Permalänk

Kanske dags att folk som fått sina G2or här inne börjar jämföra batch-nummer på sina kartonger

Permalänk
Medlem

Ja känns ju omöjligt att linserna ska vara sämre än G1 om de inte felslipats. Kanske bra med försenad leverans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Vilken härva.
Finns det olika versioner av HP Reverb g2??
Man kan ju undra efter allt man läser. Förväntningarna är nere i källaren :-/

Tack för allas olika erfarenheter i.a.f

Dem som säger att detta är bra får antingen pengar för att säga det eller har ingen aning om då dem inte testat Oculus ekosystem eller
index eller något annat egentligen. no offence!

Jag har svårt att tro att jag fått ett måndags ex då det var så jävla snyggt och skarpt i 1/6 del av linserna men som sagt allt utanför helt oanvänbart och jag glömde säga att om det var det vitt mot svart bakgrund t.ex text eller föremål så lyser det upp över hela linsen lite som en tv som inte har local dimming:

https://www.kjell.com/globalassets/sv-se/hfd/hembio/hfd_tv_10...
Man vill att det ska se ut som det gör på bilden på höger sida men det ser ut som bilden på vänster sida. Vilket förstör alla "läskiga" spel eller när man tittar film eller bara försöker läsa något lite utan för den ytterst lilla skarpa del.

Beställde min från HP STORE.. även det = stor tabbe! även om jag iofs fått min.. men allt annat är dåligt..
Låt förväntningarna stanna i källaren så kanske, kanske ni blir nöjda.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Ni som upplever ett uselt resultat med de nya brillorna, har ni tagit kontakt än med stället ni köpte ifrån?

Skulle vara intressant att höra hur många andra isf som gjort samma sak och hur stort problemet är. Ifall det är mer eller mindre vartannat headset som är dåligt eller om det bara var en enskild batch några hade oturen att få ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Efter ett tag gav jag därför upp men när sen även Tyriel Wood - VR Tech på YT fick tag i en G2a fick jag nytt hopp om att kunna få en schysst jämförelse. Han är ju bl a känd för att göra jämförelser direkt genom linserna på olika headsets. Tyvärr (och till min förvåning måste jag säga eftersom han alltid känts väldigt "reko" i mina ögon) upprepades samma sak än en gång...blev aldrig någon direkt jämförelse mellan G2an och G1an och inte ett pip till svar på mina frågor och kommentarer. Bortsett från andra tittare som höll med om att det hade varit väldigt intressant att se den direkta skillnaden (förbättringen?) jämfört med föregående modell, dvs G1an. Speciellt för alla som sitter med en G1a och funderar på om byta till en G2a.

Det har ju rapporterats i ord att linserna är bättre än G1, mura borta, bättre skärpa och mindre fresnel-effekt (godrays). Så även om det inte finns bilder så finns det ju beskrivningar av detta i ganska klara ordalag. I vart fall som jag tolkat det. Men jag håller med dig, en bild säger mer än 1000 ord. Huruvida recensenterna inte fått visa bildjämförelser eller ej låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Dem som säger att detta är bra får antingen pengar för att säga det eller har ingen aning om då dem inte testat Oculus ekosystem eller
index eller något annat egentligen. no offence!

Jag har svårt att tro att jag fått ett måndags ex då det var så jävla snyggt och skarpt i 1/6 del av linserna men som sagt allt utanför helt oanvänbart och jag glömde säga att om det var det vitt mot svart bakgrund t.ex text eller föremål så lyser det upp över hela linsen lite som en tv som inte har local dimming:

https://www.kjell.com/globalassets/sv-se/hfd/hembio/hfd_tv_10...
Man vill att det ska se ut som det gör på bilden på höger sida men det ser ut som bilden på vänster sida. Vilket förstör alla "läskiga" spel eller när man tittar film eller bara försöker läsa något lite utan för den ytterst lilla skarpa del.

