Problem med dubbelskroll - Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Problem med dubbelskroll - Logitech G Pro Wireless

Jag har nyligen köpt en Logitech G Pro Wireless. Har märkt att den "dubbelskrollar". Alltså att den istället för att skrolla tre rader enligt inställningarna i Windows, skrollar uppskattningsvis det dubbla antalet rader. Det sker ofta, uppskattningsvis mellan en till tre gånger per minut vid vanlig webbsurfning, och det pågår under kanske en till fem sekunder.

Jag har hittat en ett år gammal tråd på reddit G Pro Wireless scroll wheel too fast (or "double scrolling") som beskriver mitt problem. Är det någon här som har varit med om samma? Vad gjorde ni då? Jag har inte testat än att göra som LogitechG_CSFrank skrev i den tråden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Många av logitechs möss har optisk sensor på scrollen och inte ovanligt fel om det ligger ett hårstrå på sensorn som räknar kuggarna i scrollhjulet.

Du kan även testa att deaktivera hårdvaruaccelereing i webläsaren. Då denna kan ge felet också om det bara är i webläsaren det händer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte gjort det redan, kolla om det finns mjukvaruuppdateringar. De har förbättrat liknande problem tidigare med mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness Hm... Jag testade att avaktivera hårdvaruaccelereing i Chrome och då slutade det hända. Jag testade sedan att återaktivera hårdvaruaccelereing, och dubbelskrollningen är fortfarande borta. Får se om det kommer tillbaka. Chrome måste startas om när hårdvaruaccelereing slås av/på, så kanske var det bara det som behövdes.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@haijen Ja jo precis. Har dock senaste mjukvaran. Tack ändå!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless