Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mithras:

Om man nu måste tar man det billigaste alternativet. Vilket sådär på rak arm jag känner att Lendo definitivt inte är.

Qliro har hos Inet en avbetalning upp till 12 månader med 0% ränta, det är då uppenbarligen billigast då inget är billigare än 0%

Nej, Qliro är inte 0% kostnad.
Uppläggningsavgift 295 kr
Administrativ avgift 29kr/mån

Total lånekostnad: = 643 kr
På 40' motsvarar detta en effektiv ränta om 3.2% ungefär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Att inte ha några pengar och sen köpa ett tangetbord för 1700kr, när det finns helt OK för några hundralappar känns onödigt.
Du behöver inte en dator för 40k, du VILL HA en dator för 40k.
Ta och minska allt du kan, till vad du rimligen behöver, dvs inte ett tangetbord för 1700kr osv, värsta skärmen osv, då är du nere på en lite rimligare summa.
Kolla med din bank om du inte kan få bättre låneupplägg än de andra alternativen, de kan dessutom ge dig ett bättre svar än någon annan här på forumet om din ekonomi "klarar" ett sådant lån.

Kreditköp är inte alltid fel om man har ekonomi för det ...

Många verkar rekommendera privatlån via banken direkt. Det är ju ränta på det lånet vs Qliro 12 månader 0% ränta?

Permalänk
Medlem

Jag säger som de andra i tråden, vänta och spara ihop istället.

Att ta ett lån på 40.000kr för en dator bara för att ha "det bästa" och ha kul känns ju grymt omoget, hur gammal är du?
Tänk igenom det noga innan, avbetalningar och lån är ju något du kommer få dras med ett bra tag.

Jag säger inget om att blåsa 40.000kr på en dator om man har råd och har det som största intresse i livet.

Menar absolut inget illa, jag vet av erfarenhet hur tråkigt och jobbigt det är att ha avbetalningar i livet, hade en hel del sånt tjafs i 20 års åldern, tog ett bra tag att ta sig ur.

Hade jag varit lite mer mogen och kanske fått tips av äldre personer, så hade jag undvikit avbetalningar till varje pris...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Du har en inkomst på 17k i månaden och vill köpa en dator för 40k? det var det dummaste jag hört på länge. Förlåt. Spara och köp som sagt. Kanske inte för 40k heller.

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa dator för mer än en månadslön (efter skatt), så 40k dator får vänta tills man tjänar 60k eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

För att du handlar för pengar du inte har, och du kommer vilja ha nya grejer innan du ens har betalat av det du köpt på avbetalning. Du riskerar att hamna i en ond spiral.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

SMS lån är det mest idiotiska man kan ta som människa.
Just sayin.
Jag hade oxå viljat ha en dator för 40K, behöver jag detta fast jag jobbar och får bra lön och spela på fritiden? Nej
Du kan få en "BRA" dator för 15-20k.

Väx upp och skärp dig. Du kommer bara straffa dig själv inför framtiden.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Qliro är inte 0% kostnad.
Uppläggningsavgift 295 kr
Administrativ avgift 29kr/mån

Total lånekostnad: = 643 kr
På 40' motsvarar detta en effektiv ränta om 3.2% ungefär.

Är det inte 1.6% ränta? Jag kanske räknar fel i huvudet.

Till TS. Du har redan bestämt dig för att köpa en dator för 40k (vet inte hur du kom fram till den siffra) det är bättre att köpa datorn för 20k och sen om 2-3 år uppgradera den. Du kommer ha mycket mer dator för pengarna.
Välj alternativet som blir billigast i slutändan. I slutändan skit i vad andra säger det är ditt liv. Det bästa är att lära sig av sina egna misstag.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Du har i dag en buffert på ca 6000 kr varje månad.

Hur mycket av den brukar du ha kvar på konto när nästa lön kommer inn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Många verkar rekommendera privatlån via banken direkt. Det är ju ränta på det lånet vs Qliro 12 månader 0% ränta?

