Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha jag har likadant. Är man van vid PC har man lärt sig leva med coilwhine, det är bara käka i sig.
Vissa har kanske inte coilwhine men känns som dom flesta har liknande som du på filmen.

Men precis hade coilwhine ifrån mitt RTX 2080 inget jag egentligen störde mig på, hade alltid hörlurar på mig

Skrivet av Firre:

Sitter i precis samma sitts. Funderar på att ringa Amazon som i mitt fall sålt maskinen o se vad dom säger.
Såg i ett Youtube klipp en snubbe som hade samma problem och efter samtal med Amazon skulle få sin maskin utbytt när tillgången såg bättre ut. Det tror jag dock bara gäller han som medelstor youtuber. En annan lär bara få alternativet att skicka den på en låång service. Känns inte jätte motiverat när man faktist inte hör ljudet under normalt användande. Men stör mig något otroligt på vetskapen att ljudet finns där och att det finns knäpptysta maskiner där ute.

Haha håller med dig, som sagt, jag hör det inte vid normalt användande. Men det som stör mig är att det tydligen finns konsoler där ute som inte har det här problemet. Men kommer att vänta med att skicka in det till det finns fler konsoler på marknaden.
Men det värsta av allt är att jag får ett till PS5 ifrån EG till veckan. Men det ska min svåger få köpa av mig, och fan om det är helt tyst haha

Skrivet av Öltorp:

Har lite coil whine jag med. Men skulle aldrig offra att skicka tillbaka den och vänta. Så störande är det inte.

Precis, mitt hörs bara om man går fram och lyssnar, det jag hör ifrån soffan är ett lite dovt fläktljud efter någon timmes spelande med ljudet avstängt. SÅ kommer avvakta med att skicka in den tills det finns flera konsoler på marknaden.. Jag är fortfarande nöjd att jag kom över ett ps5

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Men precis hade coilwhine ifrån mitt RTX 2080 inget jag egentligen störde mig på, hade alltid hörlurar på mig

Haha håller med dig, som sagt, jag hör det inte vid normalt användande. Men det som stör mig är att det tydligen finns konsoler där ute som inte har det här problemet. Men kommer att vänta med att skicka in det till det finns fler konsoler på marknaden.
Men det värsta av allt är att jag får ett till PS5 ifrån EG till veckan. Men det ska min svåger få köpa av mig, och fan om det är helt tyst haha

Precis, mitt hörs bara om man går fram och lyssnar, det jag hör ifrån soffan är ett lite dovt fläktljud efter någon timmes spelande med ljudet avstängt. SÅ kommer avvakta med att skicka in den tills det finns flera konsoler på marknaden.. Jag är fortfarande nöjd att jag kom över ett ps5

Exakt så

Permalänk
Medlem

Coil Whine borde aldrig accepteras, det är möjligt att bygga en produkt utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vi kanske borde starta en tråd där alla som vill kan filma/spela in ljudet med en mobil från sina PS5-konsoler. Skulle Vara kul som referens.

Jag har redan skapat en, du kan posta här om du vill.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1614827-playstation-5-...

Permalänk

Tänkte köpa en skärm till ps5. Vilken rekommenderar ni ? Eller bör jag vänta och köra på tvn jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jörgen-A44:

Tänkte köpa en skärm till ps5. Vilken rekommenderar ni ? Eller bör jag vänta och köra på tvn jag har idag.

Beror lite på vad du har för tv idag?
Har du en tjock-tv är det nog bra idé att byta. Sitter du på typ en Samsung Q90T så kan du nog vänta om du verkligen inte vill spela på skärm

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Jag har en panasonic 49 tum och en lg 55 4k. Ska testa att spela på dom .

Är lite sugen att testa skärm där av intresse vad ni rekommenderar .

Permalänk

Hur är laddtiderna ? Är den lika snabb som det talades om innan släppet?

Permalänk
Medlem

Min är också helt tyst, bortsett från när en skiva spinner igång men det är ju helt normalt. Enda som hörs är enstaka knäppljud från plasten, då den blir varm, eller efter en spelsession, från varm till kall. Också helt normalt

Permalänk
Medlem

Min låter just nu ungefär som att en tatueringsmaskin modell mindre med olika frekvenser beroende på vart kameran är riktad. Låter särskilt högt i AC Valhalla i performance mode. Kontaktat webhallen, men eftersom dom inte har något lager så kunde dom inte hjälpa just nu. Undviker att kontakta Sony ifall det blir något strul med att få service via webhallen senare (annat serienummer eller liknande).

