Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Frågan är om 4st single rank är bättre än 2x dual rank... hmmm.

Enda fördelen med 4sr mot 2 dr är att du sprider ut värmen mer så det kan tillåta högre spänning, inte alla typer av chip där det är av nytta dock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Attans ja då blir det ännu lurigare då, hade tänkt fixa 2x32gb med b micron :/ tack för tipset!

De här verkar ha det du är utefter: https://www.inet.se/produkt/5303376/hyperx-64gb-2x32gb-ddr4-3...
https://www.kingston.com/dataSheets/HX432C16FB3K2_64.pdf

Permalänk
Medlem

Vill någon reda ut nedanstående för en trött hjärna. Det är möjligt att det täcktes av TS, men jag lyckas i så fall inte tillgodogöra mig den informationen:

4 x single-rank = dual-rank
2 x dual-rank = dual-rank

4 x dual-rank = ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Vill någon reda ut nedanstående för en trött hjärna. Det är möjligt att det täcktes av TS, men jag lyckas i så fall inte tillgodogöra mig den informationen:

4 x single-rank = dual-rank
2 x dual-rank = dual-rank

4 x dual-rank = ?

Quad rank på en dual channel

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Quad rank på en dual channel

Tack TS! Om du någon gång känner för att göra en ny hjälteinsats så hade en lättsmält förklaring på 1-1-1 timings ratio och hur man åstadkommer det varit uppskattat av mig, om ingen annan. Gamers Nexus nämner det just kring detta ämne här. Har tidigare bara hört talas om 1-1 ratio och om jag förstått rätt så handlar det om att synka CPU clock speed med memory clock speed.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Tack TS! Om du någon gång känner för att göra en ny hjälteinsats så hade en lättsmält förklaring på 1-1-1 timings ratio och hur man åstadkommer det varit uppskattat av mig, om ingen annan. Gamers Nexus nämner det just kring detta ämne här. Har tidigare bara hört talas om 1-1 ratio och om jag förstått rätt så handlar det om att synka CPU clock speed med memory clock speed.

Här hittar du en genomgång, tredje inlägget länkas här, de två första är mer generellt samt tidigare generation.

#18050023

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan vara micron B-die ja men ser ut att vara ganska långsam binning jämfört exempelvis Ballistix 3600c16, en får tacka för tipset dock

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tycker det är helt onödigt att oroa sig för detta för 99.9% av användarna. Ser här i tråden att folk är oroliga över vilka minnen det köper osv.

För det första, så kommer detta enbart märkas av när applikationen är CPU-beroende, vilket i exemplen i första inlägget i princip enbart sker i höga fps med top-end kort. Så alla som inte sitter med ett 3080 och 144hz i 1080p eller tom 1440p kan bara ignorera detta helt.

För det andra, så jämför vi här prestanda i olika ranks hos samma hastighet på minnet. Istället för att jaga rätt modul för dual rank eller quad-rank och betala extra för det, gå upp ett snäpp i hastighet istället till 3600mhz

Generellt borde pengar spenderas i följande ordning för en gaming dator: gpu->CPU->minne. Med en rimlig balans såklart. Jag säger inte att ni ska para ihop era i3or med ett 3080. Men sitter någon här och överväger att lägga en femhundring eller mer extra på minne till en 10600k eller 3600 så lägg den pengen på GPU eller ett snäpp upp i CPU istället.

Detta med dual och singel rank har varit på tapeten sen typ 90 talet i olika former.

Skrivet av tellus82:

Nu handlar det inte om några enorma mängder prestandaskillnad och när det gäller spel så kommer det endast synas och märkas om man är näst intill helt cpu bunden, alltså med en kraftig GPU i låg upplösning och hög FPS. Kör man 4K med klen GPU i låg FPS så kommer DR vs SR göra exakt noll skillnad för er.
.....
Hur stor skillnad gör då dual rank jämte single rank per kanal för Zen3, som jag sade tidigare så har det störst inverkan när man är mestadels cpu bunden och gpu inte är den begränsande faktorn för hur många fps man kan få.

För att vara än tydligare, detta inlägg skapades inte för att pusha dual rank på alla användare, och det tror jag att du förstår också utan det skrevs för att det började spridas väldigt mycket felaktig info om just att man var tvungen & köra 4 minnen på am4 exempelvis, vilket blir lite tokigt. Därav kom denna förklaring till.

