Permalänk
Medlem

VR i framtiden

Hur ser/tror ni på framtiden inom VR?

Vi lever i en härlig tid trots all skit som pågår. VR-utvecklingen är högintressant och jag gissar att vi om 10 år kommer få svårt att skilja VR från verkligheten rent visuellt. Flightsim 2020 är ett mästerverk utan dess like (om än fullt med buggar) tack vare fototexturer.

Sedan tror jag VR kommer få en alltmer betydande roll socialt med tanke på hur pandemin har ställt hela världen upp-och-ner. Jag ser framför mig VR headsets som är extremt bekväma (som vanliga glasögon) med kameror som filmar realtid och genererar hela det sociala sällskapet i sann VR/3D. Lägg därtill fysiska möbler med VR närvaro och jag tror man kan ha en helkväll med sina vänner långt bort utan att ses fysiskt.

En tråd att spinna vidare på. Vad tror du kommer hända i framtiden?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Viking

Längtar tills att Apple och Facebook/Oculus släpper sina AR-glasögon. Känns som att det kan bli "revolutionerande".
https://macworld.idg.se/2.1038/1.701617/apple-vr-ar-headset

Men första steget inom VR (bortsett från högre upplösta skärmar osv.) tror jag blir att sluta använda handkontroller då Oculus redan har nåt sånt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi snart kommer ha teknik som är bra nog för att ersätta vanliga skärmar. Hög upplösning, ögonspårning, variabelt fokusdjup ihop med förbättrad komfort kommer möjliggöra både arbete och nöje i VR. Notera att det inte behöver vara VR-spel, utan du kan sitta vid en virtuell skärm och köra plattspel/program också. Tangentbordet kommer kännas igen med hjälp av inside out-kamerorna och mappas in i VR. Realistiska avatarer och realistiskt ljud kommer möjliggöra social teleportering och distansarbete på ett helt annat sätt än idag.

Samhället i stort kommer antagligen vara trögt på att ta till sig tekniken, förväntar mig inte att se det som verktyg på mitt jobb inom någon nära framtid. Men teknikutvecklingen kommer vara helt otrolig när man blickar tillbaka om 5-10 år.

När det kommer till AR så känns det mer avlägset, men undrar om det inte blir Apple som knäcker nöten med tanke på hur snabba iPhones är och ultrawideband som sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Längtar tills att Apple och Facebook/Oculus släpper sina AR-glasögon. Känns som att det kan bli "revolutionerande".
https://macworld.idg.se/2.1038/1.701617/apple-vr-ar-headset

Men första steget inom VR (bortsett från högre upplösta skärmar osv.) tror jag blir att sluta använda handkontroller då Oculus redan har nåt sånt.

Tror inte handkontroller kommer försvinna, speciellt inte när det gäller spel.
Men helt klart handtracking kommer ersätta mycket.
Vi kommer swipa och peka "i luften" för att trycka på virtuella fönster/knappar osv

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Det är bara att kolla in Ready Player One så vet ni vad som väntar.

Permalänk
Medlem

Porrsidor kommer att ha bättre utbud med VR upplevelser om 10 år.

Augmented reality kommer att mogna på sig samtidigt och bli nästa stora steg.
Du kan använda deepfake AI för att klä av kvinnor i realtid och skjuta dryga chefen med ögonlaser så han går i bitar. Det kommer att bli häftigt!

Permalänk
Medlem

Jobbar som konsult inom utbyggnad av infrastruktur och bostäder.

Märker större intressen från våra beställare gällande att ta fram illustrationsmaterial som ska funka i VR, i alla fall fram till dess att de som ritar säger vad det kostar Men i de större projekten där vi pratar flera hundra miljoner upp till miljardbelopp så finns det flera fall där kommunerna har gått ihop med byggherrarna och delat på kostnaderna för att ta fram material. Hjälper enormt när man presenterar lösningar, funktioner, och känsla som kanske inte är så vanliga och/eller kostar lite mer. Det är få av de som faktiskt hanterar pengar som kan se ritningar och förstå resultatet, men om man kan åka i en virtuell slinga som visar allt där man kan stanna och detaljgranska etc. så får man ofta en helt annan förståelse.

Så jag ser fram mot både AR och VR inom byggbranschen, tror att det på sikt kommer spara pengar. När beställaren säger att de ska ha någonting bara för att de har hört det från någon annan, men man istället kan visa att man får samma eller snarlikt resultat till lägre summa utan att det påverkar estetik m.m..

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.