Telia försöker lura mina föräldrar?

Permalänk
Medlem

Telia försöker lura mina föräldrar?

Hej
Mina päron har haft en väldigt konstig upplevelse med Telia. Förra året fick de helt plötsligt en räkning på 2000kr för att dem har ringt med IP telefoni. Vi är helt säkra på att det inte kan stämma eftersom de inte ringer med hemtelefonen överhuvudtaget. Ringde in till supporten och då tog de bort räkningen. Nästa månad kom ytterligare en räkning på 4000kr då kollade supporten upp vem vi ringde. Tydligen ringde vi till ett larm central och då påstod dem att vi hade ett alarm hemma. Självklart argumenterade vi detta men dem insisterade att vi ska betala skitet. Jag sa upp IP telefonen men det fortsatta ytterligare 1 månad till.

Under förra sommar sa dem att de skulle skicka ärendet till internutredning och skulle ringa upp oss när det var klart. Ingen ringde, helt plötsligt för några dagar (efter 1.5 år) kommer kronofogden och ska kräva 10000kr för räkningen wtf? Va fan är detta för något företag? Någon annan som upplevt samma grej? Hur ska vi agera?

Permalänk
Medlem

Du måste i så fall se till att de kan ge samtalsspecifikation så att varje samtal kan analyseras.

Bestrid även beloppet hos kronofogden.

Med IP-telefoni finns risken att någon utomstående har "tjuvåkt" på deras abonnemang eller att någon har konfigurerat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Hej
Mina päron har haft en väldigt konstig upplevelse med Telia. Förra året fick de helt plötsligt en räkning på 2000kr för att dem har ringt med IP telefoni. Vi är helt säkra på att det inte kan stämma eftersom de inte ringer med hemtelefonen överhuvudtaget. Ringde in till supporten och då tog de bort räkningen. Nästa månad kom ytterligare en räkning på 4000kr då kollade supporten upp vem vi ringde. Tydligen ringde vi till ett larm central och då påstod dem att vi hade ett alarm hemma. Självklart argumenterade vi detta men dem insisterade att vi ska betala skitet. Jag sa upp IP telefonen men det fortsatta ytterligare 1 månad till.

Under förra sommar sa dem att de skulle skicka ärendet till internutredning och skulle ringa upp oss när det var klart. Ingen ringde, helt plötsligt för några dagar (efter 1.5 år) kommer kronofogden och ska kräva 10000kr för räkningen wtf? Va fan är detta för något företag? Någon annan som upplevt samma grej? Hur ska vi agera?

Börja med att bestrida räkningen från kronofogden samt polisanmäl ärendet. Se även till att bevittna all kontakt med kronofogden / Telia. Begär även utdrag på vad som har kostat pengar.

Eftersom Telia påstår att det fanns ett alarm hemma, begär att dom tar fram utdrag från larmföretaget och tar fram avtal och utdrag från larmföretaget samt uppgifter om vilket larm som installerats.

Ta kontakt med ert försäkringsbolag så kan dom hjälpa er med rättshjälp.

Något ni kan ifrågasätta är det långa avståndet mellan räkningarna och kronofogden och varför det varit tyst i ett och ett haft år. På så lång tid hade det varit billigare för Telia att lägga ner ärendet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Spontant så borde telia ha rätt i att ni ringt något larmnummer. Eller så har det blivit något fel i ordväxlingen.

Man måste väl kunna begära ut samtalslistor ganska lätt. Funkar ju iaf för mobiltelefoni. Står det inte på fakturan för övrigt?

Hur gamla är dina föräldrar? 40? 60? 80? 100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Börja med att bestrida räkningen från kronofogden samt polisanmäl ärendet. Se även till att bevittna all kontakt med kronofogden / Telia. Begär även utdrag på vad som har kostat pengar.

Eftersom Telia påstår att det fanns ett alarm hemma, begär att dom tar fram utdrag från larmföretaget och tar fram avtal och utdrag från larmföretaget samt uppgifter om vilket larm som installerats.

Ta kontakt med ert försäkringsbolag så kan dom hjälpa er med rättshjälp.

