Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Snacka om att folk har olika upplevelser med spelet.

Jag som kör på pc med ett 3080, 8700k@5GHz, 32GB 3600MHz ram och spelet installerat på en högpresterande nvme ssd disk, fullkomligt älskar det på min 65" LG C9 4k oled TV.
Bortsett från några små buggar jag mest upplevt som humoristiska är jag oerhört investerad i spelet. Jag brukar inte kunna leva mig in så mycket men i detta fall är jag helt hooked.

Samtidigt hör man hur folk som spelar på basversionerna av ps4 och xbox one har en fruktansvärd upplevelse.

Kan inte vänta att fortsätta spela mera. Så ruskigt bra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar spelet, trots alla buggar och brister. Tyvärr kan jag dock inte längre spela spelet alls sedan hotfixen (1.04) släpptes igår.
Innan fixen hade jag en aning choppy framerate men det funkade, och spelet kraschade kanske varannan timme eller så. Störigt men spelbart. Efter hotfixen är frameraten mycket bättre, men spelet kraschar istället var 5-10:e minut. Om jag kollar i mappen där CDPR samlar crash reports så har det tydligen kraschat 16 gånger för mig nu. Har testat verifiera spelets filer i Steam vilket resulterade i en re-download på ca. 10 GB men gjorde tyvärr ingen skillnad. Har även testat med RTX on/off och andra presets, även där utan skillnad. Satte FPS limit (på 144) då någon rapporterade att GPU:n ev. boostar för högt och kraschar i menyerna men det hjälpte inte för mig... Kör Windows 10 Pro 20H2 med senaste Nvidia drivers. Har testat stänga av Geforce Experience overlay men det blir ingen skillnad.

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Snacka om att folk har olika upplevelser med spelet.

Jag som kör på pc med ett 3080, 8700k@5GHz, 32GB 3600MHz ram och spelet installerat på en högpresterande nvme ssd disk, fullkomligt älskar det på min 65" LG C9 4k oled TV.
Bortsett från några små buggar jag mest upplevt som humoristiska är jag oerhört investerad i spelet. Jag brukar inte kunna leva mig in så mycket men i detta fall är jag helt hooked.

Samtidigt hör man hur folk som spelar på basversionerna av ps4 och xbox one har en fruktansvärd upplevelse.

Kan inte vänta att fortsätta spela mera. Så ruskigt bra.

Behöver inte ens förklara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt inte så kul i spelet, AIn är ju liksom inte där och det kompenseras med att många av dem är inget annat än bulletsponges.
6h in och jag föredrar både Far Cry spelen och Fallout..
Deus Ex är i helt annan klass.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ni som har en Ryzen CPU borde ta en titt på denna *fix* för att få utökad anvädningen av SMT = höja upp average fps och min fps
Länk: https://videocardz.com/newz/cyberpunk-2077-gets-fps-boost-wit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Är det bara jag som inte fattar ray tracing? Jag har svårt att se någont direkt skillnad mellan den på och avstängd, förutom att FPSen typ halveras..

Reflections är väl det mest noterbara faktiskt. Shadows och ljus är mindre noterbart i mina ögon men mördar FPS ändå

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Är det bara jag som inte fattar ray tracing? Jag har svårt att se någont direkt skillnad mellan den på och avstängd, förutom att FPSen typ halveras..

RT är mer naturligt och realistiskt, men även utan RT är spelet snyggt. Många spelutvecklare är duktiga på att göra reflektioner, skuggor och ljus via traditionella work-around/"fusk" metoder.

Här är ett exempel från mig

RT påslaget (alla effekter)

RT avstängt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

RT är mer naturligt och realistiskt, men även utan RT är spelet snyggt. Många spelutvecklare är duktiga på att göra reflektioner, skuggor och ljus via traditionella work-around/"fusk" metoder.

Här är ett exempel från mig

RT påslaget (alla effekter)
https://i.imgur.com/p8gYf1f.jpg

RT avstängt
https://i.imgur.com/llacfZ6.jpg

Kan nog inte vara ensam om att föredra RT avstängt. Mörkare och mindre detaljer känns mer realistiskt i en sådan miljö, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Kan nog inte vara ensam om att föredra RT avstängt. Mörkare och mindre detaljer känns mer realistiskt i en sådan miljö, imo.