0% ränta är vad de lockar med. I praktiken brukar det alltid komma till en drös avgifter, som uppläggningsavgift och aviavgift varje månad. Räkna fram vad alla avgifter kommer kosta totalt så får du den effektiva räntan, att jämföra med vad din bank har att erbjuda.

Personligen skulle jag inte orka böka med banklån och alla sjuttielva miljoner papper som ska skrivas under när det handlar om ett så pass lågt belopp som 40k dock, utan skulle ta det bekvämaste alternativet (så länge som det inte är fullständigt ocker förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Men du kan ändå inte köpa det "bästa" som finns nu. Finns inga grafikkort eller cpu'er i lager. Och dom kommer inte den närmsta tiden heller ser det ut som. Så om du nu "måste" ha en dator nu. Då kostar det inte 40k.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Du har redan bestämt dig för att du vill ha en dator inkl allt, och det får kosta upp till 35-40 tkr, så min åsikt om att låna är överflödig, men uppmuntrar till att du helt enkelt räknar på dina alternativ, 0% i 12 månader låter spontant som det bästa, men kolla uppläggningsavgifter m.m. och räkna på det totala priset, fakturaavgifter m.m. Tro inte väl om företag som annonserar avbetalning, de tjänar stora pengar på det.

Och väldigt viktigt, missa inte en delbetalning, inte ens med en enda dag, vissa är stenhårda och kommer slå på var enda avgift och förändring de kan komma på.
40 tkr / 12 månader är 3 333 kr i månaden minimum, det är c:a 50% av det du har över varje månad, se till att lägga undan så mycket du kan, speciellt i början så du har extra till framtida betalningar, jobbet gör fel och betalar ut lönen sent, och du hamnar i ovan.

Sen när du betalat av, börja spara samma belopp som du avbetalat så du slipper denna fråga i framtiden

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Fundera på vad det innebär att vara en fri person.
Jämför med kraven som ställs på personer som genomgår skuldsanering:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015....

Låna inte till lyxkonsumtion. Speciellt när det inte är någon praktisk skillnad mellan en dator för 14 000 och en för 40 000.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Säger som de andra, OM du ändå ska ta på avbetalning så jämför den *Effektiva räntan* mellan de olika alternativ du har. Det är sällan "0% ränta" kostar just 0kr över lånebeloppet. Tillkommer oftast/alltid uppläggningsavgift samt aviavgift på avbetalningar. Vilket i sin tur är inräknat i den effektiva räntan.

Permalänk
Medlem

Även fast det inte är svaret du vill höra, så rekommenderar även jag dig att INTE ta det på lån. Missa en avbetalning av dessa, och du är över ditt huvud i princip.

Du bör ha 6000 kr i månaden att spara om det du säger om din budget stämmer, det bästa alternativet skulle vara att spara i två månader tills du har 12000 och lägga det på ett begagnat datorpacket. Lär kunna få något hyfsat bra.

Men, det finns så mycket annat. Hur mycket buffert har du? Sparkonto? Om något annat händer i ditt liv, har du utgifter till det? Det är väl rekommenderat att ha två månadslöner som buffert, har du det?

Värt att kolla på allt annat gällande ekonomi i ditt liv, har du råd just nu att göra ett inköp på 40k? För om du har det, så hoppas jag att du har en buffert på ca 40k ifall något händer i ditt liv, t ex boende, vitvaror, fordon, hälsa eller jobb.. osv osv

Förrutom boende och bil, se alltid till att ha pengar till hands för lån/avbetalningar att betala av DAG 1 ifall något skulle hända. Om du inte kan betala det dag 1, så är det inte värt att ta ett lån. Tycker samma gäller mobiler osv också

Permalänk
Hedersmedlem

Om du nu skulle hoppa på nån delbetalning, läs igenom villkoren extra noga. Speciellt vad som händer om du missar en delbetalning.

Hur säker är inkomsten du har nu? Är du med i akassa eller motsvarande?

