Tighta timings på minne, stabilt när datorn är på men funkar ej från cold boot?

Permalänk
Medlem

Tighta timings på minne, stabilt när datorn är på men funkar ej från cold boot?

Tjena,

Har ni några tips vad man ska titta på om man tweakat mem timings och det funkar bra i alla stabilitetstester när datorn väl är "igång" men om jag kall bootar så resettas bios. Antar att det är för lite ström till minnet? Vilken typ av strömtillsförsel ska jag ändra isåfall? Är det bara memory voltage eller är det nån "soc voltage" så man bör pilla på också?

Dator: AMD 5950x x570 gigabyte moderkort

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka ändringar har gjort på minnena hittills?

Permalänk
Medlem

dragit ner timings från xmp 4000mhz 18-19-19-39 till 16-18-18-36 utan att röra något annat, det är 100% stabilt, har testat flera stabilitetstester i över 10 timmar utan problem, dock när datorn kall bootar så resettas bios och jag måste sätta timings på nytt och allt funkar som det ska igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

dragit ner timings från xmp 4000mhz 18-19-19-39 till 16-18-18-36 utan att röra något annat, det är 100% stabilt, har testat flera stabilitetstester i över 10 timmar utan problem, dock när datorn kall bootar så resettas bios och jag måste sätta timings på nytt och allt funkar som det ska igen.

Kör du med ett beta bios? Dvs ett som slutar med en bokstav, t ex F31j, och inte ett som slutar på en siffra, t ex F30? Vet efter att ha hållit koll på Gigabytes reddit samt deras egna och diverse andra forum (ska själv få hem en 5900x snart till mitt x570) att vissa bios, främst beta, har problem med att behålla inställningar, andra med högre minneshastigheter eller USB-portar.
Länk till en tråd där bios i beta finns upplagda och där folk som testar dem rapporterar problem:
https://www.tweaktownforum.com/forum/tech-support-from-vendor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kör du med ett beta bios? Dvs ett som slutar med en bokstav, t ex F31j, och inte ett som slutar på en siffra, t ex F30? Vet efter att ha hållit koll på Gigabytes reddit samt deras egna och diverse andra forum (ska själv få hem en 5900x snart till mitt x570) att vissa bios, främst beta, har problem med att behålla inställningar, andra med högre minneshastigheter eller USB-portar.
Länk till en tråd där bios i beta finns upplagda och där folk som testar dem rapporterar problem:
https://www.tweaktownforum.com/forum/tech-support-from-vendor...

Tack för länken, det var ingen liten tråd!

Jag körde beta biosen i början, men märkte att det dök upp massa konstiga "WHEA" errors i event loggen, datorn verkade dock stabil i de tester jag körde, ändrade till f30 bios och alla WHEA errors försvann.

Jag löste probelemet med att datorn inte postade efter cold boot genom att lägga på 0.10volts till minnet, nu funkar det fint efter cold boot också.