Beställde min från HP STORE.. även det = stor tabbe! även om jag iofs fått min.. men allt annat är dåligt..
Låt förväntningarna stanna i källaren så kanske, kanske ni blir nöjda.

Läste om någon som hade framgång med att göra rent linserna (fastän den är ny, ja) med mikrofiberduk. Skadar inte att testa i alla fall.

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Dem som säger att detta är bra får antingen pengar för att säga det eller har ingen aning om då dem inte testat Oculus ekosystem eller
index eller något annat egentligen. no offence!

Blev faktiskt lite sugen själv på att testa ett Oculus Quest 2 och bara skapa ett fejk-konto när det gäller FB-kravet. Inte testat något Oculus sen mitt Rift CV1. Antar dock att jag skulle bli besviken i jämförelse med mitt Reverb G1 eller finns det någon här inne som testat båda två och kan jämföra? Skulle vara rätt skönt att använda vad verkar vara lite mer av en kvalitets-produkt och även skönt att slippa allt vad WMR och SteamVR heter. Verkar dock svårt att få tag i kabeln man behöver för att ansluta till datorn. Eller funkar det även med andra kablar än Oculus egna för 999:-?

Skrivet av sdaniel1:

Jag har svårt att tro att jag fått ett måndags ex då det var så jävla snyggt och skarpt i 1/6 del av linserna men som sagt allt utanför helt oanvänbart och jag glömde säga att om det var det vitt mot svart bakgrund t.ex text eller föremål så lyser det upp över hela linsen lite som en tv som inte har local dimming

Kanske inte ett måndags-ex men ett exemplar från en tidigare batch. Vet att en av anledningarna som angavs till att headsetet blev försenat från början var att HP ville göra en del sista finjusteringar av just linserna. Vem vet...kanske HP släppte iväg även en del av de brillor som aldrig fick denna justering. För att bättre försöka möta den höga efterfrågan. Bara spekulationer naturligtvis men med tanke på hur HP överlag agerat när det gäller den här releasen är det få saker som skulle förvåna mig i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det har ju rapporterats i ord att linserna är bättre än G1, mura borta, bättre skärpa och mindre fresnel-effekt (godrays). Så även om det inte finns bilder så finns det ju beskrivningar av detta i ganska klara ordalag. I vart fall som jag tolkat det. Men jag håller med dig, en bild säger mer än 1000 ord. Huruvida recensenterna inte fått visa bildjämförelser eller ej låter jag vara osagt.

Det är garanterat bättre och mura finns det inte spår av. Kontrast och skärpa är i absolut toppskick.... i ca 15-20% av bilden. Och övergången till det sämre sker snabbt och brutalt. Det är väl den lilla detaljen som har missats eller tonats ned.

Eller...så har vi som sagt ett läge med en sällsynt dålig batch. Skulle inte förvåna mig om förseningarna beror på dåliga komponenter. Givet historiken med G1:an så vill väl HPs ansvariga ogärna springa runt med en visselpipa och skylt på kroppen i bästa rusningstid där det står "Vi misslyckades igen"

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Blev faktiskt lite sugen själv på att testa ett Oculus Quest 2 och bara skapa ett fejk-konto när det gäller FB-kravet. Inte testat något Oculus sen mitt Rift CV1. Antar dock att jag skulle bli besviken i jämförelse med mitt Reverb G1 eller finns det någon här inne som testat båda två och kan jämföra? Skulle vara rätt skönt att använda vad verkar vara lite mer av en kvalitets-produkt och även skönt att slippa allt vad WMR och SteamVR heter. Verkar dock svårt att få tag i kabeln man behöver för att ansluta till datorn. Eller funkar det även med andra kablar än Oculus egna för 999:-?