Hur mycket sparar du i dagsläget? Skulle rekommendera minst 10% av inkomsterna efter skatt för att ha lite marginal om något händer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zargoz:

Är det inte 1.6% ränta? Jag kanske räknar fel i huvudet.

Till TS. Du har redan bestämt dig för att köpa en dator för 40k (vet inte hur du kom fram till den siffra) det är bättre att köpa datorn för 20k och sen om 2-3 år uppgradera den. Du kommer ha mycket mer dator för pengarna.
Välj alternativet som blir billigast i slutändan. I slutändan skit i vad andra säger det är ditt liv. Det bästa är att lära sig av sina egna misstag.

Lätt att tänka så men lånebeloppet minskar varje månad som går, för att du då ska kunna räkna in beloppet lika mycket i varje månadsavi så blir faktiskt den effektiva räntan högre. För att du ska betala av med samma summa varje månad så måste man betala "mer ränta" i början av lånet så ammorteringsdelen är något lägre i början.

Jag tycker det är lättast att visualisera själva lånebeloppet som en rätvinklig triangel där lutningen på triangeln är den konstanta avbetalningstakten. Då förstår man kanske vart den där x2 på räntan kommer in?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är ju förstås jättetråkigt att höra från alla, men man måste faktiskt titta lite realistiskt på saker också. För halva pengarna får du en riktigt bra dator och har man inte marginalerna att spela med ekonomiskt så får man helt enkelt finna sig i att inte "maxa allting". Man måste faktiskt anpassa sina inköp efter de ekonomiska möjligheterna man har - satsa på en dator där du har bra möjligheter att uppgradera och köp nu och börja spara till en uppgradering. Ett tips kan ju vara att köpa en 1080p skärm nu så att du kan ha bra inställningar men lägre upplösning och sedan uppgradera skärm efter att du uppgraderat datorn - då med dina sparade pengar.

Jag kan absolut förstå att du, om du nu inte har någon dator överhuvudtaget, "måste" ha en dator nu, men att du på något sätt skulle behöva en dator för 40k nu är helt verklighetsfrånvarande.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kolla upp alla alternativ och ta det med lägsta räntan.
Verkar som Qliro skulle vara det billigast av dessa alternativen, men dubbelkolla alltid alla alternativ.

Skulle dock rekommendera samma sak som många andra redan har sagt i tråden, köp nåt billigare, för 20K får du mycket dator inkl skärm och tillbehör.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en dator för ca 17-18k och få nästintill identiskt prestanda för spel som om du skulle bygga en för 40k. Oavsett om du lånar eller tar avbetalning så är det pengar kastade i sjön.

Bättre att spara pengar och kunna uppgradera i framtiden när du känner att det behövs.

Vad jag kan läsa mig till i det du skriver så är du inte särskilt insatt i datorbyggen, så lita på oss som säger att det är fullständigt absurt att låna/delbetala en dator för 40k när du endast ska ha den till spel.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Du har redan bestämt dig för att du vill ha en dator inkl allt, och det får kosta upp till 35-40 tkr, så min åsikt om att låna är överflödig, men uppmuntrar till att du helt enkelt räknar på dina alternativ, 0% i 12 månader låter spontant som det bästa, men kolla uppläggningsavgifter m.m. och räkna på det totala priset, fakturaavgifter m.m. Tro inte väl om företag som annonserar avbetalning, de tjänar stora pengar på det.

Och väldigt viktigt, missa inte en delbetalning, inte ens med en enda dag, vissa är stenhårda och kommer slå på var enda avgift och förändring de kan komma på.
40 tkr / 12 månader är 3 333 kr i månaden minimum, det är c:a 50% av det du har över varje månad, se till att lägga undan så mycket du kan, speciellt i början så du har extra till framtida betalningar, jobbet gör fel och betalar ut lönen sent, och du hamnar i ovan.

Sen när du betalat av, börja spara samma belopp som du avbetalat så du slipper denna fråga i framtiden

Stort tack för din synvinkel.

Skrivet av OSkar000:

Om du nu skulle hoppa på nån delbetalning, läs igenom villkoren extra noga. Speciellt vad som händer om du missar en delbetalning.