Något ni kan ifrågasätta är det långa avståndet mellan räkningarna och kronofogden och varför det varit tyst i ett och ett haft år. På så lång tid hade det varit billigare för Telia att lägga ner ärendet.

Tack för tipset. Vad är det jag ska säga till polisen? Att Telia kräver att vi betalar en faktura som vi anser är felaktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Spontant så borde telia ha rätt i att ni ringt något larmnummer. Eller så har det blivit något fel i ordväxlingen.

Man måste väl kunna begära ut samtalslistor ganska lätt. Funkar ju iaf för mobiltelefoni. Står det inte på fakturan för övrigt?

Hur gamla är dina föräldrar? 40? 60? 80? 100?

Jo vi har begärt det då det hände. Det kom flera kilo papper från posten, skojar inte alltså. Det stod att vår nummer hade ringt samma nummer flera tusen gånger om dagen. Google:ade lite och det var faktiskt ett larmföretag. Men vi har ingen alarm. Mina föräldrar är 70+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Jo vi har begärt det då det hände. Det kom flera kilo papper från posten, skojar inte alltså. Det stod att vår nummer hade ringt samma nummer flera tusen gånger om dagen. Google:ade lite och det var faktiskt ett larmföretag. Men vi har ingen alarm. Mina föräldrar är 70+

Förefaller som om någon försökt "hacka" larmföretaget och använt dina föräldrars nummer som "avsändare" alternativt hackat dina föräldrars IP-teleutrustning. Om det är Telia som hållit med utrustningen hos dina föräldrar så är det Telia som haft ett säkerhetshål.

Men Telia måste ha loggar med IP-adress för det nummer som ringt upp, inte bara SIP-abonnentnumret. Och likaså behövs loggar för att visa att den IP-adressen har gått till dina föräldrar. Men det går även att "förfalska" avsändande IP-adress.

Detta låter som ett ärende där det kan vara bra att ha en advokat inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Jo vi har begärt det då det hände. Det kom flera kilo papper från posten, skojar inte alltså. Det stod att vår nummer hade ringt samma nummer flera tusen gånger om dagen. Google:ade lite och det var faktiskt ett larmföretag. Men vi har ingen alarm. Mina föräldrar är 70+

Trygghetsalarm?

Så här i efterhand så är det ju svårt att kolla, men om ni hade haft kvar telefonin hade det ju varit intressant att testa om det verkligen gick att ringa till och från numret. Men nu är läget ett annat. Jag hade personligen försökt kontakta larmbolaget för att få fram mer info.

Jag minns inte om vem som kommer få dra det hela till rätten, men jag antar att det är telia eller kronofogden. Oavsett så måste ni kontakta kronofogden.

Permalänk
Medlem

Typ så här såg det ut då, ca 74 sidor https://ibb.co/JkQJgJr om jag minns rätt var det nov och dec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Tack för tipset. Vad är det jag ska säga till polisen? Att Telia kräver att vi betalar en faktura som vi anser är felaktig?

Nja, först kontrollera samtals-listorna för att konstatera att det inte är ni som ringt dessa samtal. Därefter polisanmälan om att någon har använt ert abonnemang för att ringa samtalen efter ni har konstaterat att det absolut inte kan vara någon utrustning kopplad till ert abonnemang och då bifoga polisanmälan i era kontakter med telia när ni bestrider fakturorna.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Typ så här såg det ut då, ca 74 sidor https://ibb.co/JkQJgJr om jag minns rätt var det nov och dec.

Går till Avarn Security Services AB, så dina föräldrar har inget larm av någon form?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Tack för tipset. Vad är det jag ska säga till polisen? Att Telia kräver att vi betalar en faktura som vi anser är felaktig?

Det kan polisen hjälpa er med, vanligen används det som "bevis" att vifta med till ert försäkringsbolag om ni har rätt till ersättning. Om det sedan framgår att något utomstående har orsakat eran kostnad så kan försäkringsbolaget sedan använda anmälan för att kräva ersättning av den som orakade problemet.

Vanligtvis så används anmälan för att försäkringsbolaget ska se att ni agerar och inte sitter och rullar tummarna.

