Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag funderar på hur stort tvång det kommer bli på vaccinet.
Att man ej får resa om man inte är vaccinerad. Krav inom jobb att man måste vara vaccinerad osv.
Vad tror ni?

De som säljer resor och anställer förlorar på om de utesluter människor. Sök annat jobb, res med någon annan så visar man dem missnöje med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det fanns inget vettigt någonstans. Eller jo att de nämnde att många blev rädda och många beslut i Europa togs i affekt. Vad vi vet...
Det blandas helt friskt och det är bara människor som är negativa (sådana som du) som får komma till tals. Så mycket bias och vinklat att det är löjligt.

Vill du länka så kan du väl anstränga dig lite mer och beskriva vad du tycker är vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det fanns inget vettigt någonstans. Eller jo att de nämnde att många blev rädda och många beslut i Europa togs i affekt. Vad vi vet...
Det blandas helt friskt och det är bara människor som är negativa (sådana som du) som får komma till tals. Så mycket bias och vinklat att det är löjligt.

Vill du länka så kan du väl anstränga dig lite mer och beskriva vad du tycker är vettigt.

Alla andra artiklar är vinklade för att skrämma upp folk. Här kommer de med fakta och ett tänkvärt perspektiv. Varför ska jag berätta när det står i länken. I så fall vad är inte vettigt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De som säljer resor och anställer förlorar på om de utesluter människor. Sök annat jobb, res med någon annan så visar man dem missnöje med plånboken.

Ligger nog också i arbetsgivares intressen att ha frisk personal, likaså att nationer inte vill ha in eventuell smitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De som säljer resor och anställer förlorar på om de utesluter människor. Sök annat jobb, res med någon annan så visar man dem missnöje med plånboken.

Försäkringsbolagen är säkert intresserade att veta vilka som är vaccinerade, de vill inte att Nisses Flyg och Potatis slarvar och ett helt hotell i Tjottahelvete hamnar i karantän och måste specialflygas hem. Jag tror, med tanke på Coronapaniken världen över (rätt eller ej) att många turistdestinationer kommer att ställa krav på vaccinationsintyg, det kommer inte resebolagen att kunna bestämma över. Många turistorter ligger i fattiga länder som det kan ta ett tag att vaccinera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Försäkringsbolagen är säkert intresserade att veta vilka som är vaccinerade, de vill inte att Nisses Flyg och Potatis slarvar och ett helt hotell i Tjottahelvete hamnar i karantän och måste specialflygas hem. Jag tror, med tanke på Coronapaniken världen över (rätt eller ej) att många turistdestinationer kommer att ställa krav på vaccinationsintyg, det kommer inte resebolagen att kunna bestämma över. Många turistorter ligger i fattiga länder som det kan ta ett tag att vaccinera.

Bara att bojkotta dem tills de slutar diskriminera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De som säljer resor och anställer förlorar på om de utesluter människor. Sök annat jobb, res med någon annan så visar man dem missnöje med plånboken.

Inte riktigt de som säljer resor jag tänker utan mer större (och mindre) företag som får grupptryck.
Exempelvis, kundmöte hos Microsoft. Krav på vaccination för att delta.
Inresning till X land, kräver vaccination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Innehållet i denna artikel är vettigt. Jag har inte koll vad de tycker om annat.

Det är en borgerlig / högerliberal tankesmedja finansierad av näringslivet = det finns en tydlig bakomliggande agenda i allt dom skriver. Jag lägger alltså ingen värdering här, bara berättar vad dom representerar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är en borgerlig / högerliberal tankesmedja finansierad av näringslivet = det finns en tydlig bakomliggande agenda i allt dom skriver. Jag lägger alltså ingen värdering här, bara berättar vad dom representerar.

Till skillnad mot etablerade media som inte alls är vänstervridna och saknar agenda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alla andra artiklar är vinklade för att skrämma upp folk. Här kommer de med fakta och ett tänkvärt perspektiv. Varför ska jag berätta när det står i länken. I så fall vad är inte vettigt menar du?

Nu kommer du med ett påstående och slänger med saker för att få din sak att stämma.

Var kommer de med fakta? Det var ju åsikter allting. Visa gärna för isåfall har jag misat.

Du ska berätta vad som är vettigt och varför för det är din åsikt och inget som har med fakta att göra. Varför skriva det annars?
Vad ska vi göra med informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara att bojkotta dem tills de slutar diskriminera.

