Användare köper strålningsburar till Wifi-routrar – klagar på prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Kanske tveksamt nyhetsvärde, men det gjorde alls inget för ett gott skratt sägs ju förlänga livet.

Precis vad man behövde mitt i allt detta Coronaelände, att få skratta hejdlöst åt något riktigt fånigt påhitt.

Tyvärr finns det en lite allvarlig baksida också, då många är väldigt oinsatta i hur teknik och naturvetenskap fungerar och därför går på en sådan här grej.

Kanske är lite det folk uppgivet skrattar åt, att all den information som finns på ett pekfingers avstånd kan gå obemärkt förbi så många. Synikern i mig säger att mänskligheten är f`ed trots att vi har tillgång till mer information än alla tidigare generationer sammanlagt. Majoriteten av människor använder denna möjlighet till att spy galla på twitter eller visar vilket jävla intressant liv dom lever. Kan man göra annat än skratta om man vill behålla sansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Känns det inte lite ofräscht ändå att skriva en artikel som denna? Lägga tid och energi på att vara elitistisk och göra narr av en person som kanske helt enkelt inte vet bättre.

Nej, folkbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

"Don't trust every quote by me on the internet."

- Albert Einstein

Ja lite så! Förstår inte hur man är funtad när man drar citat ur röven och låtsas att Albert Einstein eller annan känd tänkare sagt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

De är synnerligen farliga för människor. Det är bara en fråga om effekt.

Vi snackade om routrars/APs Wi-Fi, så när jag säger att radiovågor är ofarliga för människor var det inte rimligt av mig att anta folk skulle förstå att det var dessa jag snackade om?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Tyvärr har jag svårt att skratta åt detta. Det här är resultatet av Karens som fritt får sprida sin fake news-dynga till varandra på Facebook. Tyvärr får vi nu leva med flat earthers, vaccinmotståndare, konspirationsteoretiker, el-alergiker och annat skräp som är sprunget ur ren okunskap. Vågar knappt tänka på var det kan sluta.

Säger du som är en router, du är inte direkt opartisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det april redan?

Om man vill ha "strålningsfritt" varför kör man inte bara LAN då?

Du får tänka på att all materia ger ifrån sig strålning. Desutom fungera ju CAT X kablarna som antenner samt att du har induktion att tänka på. Så Vi får helt enkelt låsa in utrustningen. Köra fiber samt inte vara i närheten av materia. Vilkat kan bli svårt. Undvika solenn om inte annat framföralt vis solstormar. mm.

Själv är jag lite nyfiken på hur benqu skärmarna som har en inbyggd IR camera som ska kolla så man inte sitter för länge fungerar. Även om vi inte ser ljuset så kanske det påverkar oss. Men det finns en anledning till att man i vissa fall har flimmerfria lysrör då hjärnan verkar reagera annars. Men inte på alla personer.

Sen finns det rolig utrustning.
Hade en Cisco VoIP dosa för klart mer än 15år sedan. Fick den för närmare 19år sedan. Som det kom fram att den skickade samtalen på AM bandet. Så vi som hade BBB fick byta ut den om vi ville. Men då det bara gick att avlysna innom ca 1m så kändes det olågist att någon skulle gömma sig under mitt skrivbord då jag skulle ringa viktiga bankärenden.
Men det belyser problemet med att saker skickar mer än vad man ibland tror.

Ekahau's bild på saker som stör Wi-Fi är annars ganska kul. Reklam visserligen män ändå.
https://www.facebook.com/ekahau/photos/a.10151605851412657/10...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Man skulle kunna lägga in bilnycklar i en sådan låda. Men å andra sidan så kan man ta vilken plåtlåda som helst till det. Varför betala 700 eller vad den kostar, när teburkar funkar och är gratis?

Här hemma har dom börjat läggas i en gammal plåtmatlåda, efter att en grannes (väldigt nya) bil blev stulen, troligtvis genom att dom kopierade nyckeln på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Har du läst mycket forskning på ämnet eller är det bara anekdotiska upplevelser av dessa blindtestet du har?