En anmälan är användbar eftersom du får ett skriftligt bevis med datum och tid för händelsen samt anmälningstillfället.

Se till att få allt på papper så ni kan använda det i en ev rättegång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Går till Avarn Security Services AB, så dina föräldrar har inget larm av någon form?

Nope absolut inte. Kollar vi på deras fakturer innan denna snittar dem ca 3kr per månad de senaste 5 år. Ingen alarm och dem ringer aldrig. Dem ringer alltid med mobilen

Permalänk
Rekordmedlem

Du säger att de personligen inte ringer med telefonen men de har alltså en telefonitjänst ? Vad är i så fall inkopplat som skulle kunna ringa om ingen människa har ringt för det kan det inte vara en maskin som ringt med eller utan deras avsikt ?
Har de ett larm av nån sort hemma som faktiskt kan ha ringt eller nån annan maskin som är ansluten till telefonnätet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du säger att de personligen inte ringer med telefonen men de har alltså en telefonitjänst ? Vad är i så fall inkopplat som skulle kunna ringa om ingen människa har ringt för det kan det inte vara en maskin som ringt med eller utan deras avsikt ?
Har de ett larm av nån sort hemma som faktiskt kan ha ringt eller nån annan maskin som är ansluten till telefonnätet ?

Hej, tycker det är själv märkligt. Men nej de har ingen tjänst överhuvudtaget som skulle ringa till ett larm center i göteborg.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen ringer någonting dock så ta en till titt på allt i huset egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Nope absolut inte. Kollar vi på deras fakturer innan denna snittar dem ca 3kr per månad de senaste 5 år. Ingen alarm och dem ringer aldrig. Dem ringer alltid med mobilen

Hur snittar de 3.000kr/mån de senaste 5 åren på det abonnemanget och varför reagerade de inte tidigare än efter 5 år om det nu var galet från början?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur snittar de 3.000kr/mån de senaste 5 åren på det abonnemanget och varför reagerade de inte tidigare än efter 5 år om det nu var galet från början?

Förstår inte riktigt vad du menar eller kanske jag som beskriver det dåligt. Vad jag menade att de aldrig ringer med telefonen samt aldrig haft någon alarm. Helt plötsligt dyker det upp en faktura 2018 nov för 2000kr plus. Det var då de ringde till mig osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Uppenbarligen ringer någonting dock så ta en till titt på allt i huset egentligen.

Jag var hos de förra året och kollade och det fanns inget annat som var inkopplade förutom då telefonen till router och router till mediaomvandlaren. Resten kör wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Nope absolut inte. Kollar vi på deras fakturer innan denna snittar dem ca 3kr per månad de senaste 5 år. Ingen alarm och dem ringer aldrig. Dem ringer alltid med mobilen

Varför har de då IP-telefoni?

Permalänk
Medlem

Hur bor dom? Lägenhet? Eget hus? Nära till grannar? osv. Kanske är någon annans larm som kommer åt deras telefoni på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendix:

Varför har de då IP-telefoni?

Köpte med bredbandet för längesen. Sen bara för de inte ringer betyder väl inte andra inte får ringa till dem, eller?

Permalänk
Medlem

Rimligtvis så borde larmföretaget kunna se om dina föräldrar är, eller har varit, kund hos dem. De borde också kunna se om någon annan i närheten varit kund eller inte, fast det kanske de inte öppet säger till dig på telefon utan kräver att de tittar på ärendet internt.
Det kan ha varit ett installationsmisstag som gjort att fel nummer blivit inkopplat, antingen av dem eller någon annan, när t.ex. ett trygghetslarm installerats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxcv123:

Hej, tycker det är själv märkligt. Men nej de har ingen tjänst överhuvudtaget som skulle ringa till ett larm center i göteborg.

Jag undrar mest om det finns någon maskin inkopplad till telenätet, man behöver inte ha en aktiv tjänst för att en maskin ska kunna flippa ut och ringa pga fel.
De har väl en "smart" från Telia som agerar interface mot iptelefonin, (vad har de för tekniskt apparatur för ip telefoni ?) i den kan man koppla in husets övriga analoga telefoni eller inte koppla in nått alls, har de någon form av utrustning ansluten för telefoni till telefoniinterfacet ? Finns det alltså verkligen ingenting anslutet till telefoniinterfacet, alltså verkligen inget, inte ens en kabel till en telekontakt på smarten ? Ingen dect-telefon om de har en smart med dect interface ? Alltså verkligen ingen maskin eller kabel som går iväg nånstans ?