Kanske inte ett måndags-ex men ett exemplar från en tidigare batch. Vet att en av anledningarna som angavs till att headsetet blev försenat från början var att HP ville göra en del sista finjusteringar av just linserna. Vem vet...kanske HP släppte iväg även en del av de brillor som aldrig fick denna justering. För att bättre försöka möta den höga efterfrågan. Bara spekulationer naturligtvis men med tanke på hur HP överlag agerat när det gäller den här releasen är det få saker som skulle förvåna mig i nuläget.

Du kan använda valfri USB-kabel, men helst USB 3. Den officiella är fiberoptisk vilket gör den tunn, lätt, flexibel och 5 meter med bibehållen signal.
En stor behållning med Quest är dock att köra trådlöst med Virtual Desktop.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Du kan använda valfri USB-kabel, men helst USB 3. Den officiella är fiberoptisk vilket gör den tunn, lätt, flexibel och 5 meter med bibehållen signal.
En stor behållning med Quest är dock att köra trådlöst med Virtual Desktop.

OK, bra att veta om jag skulle få för mig att testa ett Quest 2.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Det har ju rapporterats i ord att linserna är bättre än G1, mura borta, bättre skärpa och mindre fresnel-effekt (godrays). Så även om det inte finns bilder så finns det ju beskrivningar av detta i ganska klara ordalag. I vart fall som jag tolkat det. Men jag håller med dig, en bild säger mer än 1000 ord. Huruvida recensenterna inte fått visa bildjämförelser eller ej låter jag vara osagt.

Som du själv skriver, att få se skillnaden med egna ögon var vad jag hoppades på. När man som i mitt fall sitter med en G1a och funderar på att köpa en G2a för över 7.000:- litar jag mer på mina egna ögon än andras ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Som du själv skriver, att få se skillnaden med egna ögon var vad jag hoppades på. När man som i mitt fall sitter med en G1a och funderar på att köpa en G2a för över 7.000:- litar jag mer på mina egna ögon än andras ord.

När du sitter med G1:an i Xplane...kan du ha ögonen på landingsbanan, snegla ner mot instrumenten och ändå ha normal skärpa? Likaså, om du tittar runt, upplever du att du "siktar" mittskärpan med headsetet eller finns den där oansträngt med en naturlig övergång till oskärpa? Svårt att svara på kanske.

G2:an är precis så....man får sikta för att få god skärpa. Känns som mittpunkten är en laserstråle som man måste sätta där man vill ha full upplösning/skärpa. Lite överdrivet kanske men i princip så.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Blev faktiskt lite sugen själv på att testa ett Oculus Quest 2 och bara skapa ett fejk-konto när det gäller FB-kravet. Inte testat något Oculus sen mitt Rift CV1. Antar dock att jag skulle bli besviken i jämförelse med mitt Reverb G1 eller finns det någon här inne som testat båda två och kan jämföra? Skulle vara rätt skönt att använda vad verkar vara lite mer av en kvalitets-produkt och även skönt att slippa allt vad WMR och SteamVR heter. Verkar dock svårt att få tag i kabeln man behöver för att ansluta till datorn. Eller funkar det även med andra kablar än Oculus egna för 999:-?

Kanske inte ett måndags-ex men ett exemplar från en tidigare batch. Vet att en av anledningarna som angavs till att headsetet blev försenat från början var att HP ville göra en del sista finjusteringar av just linserna. Vem vet...kanske HP släppte iväg även en del av de brillor som aldrig fick denna justering. För att bättre försöka möta den höga efterfrågan. Bara spekulationer naturligtvis men med tanke på hur HP överlag agerat när det gäller den här releasen är det få saker som skulle förvåna mig i nuläget.

Skapa fakekonto är inte lönt om det inte är ditt enda Facebook konto. Facebooks algoritm är väldigt aggressiv och om de misstänker att du använder fakekonto så blir Q2 obrukbar tills du bevisat sin identitet.