Jag har läst en hel del om det de sista 20 åren, ja. Dock inte mycket sista tiden, för det har det inte varit behov för. Vi har en i släkten som under längre tid varit övertygad om att hon lider av extrem känslighet för allt som har med elektricitet att göra. Det hon faktiskt lider av, och har gjort helt sedan barndomen, är en bunt olika psykiska lidelser som ligger bakom hennes symptomer, som hon äntligen fått diagnoser på och därmed den behandling hon behöver, så hon i dag kan leva ett mycket normalare liv.

Edit: Jag bör tillägga att det där med elkänslighet var något hon drogs in i av "vänner", och hon utvecklade inte "allergin" innan de övertygade henne om att de problemen hon hade var på grund av någon löjlig skit som hade med "kosmisk strålning", eller något liknande, att göra. Överlag ligger det alltid någon ekonomisk eller social vinst bakom de här låtsassjukdomarna. Det här var innan Facebook existerade. Det är mycket lättare nu för tiden att lura sårbara människor via social media.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kanske är lite det folk uppgivet skrattar åt, att all den information som finns på ett pekfingers avstånd kan gå obemärkt förbi så många. Synikern i mig säger att mänskligheten är f`ed trots att vi har tillgång till mer information än alla tidigare generationer sammanlagt. Majoriteten av människor använder denna möjlighet till att spy galla på twitter eller visar vilket jävla intressant liv dom lever. Kan man göra annat än skratta om man vill behålla sansen?

Ja man kan verkligen undra över detta, vi har helt otroliga möjligheter till kunskap som aldrig förr även om det också krävs en del av en att sålla ut det som är av värde.

Det är ett sådant enormt flöde av ytlig och tillgänglig information att jag tror att många stänger av och fastnar i det ytliga som snabba likes för oväsentligt och ibland rentav dumt.

Viktiga insikter om livet och samhället byts mot en rolig och dråplig djurbild från andra sidan jordklotet istället, samtidigt som ekorrhjulet snurrar allt fortare för de flesta och kanske inte alls för andra som lämnas utanför.

Det går lite i två riktningar:

De som mestadels bara dras till ytligt nonsens och därför utarmas mer och mer och helt enkelt blir "dummare" än tidigare generationer, där inte detta enorma utbud existerade och lite mer tid till eftertanke fanns.

Andra riktningen är sådana som faktiskt drar nytta av informationsutbudet och lär sig nya saker. Som är intresserade av sammanhang och inte bara lösryckta bitar, tvärtom mot alla snuttifierade klicknyheter som egentligen inte säger så mycket.
Dessa människor verkar dock vara färre än första gruppen men tillhör man dem så är det ibland lite svårt att begripa sig på första gruppen.

Nej man kan ju inte annat än skratta ibland, tror faktiskt skrattet kan vara en mekanism för att vi inte ska gå under för hur skulle man orka leva utan humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Håller med @SweLingonBerry @TheYardbird m.fl. om att en nedlåtande människosyn inte är uppskattad. Framförallt inte när de faktiskt försöka vara pragmatiska och ta reda information om en produkt. Reagerade tillräckligt starkt för att logga in.

Måste instämma. Jag känner att jag måste dela med mig av lite ärlig men rak feedback som har bubblat ett tag nu (även hos kollegor som oberoende av varandra tagit upp ämnet även om jag bara talar för mig själv här).

Jag personligen tycker inte att kvaliteten överlag på @loevet ’s artiklar håller måttet. Rent konkret så blandas det in personliga åsikter i texter (ibland underförstått av meningsformuleringar, andra gånger i klartext), det är faktafel och ibland ren spekulation som åtminstone jag tolkar läggs fram som fakta.

Artikeln må vara underhållande för de som är insatta, men onödigt och oseriöst gjort.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Här hemma har dom börjat läggas i en gammal plåtmatlåda, efter att en grannes (väldigt nya) bil blev stulen, troligtvis genom att dom kopierade nyckeln på något sätt.

Släng dem i lådan, Ikea har också strålningsskydd men kallar dem brödlåda, de kostar dessutom inte ens hälften så mycket som den andra lådan från Amazon.

https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-broedlada-rostfritt-stal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Dimman:

Måste instämma. Jag känner att jag måste dela med mig av lite ärlig men rak feedback som har bubblat ett tag nu (även hos kollegor som oberoende av varandra tagit upp ämnet även om jag bara talar för mig själv här).