Samtalslisningen tyder ju på att det är maskinella samtal men de kan ju vara helt felaktigt registrerade eller så är det verkligen nån maskin hemma hos dina föräldrar som faktiskt gjort dem oavsett om de har nån aktiv tjänst.
Samtalen går ju till ett företag som jobbar/jobbat med Sector alarm, G4S, Falck och nån gammal maskin kan ju ringa upp om den når telenätet även om dina föräldrar inte har en aktiv tjänst så kolla om nån maskin är inkopplad eller inte.
Om du frågar larmföretaget om vad som larmas via det uppringda numret kanske det kan peka åt nått håll ?

Jag säger inte att Telia inte har registrerat fel men kolla upp verkligen allt som är inkopplat eller har varit inkopplat de senaste åren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur bor dom? Lägenhet? Eget hus? Nära till grannar? osv. Kanske är någon annans larm som kommer åt deras telefoni på något sätt?

Radhus, ser ingen fysisk sak som man kommer åt deras tomt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Jag var hos de förra året och kollade och det fanns inget annat som var inkopplade förutom då telefonen till router och router till mediaomvandlaren. Resten kör wifi

Vad är "Resten"? Har de en porttelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar mest om det finns någon maskin inkopplad till telenätet, man behöver inte ha en aktiv tjänst för att en maskin ska kunna flippa ut och ringa pga fel.
De har väl en "smart" från Telia som agerar interface mot iptelefonin, (vad har de för tekniskt apparatur för ip telefoni ?) i den kan man koppla in husets övriga analoga telefoni eller inte koppla in nått alls, har de någon form av utrustning ansluten för telefoni till telefoniinterfacet ? Finns det alltså verkligen ingenting anslutet till telefoniinterfacet, alltså verkligen inget, inte ens en kabel till en telekontakt på smarten ? Ingen dect-telefon om de har en smart med dect interface ? Alltså verkligen ingen maskin eller kabel som går iväg nånstans ?

Samtalslisningen tyder ju på att det är maskinella samtal men de kan ju vara helt felaktigt registrerade eller så är det verkligen nån maskin hemma hos dina föräldrar som faktiskt gjort dem oavsett om de har nån aktiv tjänst.
Samtalen går ju till ett företag som jobbar/jobbat med Sector alarm, G4S, Falck och nån gammal maskin kan ju ringa upp om den når telenätet även om dina föräldrar inte har en aktiv tjänst så kolla om nån maskin är inkopplad eller inte.
Om du frågar larmföretaget om vad som larmas via det uppringda numret kanske det kan peka åt nått håll ?

Jag säger inte att Telia inte har registrerat fel men kolla upp verkligen allt som är inkopplat eller har varit inkopplat de senaste åren.

Är själv inte så kunnig i detta området. Men när jag kollade sist hade de en vanlig analog telefon som i sin tur kopplade till modemet.. så du menar att vår analoga telefon ringde själv upp alarmcentralen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendix:

Vad är "Resten"? Har de en porttelefon?

Laptop, mobil via wifi. Ingen port, bor i radhus

Permalänk
Medlem

Vad har mottagaren eller larmcentralen för nummer?

Hade världens bästa nummer för några år sedan, som var typ 10101 och fick massor av påringningar från olika automatiska saker. Pumpstationer och annat... bara pep i luren, när man svarade. Inget man kunde göra något åt, var svaret från Telia.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hur funkar ip-telefoni? Kan det finnas ett virus på datorn som ringer telefonsamtal?

Enligt Telias prislista är det bara en fast månadsavgift för ip-telefoni, ingen kostnad per samtal. 031425146 ser ut som ett vanligt telefonnummer i Göteborg, så det borde inte kosta något att ringa dit om abonnemanget inkluderar fria inrikessamtal.