Kommer avvakta tills det finns i lager igen och byta på garantin då... Får spela med hörlurar tills dess!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hur är laddtiderna ? Är den lika snabb som det talades om innan släppet?

Nästan snabbare än så. Det går verkligen undan. Jag skrev tidigt här i tråden runt release att jag spelade AC Valhalla på min PS4 Pro innan jag började med PS5 versionen och laddningstiderna gick från 75 sekunder ner till 5-6 sekunder när man gjorde samma fast travel.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Fungerar det bra även med Rest mode? Har läst lite om NVMe kabinett på andra forum och det verkar bero ganska mycket på chipset+firmware om allt fungerar som det ska på PS5.

Har en disk i USB-C porten och kan ej köra rest-mode. Gör jag det så måste jag göra en scan vare uppstart eftersom den "kopplades från felaktigt".

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Min är också helt tyst, bortsett från när en skiva spinner igång men det är ju helt normalt. Enda som hörs är enstaka knäppljud från plasten, då den blir varm, eller efter en spelsession, från varm till kall. Också helt normalt

Så om du spelar något krävande som Miles Morales eller AC Valhalla och sätter örat vid konsolen så har du inget coilwhine liknande ljud? Den är helt knäpptyst?

Min är också knäpptyst i övrigt och hör inget från soffan. Dock om jag går fram till konsolen hör jag coilwhine om jag är inne i spel. Inget som stör eftersom jag ändå inte ligger framme vid konsolen när man spelar. Men bara nyfiken om det finns de som inte har coilwhine alls

Något som jag däremot tycker är märkligt är att om man spelar med en skiva i. Oavsett om det är spelet på skivan eller ett digitalt spel så drar läsaren igång kort stund ca 1 gång i timmen. Inget som stör men jag undrar varför ens. När man inte ens spelar spelet som är på skivan så finns det ju ingen anledning att den går igång. T om om man startar PS5an och låter den stå utan att logga in så drar den igång nån gång i timman om en skiva är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Så om du spelar något krävande som Miles Morales eller AC Valhalla och sätter örat vid konsolen så har du inget coilwhine liknande ljud? Den är helt knäpptyst?

Min är också knäpptyst i övrigt och hör inget från soffan. Dock om jag går fram till konsolen hör jag coilwhine om jag är inne i spel. Inget som stör eftersom jag ändå inte ligger framme vid konsolen när man spelar. Men bara nyfiken om det finns de som inte har coilwhine alls

Något som jag däremot tycker är märkligt är att om man spelar med en skiva i. Oavsett om det är spelet på skivan eller ett digitalt spel så drar läsaren igång kort stund ca 1 gång i timmen. Inget som stör men jag undrar varför ens. När man inte ens spelar spelet som är på skivan så finns det ju ingen anledning att den går igång. T om om man startar PS5an och låter den stå utan att logga in så drar den igång nån gång i timman om en skiva är i.

När jag fick konsollen testade jag direkt att gå väldigt nära då jag spelade Astros Playroom. Kan inte påstå att jag hörde något som liknade ett coilwhine, men vi är alla olika känsliga för frekvenser av ljud. Tycker det är lite väl petigt att gnälla på ljud man hör då man lägger örat mot konsollen. Om det hörs flera meter ifrån är en annan sak, då hade jag också reagerat och tyckt att det borde åtgärdas.

Det där med att skivan spinner upp emellanåt märkte jag också, ja precis det är lite underligt. Sådär gör ju exempelvis inte en blurayspelare med en skiva som ligger idle. Sony har säkert någon förklaring på varför det ska behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

När jag fick konsollen testade jag direkt att gå väldigt nära då jag spelade Astros Playroom. Kan inte påstå att jag hörde något som liknade ett coilwhine, men vi är alla olika känsliga för frekvenser av ljud. Tycker det är lite väl petigt att gnälla på ljud man hör då man lägger örat mot konsollen. Om det hörs flera meter ifrån är en annan sak, då hade jag också reagerat och tyckt att det borde åtgärdas.

Det där med att skivan spinner upp emellanåt märkte jag också, ja precis det är lite underligt. Sådär gör ju exempelvis inte en blurayspelare med en skiva som ligger idle. Sony har säkert någon förklaring på varför det ska behövas.