Jag personligen tycker inte att kvaliteten överlag på @loevet ’s artiklar håller måttet. Rent konkret så blandas det in personliga åsikter i texter (ibland underförstått av meningsformuleringar, andra gånger i klartext), det är faktafel och ibland ren spekulation som åtminstone jag tolkar läggs fram som fakta.

Artikeln må vara underhållande för de som är insatta, men onödigt och oseriöst gjort.

Det händer inte ofta, men ibland kostar vi på oss att skriva nyheter och artiklar i humorns tecken. Det passar inte alla, och därför gör vi inte det i överflöd, men ibland kan vi ändå tycka att det är ok att skriva med glimten i ögat också. I just den här nyheten hänger vi inte ut någon specifikt, men man kan så klart läsa humorn mellan raderna.

Jag och andra redaktörer blandar in personliga åsikter när vi känner att vi med personlig erfarenhet ger oss nog på fötterna för att flika in med kunskap i frågan. Vi är precis som alla andra inte felfria, och i de fall där jag spekulerar lyfter jag fram det i texten också. Skulle det leta sig in rena faktafel i en artikel vill vi väldigt gärna att medlemmar använder rättelsefunktionen för att påkalla felen så att de kan åtgärdas.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Måste instämma. Jag känner att jag måste dela med mig av lite ärlig men rak feedback som har bubblat ett tag nu (även hos kollegor som oberoende av varandra tagit upp ämnet även om jag bara talar för mig själv här).

Jag personligen tycker inte att kvaliteten överlag på @loevet ’s artiklar håller måttet. Rent konkret så blandas det in personliga åsikter i texter (ibland underförstått av meningsformuleringar, andra gånger i klartext), det är faktafel och ibland ren spekulation som åtminstone jag tolkar läggs fram som fakta.

Artikeln må vara underhållande för de som är insatta, men onödigt och oseriöst gjort.

Jag tycker det är viktigt att belysa vad effekterna blir av att fakta och media kritiseras och minimeras till förmån för Amazon och Facebook. Detta är en extremt farlig pandemi och aldrig förr har konspirationsteorier kunnat spridas så snabbt med så förödande följder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag brann inne i ett tidigare liv, så jag är ett levande bevis på att värmestrålning är farlig. 🙄

Say no more, ditt val av användarnamn förklarar allt - tur att du är lycklig i alla fall! 😁

Skrivet av [TBOC]Razor:

Man kan väl tycka att det är ganska dumt att inte fatta att en sån bur sabbar mottagningen på ens wifi *MEN* dock står det ju faktiskt att den sänker farlig strålning UTAN att påverka wifi-signalen. Inte lika konstigt då att folk skriver att den sabbar mottagningen.

Köper någon av er avfettning till bilen som innehåller 50% svavelsyra där det står att den tar bort all smuts på bilen utan att skada lacken så skulle jag nog skratta åt er med om ni inte fattade att syran skadar bilen. Men jag skulle knappast hänga ut er på nätet med vinkeln att ni är totala idioter för det...

Alla kan inte allt, något som verkar helt uppenbart för den ena personen är en gåta för den andra och tvärtom.

Kritiken är väl minst lika mycket mot säljaren, som säljer kvacksalveri till ockerpriser.

Att slänga sig med termer som Faradays bur, EMF och RF gör säkert att oinsatta tycker produkten känns mer trovärdig - men hade det varit en Faradays bur för frekvenserna som avses (1/10 av våglängden, gärna mindre) hade den blockerat 100% av strålningen, annars är det inte direkt en Faradays bur.
Det finns användningsområden för sådana, men att sälja falsk trygghet till människor som lurats är inte ett okej scenario i mina ögon, och bör motas i grind i den mån möjligt.

Det är tyvärr alldeles för lätt med lite retorik att rakt upp och ner lura andra, hitta på källor som antingen inte stämmer, hänvisar till varandra, inte är referentgranskade etc.

