Fractal dynamic x2 g-14 eller Noctua?

Permalänk
Medlem

Fractal dynamic x2 g-14 eller Noctua?

Har precis fått hem ett fractal design define 7 chassi med tre förinstallerade fläktar. Deras dynamic x2 gp-14.

har hela tiden funderat på om jag ska byta ut dessa mot noctua, som är en favorit. Kommer även köra en noctua u14s på cpu.

Men nu när jag jämför siffrorna för fractals och noctuas fläktar, så ser det inte ut att vara någon större vinning i att lägga typ 900 sek på att byta ut dessa tre fläktar.

men verkligheten kanske ser annorlunda ut?

Varit inne på noctuas 12x25, men dessa är ju "bara" 120mm och fractals x2 gp-14 är 140mm.
är det bättre överlag att använda sig av 140mm fläktar än 120?

Permalänk
Medlem

Kör på dynamic-fläktarna till en början, de har högre luftflöde jmf noctuas 140mm motsvarighet, dock vid högre rpm/ljudnivå.
Hade nog själv föredragit att behålla 140mm och inte gå ner till 120mm.
Du kan ju kika på den här för inspiration i fläktval
https://www.youtube.com/watch?v=rv1S9RhABa8

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Kör på dynamic-fläktarna till en början, de har högre luftflöde jmf noctuas 140mm motsvarighet, dock vid högre rpm/ljudnivå.
Hade nog själv föredragit att behålla 140mm och inte gå ner till 120mm.
Du kan ju kika på den här för inspiration i fläktval
https://www.youtube.com/watch?v=rv1S9RhABa8

Intressant!

Då kör jag nog vidare med fractals inkluderade fläktar.

Intressant att arctic som är så billig är såpass bra.

Permalänk
Medlem

Noctua är dyra men fördelen med dem är att de håller länge. Jag har köpt andra testvinnande fläktar för lägre pris som varit minst lika bra och tysta som Noctua i början. Fractal designs fläktar är också rätt ok. Men efter några år så brukar de oftast börja skrapa eller ha något tickande ljud för sig. Mina Noctua-fläktar bara snurrar på i bygge efter bygge utan att märkas.

Undantaget bland andra märken som jag har testat är en Be Quiet Silent Wings 3 som snurrat i många år nu och också fortfarande är lika tyst, men de är ju precis lika dyra som Noctua så.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har spenderat ett par timmar med att planera min uppsättning av fläktar i Define 7.

Eftersom Define 7 har ett väldigt snävt damm-filter överlag samt en stängd dörr som begränsar flödet ganska ordentligt, något som påvisades i Gamers Nexus tester så kommer jag att lägga till 2 st extra 140mm fläktar för insug.

En extra i fronten så det blir 3x140 mm vertikalt insug i fronten.
Samt en liggandes i botten längst fram.

Jag kommer att även ersätta alla fläktarna med Arctic P14 PWM så det kan styras samt att ett 5-pack av dem kosta lika mycket som 2 st Noctua 140 mm.

Här är en bild på manualen som visar 140 mm uppsättning utan vattenkylning:

Jag kommer att ha en stängd topp med drive cage i botten, så jag är begränsad till detta utförande:

Noctua fläktar är grovt överskattade främst när det kommer till Chassi fläktar. Men för radiatorer då är de på topp nivå.

Säg till om du har några frågor.