Permalänk
Medlem

Jaha blir nog att behålla G2:an. Var lite mer nogrann med hur jag tog på headsetet och provade half life alyx, ser helt jävla fantastiskt ut.
Märker inte av suddigheten lika mycket om jag drar ner sidostrappen till överdelen av öronen, bakänden ska tydligen sitta lång ner på bakhuvudet (tips från mrtv).
Trackingen fungerade också hur bra som helst helt plötsligt i ett halvdunkelt rum utan lampor på.
Fått ett annat problem istället har ett nytt rtx 3080 och får varningar om för lite grafikminne blir väl att byta upp sig till 3090.
DCS vill ju använda uppemot 15-16GB Vram i VR och half life alyx varnar när jag startar spelet att jag ska stänga av alla onödiga prg för att frigöra Vram.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Läste om någon som hade framgång med att göra rent linserna (fastän den är ny, ja) med mikrofiberduk. Skadar inte att testa i alla fall.

Been there done that tyvärr. Suttit i över 5 timmar och tweakat wmr och nvidia osv, testat inställningar, lekt med IPD , putsat med en rolex fiberduk för 500 kr

Skrivet av WebMaximus:

Blev faktiskt lite sugen själv på att testa ett Oculus Quest 2 och bara skapa ett fejk-konto när det gäller FB-kravet. Inte testat något Oculus sen mitt Rift CV1. Antar dock att jag skulle bli besviken i jämförelse med mitt Reverb G1 eller finns det någon här inne som testat båda två och kan jämföra? Skulle vara rätt skönt att använda vad verkar vara lite mer av en kvalitets-produkt och även skönt att slippa allt vad WMR och SteamVR heter. Verkar dock svårt att få tag i kabeln man behöver för att ansluta till datorn. Eller funkar det även med andra kablar än Oculus egna för 999:-?

Kanske inte ett måndags-ex men ett exemplar från en tidigare batch. Vet att en av anledningarna som angavs till att headsetet blev försenat från början var att HP ville göra en del sista finjusteringar av just linserna. Vem vet...kanske HP släppte iväg även en del av de brillor som aldrig fick denna justering. För att bättre försöka möta den höga efterfrågan. Bara spekulationer naturligtvis men med tanke på hur HP överlag agerat när det gäller den här releasen är det få saker som skulle förvåna mig i nuläget.

Samma problem:
https://h30434.www3.hp.com/t5/Gaming-Accessories/Reverb-G2-ed...
kolla även Tyriel Wood film och se snabbt hur snabbt det blir suddigt.

https://us.v-cdn.net/6024342/uploads/editor/at/id40o10tv551.j...
Kolla armen och Tyota texten och stängslet. Visst det är svårt att återfånga det exakt med en kamera inne i hedsetet men det ger dock en bild på hur påtagligt det är. Det är helt enkelt för skarpt och snyggt i mitten att det andra blir skit. Kolla redan på slutet av backspelen så börjar det bluras (bli suddigt)! och det ligger nästan i Direktseendet..

Tror lätt att hp G2 är en förbättring mot hp G1 men långt ifrån så stor hypen är och tyvärr långt ifrån bra, varken för i mina ögon eller plånbok när det finns quest 2 som är nu nästan on par fast mycket enklare och inte lika suddig. Jag HATAR allt vad facebook är.

Jag stirrade mig blind på hur bra headsetet var på den lilla bildyta som var bra. Tack alla youtubers som fick betalt!

Förlåt om jag är brutalt ärlig och förstört någons dag! Men vill lyfta mina erfarenheter för att ni ska slippa drabbas av samma dystra besvikelse och bakslag som jag åkte på med mina stora förhoppningar om detta headset.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Jaha blir nog att behålla G2:an. Var lite mer nogrann med hur jag tog på headsetet och provade half life alyx, ser helt jävla fantastiskt ut.
Märker inte av suddigheten lika mycket om jag drar ner sidostrappen till överdelen av öronen, bakänden ska tydligen sitta lång ner på bakhuvudet (tips från mrtv).
Trackingen fungerade också hur bra som helst helt plötsligt i ett halvdunkelt rum utan lampor på.
Fått ett annat problem istället har ett nytt rtx 3080 och får varningar om för lite grafikminne blir väl att byta upp sig till 3090.
DCS vill ju använda uppemot 15-16GB Vram i VR och half life alyx varnar när jag startar spelet att jag ska stänga av alla onödiga prg för att frigöra Vram.

