TSMC slopar volymrabatter – kan resultera i dyrare hårdvara

Permalänk
Melding Plague

TSMC slopar volymrabatter – kan resultera i dyrare hårdvara

Det råder brist på TSMC:s mest avancerade tillverkningstekniker, vilka nu slopar volymrabatterna för aktörer som AMD och Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! iPhones kostar för lite i dagsläget.

Permalänk
Medlem

30tusen 4080Ti?
Ne nu får Samsung och intel skärpa sig, ser gärna att global foundries och fler försöker slåss i toppen med TSMC.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Svårare tillverkning = färre tillverkare = högre priser
Ingen jätte-överraskning direkt.

Permalänk
Medlem

Om priserna höjs med 3% så innebär det inte någon jätte skillnad, Förutsatt att det hela skickas rakt på konsumenterna så är det ett prispåslag av 30 kr per tusenlapp. Dock surt om man drabbas.

Permalänk
Medlem

Uj Apple kommer ju se detta som en krigsförklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Om priserna höjs med 3% så innebär det inte någon jätte skillnad, Förutsatt att det hela skickas rakt på konsumenterna så är det ett prispåslag av 30 kr per tusenlapp. Dock surt om man drabbas.

Det blir 1kr prispåslag på konsoler och 500kr prispåslag på entusiastkort.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt beslut när Apple plöjer in så extrema mängder pengar i de nya noderna och redan betalar överpriser för att få garanterad tillgång/exklusivitet.

Detta kan på sikt sänka priserna också för att TSMC får pengar nog att plöja ner i ökad tillverkning kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det blir 1kr prispåslag på konsoler och 500kr prispåslag på entusiastkort.

Nu vet jag inte om du trollar, men mängden kisel i en konsols centrala krets och en entusiast-GPU är väl ganska snarlikt, så skillnaden borde bli liknande. Sen kanske ena parten väljer att svälja det och den andra höjer priset ändå, men det ska inte skilja så mycket i tillverkningskostnad i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

30tusen 4080Ti?
Ne nu får Samsung och intel skärpa sig, ser gärna att global foundries och fler försöker slåss i toppen med TSMC.

De är ju i framkant på andra tekniker, bl.a eMRAM och även 12 nm kretsar för mer specifika uppgifter som sedan hamnar på Zen chiplets bl.a

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hurra!

TSMC sitter ju mer eller mindre i monopolställning nu.

Det är väl många som har förutspått detta då varje "krympning" av noden verkar vara exponentiellt mycket svårare än den förra, och dyrare.

Kisel är helt enkelt utdaterat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Det är ju rätt bra detta, måste ju lägga sina pengarna på något.

Permalänk

Vad hände med grafen? Materialet som skulle ta över efter kisel?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte om du trollar, men mängden kisel i en konsols centrala krets och en entusiast-GPU är väl ganska snarlikt, så skillnaden borde bli liknande. Sen kanske ena parten väljer att svälja det och den andra höjer priset ändå, men det ska inte skilja så mycket i tillverkningskostnad i alla fall

Finns inget som heter tillverkningskostnad, det heter inköpspris. Mängden kisel i produkterna är knappast vad AMD prissätter efter till slutkund.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vernt:

Om priserna höjs med 3% så innebär det inte någon jätte skillnad, Förutsatt att det hela skickas rakt på konsumenterna så är det ett prispåslag av 30 kr per tusenlapp. Dock surt om man drabbas.

3% av kretskostnaden då också får man ju i ha i åtanke.
Inte 3% på hela produktens kostnad.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Väntat. Man får hoppas att de använder de ökade intäkterna för att investera i ökad kapacitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alla ska ha sina marginaler. Resultatet av att TSMC just nu "vunnit kampen".

Permalänk

Rättvist! Jag blir alltid irriterad när jag måste betala fullpris bara för att jag bara köper en wafer.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Finns inget som heter tillverkningskostnad, det heter inköpspris. Mängden kisel i produkterna är knappast vad AMD prissätter efter till slutkund.

Svenska Akademien håller inte med
https://www.saob.se/artikel/?seek=Tillverkningskostnad&pz=1#U...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Rättvist! Jag blir alltid irriterad när jag måste betala fullpris bara för att jag bara köper en wafer.

Men nu slipper jag samla ihop 9999 polare varje gång jag behöver en ny wafer. Ganska skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Finns inget som heter tillverkningskostnad, det heter inköpspris. Mängden kisel i produkterna är knappast vad AMD prissätter efter till slutkund.

AMD betalar per wafer, sedan beror det på hur många fungerande kretsar man får ut från varje. Kostnaden är ju resultatet där emellan och priset till AMDs kunder är ju skrivna som kontrakt med många komplicerade paragrafer troligtvis. Saker som vite vid låga leveranstal och annat kan styra till exempel.

Vad menar du ens med inget tillverkningskostnad, är kiseltillverkning gratis eller menar du att det inte finns någon modell för att räkna ut vad en GPU kostar för AMD att tillverka? Självklart kommer inte den kostnaden direkt motsvaras i priset till AIB eller andra, men det är ju bara den delen som ökar i detta fallet, inte r&d eller alla andra saker som är inräknade i slutpriset mot deras kunder.