Jag håller med att den här typen av "nyhet" säkerligen inte kommer övertyga någon som redan tytt sig till felaktigheter, men problemet är när dessa i samhället kan framföra sina felaktigheter som om de vore likvärdiga till ordentligt genomförda studier av fenomen - oavsett vad det gäller egentligen. Jag stämmer också in i farhågan att detta är en av baksidorna med det kommunikationssamhälle vi byggt de senaste decennierna.

Skrivet av hACmAn:

Du får tänka på att all materia ger ifrån sig strålning. Desutom fungera ju CAT X kablarna som antenner samt att du har induktion att tänka på. Så Vi får helt enkelt låsa in utrustningen. Köra fiber samt inte vara i närheten av materia. Vilkat kan bli svårt. Undvika solenn om inte annat framföralt vis solstormar. mm.

Själv är jag lite nyfiken på hur benqu skärmarna som har en inbyggd IR camera som ska kolla så man inte sitter för länge fungerar. Även om vi inte ser ljuset så kanske det påverkar oss. Men det finns en anledning till att man i vissa fall har flimmerfria lysrör då hjärnan verkar reagera annars. Men inte på alla personer.

Sen finns det rolig utrustning.
Hade en Cisco VoIP dosa för klart mer än 15år sedan. Fick den för närmare 19år sedan. Som det kom fram att den skickade samtalen på AM bandet. Så vi som hade BBB fick byta ut den om vi ville. Men då det bara gick att avlysna innom ca 1m så kändes det olågist att någon skulle gömma sig under mitt skrivbord då jag skulle ringa viktiga bankärenden.
Men det belyser problemet med att saker skickar mer än vad man ibland tror.

Ekahau's bild på saker som stör Wi-Fi är annars ganska kul. Reklam visserligen män ändå.
https://www.facebook.com/ekahau/photos/a.10151605851412657/10...

Oooh, nu kommer vi in på spännande diskussioner - förhållandet mellan energi och materia (och att det egentligen är samma sak om man lyssnar på Einstein), då börjar vi göra gränserna än mer suddiga! ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

De är synnerligen farliga för människor. Det är bara en fråga om effekt.

Det är lite som att säga att syre, lufttryck och fukt är farligt för människor.

Känns mer okej om man säger: "Stark strålning kan vara farlig för människor." Beror ju även på vilken typ + effekt + tid.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Tyvärr har jag svårt att skratta åt detta.

Förstår jag om det finns folk som sätter dig i en bur mot din, och min, vilja. @Netgear

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Nej, folkbildning.

Tror inte riktigt att detta är något som går under begreppet "folkbildning".
Men visst, man kan väl hoppas på att personer som den som lämnade Amazon-kommentaren (om den nu ens är seriös) faktiskt går in och läser på tekniksidor då och då. Det känns fortfarande inte som något med nyhetsvärde utan mer som något som skrivits för att skratta åt andra och känna sig själv lite nöjdare med sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker är roligast, artikeln i sig eller Prisjakt-kopplingen med bästa pris på "Se upp för dårarna"

De är det bästa med hela artikeln

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Trevligt att skoja lite på den psykiska ohälsans bekostnad.
Verkligen najs.

Vid första anblick så är det såklart lite komiskt det som skrivs. Men tänker man lite längre så kommer en bitter eftersmak.
Det är ju faktiskt människor som lider av psykisk ohälsa som det handlar om. Symptomen som de upplever är ju riktiga för dem. De har nog redan försökt att gå till läkaren, men läkaren hittar inget fysiskt fel med dem så det är inte så konstigt att många söker sig till pseudo-vetenskapens teorier och slänger pengar på det, allt för att kunna få må bra och leva ett så normalt liv som möjligt.
Sen att det finns verksamheter som tjänar miljoner på att sälja dem den här sortens prylar, faraday-burar, rymdfiltar och allt vad det är, det är fan skam på torra land. Att utnyttja psykiskt lidande människor för egen vinning.
De här människorna behöver få hjälp. Kanske behöver de gå i någon form av terapi. Att peka och skratta åt dem hjälper ingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Trevligt att skoja lite på den psykiska ohälsans bekostnad.
Verkligen najs.