Att du och många med dig vet vad dual rank är betyder inte att alla gör det, jag tyckte att en enkel genomgång då var på sin plats, vet inte om du motsätter dig det av någon anledning? För mig är mer kunskap alltid bättre och jag hoppas det kom några användare till nytta i vart fall

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

För att vara än tydligare, detta inlägg skapades inte för att pusha dual rank på alla användare, och det tror jag att du förstår också utan det skrevs för att det började spridas väldigt mycket felaktig info om just att man var tvungen & köra 4 minnen på am4 exempelvis, vilket blir lite tokigt. Därav kom denna förklaring till.

Att du och många med dig vet vad dual rank är betyder inte att alla gör det, jag tyckte att en enkel genomgång då var på sin plats, vet inte om du motsätter dig det av någon anledning? För mig är mer kunskap alltid bättre och jag hoppas det kom några användare till nytta i vart fall

Tror inte att det var kritik mot din tråd, utan ett försök att lugna de som oroas, över att deras minnen, ger datorn undermålig prestanda.
Vilket de alltså inte gör och som du även påpekar men en del tenderar att oroa sig i onödan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jag skall snart överge Intel för första gången på ca 13år och skaffa Ryzen 5 5600X. Men har läst så jäkla mycket att det är känsligt med RAM till Ryzen så vågar inte beställa delar ännu.

Kan någon tipsa om bra RAM? Tänker mig 2st moduler x 8gb på omkring 3200-3600Mhz som har denna "Dual Rank" grejen. Ingen RGB eller sånt skit, ska sitta i en dator inte på ett dansgolv.

Minnen är billiga i dag, köp 2*16 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nikwhatsup:

Wow, stor prestandaskillnad ju! Kanske ska byta ut mina 2x8Gb Flare X minnen mot 2x16 då om det kommer till bra pris.

Du kan komplettera dina nuvarande minnen med ett par likadana då får du dualrank.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

2600 kr är ett riktigt trevligt pris för 64 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kan vara micron B-die ja men ser ut att vara ganska långsam binning jämfört exempelvis Ballistix 3600c16, en får tacka för tipset dock

Jag skulle nog säga att det mot förmodan är 16Gbit rev.E i dessa kit från Kingston överlag.
Du måste köpa Crucial om du vill ha Micron 16Gbit Rev.B.

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide. Hardware Unboxed har en video i detta ämne där han även testar sina olika configs i realistiska upplösningar. Kanske kan vara bra att lägga till nån screen så poängen riktigt går hem att för alla som bygger på en budget är detta ett ickeproblem. Har man 5950x och 3080/3090 i så är detta värt att tänka på.

Ser många som trots din och många andra bra förklaringar inte förstår detta och lägger mer pengar för att få dual rank men får 3200cl17 eller nåt. Jag köpte 3200cl14 (b-die) för 990kr här för nån vecka sen. Bäst nej, duger till en 5600x ja.

Tack igen för att du tog dig tiden att skriva detta, uppskattas.
/Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För att vara än tydligare, detta inlägg skapades inte för att pusha dual rank på alla användare, och det tror jag att du förstår också utan det skrevs för att det började spridas väldigt mycket felaktig info om just att man var tvungen & köra 4 minnen på am4 exempelvis, vilket blir lite tokigt. Därav kom denna förklaring till.

Att du och många med dig vet vad dual rank är betyder inte att alla gör det, jag tyckte att en enkel genomgång då var på sin plats, vet inte om du motsätter dig det av någon anledning? För mig är mer kunskap alltid bättre och jag hoppas det kom några användare till nytta i vart fall

Jag tycker du gjort ett superbra & pedagogiskt inlägg!

Jag reagerade mest på att folk verkar stressa upp sig lite över detta just nu på lite olika forum. Självklart ska man ju maxxa det man får för pengarna, om man kan få quad rank för samma pengar så why not! Men jag skulle inte betala många kr extra för att få det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tycker du gjort ett superbra & pedagogiskt inlägg!

Jag reagerade mest på att folk verkar stressa upp sig lite över detta just nu på lite olika forum. Självklart ska man ju maxxa det man får för pengarna, om man kan få quad rank för samma pengar så why not! Men jag skulle inte betala många kr extra för att få det.

Ja nog gör folk det alltid, har försökt rekommendera folk lämpligt avvägda minnen för den build som görs och ändamålet. Tyvärr faller en del i fällan att de måste ha de snabbaste minnena när de i själva verket är 100% gpu bundna och det hade varit långt lämpligare att i det läget satsa mer på kraftigare gpu.