Håller helt med! Man ligger inte vid konsolen och lyssnar medans man spelar ändå så. Jag bryr mig inte ett skvatt. Var som sagt bara nyfiken! Då jag såg en sida bakåt att det diskuterades att de finns de som inte har coilwhine. Medans jag tror att de flesta har det om man lägger örat emot vid mer krävande spel som Spiderman MM, Valhalla osv. När jag spelar Astro hör jag ingenting heller. Men tror många inte ens lyssnat så nära eller bara har gjort det vid spel av Astro och sen skriver att den är knäpptyst. Vilket sen tolkas, av de oroliga, att personen då per automatik inte har något coilwhine. Och att deras är trasig
Men ja sen finns det ju dom som har onormalt höga ljud som hörs vid spelande. Då kan det va dags att klaga och byta. Då hade jag själv nog brytt mig också.

Ja antagligen. Eller så kommer det en uppdatering som fixar att den inte gör det 1 gång i timmen. Får se

Permalänk
Medlem

Väntas få min PS5a när som och undrar lite kring en extern SSD då jag har ganska många PS4-spel.
Funderar på att köpa en Samsung T7.

Har hört att det ska vara problem med extern HDD/SSD, vad gäller?
Får ingen klarhet när jag googlar.
Står en del om problem när man överför PS4-spel, är det även problem när man installerar nytt från skiva på den externa hårddisken?

Permalänk
Medlem

Ringde upp Sony bara för att kolla läget om coilwhine är ett godkänt fel för att skicka in. Och det är det, han jag pratade med sa att dom skulle ”laga” men har svårt att se att dom gör det, slutar med att man får en ny antagligen!

Så han skickade mig ett ärendenummer, som jag skulle säga när jag ringer igen när det är dags att skicka in den.
Får se hur det blir, tycker faktiskt att det har blivit något mindre oljud ifrån den 😌

Och så är det ju som ni säger, vem fan spelar med ps5 klistrat intill örat? 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Ringde upp Sony bara för att kolla läget om coilwhine är ett godkänt fel för att skicka in. Och det är det, han jag pratade med sa att dom skulle ”laga” men har svårt att se att dom gör det, slutar med att man får en ny antagligen!

Så han skickade mig ett ärendenummer, som jag skulle säga när jag ringer igen när det är dags att skicka in den.
Får se hur det blir, tycker faktiskt att det har blivit något mindre oljud ifrån den 😌

Och så är det ju som ni säger, vem fan spelar med ps5 klistrat intill örat? 😆

Precis Samt så har man sett folk på reddit som skickat in och fått tillbaka nya som låter värre eller istället har fläkt/läsare som låter värre. Så är ju ingen garanti att den nya är bättre. Så hör man den inte när man spelar så är det nog bättre att bara fortsätta spela och vara glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Precis Samt så har man sett folk på reddit som skickat in och fått tillbaka nya som låter värre eller istället har fläkt/läsare som låter värre. Så är ju ingen garanti att den nya är bättre. Så hör man den inte när man spelar så är det nog bättre att bara fortsätta spela och vara glad

Haha jo jag har läst det 🙈

Nä är allt riktigt nöjd med ps5an, ventilationen i lägenheten låter högre 😂 Redan spelat ut Demon Souls, Spider-Man remastered/Miles Morales, håller på med valhalla nu!

Sen blir det att sätta tänderna i Ghost 👌

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett högfrekvent "pipande" från min konsol, nästan som hur det lät från de gamla härliga crt-apparaterna på 90-talet. Nu är jag lite extra känslig men min kompis upplever samma sak från sin konsol. Är detta coil whine eller något annat? (Frågar då jag ej har spelat på pc eller dylikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Själv har jag ett högfrekvent "pipande" från min konsol, nästan som hur det lät från de gamla härliga crt-apparaterna på 90-talet. Nu är jag lite extra känslig men min kompis upplever samma sak från sin konsol. Är detta coil whine eller något annat? (Frågar då jag ej har spelat på pc eller dylikt)

Kan vara coilwhine, svårt att säga. Är det bara i spel eller oavsett? Läste om några som haft ett mer pipande/tjutande ljud som blev av med det när dom la konsolen ned. Var bara när de hade den ståendes som det kom. Så har du din ståendes så testa ha den liggandes. Är det coilwhine du har så hjälps det dock inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Kan vara coilwhine, svårt att säga. Är det bara i spel eller oavsett? Läste om några som haft ett mer pipande/tjutande ljud som blev av med det när dom la konsolen ned. Var bara när de hade den ståendes som det kom. Så har du din ståendes så testa ha den liggandes. Är det coilwhine du har så hjälps det dock inte av det.