Vid första anblick så är det såklart lite komiskt det som skrivs. Men tänker man lite längre så kommer en bitter eftersmak.
Det är ju faktiskt människor som lider av psykisk ohälsa som det handlar om. Symptomen som de upplever är ju riktiga för dem. De har nog redan försökt att gå till läkaren, men läkaren hittar inget fysiskt fel med dem så det är inte så konstigt att många söker sig till pseudo-vetenskapens teorier och slänger pengar på det, allt för att kunna få må bra och leva ett så normalt liv som möjligt.
Sen att det finns verksamheter som tjänar miljoner på att sälja dem den här sortens prylar, faraday-burar, rymdfiltar och allt vad det är, det är fan skam på torra land. Att utnyttja psykiskt lidande människor för egen vinning.
De här människorna behöver få hjälp. Kanske behöver de gå i någon form av terapi. Att peka och skratta åt dem hjälper ingen.

Nu börjar det gå ordentligt offtopic, men hur föreslår du att man når sådana som inte vill bli hjälpta? Det finns ytterst få metoder att tvinga någon till vård i dagens Sverige. (LPT exempelvis är inget som tillämpas till höger och vänster direkt.) Anser du inte själv att du är sjuk så är det svårt för någon annan att få dig att bara "gå i terapi".

Har hållit på med krishantering en del, och det är många man möter som hela ens väsen skriker åt en att man måste hjälpa på något sätt, av en rad olika anledningar - men det finns alldeles för ofta alldeles för lite medel att faktiskt hjälpa dem. En individs rättigheter och friheter värnas otroligt starkt i Sverige, och baksidan med det är man är väldigt fri att vara sjuk (till exempel så som tillämpat i det här fallet - alltså att man av någon anledning upplever falska saker som sanna) och se sig själv som frisk. (Ja, med ett fåtal undantag, men det är i praktiken ett fåtal.) Man är också tämligen fri att sprida konspirationsteorier och falsarier. Än så länge i alla fall, även om en del sociala medier och kommunikationstjänstleverantörer börjat slå tillbaka mot sådant på senare år.

Jag förstår din poäng, men jag förstår också frustrationen som uppstår när någon som uppenbarligen håller fast vid falska övertygelser kan sprida dem förhållandevis fritt och likvärdigt sådant som faktiskt är mer empiriskt bevisat - psykisk ohälsa bör heller inte, i mina ögon, innebära ett slags frikort att sprida falsarier eller användas som ursäkt för detta. Det blir nästan bara en björntjänst för alla som på något sätt lider av psykisk ohälsa eller funktionsnedsättningar/-variationer, då det kan bli svårare att ta dessa på allvar om det normaliseras att det som sägs inte är underbyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad fan är det för fel på folk idag

Vissa saknar helt enkelt förmågan att tänka alt. insikten nog att inse att man kanske borde ta och läsa på lite.

Det hjälper ju inte heller att dessa personer får sin världssyn bekräftad av charlataner som Anders Sydborg (som övertalade en skola att inhandla liknande varor som han sålde) som enbart lever på folks rädsla.

Skrivet av instream:

Är det lagligt att vara så här dum?

Kort svar.. Ja.

Längre svar... Absolut... till en gräns.

Skrivet av Meathim:

Vad är meningen med den här artikeln egentligen?

1. Få oss att skratta.

2. Får oss att inse att folks källkritik och förmåga att tänka är under medel

3. Lära oss av andras dumheter.

Skrivet av Maaxan:

Om inget annat, belysa det faktum att Amazon scammar folk?

Håller inte med att de lurar folk. De levererar ju vad de lovat...

Att sedan folk inte riktigt vet vad de köper är ju egentligen inte Amazons fel i detta fallet.

Skrivet av Ceogar:

Tycker det känns helt korrekt. Detta är människor som har bevisat att de inte kan ta del av eller förstå den forskning kring moderna tekniker. De bevisar också en ovilja att lära sig och det går helt enkelt inte diskutera med dem. Det är en psykiskt störning, precis samma som folk som tror att jorden är platt. Fakta biter inte på dem så då anser jag det är korrekt att göra narr av dem. Vill de inte att folk gör narr av dem får de komma med forskning. Tills dess visar jag dem ytterst lite respekt.