Men om man letar efter snabba minnen och faktiskt har nytta av dem så kommer DR setup vara en enkel väg till bra prestanda, speciellt om man siktar in sig på 3600c16-18 2x16GB /4x8GB.

Kör själv rätt billiga minnen i min burk i förhållande till resten av grejerna men de har tweakats rätt hårt, har man tid och engagemang så kan man klämma ur rätt god prestanda för "små" pengar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Lättare sagt för alla, för bästa möjliga prestanda. Det är antal rank per system som gäller, inte antal moduler.
Du ska totalt ha 4 rank.
Antigen 4x8 SR/modul (nästan alla är det idag), 2x16 DR/modul (nästan alla är det idag), 2x32 DR/modul eller 4x16 SR/modul (endast de med Micron Rev. B vel Micron B-die chip som gäller i dagsläget).

Vill du ha 64GB i ditt system och råkar köpa 2x 2x16GB DR/modul och då slutar med att totalt ha 8 ranks så är det ingen fara på Ryzen 3000/5000. IMC i de processorerna är så pass stark att de klarar av att boota upp och köra det utan minsta problem, om du inte kör med ett klent moderkort för 500 spänn, och vid samma hastighet och timings som om du hade kört 2x 2x16GB SR/modul istället så får du faktisk snäppet bättre prestanda då DR moduler är liiite snabbare än SR. I ett sånt fall med 8 ranks så är +3600MHz något du kanske kan glömma om med random minnen då ett sånt setup brukar inte overclocka lika högt som 4 ranks. Chansen är delvis större med bra chip så som Samsung B-die eller Micron Rev. E, men ingen ger er garanti för det dock. Får du inte de "utlovade" eller "önskade" 3600MHz så det bästa du kan göra är att sikta på att gå ner i hastighet till tex. 3200MHz och tweaka med timings och försöka få CL14. Inte mycket som slår er i prestanda då 3200MHz CL14 med tajta timings är något av det snabbaste läget, förutom svin dyra G.Skill 4x16GB Samsung B-die 3600MHz CL14 DR/modul (ca. 7500 SEK). Inget garanti att man ens får 3600/14 vid 64GB och DR, trots specifikationen och att de faktisk är B-die. Mycket beror på hur stark är IMC i självaste processorn.

Värre med 8 ranks är däremot för Zen och Zen+. Där är det högst sannolikt att systemet inte ens bootar upp, och i bästa fall får köra minnen på 1800/2133MHz (Zen) och 2666/2800/2933MHz (Zen+), och försöka klocka de och sikta på latency. Inte hastighet eller timings är viktigt i det hela processen med DRAM utan latency.

Här har ni en tabell som ni kan titta på MHz/CL vs latency.

Lite handlar också om om du har ett Daisy Chain eller T-Topology moderkort. Daisy Chain är bäst för OC av 2 DR/modul, och T-Topology där du helst ska också köra på 2 DR/modul, men inget problem med 4 SR/modul då fördelning per kanal på dessa kort ser 50/50, jämfört med 75/25 på Daisy Chain. Ingen regel på B550/X570 med Ryzen 3000/5000 dock. Var mycket mer relaterat till Zen och Zen+. De flesta B550/X570 är Daisy Chain medans B450/X470 är det blandat. Här kan ni leta erat moderkort och titta upp vad ni har.

Ett är jätte viktigt dock!
Spelar ni i 2560x eller 4K så kan ni ta vilka moduler som helst. Även det billigaste Corsair LPX skräpet med Nanya eller Hynix AFR chip, eller vad som än slängs i de. Skillnaden i fps blir så pass liten att det är inte värt en enda krona på att bry sig om "bättre" minnen. Lägg de pengarna hellre på bättre grafikkort och sikta på antal GB minne du vill ha, inte hastighet eller timings.

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st stickor som körs i quad channel, de har 16 chip var. Om jag tolkar informationen rätt kan de vara både SR och DR.
Så jag kan inte gissa mig till om det är SR eller DR utifrån hur många chip stickan har och hur mycket minne varje chip ger, eller har jag fel?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har 4 st stickor som körs i quad channel, de har 16 chip var. Om jag tolkar informationen rätt kan de vara både SR och DR.
Så jag kan inte gissa mig till om det är SR eller DR utifrån hur många chip stickan har och hur mycket minne varje chip ger, eller har jag fel?

