så skulle ungdomen lida av det på olika sätt. Därför behöver vi detta, och i ett litet land som Sverige speciellt så behövs stödet då kultur annars hade försvunnit på många sätt

Sen är det sorgligt att bidrag aldrig fungerar speciellt optimalt, jag håller med om att det blir galet så fort konstiga regleringar alls kommer med. Dels lockar "gratis" pengar till sig oseriösa människor. Exempelvis öronmärks pengar ofta, ex i GBG finns det krav på att vissa som uppträder på din scen ska ha rörelsevariationer för att du ska få ditt bidrag. Hört från en teaterproducent i GBG, det finns det ett komikerpar med rörelsevariation, dom är tydligen inte roliga, men det är det billigaste sättet att uppfylla kraven på bidraget så du resterande kvällar kan ha mer... Kvalitativ kultur med minsta möjliga uppoffringen. Komikerna har tydligen lätt att få jobb i alla fall, teatern får sitt bidrag, och staden kan bocka av en fin ruta i jämställdhetsprotokollen. Du fina bidragsvärld!

Synd att Dreamhack inte kan få stöd, kanske de kan bjuda in mer varierande gäster till sin scen så kanske det går vägen framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Patetiskt och fullständigt ignorant. Kultureliten visar sitt sanna ansikte, inget annat än korrupt och elitistisk.

Känns inte som något de försöker dölja, utan snarare stoltsera med.

Det är så härligt att betala skatt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Idioti hela vägen, imho. "Fyller ett behov man inte visste att man hade."
Blir så förbannad på sånt där, måste man ens veta att behovet är uppfyllt då?
Och om man, även fast man tar reda på det, vet att man inte har behovet, är det då kultur om det bara är en del som upptäcker detta oupptäckta trams.

Hur många söker efter kultur för att fylla ett behov man inte ens vet om...

Alla som lyssnar på ny musik och tycker om det de hör. Eller ser en tavla de tycker om. Eller bara en fin sak egentligen, vare det en snygg bokhylla eller soffa eller matta. Jag antar att du tycker om att ha fina saker? Det finns människor som enbart värderar saker efter ren funktion, men de som faktiskt trivs så är nog försvinnande få.

Permalänk
Medlem

Shit vad denna diskussionen har en låg nivå. Tycker nästan SweClockers bör stänga den. Så många inlägg fulla av förakt och utan någon form av konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Alla som lyssnar på ny musik och tycker om det de hör. Eller ser en tavla de tycker om. Eller bara en fin sak egentligen, vare det en snygg bokhylla eller soffa eller matta. Jag antar att du tycker om att ha fina saker? Det finns människor som enbart värderar saker efter ren funktion, men de som faktiskt trivs så är nog försvinnande få.

Om jag lyssnar på musik har jag redan gjort valet, eller hur.
Tittar jag på tavlor har jag redan gjort valet, eller hur.
Jag vet om alla dom behoven.

Jag värdesätter funktion före utseende 7 dagar i veckan.

"Oj vilken fin bil, synd bara att den inte har några hjul..."

"Oj vilket fint hus, synd bara att det inte har något tak..."

"Oj vilken fin kontorsstol, synd bara att man inte kan sitta på den..."

"Oj vilken bra stereo för att få en kulturell upplevelse, synd bara att den inte har några högtalare..."

Flummighetslistan goes on and on and on.

Söker man efter något, vet man att man har det behovet, annars söker man inte.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Shit vad denna diskussionen har en låg nivå. Tycker nästan SweClockers bör stänga den. Så många inlägg fulla av förakt och utan någon form av konstruktiv kritik.

Svårt att vara konstruktiv när ett marginalparti slänger bort skattepengar på idioti.

https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-ma....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Livenation som vågar ta 60-100kr "self-service" avgift för du själv utför 100% av beställningen har nog tillräckligt med pengar själva?! De själva säger bara service-avgift.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagas:

Jag förstår inte varför staten ska betala för kultur alls. Det är något som härstammar från kultur och propagandaministeriet i nazityskland så som jag förstått det. Den fria marknaden kan sköta kulturen.

Att staten inte kallar dreamhack kultur förvånar mig inte. Jag skulle dock säga att det en del av kulturen. Sverige var tidigt ute med IT och LAN party är minst lika mycket kultur som rockparty.

Att samhället har bekostat kultur är en mycket gammal sed, vi kan skylla på de gamla romarna, speciellt Gaius Cilnius Maecenas att det finns "mecenater" för det är ju han som är ursprunget och har gett namn till handlingen. Det lär ha funnits andra före honom också men de har inte fått sätta sitt namn på företeelsen att "bekosta kultur"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.