Att daltas med dem och inte påpeka hur puckade dem är anser jag är rätt elakt. De är ett hot mot samhället med sina okunskap och ovilja att lära sig.

Skit ska skit ha.

Försökte med källan till en klar majoritet av spridningen av detta strunt själv. Alltså Anders Sydborg.

Försökte först påpeka att hans kunskap om hur radiovågor fungerar och specifikt trådlösa anslutningar som 5G och Wifi var bristfällig. Han skrattade bara mig i ansiktet och kallade mig opåläst. Han hänvisade då till sina egen "forskning" som bestod av att han gick in i en lägenhet hos någon med en radiomast på taket och visade att han allt hade rätt. Problemet? Utrustningen han hade var felaktig och visade inte alls vad han påstod. Han använde även fel termer och beskrev rent nonsens. När jag påpekade detta blev jag avstängd.

Hade även en diskussion med en lärare i fysik och teknologi som påstod att ju fler laptops som skolan hade ju mer strålning utgavs. Detta hänvisade hon först till strålskyddsstiftelsen (ni vet.. de där tomtarna som slänger upp affischer om hur 5G skapar cancer och sprider Corona) för att sedan mena att strålskyddsmyndigheten gått ut och sagt att skolor ska inte få finnas inom 500 meter från en 5G källa.. vilket visade vara en feltolkning av deras varningar och dessutom sa emot hennes egna påstående eftersom de hänvisade till bristande bevis för några allvarliga skador på kort sikt.

Kort och gott. Nej det går inte att diskutera med dessa personer. De har helt enkelt intalat sig att 5G är skadligt (förut var det 3G och sedan 4G) och alla som ifrågasätter detta är troll, idioter, opålästa eller i vissa fall.. tom. en del av konspirationen.

Skrivet av Scorpion85:

Till er som inte tror att strålning från en router har negativa effekter såsom huvudvärk osv, jag hoppas att ni drabbas av samma vånda som jag själv när jag tvingades sitta 40 cm från en access point pga att jag var ny på jobbet och inte ville göra väsen av mig med att flytta den (vilket jag ändå sen gjorde efter ett tag och på så sätt åtminstone kunde göra det drägligt för mig). Extrem migrän från just det hållet som pekar mot routern och kom inte till mig och säg att jag e foliehatt.

Det finns alldeles för många i Sverige som enbart köper den officiella förklaringen och går aldrig mot strömmen, därav många samhällsproblem som man inte får prata om i detta forumet. "Vadå om jag har en 2,4-26ghz sändare 50cm från mig där jag befinner mig många timmar, vi är inte biologiska varelser vi är gjorda av granit".

Epiteten jag hade använt för att beskriva er är inte tillräckliga så jag avstår.

Correlation does not imply causation. Att du börjat må illa behöver inte bero på trådlösa radiosignaler utan på andra faktorer. Radiosignaler som en trådlös router har använts i över 100 år och forskning kring radiovågor likaså. Inget.. och då säger jag INGET har kunnat bevisas ha negativa effekter på människans hälsa.

Att du inte köper den officiella förklaringen är i sig inte ett belägg förutom att du vägrar tro på folk som faktiskt arbetar inom fältet.. vissa med över 20 års erfarenhet av forskning om fenomenet.

Faktum är att din åsikt kan vara skadlig för dig mer än vad radiovågorna är. Om du har problem med huvudvärk så borde du uppsöka en läkare... inte skylla det på en accesspoint.

Skrivet av Kvarnis:

Är väl vetenskapligt bevisat att wifi ge viss oxidativ stress om detta är skadligt på lång sikt är ej bevisat, men köpa en sådan o klaga på prestandan är bara idiotiskt.

Nej det är det inte. Om vi inte cherrypickar diverse kvacksalvare dvs. Sedan är det inte bevisat att det på kort sikt är skadligt i huvud taget.

Skrivet av Nirnaeth:

Undrar om någon hört talas om Faradays bur?