Knappast i receptionen med så många ljuskällor. Onaturligt mörker är väl inte att föredra framför naturligt ljus? RT ger också mörka miljöer där det ska vara mörkt, jag har exempel på det också men det borde inte behövas.

Enda nackdelen med RT är den oerhörda kostnaden i prestanda. Jag kör DLSS Balanced för att det ska fungera, och DLSS är inte lika bra som originalupplösning.

Permalänk
Medlem

Kör cyberpunk på ps5 och kommer ej vidare från combat training, är vid delen där man ska ”tag an enemy”
L1 och sedan R3, men inget händer.

Någon som vet en lösning?

Permalänk

Jag blir inte riktigt klok på grafiken i spelet. Blir ju lite mysigare med RT aktiverat, men DLSS gör det suddigt/blurry så man tror man inte kör på native upplösning längre och allmänt dålig prestanda. Någon pålagd fördröjning/mouseacceleration, tröga och tråkiga gunfights helt utan känsla, lägg till en stel och livlös spelvärld så vettetusan hur bra jag gillar detta spelet egentligen.. Blir nog avinstallation

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffel:

Ni som har en Ryzen CPU borde ta en titt på denna *fix* för att få utökad anvädningen av SMT = höja upp average fps och min fps
Länk: https://videocardz.com/newz/cyberpunk-2077-gets-fps-boost-wit...

Testade detta med min Ryzen 5600X CPU, och skillnaden i CPU util. är extrem. Gick runt på exakt samma plats i spelet vid bägge dessa screenshots. Se bilder nedan.

Innan ändring:

Efter ändring:

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Har faktiskt inte så kul i spelet, AIn är ju liksom inte där och det kompenseras med att många av dem är inget annat än bulletsponges.
6h in och jag föredrar både Far Cry spelen och Fallout..
Deus Ex är i helt annan klass.

Hittils har jag tyckt MQ varit roligt. Men i Act II började jag inse att detta spel precis är som t.ex. Far Cry 5 med side missions.

Har nog plockat upp över 300-500 items minst. INTE ETT ENDA har varit något speciellt. På 500 items så är det 400 junk och 100 drycker som gör exakt samma saker.... Inga intressena vapen i någon gömd låda eller liknande...

Lägg till ett tråkigt attribut-, level- och streetlevel system. Ingen Karma som i t.ex. Fallout New Vegas. Crafting systemet behöver vi inte prata om. Hacking? Nej.

Folk kan inte säga att detta spel lever upp till förväntningarna. Ska iaf försöka spela igenom MQ och försöka leva mig in i spelet men känns sådär....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har nu provat nomad samt street kid men spelet klickar inte riktigt för mig. Känns som något fattas men kan inte riktigt sätta fingret på det. Fick en mycket större "wow"-känsla i TW3 än detta, kanske blir bättre längre fram? Får prova tredje klassen också sen.

Efter att nyligen ha spelat FEAR och första Unreal (helt annan genre) är jag besviken på hur AI beter sig, många gånger står de stilla längre perioder. Ibland gömmer de sig bakom boxar, men gör ingenting oväntat eller som att tänka "utanför boxen". Vet inte om det beror på att jag kör i "normal", men att ett AAA-spel har så dålig AI är ändå förvånansvärt. Säger som någon nämnt ovan redan, cyberpunk får mig att längta tillbaka till far cry och deus ex.

Avseende prestandan tycker jag den är helt ok, har hittat en bra balans mellan bildkvalitet och framerate.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Testade detta med min Ryzen 5600X CPU, och skillnaden i CPU util. är extrem. Gick runt på exakt samma plats i spelet vid bägge dessa screenshots. Se bilder nedan.

Innan ändring:
https://i.imgur.com/uIXXJSB.png

Efter ändring:
https://i.imgur.com/H5LPHui.png

Skillnad i temperatur på cpu?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Bonside:

Testade detta med min Ryzen 5600X CPU, och skillnaden i CPU util. är extrem. Gick runt på exakt samma plats i spelet vid bägge dessa screenshots. Se bilder nedan.

Innan ändring:
https://i.imgur.com/uIXXJSB.png

Efter ändring:
https://i.imgur.com/H5LPHui.png

Berör detta de flesta Ryzen CPU:Er? Eller bara de senaste?
Sitter själv på en Ryzen 5 3600 och ligger i stort sett alltid under 50% i CPU användning. Spelet flyter bra, men mycket vill ha mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Skillnad i temperatur på cpu?