Lättast är att ladda ned cpu-z och kolla vad det står för rank där. Se "Ranks" på högersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Minnen är billiga i dag, köp 2*16 GB.

Minst

Permalänk
Medlem

16 chip är inget vanligt förekommande i dagens SR moduler, om det inte är Micron 2048MBx64-bit Rev. B chip som sitter i de, och vi pratar om 16GB moduler. Inga UDIMM moduler producerade innan någon gång under 2019 (har för mig att det var hösten 2019) kan av tekniska skäl vara SR. Det bästa sättet att kolla upp det är CPU-Z. Ibland står det inget om det är en SR eller DR modul i CPU-Z, då måste man ladda ner Thaiphoon Burner och läsa av varje sticka där. 1Rx8 är SR och 2Rx8 är DR.

Permalänk
Medlem

@tellus82 inte säker på att jag förstod vad som gör att det blir snabbare med DR. Rank1 och Rank2 delar databus. Menar Du att man läser från tex Rank1 och samtidigt använder tiden till att ändra adress i Rank2 så att man inte behöver vänta lika länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

16 chip är inget vanligt förekommande i dagens SR moduler, om det inte är Micron 2048MBx64-bit Rev. B chip som sitter i de, och vi pratar om 16GB moduler. Inga UDIMM moduler producerade innan någon gång under 2019 (har för mig att det var hösten 2019) kan av tekniska skäl vara SR. Det bästa sättet att kolla upp det är CPU-Z. Ibland står det inget om det är en SR eller DR modul i CPU-Z, då måste man ladda ner Thaiphoon Burner och läsa av varje sticka där. 1Rx8 är SR och 2Rx8 är DR.

Jag har 4 Crucial 4GB moduler (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762056)

Jag är inte säker på sambandet men om jag räknar på det så borde varje chip vara 256MB och 16 chip ge 4GB för en modul. Om det är 8bit chip och det är givet att de rymmer 2^8 = 256MB, då verkar det ju rimligt att det är DR på modulerna.

Om det vore 16 4bit chip, skulle det då vara 1GB moduler? Det har väl aldrig producerats 1GB DDR4 så det verkar som du sa orimligt, men jag kanske missförstår om mängden bitar hos ett chip inte har med kapaciteten att göra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Den här AMD sidan ser ut att ge värdefulla ledtrådar om minne ICs på modulerna: https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aliassund:


HyperX 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury, 2590 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett tips är att titta på moderkortets supportsida. En del tillverkare anger om de testat med single eller dual rank minnen. Tillverkare kan ändra chip men det ger i alla fall en indikation på de minnen man funderar på att köpa.

Dessutom, tack för en bra giude.

Permalänk
Medlem

Försökt förstå mig på men har svårt att hänga med... Försökt läsa på, på flera håll men kliar mig bara i huvudet. Har dessa G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB 16GB 3600Mhz liggandes och tänkta att använda för min Ryzen 5900X. Behöver jag alltså 2 till för att få ut maximal prestanda?

Sökt runt lite mer, ser ut att vara dessa:
https://www.gskill.com/specification/165/326/1562839299/F4-36...

La till gskill länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Lättare sagt för alla, för bästa möjliga prestanda. Det är antal rank per system som gäller, inte antal moduler.
Du ska totalt ha 4 rank.
Antigen 4x8 SR/modul (nästan alla är det idag), 2x16 DR/modul (nästan alla är det idag), 2x32 DR/modul eller 4x16 SR/modul (endast de med Micron Rev. B vel Micron B-die chip som gäller i dagsläget).

Vill du ha 64GB i ditt system och råkar köpa 2x 2x16GB DR/modul och då slutar med att totalt ha 8 ranks så är det ingen fara på Ryzen 3000/5000. IMC i de processorerna är så pass stark att de klarar av att boota upp och köra det utan minsta problem, om du inte kör med ett klent moderkort för 500 spänn, och vid samma hastighet och timings som om du hade kört 2x 2x16GB SR/modul istället så får du faktisk snäppet bättre prestanda då DR moduler är liiite snabbare än SR. I ett sånt fall med 8 ranks så är +3600MHz något du kanske kan glömma om med random minnen då ett sånt setup brukar inte overclocka lika högt som 4 ranks. Chansen är delvis större med bra chip så som Samsung B-die eller Micron Rev. E, men ingen ger er garanti för det dock. Får du inte de "utlovade" eller "önskade" 3600MHz så det bästa du kan göra är att sikta på att gå ner i hastighet till tex. 3200MHz och tweaka med timings och försöka få CL14. Inte mycket som slår er i prestanda då 3200MHz CL14 med tajta timings är något av det snabbaste läget, förutom svin dyra G.Skill 4x16GB Samsung B-die 3600MHz CL14 DR/modul (ca. 7500 SEK). Inget garanti att man ens får 3600/14 vid 64GB och DR, trots specifikationen och att de faktisk är B-die. Mycket beror på hur stark är IMC i självaste processorn.