Med tanke på att skolor köper in dessa från en charlatan som springer på stan och säljer dessa *Host* Anders Sydborg *Host* så skulle jag säga... inte många sett till populationen.

Skrivet av Dinkefing:

Får man inte cancer i huvudet av alla wifi signaler?

Något verkar man i alla fall.

Skrivet av anon56869:

Faktiskt. Jag brukar göra det med routern som jag har i sovrummet

Akta dig för solen.

Skrivet av kirkunit:

De är synnerligen farliga för människor. Det är bara en fråga om effekt.

Korrekt. Solens strålning (UV) är ju radiovågor och dessa i sin tur är bevisat att de kan ha cancerframkallande effekter på människan (hudcancer bla). Chernobyls radioaktivitet är även det tekniskt sett radiovågor. Skillnaden är att man inte kunnat finna bevis (förutom placebo då) att icke joniserad strålning har negativa hälsoeffekter på kort sikt hos levande organismer.

Skrivet av Vlademil:

Det är lite som att säga att syre, lufttryck och fukt är farligt för människor.

Känns mer okej om man säger: "Stark strålning kan vara farlig för människor." Beror ju även på vilken typ + effekt + tid.

Exakt. Vatten, i nog stora mängder, är skadligt för människan (man bokstavligen drunknar). Och precis som med radiovågor så finns det egentligen väldigt lite belägg för att det skulle vara skadligt för människan i den mån som den förbrukas idag. Och behövs det verkligen? Jag menar.. vi vet nog mycket om radiovågor för att kunna dra ganska kompetenta slutsatser om dess verkan utefter denna kunskap.

Men tydligen vet Karens på facebook allt mer om det än de forskare som utbildats och jobbat inom fältet.. för de läste de på facebook eller såg det i ett youtubeklipp.

Skrivet av Sir_Manfred:

Trevligt att skoja lite på den psykiska ohälsans bekostnad.
Verkligen najs.

Vid första anblick så är det såklart lite komiskt det som skrivs. Men tänker man lite längre så kommer en bitter eftersmak.
Det är ju faktiskt människor som lider av psykisk ohälsa som det handlar om. Symptomen som de upplever är ju riktiga för dem. De har nog redan försökt att gå till läkaren, men läkaren hittar inget fysiskt fel med dem så det är inte så konstigt att många söker sig till pseudo-vetenskapens teorier och slänger pengar på det, allt för att kunna få må bra och leva ett så normalt liv som möjligt.
Sen att det finns verksamheter som tjänar miljoner på att sälja dem den här sortens prylar, faraday-burar, rymdfiltar och allt vad det är, det är fan skam på torra land. Att utnyttja psykiskt lidande människor för egen vinning.
De här människorna behöver få hjälp. Kanske behöver de gå i någon form av terapi. Att peka och skratta åt dem hjälper ingen.

Det spelar ingen roll HUR MYCKET folk sprider den skröna att okunskap beror på psykisk ohälsa. Det gör inte det mer sant för det.
Tro mig.. jag har stött på enorma mängder av dessa personer som inte visar några som helst tecken på psykisk ohälsa. De bara är för opålästa eller lättlurade för att sålla bort "5G är skadligt" tramset. Och det kommer inte bli en bättring förrän folk börjar inse att detta är inte psykisk ohälsa utan något dessa personer har full kontroll över.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Trodde jag halkat in på en gammal artikeln från 1:april men icke. Snart påstår väl någon att jorden är rund och att vi har varit på månen också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde jag halkat in på en gammal artikeln från 1:april men icke. Snart påstår väl någon att jorden är rund och att vi har varit på månen också.

Tro mig. Metakonspirationen dyker upp då och då.

Vill minnas att man såg en person påstå att Ödelfolket tagit över Hollywood och i sin hemliga bas sprider desinformation (som ligger på månen) om hur folk varit på just månen och att jorden egentligen är platt.. men detta hålls hemligt pga. reasons.