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att det här kommer att sluta med en höjning på 10-15% för slutkund, nu när man ändå kan skylla en prishöjning på TSMC?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD betalar per wafer, sedan beror det på hur många fungerande kretsar man får ut från varje. Kostnaden är ju resultatet där emellan och priset till AMDs kunder är ju skrivna som kontrakt med många komplicerade paragrafer troligtvis. Saker som vite vid låga leveranstal och annat kan styra till exempel.

Vad menar du ens med inget tillverkningskostnad, är kiseltillverkning gratis eller menar du att det inte finns någon modell för att räkna ut vad en GPU kostar för AMD att tillverka? Självklart kommer inte den kostnaden direkt motsvaras i priset till AIB eller andra, men det är ju bara den delen som ökar i detta fallet, inte r&d eller alla andra saker som är inräknade i slutpriset mot deras kunder.

Kan dem få betala för trasiga kretsar?
Jag tänker att det till exempel AMD köper wafer och TSMC sköter tillverkning och blandar inte in kunden i Yield utan bara sätter ett pris åt kunden.
Dem kan skylla på Yield vid diskussion om priset, men säljer alltså inte trasiga kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD betalar per wafer, sedan beror det på hur många fungerande kretsar man får ut från varje. Kostnaden är ju resultatet där emellan och priset till AMDs kunder är ju skrivna som kontrakt med många komplicerade paragrafer troligtvis. Saker som vite vid låga leveranstal och annat kan styra till exempel.

Vad menar du ens med inget tillverkningskostnad, är kiseltillverkning gratis eller menar du att det inte finns någon modell för att räkna ut vad en GPU kostar för AMD att tillverka? Självklart kommer inte den kostnaden direkt motsvaras i priset till AIB eller andra, men det är ju bara den delen som ökar i detta fallet, inte r&d eller alla andra saker som är inräknade i slutpriset mot deras kunder.

Själva artikeln handlar ju om rabatter som styr priset, det är knappast en tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem

Tagga 40K för RTX 4090 Ti ROG Strix OC!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Datavetare

Rimligen borde detta påverka GPUer och server CPUer mest, där borde kretstillverkningen vara störst andel av BOM.
Apple är gissningsvis de som påverkas minst då priset för kretsen i det dom säjer är en rätt liten del av BOM, betydligt mindre än för Nvidia, AMD, Qualcomm m.fl. som säljer kretsar.

Tyvärr inte helt oväntat, varför skulle TSMC inte göra detta under rådande omständigheter? Och oavsett lär priset gå upp framöver p.g.a. skenade kostnader för nya noder, 5 nm bräckte en ny trist gräns med att inte ens priset per transistor minskade.

Länge var ju priset per mm^2 färdig kisel rätt konstant, det havererade ett för ett par noder sedan men fram till nu har i alla fall priset per transistor fortsatt att minska.

Nu är det inte helt nattsvart. Det som skrivs ovan gäller när noderna är nya, med tiden faller kostnaderna och verkar som de senare noderna relativt sett faller lite mer från "introduktionspriset".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

AMD betalar per wafer, sedan beror det på hur många fungerande kretsar man får ut från varje.

Så har jag också förstått att det fungerar i normalfallet. Ryktet säger att en orsak att Nvidia gick med Samsung är att Samsung verkligen ville ha en större kund på en hyfsat ny nod och de "sockrade" budet med att Nvidia endast betalar för fungerande kretsar, d.v.s. Samsung tar risken med lågt ytbyte. Lär vara svårt att reda ut om det är sant eller inte...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kan dem få betala för trasiga kretsar?
Jag tänker att det till exempel AMD köper wafer och TSMC sköter tillverkning och blandar inte in kunden i Yield utan bara sätter ett pris åt kunden.
Dem kan skylla på Yield vid diskussion om priset, men säljer alltså inte trasiga kretsar.

Vad jag vet så betalar alla kunder per wafer och yields beror på många saker till exempel storlek på chippet och hur resistent chippet är mot defekter (kanske kan skära ner på antalet kärnor/cache och rädda trasiga chip).

Bygger du alltså en väldigt komplicerad GPU kommer du betala och köpa många wafers, men mycket av ytan går förlorad på grund av defekta chip, men priset är samma oavsett vad jag vet. Det är nog stora komplexa avtal som hanterar avvikelser och sådant där saker som avviker mycket från förväntade värden kanske ger rabatter på nästa köp eller liknande. Mycket av denna verksamhet är inte öppet och avtalen är inte publika

Permalänk
Medlem

Och där var TSMC för stora för sitt eget bästa, kom igen nu Global Foundries hej heja.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Själva artikeln handlar ju om rabatter som styr priset, det är knappast en tillverkningskostnad.

Det jag menar med tillverkningskostnad för en GPU är priset som AMD betalar i snitt till TSMC för en fungerande krets med vissa specifikationer. Jag antar att du menar något annat