Har hört att VRAM varningen kan vara en bugg just nu. I alla fall värt att ta med en nypa salt

Kul att höra att du fick det att funka bättre! Ger hopp. Då har jag i alla fall lite hopium kvar innan det anländer senast nästa vecka från Bestware.

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

När du sitter med G1:an i Xplane...kan du ha ögonen på landingsbanan, snegla ner mot instrumenten och ändå ha normal skärpa? Likaså, om du tittar runt, upplever du att du "siktar" mittskärpan med headsetet eller finns den där oansträngt med en naturlig övergång till oskärpa? Svårt att svara på kanske.

G2:an är precis så....man får sikta för att få god skärpa. Känns som mittpunkten är en laserstråle som man måste sätta där man vill ha full upplösning/skärpa. Lite överdrivet kanske men i princip så.

Förstår vad du menar och ja, kan ha ögonen på landingsbanan och snegla ner på instrumenten framför mig och där utan problem läsa av hastighet, höjd etc. Dock blir det skarpare om jag även "hjälper till" genom att vinka ned huvudet lite mot det jag tittar på.

Skrivet av Sienar:

Skapa fakekonto är inte lönt om det inte är ditt enda Facebook konto. Facebooks algoritm är väldigt aggressiv och om de misstänker att du använder fakekonto så blir Q2 obrukbar tills du bevisat sin identitet.

Skulle isf funka för mig eftersom jag inte längre har något FB-konto. Vore ju bra att kunna ha någon nytta för FB

Skrivet av sdaniel1:

Been there done that tyvärr. Suttit i över 5 timmar och tweakat wmr och nvidia osv, testat inställningar, lekt med IPD , putsat med en rolex fiberduk för 500 kr

Samma problem:
https://h30434.www3.hp.com/t5/Gaming-Accessories/Reverb-G2-ed...
kolla även Tyriel Wood film och se snabbt hur snabbt det blir suddigt.

https://us.v-cdn.net/6024342/uploads/editor/at/id40o10tv551.j...
Kolla armen och Tyota texten och stängslet. Visst det är svårt att återfånga det exakt med en kamera inne i hedsetet men det ger dock en bild på hur påtagligt det är. Det är helt enkelt för skarpt och snyggt i mitten att det andra blir skit. Kolla redan på slutet av backspelen så börjar det bluras (bli suddigt)! och det ligger nästan i Direktseendet..

Tror lätt att hp G2 är en förbättring mot hp G1 men långt ifrån så stor hypen är och tyvärr långt ifrån bra, varken för i mina ögon eller plånbok när det finns quest 2 som är nu nästan on par fast mycket enklare och inte lika suddig. Jag HATAR allt vad facebook är.

Jag stirrade mig blind på hur bra headsetet var på den lilla bildyta som var bra. Tack alla youtubers som fick betalt!

Med mina ögon tycker jag bilden som visar G2an är märkbart skarpare men som du och många andra säger, skärpan är väldigt centrerad och mindre skoj ju länge ut i synfältet du kollar.

Blev jobbigt det här...behålla mitt G1 och sluta kolla andra headset förrän nästa generation, byta till ett G2 eller testa ett Q2. Får nog lägga lite tid på att läsa på och kolla YT-klipp etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Förstår vad du menar och ja, kan ha ögonen på landingsbanan och snegla ner på instrumenten framför mig och där utan problem läsa av hastighet, höjd etc. Dock blir det skarpare om jag även "hjälper till" genom att vinka ned huvudet lite mot det jag tittar på.