Min fru var TVUNGEN att göra en resa i somras och visumet förutsatte ett försäkringsbrev vilket IF vägrade med hänvisning till pandemin. Mitt företag samt alla våra privata försäkringar flyttades omedelbart till Trygg Hansa istället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Till skillnad mot etablerade media som inte alls är vänstervridna och saknar agenda

Har jag påstått något om andra källor, exempelvis etablerade media?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Till skillnad mot etablerade media som inte alls är vänstervridna och saknar agenda

Är Aftonbladet, Expressen, DN och SVD vänstervridna? Ska de vara så nära opartiska som möjligt så ska de väl inte ha agenda?
Mer än att tjäna pengar och leverera nyheter?

Det jag kan anmärka på är att de överdriver i sina rubriker för att få klick och vissa saker är inte ens nyheter eller värda att skriva om. Men det är min åsikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alla andra artiklar är vinklade för att skrämma upp folk. Här kommer de med fakta och ett tänkvärt perspektiv. Varför ska jag berätta när det står i länken. I så fall vad är inte vettigt menar du?

Nu förhåller jag mig neutral i sakfrågan kring ämnet som artikeln behandlar. Vill dock påpeka att denna artikeln är precis lika vinklad som många andra artiklar(Timbro är inte direkt superneutrala i politiska frågor ), skillnaden är att den är vinklad åt andra hållet vilket troligtvis sammanfaller mer med dina åsikter i ämnet. De presenterar precis som många andra "fakta" som stödjer den tes man vill framhäva. Det är givetvis så att en tankesmedja som ligger åt höger kommer att värna om ekonomin etc. medan en annan tankesmedja åt vänster kommer att föra en annan agenda. Motsvarade personer som håller med i en annan tankesmedja kommer tycka att deras artiklar presenterar "fakta och har tänkvärda perspektiv" medan de kommer anse att Timbro presentera en "vinklad" artikel baserat på sina politiska intressen.

Värna om ekonomin eller värna om alla människor just nu i stunden (samt allt däremellan)? Mellan dessa alternativ finns egentligen ingen fakta, endast politiska och personliga värderingar. Därför bör man iaktta största försiktighet samt vara extremt källkritisk och inse sina egna åsikter så att man inte börjar stämpla åsikter som fakta. För i grunden så är det nog omöjligt att säga vad som är fakta i en pandemi av detta slag.

TL:DR: Att tro att politiska tankesmedjor presenterar ovinklad fakta gällande samhällsåtgärder är på samma nivå som att diskutera vilken låt som var bäst i årets Melodifestival. Det är subjektiva åsikter och det är väldigt farligt att stämpla åsikter som fakta.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Nu förhåller jag mig neutral i sakfrågan kring ämnet som artikeln behandlar. Vill dock påpeka att denna artikeln är precis lika vinklad som många andra artiklar(Timbro är inte direkt superneutrala i politiska frågor ), skillnaden är att den är vinklad åt andra hållet vilket troligtvis sammanfaller mer med dina åsikter i ämnet. De presenterar precis som många andra "fakta" som stödjer den tes man vill framhäva. Det är givetvis så att en tankesmedja som ligger åt höger kommer att värna om ekonomin etc. medan en annan tankesmedja åt vänster kommer att föra en annan agenda. Motsvarade personer som håller med i en annan tankesmedja kommer tycka att deras artiklar presenterar "fakta och har tänkvärda perspektiv" medan de kommer anse att Timbro presentera en "vinklad" artikel baserat på sina politiska intressen.

Värna om ekonomin eller värna om alla människor just nu i stunden (samt allt däremellan)? Mellan dessa alternativ finns egentligen ingen fakta, endast politiska och personliga värderingar. Därför bör man iaktta största försiktighet samt vara extremt källkritisk och inse sina egna åsikter så att man inte börjar stämpla åsikter som fakta. För i grunden så är det nog omöjligt att säga vad som är fakta i en pandemi av detta slag.

TL:DR: Att tro att politiska tankesmedjor presenterar ovinklad fakta gällande samhällsåtgärder är på samma nivå som att diskutera vilken låt som var bäst i årets Melodifestival. Det är subjektiva åsikter och det är väldigt farligt att stämpla åsikter som fakta.

Fast att värna om ekonomi är likvärdigt med att värna om människor. Allting har ett pris. Hur som helst det är väl bra att det kommer inspel från båda sidor? Jag har saknat inlägg från de som anser att pandemiåtgärderna gör mer skada än nytta. Problemet är att nästan all media står på den dystopiska sidan som vill införa flera drakoniska åtgärder och då blir hela debatten väldigt vinklad åt samma håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara att bojkotta dem tills de slutar diskriminera.