Ingen brutal skillnad, ligger vanligtvis runt 60C, med ändring låg den runt 62-63C.

Gjorde en jämförelse precis där jag laddade spelet med samma save med och utan ändringen. Sekvensen i spelet är en biltur där man sitter som passagerare och pratar med en NPC under tiden man glider runt i staden. Jag uppmärksammade ingen påtaglig skillnad i FPS, trots att det ser ut som att CPUn får jobba betydligt mer med den här ändringen. Den här "jämförelsen" är ju bara ett godtyckligt snapshot men jag orkar inte göra någon mer utförlig prestandajämförelse än så. Med tanke på detta kommer jag nog köra utan ändringen iaf. Om det inte ger en påtaglig prestandaökning så kör jag hellre utan modifiering.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Berör detta de flesta Ryzen CPU:Er? Eller bara de senaste?
Sitter själv på en Ryzen 5 3600 och ligger i stort sett alltid under 50% i CPU användning. Spelet flyter bra, men mycket vill ha mer

Om jag uppfattat korrekt så berör det alla Ryzen CPUer, inte bara 5000-serien. Men se gärna citat nedan från mitt senaste inlägg. Det är inte en utförlig jämförelse såklart och det går väl inte direkt att dra några riktiga slutsatser från den, så jag rekommenderar dig att prova själv, men jag uppmärksammade i alla fall ingen direkt ökning i FPS trots betydligt högre CPU användning.

Skrivet av Bonside:

Ingen brutal skillnad, ligger vanligtvis runt 60C, med ändring låg den runt 62-63C.

Gjorde en jämförelse precis där jag laddade spelet med samma save med och utan ändringen. Sekvensen i spelet är en biltur där man sitter som passagerare och pratar med en NPC under tiden man glider runt i staden. Jag uppmärksammade ingen påtaglig skillnad i FPS, trots att det ser ut som att CPUn får jobba betydligt mer med den här ändringen. Den här "jämförelsen" är ju bara ett godtyckligt snapshot men jag orkar inte göra någon mer utförlig prestandajämförelse än så. Med tanke på detta kommer jag nog köra utan ändringen iaf. Om det inte ger en påtaglig prestandaökning så kör jag hellre utan modifiering.

Typo
Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Skrivet av Bonside:

Om jag uppfattat korrt så berör det alla Ryzen CPUer, inte bara 5000-serien. Men se gärna citat nedan från mitt senaste inlägg. Det är inte en utförlig jämförelse såklart och det går väl inte direkt att dra några riktiga slutsatser från den, så jag rekommenderar dig att prova själv, men jag uppmärksammade i alla fall ingen direkt ökning i FPS trors betydligt högre CPU användning.

Tusen tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Kör cyberpunk på ps5 och kommer ej vidare från combat training, är vid delen där man ska ”tag an enemy”
L1 och sedan R3, men inget händer.

Någon som vet en lösning?

Hade också problem med det.
Kolla så det kommer upp ett " tecken eller liknande ovanför fienden.. Var för mig svårt att se dock.

Kan ha varit en bugg också,var tvungen att köra om för att få det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Tusen tack

Ingen fara! Kunde inte riktigt släppa det dock så jag gjorde en liten jämförelse till. Laddade en annan save med och utan ändring. Gick runt i ett par tätt befolkade gränder. Uppmärksammade en ökning på runt 4-7 FPS med ändringen denna gång (från ca. 100 till ca. 105. kan man säga). Kan ju också vara en tillfällighet såklart, men två snapshots är väl bättre än ett åtminstone.

EDIT: Eftersom jag helt uppenbart har problem att släppa detta gjorde jag ytterligare ett test, denna gång på en plats med noll variation i antal npcer, reflektioner eller annat, för en så rättvis jämförelse som möjligt. Såg en ökning på nästan 10 FPS i genomsnitt, så kommer nog att köra med ändringen ändå. Rent visuellt om man kollar kärnorna i task manageren så ser det ut som att jag har tre virtuella kärnor som är helt inaktiva innan ändringen, som vaknar till liv med ändringen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffel:

Ni som har en Ryzen CPU borde ta en titt på denna *fix* för att få utökad anvädningen av SMT = höja upp average fps och min fps
Länk: https://videocardz.com/newz/cyberpunk-2077-gets-fps-boost-wit...