Skulle isf funka för mig eftersom jag inte längre har något FB-konto. Vore ju bra att kunna ha någon nytta för FB

Med mina ögon tycker jag bilden som visar G2an är märkbart skarpare men som du och många andra säger, skärpan är väldigt centrerad och mindre skoj ju länge ut i synfältet du kollar.

Blev jobbigt det här...behålla mitt G1 och sluta kolla andra headset förrän nästa generation, byta till ett G2 eller testa ett Q2. Får nog lägga lite tid på att läsa på och kolla YT-klipp etc.

Jag är verkligen ledsen att det inte ville sig. Men det är för mycket som inte är bra för min del.. jag hade kunna köpa ett jobbigt Gui WMR, lite halvkassa kontroller osv. men när inte ens bilden vill 100% kan jag inte göra annat än skicka tillbaka det.

Avgörande för min del: Det är helt enkelt för mycket som inte är bra.
Kontrollers: skön passform och layout. Väldigt dålig batteritid, ej fingertracking, ej haptic feedback, störande vibration.
Ekosystem mjukvara: föråldrad i jämförelse med oculus och dålig Mjukvaruintegration mot steam. "otalt men få updateringar i wmr"
Headset: Väldigt skönt att ha på sig. Usel edge to edge clarity, liten sweetspot, kabeln till datorn är väldig styv och oskön. kräver en dator som heter duga för att driva felfritt med max settings. priset för vad man faktiskt får.

Hoppas på DecaGear 1 eller om samsung kanske knopar ihop något. Eller om Sony överrakar när det börjar regna in ps5 cash. Meanwhile så blir det Q2 tills ban eller annat dyker up. eller INDEX 2 holy shiet!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad att inte fler än HP har jazzat upp sina headsets med högre upplösning. Quest2 är mig veterligen den enda som ligger i närheten om man bortser från nischade produkter så som XTAL.

Den som levererar ett 2x2160 headset med HPs skärpa över större delen av bilden, FOV runt 115 (riktiga 115 som mäts upp) och vettiga controllers/tracking har en solklar vinnare. Med tanke på hur många som bokat G2 så är det ju uppenbart hur svältfödd VR-marknaden är på bildkvalité som någorlunda stämmer överens med en bildskärm. Synd att Valve Index fegade ur med upplösningen.

ELLER att man mot en merkostnad kan köpa bättre linser. På tal om linser...visst är det väl Valve som tillverkat linserna i HP? Jag har alltid undrat varför en konkurrent vill göra detta. Foliehatt på...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Måste säga att jag är förvånad att inte fler än HP har jazzat upp sina headsets med högre upplösning. Quest2 är mig veterligen den enda som ligger i närheten om man bortser från nischade produkter så som XTAL.

Den som levererar ett 2x2160 headset med HPs skärpa över större delen av bilden, FOV runt 115 (riktiga 115 som mäts upp) och vettiga controllers/tracking har en solklar vinnare. Med tanke på hur många som bokat G2 så är det ju uppenbart hur svältfödd VR-marknaden är på bildkvalité som någorlunda stämmer överens med en bildskärm. Synd att Valve Index fegade ur med upplösningen.

ELLER att man mot en merkostnad kan köpa bättre linser. På tal om linser...visst är det väl Valve som tillverkat linserna i HP? Jag har alltid undrat varför en konkurrent vill göra detta. Foliehatt på...

Ja det är väll samma linser som Valve index om jag inte är ute och cyklar?

Dom 2 "senaste" headseten som kommit Quest 2 och G2 är ju högupplösta.
dom tidigare kom "i en annan tid". Sen är det väldigt krävande att fläska på upplösning och köra allt native och snygga inställningar i spelen.
Allt som oftast om det inte är "simpel grafik" så är det Medium/low som gäller för dom flesta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är väll samma linser som Valve index om jag inte är ute och cyklar?

