Permalänk

Värt att uppgradera från i7 7700k?

Hejsan. Har funderat ett tag om man skulle köpa sig en ny processor. Men frågan är om det är värt de?

Sitter som sagt på en i7 7700k idag(ej överklockad), övriga komponenter är: GeForce RTX 3070, 16bg ram, 750w psu.

Har sneglat mest på i7 10700k och amd ryzen 7 3700x, men vet inte om det är rätt cpu att kolla på?

Vill bara höra era åsikter om hur ni hade gjort.

Mvh

Permalänk
Medlem

Du lär ju byta moderkort också. Och beroende på vad/hur du licensierat Windows så kanske du få behöver ny licens.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar på en 1440p (eller högre) skärm idag så är det en vettigare uppgradering än att byta ut processorn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Du lär ju byta moderkort också. Och beroende på vad/hur du licensierat Windows så kanske du få behöver ny licens.

Jo givetvis behovs moderkort.

Permalänk
Medlem

Nej, med tanke på de benchmarks jag sett så är skillnaden inte värt pengarna och/eller besväret.

Har du en bra CPU-kylare så kan du lätt klocka 7700k och få ut lite mer hästkrafter

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Om du inte spelar på en 1440p (eller högre) skärm idag så är det en vettigare uppgradering än att byta ut processorn.

Kör bara 1080p(165hz). Och till allt det jag gör ser jag ingen anledning att byta skärm.

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Nej, med tanke på de benchmarks jag sett så är skillnaden inte värt pengarna och/eller besväret.

Har du en bra CPU-kylare så kan du lätt klocka 7700k och få ut lite mer hästkrafter

Funderat på att överklocka men det har inte blivit av ännu. Skulle nog behöva byta cpu kylare först 😊

Permalänk
Medlem

Som pointman skrev. En 3700x och 7700k är ganska likvärdiga i spel:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av aannddrreeas:

Hejsan. Har funderat ett tag om man skulle köpa sig en ny processor. Men frågan är om det är värt de?

Sitter som sagt på en i7 7700k idag(ej överklockad), övriga komponenter är: GeForce RTX 3070, 16bg ram, 750w psu.

Har sneglat mest på i7 10700k och amd ryzen 7 3700x, men vet inte om det är rätt cpu att kolla på?

Vill bara höra era åsikter om hur ni hade gjort.

Mvh

Har typ samma system som du och har också varit inne på att uppgradera från 7700K. Tycker att kanske 10700K eller 5800X hade varit "värt" det men tyvärr inte allt för stor skillnad i många spel, speciellt när jag spelar i 1440p. Just nu klarar jag mig så väntar nog till nästa Ryzen/Deras 5000 blir billigare eller om Intel släpper någon 11-serie. Moderkort kommer behöva bytas ut och kan då lika gärna köpa till 32GB snabbare ram.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Har typ samma system som du och har också varit inne på att uppgradera från 7700K. Tycker att kanske 10700K eller 5800X hade varit "värt" det men tyvärr inte allt för stor skillnad i många spel, speciellt när jag spelar i 1440p. Just nu klarar jag mig så väntar nog till nästa Ryzen/Deras 5000 blir billigare eller om Intel släpper någon 11-serie. Moderkort kommer behöva bytas ut och kan då lika gärna köpa till 32GB snabbare ram.

Precis.. kanske mer värt att köpa en vettig cpu kylare för att överklocka så länge.. spelar mycket warzone, och där tycker jag att skillnaden är ganska stor ändå. Sen är ju frågan om den är tillräckligt stor för pengen man lägger.. kluven 😂