Hur säker är inkomsten du har nu? Är du med i akassa eller motsvarande?

Hur mycket sparar du i dagsläget? Skulle rekommendera minst 10% av inkomsterna efter skatt för att ha lite marginal om något händer.

Tack för svar. Ja, du har rätt, bör se över så att jag har något sparat innan jag drar igång.

Permalänk
Medlem

Aldrig på avbetalning/lån.

Köp en begagnad ryzendator vars moderkort är kompatibel med ryzen 3600 och uppgradera varje del varje månad tills du har uppnått din drömdator.

29 kr i administratinsavgift är inte kul. Snart kommer du köpa bil och andra hobbysaker på samma avbetalningar. Och sen sitter du med 500-1000 kr i varje månad som går upp i rök på ränta och administrationsavgifter.
Hade själv lån på totalt 50000 till 7 olika banker.

Permalänk
Skrivet av Bort:

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

Det är dumt för att det kommer säkerligen en tid i ditt liv där du vill göra andra saker. Sen motsäger du dig själv lite när du skriver "det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba" samtidigt som du nämner att du varken har PC eller konsol.

Mitt tips är att du Köper en PS4 billigt på blocket. Det behöver du inte ta lån för, och har du varken konsol eller PC idag kan det vara en bra underhållning som räcker tills du sparat ihop till en PC (till och med Cyberpunk 2077 finns till ps4!).
Om du, trots att du inte har PC, är en PC MASTER RACE gamer så är min rekommendation:
Leta efter prestanda per krona. med en rimlig budget, t ex 10 000 exkl mus/skärm/tagentbord, skärm kan du oftast hitta billigt på t ex köp och sälj här, och eller blocket.

Behöver du ha tips på byggen för runt 10 000- Titta på nyligen gjorde trådar på komplett PC för ~10k, burkar inte vara ovanligt. Du kan driva i princip allt på medel - high, beroende på upplösning och önskemål på framerates.

Om vi tvunget ska återbesöka 40K hur göra bäst frågan:
Om det är 0% på Qliro och 0 faktura avgift, på 12 månader så är det ett bra alternativ.
Tänk bara på att du kommer behöva betala runt 3.3k i månaden, i ett år. Så med din nuvarande inkomst har du råd med noll till impulsköp, du kan också glömma någon form av dyrare aktivitet eller annat roligt.
Hur har du det med jobbet? Är det så med 100% säkerhet att du har anställning 12 månader framöver? Har du fast anställning idag?

Är vi rövhål som säger att du inte bör göra detta? Nja, vi gör det för vi är rädda om ditt välbefinnande och vill inte sitta och cringea åt dig när du deltar i "lyxfällan".

Om det du nämnde innan om suicid är något du går och tänker på ofta så bör du ta kontakt med vården för det, en PC kommer inte med största sannolikhet inte vara lösningen för din hälsa. Det finns bra hjälp att få, även om man tyvärr kan behöva stå på sig för att komma igenom "bruset". En god vän till mig fick mycket bra samtalshjälp via Sankt Lukas stiftelsen. De har en hemsida här https://sanktlukas.se/

Lev väl!

Visa signatur

ezgame ezlife

Permalänk
Medlem

Har han svarat på om 16-17K är brutto eller netto?

Permalänk
Medlem

Av de två dåliga valen så tror jag att ett traditionellt banklån är bättre eftersom då vet du vad du får. Med Qliro måste du verkligen lusläsa avtalet för det finns många avgifter och liknande som lätt gör att lånet skulle kunna kosta en effektiv ränta på 20+% vid minsta misstag från din sida. Jag vill dock råda dig att vänta med det här köpet tills du har gjort din research och själv kommit fram till huruvida du har råd med det och du har en klar plan för alla kostnader under hela lånets gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Qliro är inte 0% kostnad.
Uppläggningsavgift 295 kr
Administrativ avgift 29kr/mån

Total lånekostnad: = 643 kr
På 40' motsvarar detta en effektiv ränta om 3.2% ungefär.