Testade också detta med min Ryzen 5 1600, har inte kollat så mycket på siffror men spelet känns mycket mer jämnt, mindre FPS drops och framförallt mindre extrema FPS drops, att köra runt i innerstaden tankar ju fortfarande FPS men inte lika extremt som innan, även om det fortfarande är kännbart. Helt enkelt mycket skönare att spela efter ändringen.

Permalänk
Medlem

Jag kastas mellan att stänga av och slå på Ray Tracing. Älskar atmosfären med RT ON men uppskattar å andra sidan prestandan med RT off. Borde finnas en snabbgenväg (någon knapptryckning bara) för att slå av och på RT för såna som mig

Jag har spelet via Steam och insåg igår att det går att starta spelet med Steam avstängt om man startar direkt från spelets .exe-fil. Kanske är det placebo (utan Steam overlay ser jag inte fps-mätaren) men flytet i spelet kändes något bättre utan Steam igång. Någon som testat om detta ger någon liten ynka boost i fps?

Edit: Hur funkar det med Steam achievements när man spelar utan Steam igång? Någon som vet?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Kan nog inte vara ensam om att föredra RT avstängt. Mörkare och mindre detaljer känns mer realistiskt i en sådan miljö, imo.

Börjar man kolla in detaljer och utforskar världen inser man snabbt att raytracing är otroligt i Cyberpunk 2077. Har man GPU kraften så ser jag ingen anledning att slå av det om man nu inte behöver nå 100+ FPS.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Skrivet av andreasanders:

Börjar man kolla in detaljer och utforskar världen inser man snabbt att raytracing är otroligt i Cyberpunk 2077. Har man GPU kraften så ser jag ingen anledning att slå av det om man nu inte behöver nå 100+ FPS.

Om det bara kunde dyka upp lite fler 3080s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffel:

Ni som har en Ryzen CPU borde ta en titt på denna *fix* för att få utökad anvädningen av SMT = höja upp average fps och min fps
Länk: https://videocardz.com/newz/cyberpunk-2077-gets-fps-boost-wit...

Den här ändringen/hacket har tagits upp några gånger.

Kan rekommendera alla med AMD Ryzen CPUer att testa. Gick upp 10-15 fps lägsta fps och på min 5900x hade jag 8-9 kärnor/trådar som jag kan se live med msi afterburner på på 0% användning. Nu är alla runt 50-70% och fpsen gick upp 10-15 fps.

Körde samma savefil för att testa innan och efter så ingen placebo här inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

jag kommer nog sluta spela... är på nån braindance skit.. e ju hur tråkigt som helst o hålla på o scanna massa grejjer o kommer fan inte ur skiten heller... trodde de skulle va lite GTA och inte Watchdogs

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Läste i någon Reddit-tråd att spelet inte visas helt korrekt om man har en ultrawide skärm (21:9, 32:9). Är det någon som testat på en sådan och kan säga hur illa det ser ut? Vet inte om man menar att man ser svarta kanter runt omkring eller att vissa saker skalas fel (i t.ex. rdr2 skalades kartan fel fast spelet såg bra ut annars). Funderade på köpa detta spel men funkar det inte med en bredbildsskärm är det ingen idé för mig..

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Jag har problem med GPU-användningen, hade stabilt 60fps v-sync ända tills man kunde gå runt i stan för första gången. Då ligger fps på 50-57 men bara runt 70%. Ändrar jag dlss från Quality till balanced eller performance så händer inget med fps utan gpu-användningen går bara ner ännu mer istället...

Kör 1440p med allt på high, RT on. Dlss på quality.

3700x
16gb ram
3090 lätt överklockat

Ska man behöva dra ner ännu mer på grafiken kan man ju fan lika gärna fortsätta spela på konsol...

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Fulci:

Knappast i receptionen med så många ljuskällor. Onaturligt mörker är väl inte att föredra framför naturligt ljus?

Jag tänker att det handlar om kreativt skapande, där "naturligt eller onaturligt" egentligen inte är särskilt relevant i en subjektiv bedömning. Personligen föredrar jag att spela Cyberpunk 2077 med raytracing men jämför man bara stillbilder är det väldigt svårt att få en uppfattning om hur hela miljöer spelar ihop med ljusreflektionerna.

Nattscener i filmer är oftast inspelade vid gryning eller kväll, och i en del fall mitt på ljusa dagen. Såvida det inte syns i slutprodukten lär ingen som tittar på filmen störa sig på det heller tänker jag.