Fröslag på server för VM (proxmox)

Permalänk
Medlem

Fröslag på server för VM (proxmox)

Jag har idag en server som har agerat allt i allo för hemmet. NAS,sftp, diverse serverar w10, linux osv. Det är en INTEL XEON E3-1265L med ett node 304-chassi och 16gbram. Som nu moderkortet har dött och den är från 2013 så dags att byta. Jag har gått över till en Synology för NAS för lagring. Eftersom jag inte längre har behov att ha stora diskar i den så är node304 lite för stort ( har ont om plats i garderoben) så jag tänkte gå över till något mindre men ändå har motsvarande eller bättre prestanda. Så har kollat på intel NUC men även funderat på om jag skulle vilja ha ett nvidiakort för att kunna göra beräkningar och annat som cuda som kräver det men det kommer å andra sidan ta massor av plats och har egetligen inget behov av det. Kommer kanske dessutom köpa ett 3080-kort snart till det stationära som bör uppgraderas.

Hur som helst jag söker tips på liten server som har minst prestanda som en E3-1265L. Några tips på?

Permalänk
Medlem

Om du funderar på nuc så kanske du ska kika på amd? Deras 4800u är riktigt vass och strömsnål. Många kärnor och trådar också.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Om du funderar på nuc så kanske du ska kika på amd? Deras 4800u är riktigt vass och strömsnål. Många kärnor och trådar också.

Den hade jag glömt också behöver inte vara nuc men bara lådan är mindre än nod304 så vet inte vad som är smartarst att satsa på. Vet inte om ECC är ett krav har det på min nuvarande.

Permalänk
Medlem

Hu mycket RAM klarar du dig med, 16GB låter ju minsta sagt lite för en server att köra virtuella maskiner på?

Själv kör jag Proxmox på en server med Supermicro X10SLM+-LN4F med e31240 v3 och 32GB RAM, och där ligger RAM-avändningen konstant på mellan 90-95%, och det hände emellanåt att VM:s har stängt av sig pga. RAM-brist.

Jag har ett Supermicro X11SSL-F liggandes som jag tänkt använda vid en uppradering.
Det moderkortet klarar iallafall 64GB RAM, men minnena är ju så dyra till dom...

Permalänk
Medlem

Lite i samma funderingar som dig, har två maskiner som jag velar mellan, en HP Z230 med en e3-1226-v3 och 24GB ram som ska upp till 32GB snarast.

eller en Supermicro X10SLM+-LN4F + e3-1268L-v3 som sitter i ett 1U grunt chassi.. svårt att bestämma mig, ev.

Den ena ska säljas bara bestämma vilken bara. =S