Det kan man ju göra, jag tycker vaccinationskrav är rimliga när det gäller internationella resor och farliga pandemiska sjukdomar, om det finns fungerande vaccin. Jag kommer alltså att bojkotta länder och resebolag som inte har sådana krav. I mitt fall är det dock extremt enkelt att bojkotta eftersom det aldrig skulle falla mig in att frivilligt åka över halva jordklotet för att sitta och svettas på en solig strand bland sol, grus, värme och elände.

Förhoppningsvis inför Sverige sådana regler och vägrar landningstillstånd för flygbolag som inte ser till att följa detta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast att värna om ekonomi är likvärdigt med att värna om människor. Allting har ett pris. Hur som helst det är väl bra att det kommer inspel från båda sidor? Jag har saknat inlägg från de som anser att pandemiåtgärderna gör mer skada än nytta. Problemet är att nästan all media står på den dystopiska sidan som vill införa flera drakoniska åtgärder och då blir hela debatten väldigt vinklad åt samma håll.

Du menar att värna om ekonomi aldrig kan gå för långt? Att det är rimligt att 0.1 % (se det mer som ett exempel än riktigt värde) äger lejonparten av alla tillgångar och har en otrolig makt att påverka. Det är frihet för dig? Jeff Bezos kan skyffla in pengar så att du byter åsikt för att det ska gynna hans agenda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är Aftonbladet, Expressen, DN och SVD vänstervridna? Ska de vara så nära opartiska som möjligt så ska de väl inte ha agenda?
Mer än att tjäna pengar och leverera nyheter?

Nja, de flesta tidningar har ju en viss politisk inriktning såklart. Journalisterna ska ju skriva opartiskt men krönikor, ledare och liknande har ju "agenda".

Såhär skriver Aftonbladet:
LO har vetorätt när det gäller att tillsätta Aftonbladets politiske chefredaktör, men har inget inflytande över journalistiken. Aftonbladets ledarsida beskriver sig som ”oberoende socialdemokratisk”, men nyhetsredaktionen har ingen politisk färg.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är Aftonbladet, Expressen, DN och SVD vänstervridna? Ska de vara så nära opartiska som möjligt så ska de väl inte ha agenda?
Mer än att tjäna pengar och leverera nyheter?

Det jag kan anmärka på är att de överdriver i sina rubriker för att få klick och vissa saker är inte ens nyheter eller värda att skriva om. Men det är min åsikt...

Ja extremt vänstervridna. Aftonbladet, Anders Lindberg?. Men jag avviker att utveckla vidare eftersom Sweclockers avtackar sig politisk diskussion.
All media har agenda är min enda poäng här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja extremt vänstervridna. Aftonbladet, Anders Lindberg?. Men jag avviker att utveckla vidare eftersom Sweclockers avtackar sig politisk diskussion.
All media har agenda är min enda poäng här.

hehe extremt ok då vet jag var du står på skalan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

hehe extremt ok då vet jag var du står på skalan...

Avgör själv.
https://twnews.se/se-news/ny-studie-alltjamt-kraftig-slagsida...

Var jag står på skalan, vad menar du ens med den kommentaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det kan man ju göra, jag tycker vaccinationskrav är rimliga när det gäller internationella resor och farliga pandemiska sjukdomar, om det finns fungerande vaccin. Jag kommer alltså att bojkotta länder och resebolag som inte har sådana krav. I mitt fall är det dock extremt enkelt att bojkotta eftersom det aldrig skulle falla mig in att frivilligt åka över halva jordklotet för att sitta och svettas på en solig strand bland sol, grus, värme och elände.

Förhoppningsvis inför Sverige sådana regler och vägrar landningstillstånd för flygbolag som inte ser till att följa detta.

Men det finns massor av sjukdomar. Man kan inte vaccinera mot alla och behöver knappast heller. Oavsett om jag vaccinerar mig eller inte kommer jag vägra att visa upp några vaccinationsintyg. Jag bojkottar hela arrangemanget. Diskriminering ska inte gynnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det finns massor av sjukdomar. Man kan inte vaccinera mot alla och behöver knappast heller. Oavsett om jag vaccinerar mig eller inte kommer jag vägra att visa upp några vaccinationsintyg. Jag bojkottar hela arrangemanget. Diskriminering ska inte gynnas.

Det är förmodligen du som kommer bojkottas.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Men det finns massor av sjukdomar. Man kan inte vaccinera mot alla och behöver knappast heller. Oavsett om jag vaccinerar mig eller inte kommer jag vägra att visa upp några vaccinationsintyg. Jag bojkottar hela arrangemanget. Diskriminering ska inte gynnas.

Oavsett om du har körkort eller inte kommer du vägra visa upp det när du ska hyra bil, för man ska inte diskriminera folk utan körkort? Eller?