Värre med 8 ranks är däremot för Zen och Zen+. Där är det högst sannolikt att systemet inte ens bootar upp, och i bästa fall får köra minnen på 1800/2133MHz (Zen) och 2666/2800/2933MHz (Zen+), och försöka klocka de och sikta på latency. Inte hastighet eller timings är viktigt i det hela processen med DRAM utan latency.

Här har ni en tabell som ni kan titta på MHz/CL vs latency.

Lite handlar också om om du har ett Daisy Chain eller T-Topology moderkort. Daisy Chain är bäst för OC av 2 DR/modul, och T-Topology där du helst ska också köra på 2 DR/modul, men inget problem med 4 SR/modul då fördelning per kanal på dessa kort ser 50/50, jämfört med 75/25 på Daisy Chain. Ingen regel på B550/X570 med Ryzen 3000/5000 dock. Var mycket mer relaterat till Zen och Zen+. De flesta B550/X570 är Daisy Chain medans B450/X470 är det blandat. Här kan ni leta erat moderkort och titta upp vad ni har.

Ett är jätte viktigt dock!
Spelar ni i 2560x eller 4K så kan ni ta vilka moduler som helst. Även det billigaste Corsair LPX skräpet med Nanya eller Hynix AFR chip, eller vad som än slängs i de. Skillnaden i fps blir så pass liten att det är inte värt en enda krona på att bry sig om "bättre" minnen. Lägg de pengarna hellre på bättre grafikkort och sikta på antal GB minne du vill ha, inte hastighet eller timings.

Jag köpte det "billigaste Corsair LPX-skräpet" i somras när jag byggde burken. (3600MHz). Det är Micron säger CPU-Z. Funkar riktigt bra, får ut väldigt bra minnesbandbredd. (4x8GB).
Var snorbilliga, kostade 1490:- för 32GB. Valde LPX för kylflänsens skull. Alltså CPU-kylaren.
Jag hade väl tur kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Försökt förstå mig på men har svårt att hänga med... Försökt läsa på, på flera håll men kliar mig bara i huvudet. Har dessa G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB 16GB 3600Mhz liggandes och tänkta att använda för min Ryzen 5900X. Behöver jag alltså 2 till för att få ut maximal prestanda?

Sökt runt lite mer, ser ut att vara dessa:
https://www.gskill.com/specification/165/326/1562839299/F4-36...

Der där är nog Samsung b-die, de blir single rank med två 8gb moduler. Det skulle ge mer prestanda vid cpu limiterade situationer med 2 till så du fick dual rank ja.

Men dessa minnen behöver man nästan klocka för att få ur prestandan de kan ge, så till att börja med Kan det vara en god idé att optimera timings och frekvens, de skulle kunna klara 3800MT/s c14 med inte allt för mycket spänning.

Men hur mycket prestanda du kan klämma ut beror också på vilken gpu du kör och vilken upplösning med vilka inställningar.
Kör du klen gpu I 4k så kommer minnestweaks ge näst intill noll skillnad

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Der där är nog Samsung b-die, de blir single rank med två 8gb moduler. Det skulle ge mer prestanda vid cpu limiterade situationer med 2 till så du fick dual rank ja.

Men dessa minnen behöver man nästan klocka för att få ur prestandan de kan ge, så till att börja med Kan det vara en god idé att optimera timings och frekvens, de skulle kunna klara 3800MT/s c14 med inte allt för mycket spänning.

Men hur mycket prestanda du kan klämma ut beror också på vilken gpu du kör och vilken upplösning med vilka inställningar.
Kör du klen gpu I 4k så kommer minnestweaks ge näst intill noll skillnad

Okej, har inte byggt ihop datorn ännu, vore dessa kanske ett bättre val? https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...