Dessa konspirationsteoretiker håller ibland på med liknande synkretiska konspirationer så förr eller senare blir de en enda stor konspiration. Spridda och bedrivna av typ 1/3 av världens befolkning. Och det började med 5G.. och Bill Gates.. som chippar folk för att kontrollera deras tankar och så går hjulet runt och runt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Somliga verkar ha köpt sin offerkofta med julmotiv tidigt, eller är det kanske som så att den är på året runt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Tyvärr har jag svårt att skratta åt detta. Det här är resultatet av Karens som fritt får sprida sin fake news-dynga till varandra på Facebook. Tyvärr får vi nu leva med flat earthers, vaccinmotståndare, konspirationsteoretiker, el-alergiker och annat skräp som är sprunget ur ren okunskap. Vågar knappt tänka på var det kan sluta.

Kan knappt det heller, gråter snarare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tror inte riktigt att detta är något som går under begreppet "folkbildning".
Men visst, man kan väl hoppas på att personer som den som lämnade Amazon-kommentaren (om den nu ens är seriös) faktiskt går in och läser på tekniksidor då och då. Det känns fortfarande inte som något med nyhetsvärde utan mer som något som skrivits för att skratta åt andra och känna sig själv lite nöjdare med sitt liv.

Två saker kan vara sant samtidigt.

Permalänk
Inaktiv

Två saker:

- Konspiratorisk lagda människor går inte att diskutera med. Detta är vetenskapligt styrkt (see the irony...)

- Myndigheter är viktigt. Jag tror på individens frihet och förmåga att tänka själv, men utan myndigheter som deklarerar vad som kan fastställas inom empiri blir det kaos i dagens samhälle. Vi bombarderas med information från alla håll och kan inte utgå från att folk är allmänbildade.

Lösningen är hårdare tag i skolan. Ställ höga krav på lärare och ge dem dubbelt i lön, sätt skoluniform på ungarna. Det finns en idé om att skolan inte ska vara för hård, det ska vara lite lagom slappt. Men konsekvenserna av en obildad befolkning är ödesdigra.

Permalänk
Medlem

Är det 1 april idag? Hahaha

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Lots of glitches in the matrix

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

5g 100% ofarligt för allt levande på Jorden?

Skrivet av anon324648:

Två saker:

- Konspiratorisk lagda människor går inte att diskutera med. Detta är vetenskapligt styrkt (see the irony...)

- Myndigheter är viktigt. Jag tror på individens frihet och förmåga att tänka själv, men utan myndigheter som deklarerar vad som kan fastställas inom empiri blir det kaos i dagens samhälle. Vi bombarderas med information från alla håll och kan inte utgå från att folk är allmänbildade.

Lösningen är hårdare tag i skolan. Ställ höga krav på lärare och ge dem dubbelt i lön, sätt skoluniform på ungarna. Det finns en idé om att skolan inte ska vara för hård, det ska vara lite lagom slappt. Men konsekvenserna av en obildad befolkning är ödesdigra.

https://abounderrattelser.fi/tradlos-5g-ar-ett-miljogift/

5G är nyttigt och ingen fara för någons liv på Jorden? Varför kan aldrig något diskuteras riktigt. Antingen covid spridning med 5g. Eller så är 5G 100% risk fritt och rent av nyttigt.Jag hävdar att du har till hälften rätt eftersom dom andra inte heller går diskutera med. Oftast två läger om allt eller inget. Nyttigt eller mega farligt. Jag kan inget om strålning alls. Bara vet finns gränsvärden.När det finns gränsvärden betyder det att inte ofarligt till 100%. Så vad gäller för bin tex då?Det minskar ju på bin något helt otroligt har man läst och får stora konsikvenser. Så livet kanske inte bara går ut på gå runt som en zombie med snabb bra täckning med sin smartphone? Jag tycker kanske inte sweclockers ens ska diskutera sådant här och hålla sig 100% bara till hårdvara bara. För det går som sagt idag inte diskutera seriöst inom sådant ämne som strålning. Finns bara riskfritt 100% eller mega farligt. Jag tror inte på 100% riskfritt eller på mega farligt för människor. Men hur påverkar 5g 4g 3g 2g på tex bin och andra små levande ting?Är ni alla experter som är smartphone zombie beroende på strålning?

Visa signatur

Magnus AMD