Faktiskt inte. Indexen har ju lite större FOV så gissar att den har andra linser. Plus att jag läst "nånstans" att Indexen har en annan design med två olika element, en slags "hybrid Fresnel". Den i G2:an är en traditionell Fresnel. Men jag tar inte gift på det. Bara vad jag läst.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Måste säga att jag är förvånad att inte fler än HP har jazzat upp sina headsets med högre upplösning. Quest2 är mig veterligen den enda som ligger i närheten om man bortser från nischade produkter så som XTAL.

Den som levererar ett 2x2160 headset med HPs skärpa över större delen av bilden, FOV runt 115 (riktiga 115 som mäts upp) och vettiga controllers/tracking har en solklar vinnare. Med tanke på hur många som bokat G2 så är det ju uppenbart hur svältfödd VR-marknaden är på bildkvalité som någorlunda stämmer överens med en bildskärm. Synd att Valve Index fegade ur med upplösningen.

ELLER att man mot en merkostnad kan köpa bättre linser. På tal om linser...visst är det väl Valve som tillverkat linserna i HP? Jag har alltid undrat varför en konkurrent vill göra detta. Foliehatt på...

..

Skrivet av Molotov:

Ja det är väll samma linser som Valve index om jag inte är ute och cyklar?

Dom 2 "senaste" headseten som kommit Quest 2 och G2 är ju högupplösta.
dom tidigare kom "i en annan tid". Sen är det väldigt krävande att fläska på upplösning och köra allt native och snygga inställningar i spelen.
Allt som oftast om det inte är "simpel grafik" så är det Medium/low som gäller för dom flesta.

..

Skrivet av flightsim18:

Faktiskt inte. Indexen har ju lite större FOV så gissar att den har andra linser. Plus att jag läst "nånstans" att Indexen har en annan design med två olika element, en slags "hybrid Fresnel". Den i G2:an är en traditionell Fresnel. Men jag tar inte gift på det. Bara vad jag läst.

https://www.globenewswire.com/news-release/2020/05/28/2040442...

Immersive Viewing:
• The new Valve designed lenses provide a fantastic boost in the visual experience with optics and reduced mural full RGB stripe, delivering 2K by 2K per eye. Users will be able to see text and textures more clearly, providing a better experience and increased retention. Plus, the 114-degree field of view adds to the immersive experience.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

..
..
https://www.globenewswire.com/news-release/2020/05/28/2040442...

Immersive Viewing:
• The new Valve designed lenses provide a fantastic boost in the visual experience with optics and reduced mural full RGB stripe, delivering 2K by 2K per eye. Users will be able to see text and textures more clearly, providing a better experience and increased retention. Plus, the 114-degree field of view adds to the immersive experience.

Haha... dom glömde att FOV i bästa fall är runt 90. Och i den ser man ca 15-20%. Resten är blur.

Alltså...det MÅSTE vara ett produktionsfel. Aldrig i helvete att dom kunde godkänna detta? Eller att hyllningskör efter hyllningskör på YT dyrkar G2:an?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Valve har designat linserna i G2, men det är inte samma linser som i Index, och jag tror inte Valve står för tillverkningen heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Valve har designat linserna i G2, men det är inte samma linser som i Index, och jag tror inte Valve står för tillverkningen heller.

Om Valve snart släpper en uppföljare till Index med högre upplösning så tänker åtminstone jag gå bananas på konspirationsteorierna...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Hmm, man blir ju nervös över det här med linserna...
Att det blir suddigare utanför center är ju som sagt inget nytt, men ni börjar övertyga mig att det här verkar påtagligt värre än andra moderna headsets
Man kanske borde backa ur förbeställningen ändå, och se om det här är ett produktionsproblem eller inte.
Surt, då jag verkligen sett fram emot en nystart på VR-fronten, men å andra sidan väntar man ju på grafikkort iallafall...