Jag har redan min liggandes. Jag upplevde inte ljudet i början när jag mest lallade runt i menyerna och laddade ner spel. Det dök upp när jag började spela Astro samt Dirt 5. Tycker dock inte det försvinner när man slutar spela men det kanske tar några minuter för den att återgå!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag har redan min liggandes. Jag upplevde inte ljudet i början när jag mest lallade runt i menyerna och laddade ner spel. Det dök upp när jag började spela Astro samt Dirt 5. Tycker dock inte det försvinner när man slutar spela men det kanske tar några minuter för den att återgå!?

Ah okej då är nog coilwhine. Men med sluta spela, menar du då att du stänger ned och går till PS5an huvudmeny? För då ligger spelet fortfarande och kör i bakgrunden. Men om du markerar spelet, trycker optionknappen sen stäng av spelet så borde ljudet försvinna helt. Fortsätter det ändå vet jag inte vad det kan vara för ljud.

Permalänk
Medlem

Har någon som beställde ett ps5 från NetOnNet den 19onde November fått leveransbesked?

Förväntad leverans är ju 2020-12-08 men lite oroande att man inte fått någon info om att paketet ska ha skickats dagen innan det ska vara här.

Har någon annan fått nån info av NetOnNet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpdcv:

Har någon som beställde ett ps5 från NetOnNet den 19onde November fått leveransbesked?

Förväntad leverans är ju 2020-12-08 men lite oroande att man inte fått någon info om att paketet ska ha skickats dagen innan det ska vara här.

Har någon annan fått nån info av NetOnNet?

Jag beställde hos netonnet den 19:e och fick den förra veckan som många andra också. Sen beror det nog på hur sent du beställde, ta kontakt med netonnet och hör vad som gäller. Finns även en tråd just för orderstatus på PS5: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Jag kände att jag blev tvungen att ringa Amazon angående ljudet från min enhet. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag lät det vara 😄
Dom hade fått information om detta fel och håll på att göra rutiner om detta?!
Men utan problem eller strul blev jag lovad en utbytes enhet när dessa fanns att tillgå.
Skall sägas att det kändes FÖR enkelt. Inte fick man något officiellt reklamations ärende, utan det var nu hennes ”egna personliga” ärende?? Och i mailet man fick efter samtal att man varit i kontakt med kundtjänst, hade hon ”glömt” att skriva under med namn? 😂
Så låt mig återkomma under 2021, antingen har Amazon riktigt grym service eller riktigt jäkla röt dålig.

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Väntas få min PS5a när som och undrar lite kring en extern SSD då jag har ganska många PS4-spel.
Funderar på att köpa en Samsung T7.

Har hört att det ska vara problem med extern HDD/SSD, vad gäller?
Får ingen klarhet när jag googlar.
Står en del om problem när man överför PS4-spel, är det även problem när man installerar nytt från skiva på den externa hårddisken?

Har en Samsung T7 kopplad till min ps5a och har inte märkt av några problem med vara sig installering av spel, kopiering från interna lagringen eller att återgå till ett spel efter att konsolen varit i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Själv har jag ett högfrekvent "pipande" från min konsol, nästan som hur det lät från de gamla härliga crt-apparaterna på 90-talet. Nu är jag lite extra känslig men min kompis upplever samma sak från sin konsol. Är detta coil whine eller något annat? (Frågar då jag ej har spelat på pc eller dylikt)

Coilwhine brukar oftast komma när man pressar komponenterna, prova starta upp ett spel och lyssna nära konsolen! Hör du ett brrrrrrrrr ljud typ svårt att förklara när du ändrar kameravinkel? Sen så har jag tyvärr läst på Reddit att folk har coilwhine ute i själva huvudmenyn oxå 😢

Annars kan du prova att dra ut kontakten till fläkten, jag gjorde så man inte skall göra, jag stoppade bara in en penna lite snabbt, innan jag startade konsolen för att få stopp på fläkten, för att utesluta den..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vilka lurar rekommenderas tro? Lite inne på Sonys egna Pulse lurar men mottager gärna tips på andra i ungefär samma prisklass. Mvh

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Vilka lurar rekommenderas tro? Lite inne på Sonys egna Pulse lurar men mottager gärna tips på andra i ungefär samma prisklass. Mvh

Köpte JBL quantum 800, var under BF i samma prisklass, jag har inte testat den än med PS5, men jag har läst bara bra input om de.