Det jag menar är att folk utan formellt körkort KAN vara kunniga i bilkörning, på samma sätt som någon utan vaccination mot sjukdom A kan vara frisk. Men utan ett formellt sätt att avgöra det ena eller andra är det kanske dumt att sätta någon med oklar status i en situation där de har risk för att skada andra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhaCe:

Jag hoppas du har rätt - Jag tycker dock kommunikationen är otydlig, men det kan ju vara jag som är dålig på att tillgodogöra mig information också.
Som jag läser det som är det mest "Regionerna löser detta" från myndigheternas och vaccinsamordnarens roll, och sedan kommer artiklar som berättar att regionerna saknar information, att man "Väntar på besked" och liknande - Det oroar mig.
Jag förstår att det inte finns klara svar på massor av frågor, men efter debaclet i våras när man fick strunta i att testa folk trots att det en månad tidigare var det viktigaste i världen, då blir man lite orolig - i alla fall jag.

Problemet är nog att många läser informationen på löpsedlarna hos våra dagstidningar och de gör just nu allt för att sälja lösnummer och att du ska bli plusmedlem och allt vad det nu heter. Deras EXTRA-rubrik är ofta något som du bara måste trycka på i stil med "DU KOMMER DÖ OM DU" för att sen köpa plus för massa pengar och få veta att det handlar om att man dö om man hoppar framför tåget.

Enormt mycket information blir förvrängd och ofta till en sanning för att folk har läst rubriken och ingressen av en artikel men det egentligen står något helt annat om man läser allt. Det bästa är att hämta in informationen från Folkhälsomyndigheten där man inte behöver vara medlem eller annat för att få veta sanningen och hur läget ligger. Varje kommun har också sin egen informationssida på deras hemsida om lokala regler gäller.

Tyvärr en hel del sökande och inte alltid rolig läsning men bättre än dagstidningarnas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Avgör själv.
https://twnews.se/se-news/ny-studie-alltjamt-kraftig-slagsida...

Var jag står på skalan, vad menar du ens med den kommentaren?

Spännande men OT. Idag är det influenser och media som styr vad vi i Sverige ska tycka och då dessa personer ofta håller varandra under armarna så blir det fel att tycka tvärt om. Skulle det komma ut att en krönikör inom svensk media röstade på SD eller AfS så skulle hen troligtvis få en minskad spalt eller helt enkelt bli utbytt, givetvis skulle det bero på något helt annat än just den politiska ställningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Avgör själv.
https://twnews.se/se-news/ny-studie-alltjamt-kraftig-slagsida...

Var jag står på skalan, vad menar du ens med den kommentaren?

Din länk har sin källa från den här:
https://samnytt.se/om-oss/

Sen kanske den är trovärdig och helt korrekt men inget som jag tänker lägga energi på.

Orkar inte ta den här debatten men jag får hoppas att om den person valt journalistyrket är professionell nog att skriva så opartiskt och om olika ämnen och inte bara om högerns skattepolitik eller vänsterns mygel kring utlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Din länk har sin källa från den här:
https://samnytt.se/om-oss/

Sen kanske den är trovärdig och helt korrekt men inget som jag tänker lägga energi på.

Orkar inte ta den här debatten men jag får hoppas att om den person valt journalistyrket är professionell nog att skriva så opartiskt och om olika ämnen och inte bara om högerns skattepolitik eller vänsterns mygel kring utlägg.

https://www.svd.se/skandinaviska-journalister-star-fortsatt-t...

Tog annan länk än SVD eftersom den är bakom betalvägg.
Och nej jag tar inte heller debatten, eftersom politik inte diskuteras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spännande men OT. Idag är det influenser och media som styr vad vi i Sverige ska tycka och då dessa personer ofta håller varandra under armarna så blir det fel att tycka tvärt om. Skulle det komma ut att en krönikör inom svensk media röstade på SD eller AfS så skulle hen troligtvis få en minskad spalt eller helt enkelt bli utbytt, givetvis skulle det bero på något helt annat än just den politiska ställningen.

Hade väldigt gärna diskuterat detta vidare då det är otroligt intressant ämne. Men man får anpassa sig efter reglerna.
Det man kan diskutera är Elon Musks stans till Covid, jag håller med honom fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är en borgerlig / högerliberal tankesmedja finansierad av näringslivet = det finns en tydlig bakomliggande agenda i allt dom skriver. Jag lägger alltså ingen värdering här, bara berättar vad dom representerar.

Men de borgerliga i Sverige är ju de om mest skriker efter hårda restriktioner. Så artikeln är knappast högervriden enligt svenska mått.