Vem sa att Qliro är 0% kostnad? Var använder jag ordet kostnad?

Jag skrev 0% ränta, vilket det är. Varken uppläggningsavgift eller administrativ avgift räknas som ränta. Det finns en anledning varför "ränta" och "effektiv ränta" är två olika uttryck; de har två olika betydelser.

edit;
hur fick du det till 3.2%? Bör vara snarare 3.02%, dvs 3%

Och en effektiv ränta om 3% på 40' är ganska svårslaget, möjligen om man hittar någon som ger 40' med 0% ränta och utan uppläggningsavgift och utan aviavgift.

Edit 2:
Webhallen verkar ha något lägre;
0% ränta på 12 mån
uppläggningsavgift 149 kr
avi-avgift 29kr/mån

Så där skulle man kunna spara 145 kr, @Bort

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mitt råd är: Har du inte pengar bör du inte spendera pengar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det låter som om du är missnöjd med din livssituation. Chansen att ny extra-allt dator kommer att göra dig lycklig i det långa loppet är nästan obefintlig. Du får börja jobba med dig själv, vad gillar du att göra? Vad gör dig lycklig på riktigt? Jag tror att många tyvärr använder datorn som en ursäkt för att slippa ta tag i sitt liv och verkligen lösa orsaken till sin olycka.

Lyckan över att ha "det bästa som finns" kommer att ersättas med en bitterhet så fort något bättre lanseras.

Lyssna på alla här, och gör det val du innerst inne vet att du borde göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

40000 är ju sjuka pengar för en dator, oavsett inkomst, och du har ju inte jättemycket pengar att leka med liksom. Samtidigt förstår jag ju hur tråkigt allt är nu och så. Men ändå, du kanske kan uppdatera den du har eller lägga dig på en mer normal nivå?

Kollade på att bygga en ny dator också och jag hamnar också kring 40k. Med mainstream cpu/mobo och ett 3080.

Skrivet av lambdan:

Och behöver du verkligen 40k för det? 20k borde räcka gott för en dator.

Man får inte så mycket för 20k. Tänk att tbord, mus är typ 2k. Sen skärm 4k~. Ett bra grafikkort kring 10k.

Då har man typ 4k kvar för cpu, chassi, nätagg, mobo, ram, lagring och kylning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Varför är det dumt? Om det enda jag gör i mitt liv är att sitta framför datorn förutom att jobba? Förklara gärna varför det är dumt.

Låna 40k med 12 månaders återbetalningstid är som att låna till en ny bil, jag ser inte varför man skulle göra någotdera med din inkomst. Spara tre månader och du kan köpa dator för 15k, prestandamässigt kommer du inte märka någon skillnad och om ett år kan du köpa ny dator för 15k om du så vill om det är vad du prioriterar. Jag skulle inte dra på mig skulder (privatlån) i den storleken utan 3-4 månaders buffert (typ 70k på banken). Det är ingen tillgång du köper, så att kunna lösa ut lånet vid ekonomiska problem och ha pengar till att leva på i några månader blir ju ett måste.

Uppgraderar du varje år har du snart en rigg bättre än 40k-riggen du inte kommer ersätta inom 1-2 år.

Skrivet av BergEr:

Man får inte så mycket för 20k. Tänk att tbord, mus är typ 2k. Sen skärm 4k~. Ett bra grafikkort kring 10k.

Då har man typ 4k kvar för cpu, chassi, nätagg, mobo, ram, lagring och kylning.

Köp lite i taget, tangentbord för 200 kr och mus för 250 kr går att använda också. Prioriterar man tangentbord och mus högt får man prioritera ner något annat.

Ett grafikkort för 10k är inget måste, och det blir nog surt att uppgradera varje år om man måste ha ett för 10k. Sen kan man ju köra grafikkortet i 4 år, men om fyra år kommer det inte vara någon höjdare. Med den inkomsten har man inte råd med ett grafikkort för 10k. Kanske att man kan sträcka sig till 4000 kr.