Oculus är dock inte ett alternativ längre. Jag har inte facebook och tänker inte skaffa det bara för att kunna använda en VR-hjälm.
(men Quest 2 är väldigt imponerande för det priset!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Haha... dom glömde att FOV i bästa fall är runt 90. Och i den ser man ca 15-20%. Resten är blur.

Alltså...det MÅSTE vara ett produktionsfel. Aldrig i helvete att dom kunde godkänna detta? Eller att hyllningskör efter hyllningskör på YT dyrkar G2:an?

Precis!!
Foven blir kanske 20% av vad som anges då det suddiga är oanvändbart, kunde lika gärna vara svart så man inte stördes av det.

Vad gör man inte för pengar som tuber eller annan köpt recension? Kan kändisar och presidenter mf hålla tyst om Epsteins child rape island kan väl detta flyga under radarn även om man skadar sitt rykte lite bara för ett par teknik nördar och entusiaster gapar och skriker?

Skrivet av Roger W:

Valve har designat linserna i G2, men det är inte samma linser som i Index, och jag tror inte Valve står för tillverkningen heller.

Om jag fattat det rätt så har linserna utvecklats tillsammans med valve, sen vart eller hur dem tillverkats är i teroin ointressant.
valv är nog bara inköpt för att bosta hypen om headsetet i sig, (spekuleringar) eller dem kanske fick någon tech som oxo använts i indexens linser. Det hjälpte iallfall inte!

Och för att förvärra saken så ser jag bara en person som påstår att det inte är så farligt. tänkar att en CNC/operatör skulle bli galen om ritningar och program riggar skulle se suddiga ut!? /poke @Pe3

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Är helt ärligt blown away av hur bra bilden är. Känner inte igen det många andra går igång på här. Men beror väl kanske på vad man jämför med, jag jämför mot HTC vive och skillnaden är verkligen enorm. Är väldigt nöjd.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Är helt ärligt blown away av hur bra bilden är. Känner inte igen det många andra går igång på här. Men beror väl kanske på vad man jämför med, jag jämför mot HTC vive och skillnaden är verkligen enorm. Är väldigt nöjd.

Detta är ju intressant. Hur det kan skilja sig så.

Ett test... om du är i mixed reality home. Vet inte vad den kallas, men den barnsliga miljön som Microsoft tycker vi skall ha som utgångsläge. Om du står vid trappsteget ner mot trädgården. Där står två människor bredvid varandra. Stå kvar på platån och om du riktar headsetet och skärpan på ett av ansiktena och håller kvar. Sedan tittar du bara med ögonen på ansiktet bredvid utan att röra headsetet. Är det ansiktet skarpt eller suddigt?

Hos mig är det suddigt. Vidare så märkte jag just en annan defekt när jag gjorde detta test. Vet inte om det är så i alla headsets men när jag panorerar med headsetet så "böjer" sig texturerna (syns i bakgrunden på gräset och stenarna). De liksom flyter till och rör sig där jag tittar. Det är lite subtilt men när man väl ser det så kan man inte släppa det. Skapar obehag och säkert illamående i längden. Vet inte om det är en bugg i portalen eller om det är linsernas konstruktion. Har inte hunnit forska vidare i andra miljöer än.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Vidare så märkte jag just en annan defekt när jag gjorde detta test. Vet inte om det är så i alla headsets men när jag panorerar med headsetet så "böjer" sig texturerna (syns i bakgrunden på gräset och stenarna). De liksom flyter till och rör sig där jag tittar. Det är lite subtilt men när man väl ser det så kan man inte släppa det. Skapar obehag och säkert illamående i längden. Vet inte om det är en bugg i portalen eller om det är linsernas konstruktion. Har inte hunnit forska vidare i andra miljöer än.

Är det typ "ghosting" ?
Kan vara du ställt in 90hz och din dator orkar inte leverera pga hårdvara eller nåt annat tar resurser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc