Asus Geforce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC och Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nekrol:

Haha inte direkt så det funkar i produktionsledet väl?
Men förstår din frustration. Kan ju vara att ASUS samt den andra tillverkaren som fick intropris hellre slänger ut dyrare modeller på marknaden och låter er som beställt instegsmodeller vänta.

EVGA kort är relativt lätta att få tag på.

Förmodligen, men jag är inte villig att betala över 10k för ett Strix eller liknande. Men man får ju inte korten snabbare ens om man väljer att boka om till att betala 9k för ett 3080 TUF, så hela konceptet är bara blaj. Det blir väl att vänta ut det, och sen aldrig mer hänga på låset vid en lansering igen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Försöker bara förstå din logik i att "inte hänt något som fått mig att vilja uppgradera"
Vad väntar du på? hänt en del sen 2013.

Att mellansegmentet inte bör kosta mer än 3500:- Jag tänkte köpt RX 5700 men det var så rörigt med modeller som saknade kylning av vram etc. Sen drog priserna iväg. Jag väntar på grafikkort ur senaste generation för 3500 kr. Det är vad jag väntar på. Samma sak med processorer från senaste generation för omkrimg 2500 kr. Men att bygga dator idag när det typ inte ens finns hyfsade nätagg att tillgå till normalpriser i hela västvärlden gör ju att man lika gärna kan vänta några månader ändå. Så man kan säga att jag väntar på att marknaden över lag ska normaliseras och stabiliseras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att mellansegmentet inte bör kosta mer än 3500:- Jag tänkte köpt RX 5700 men det var så rörigt med modeller som saknade kylning av vram etc. Sen drog priserna iväg. Jag väntar på grafikkort ur senaste generation för 3500 kr. Det är vad jag väntar på. Samma sak med processorer från senaste generation för omkrimg 2500 kr. Men att bygga dator idag när det typ inte ens finns hyfsade nätagg att tillgå till normalpriser i hela västvärlden gör ju att man lika gärna kan vänta några månader ändå. Så man kan säga att jag väntar på att marknaden över lag ska normaliseras och stabiliseras.

Jag förstår att du vill ha de senaste och nyaste men
Ryzen 3600 för 2200kr
RTX 2060 för 3300kr
Tillsammans kommer det att prestera rätt så bra. Så det går ju bygga väldigt bra datorer relativt billigt.

3600 och 2060 ihop blir en riktigt monsterdator jämfört med vad jag lirar med idag.
(4670k rx570)

Skrivet av livsnjutaren:

3060ti för för 7k? Någon som nappar.. helt sjukt.

Vart får du 7000kr ifrån? Är det någon privatperson som försöker sälja för det? Jag kanske missade ett inlägg som du utgår ifrån.

Permalänk
Avstängd

för oss som uppgraderar från generationer sedan så helt klart prisvärt, kommer frå 980ti SLI, minns inte vad de kostade men typ 8k styck
just under 5K för 3060ti känns rimligt, under förutsättning att de finns att köpa..skulle lika gärna ta et 2080ti om jag hitade ett för rätt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Märkligt nog känns 3080 till "introduktionspriset" som det mest prisvärda kortet denna teknikhöst.

Jo, med det i åtanke har 3060 TI och 3070 varit ganska tråkiga lanseringar.

Iallafall bra att man kan läsa recensioner innan produkterna släppts, det behöver AMD lära sig också.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vart får du 7000kr ifrån? Är det någon privatperson som försöker sälja för det? Jag kanske missade ett inlägg som du utgår ifrån.

Nej nej det var bara en av alla som säljs som är för 6990 kr. Tror det är den ända som är kvar med saldo också, som är förståeligt.

https://www.webhallen.com/se/product/328145-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Nej nej det var bara en av alla som säljs som är för 6990 kr. Tror det är den ända som är kvar med saldo också, som är förståeligt.

https://www.webhallen.com/se/product/328145-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

finns för under 5800kr men det är fortfarande löjligt dyrt för ett "budget" https://www.inet.se/produkt/5411881/asus-geforce-rtx-3060-ti-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

finns för under 5800kr men det är fortfarande löjligt dyrt för ett "budget" https://www.inet.se/produkt/5411881/asus-geforce-rtx-3060-ti-...

Jodå såg dom också med blev mest paff att de ens prissätter ett kort så högt som 7k

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

För er som inte fick tag i nåt vid kl 15 så finns det flera på komplett för leverans 9e dec nu. Även billigaste varianten för runt 4800.

Permalänk
Medlem

Var fullt uppe i arbete, men tog en titt på Komplett nu och tog en bild som visar 200+ kort i lager 2 timmar efter släpp i alla fall. Då jag blivit anklagad för att hitta på siffror om 3080 lanseringen

Ingen borde ju kunna klaga på antalet kort vid detta släpp i alla fall.

Permalänk
Medlem

Komplett släppte väl typ samtliga sina 3060ti vid 16:40 tiden. Jag fick tag i ett MSI 3060ti gaming x3 , klockan 16:52 la jag beställning med leverans om ca 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag förstår att du vill ha de senaste och nyaste men
Ryzen 3600 för 2200kr
RTX 2060 för 3300kr
Tillsammans kommer det att prestera rätt så bra. Så det går ju bygga väldigt bra datorer relativt billigt.

3600 och 2060 ihop blir en riktigt monsterdator jämfört med vad jag lirar med idag.
(4670k rx570)

Vart får du 7000kr ifrån? Är det någon privatperson som försöker sälja för det? Jag kanske missade ett inlägg som du utgår ifrån.

Ryzen 5 3600 är förra generationen. Om jag velat köpa den så hade jag gjort det vid release. Sjukt bortkastat att göra det nu när den når slutskedet av sitt liv. Den va rätt prisvärd för 1700:- som den kostade nyss. Men annars hade jag nog hellre köpt i5 10400 och typ 1660 super om jag var ute efter den typen av prestanda. Jag hade tänkt mig nån form av värdig efterträdare till RX 580 och Ryzen 5 3600. Lär väl bli Ryzen 5 5600 och RTX 3060... typ? RX 6600? Förutsatt att dom kommer med åtminstone 12GB vram. 8 är för snålt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ryzen 5 3600 är förra generationen. Om jag velat köpa den så hade jag gjort det vid release. Sjukt bortkastat att göra det nu när den når slutskedet av sitt liv. Den va rätt prisvärd för 1700:- som den kostade nyss. Men annars hade jag nog hellre köpt i5 10400 och typ 1660 super om jag var ute efter den typen av prestanda. Jag hade tänkt mig nån form av värdig efterträdare till RX 580 och Ryzen 5 3600. Lär väl bli Ryzen 5 5600 och RTX 3060... typ? RX 6600? Förutsatt att dom kommer med åtminstone 12GB vram. 8 är för snålt.

Sakerna kommer ju fortfarande att fungera även efter sin ”livscykel”. Jag förstår inte alls ditt resonemang.

Om du vill ex spela battlefield 1 så får du ju köpa ett grafikkort inom din budget så får du se vad det räcker till för prestanda.

Att istället sitta kvar med ditt grafikkort från 2013 gör ju inte att du kan spela det du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den gossen står ju till halsen i AMD-papper, be han sälja dom och köpa Nvidia så får vi se hur det låter. AMD influensers hittar alltid nya vinklar till varför Nvidias grejer är skit, det är inget nytt. Börjar bli redig tröttsamt med dessa omdöpningar dom hållit på med sen Turing kom dock. "Detta är inget 60-kort, det är ett 50-kort men kostar som ett 70-kort, sälj ditt 2080ti för 300$, mer är det inte värt". Större stolle får man leta efter i hårdvaruvärlden.

Jag fattar överhuvudtaget inte hur någon kan bry sig så jävla mycket vad någon annan spenderar sina pengar på, ja förutom att han måste sitta på en hel hög AMD-papper.

Eller så skiter man i vad det kostar och vad bolagen gör.... eller?..... Suck... tog du illa vid dig när nån angriper Nvidias affärsmetoder.. mm.... nåja..... Stolle?... hmm... Tror han har liiiite mer koll på läget än du och jag eller?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Eller så skiter man i vad det kostar och vad bolagen gör.... eller?..... Suck... tog du illa vid dig när nån angriper Nvidias affärsmetoder.. mm.... nåja..... Stolle?... hmm... Tror han har liiiite mer koll på läget än du och jag eller?

Vad då Nvidias affärsmetoder. Det här är företag som säljer grafikkort till underhållning. Vad kan överhuvudtaget vara så viktigt så man sitter och skriker på Youtube år ut och år in, substansen finns inte i dessa videos. ICA har också skitaffärsmetoder, jag äter ändå. Jag är övertygad om att han håller på som han gör för att han investerar i AMD. Tror du han är någon slags Sverker Olofsson? Tror du han bryr sig om dig eller mig?

Att han skulle ha koll, han tokmissade ju hela Nvidia launchen och tyckte att folk skulle dumpa sina 2080ti till vrakpriser. Och nu vill han förstås att man skall ersätta med svindyra AMD produkter, helt galen.

Permalänk

Med RTX 3070 för tusen spänn mer blev det svårt att nappa på ett 3060 Ti men jag ville verkligen inte hamna i den prisklassen..
Undervoltar jag det billiga 3070 kortet kompenserar det för kass kylning om så behövs. Men otroligt surt läsa hur alla kort oavsett 60 eller 70 sågas totalt jämfört med FE versionerna... Surt köpa samtidigt som man hatar livet ur nvidia för det! Men 3070 prestanda för 6000kr är i längden ingen dålig affär om man bortser från FE.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad då Nvidias affärsmetoder. Det här är företag som säljer grafikkort till underhållning. Vad kan överhuvudtaget vara så viktigt så man sitter och skriker på Youtube år ut och år in, substansen finns inte i dessa videos. ICA har också skitaffärsmetoder, jag äter ändå. Jag är övertygad om att han håller på som han gör för att han investerar i AMD. Tror du han är någon slags Sverker Olofsson? Tror du han bryr sig om dig eller mig?

Att han skulle ha koll, han tokmissade ju hela Nvidia launchen och tyckte att folk skulle dumpa sina 2080ti till vrakpriser. Och nu vill han förstås att man skall ersätta med svindyra AMD produkter, helt galen.

MLID är i vilket fall inte en särskilt seriös källa, mycket han hasplar ur sig som är direkt felaktigt och sen backtrackar han när det blir uppenbart.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var fullt uppe i arbete, men tog en titt på Komplett nu och tog en bild som visar 200+ kort i lager 2 timmar efter släpp i alla fall. Då jag blivit anklagad för att hitta på siffror om 3080 lanseringen

Ingen borde ju kunna klaga på antalet kort vid detta släpp i alla fall.

https://i.imgur.com/zBuBeQW.png

Lättast är ju att kolla Proshops officiella siffror.

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

(Jämför med https://www.proshop.se/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview)

Så inte särskilt många, men många fler än AMDs kort.

Permalänk
Skrivet av Jonas13:

Jag har fått för mig att DLSS ger en fin bildkvalitet, stämmer det inte?

Nej, korta versionen är att man försöker sminka en gris.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Lättast är ju att kolla Proshops officiella siffror.

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

(Jämför med https://www.proshop.se/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview)

Så inte särskilt många, men många fler än AMDs kort.

Proshop är ju väldigt små i jämförelse. Som min bild visar hade ju Komplett mer kort kvar efter så lång tid än vad Proshop fick in totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, korta versionen är att man försöker sminka en gris.

Bara av intresse, men du som älskar att hitta problem med DLSS. Har du hittat något om större problem när man kör Quality läge? Vet om din post ifrån förra tråden för de visades upp problem i Performance, men det är ju 1/4 av pixlarna och givetvis är det lättare att det blir fel ju färre pixlar man har att arbeta med. Finns det något liknande med Quality?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad då Nvidias affärsmetoder. Det här är företag som säljer grafikkort till underhållning. Vad kan överhuvudtaget vara så viktigt så man sitter och skriker på Youtube år ut och år in, substansen finns inte i dessa videos. ICA har också skitaffärsmetoder, jag äter ändå. Jag är övertygad om att han håller på som han gör för att han investerar i AMD. Tror du han är någon slags Sverker Olofsson? Tror du han bryr sig om dig eller mig?

Att han skulle ha koll, han tokmissade ju hela Nvidia launchen och tyckte att folk skulle dumpa sina 2080ti till vrakpriser. Och nu vill han förstås att man skall ersätta med svindyra AMD produkter, helt galen.

Ahaaaa...du är sur för att du krängde ditt 2080ti.. nu förstår jag... Var inte bara han, utan många som sa att det är dags o dumpa... Lite svårt sen för nån förutom Nvidia o AMD (som höll käft om det) att det inte kommer finnas kort tillgängliga i nämnvärda mängder. O du är sääääker han sitter på AMD portfölj HAHAHAHA.. ge dig.. skulle lika gärna kunna säga att 90% är Nvidia influencers men då duger det för herrn när man pratar gott om Nvidia.. eller?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Vi hade hoppats på konkurrens när AMD kom med RDNA2.. Tyvärr. Bolagen har bestämt sig för att inte konkurrera med varandra och prissätter sina kort mellan varandras... Ingen konkurrens, båda gillar de här högre priserna och vi får bocka o buga o betala snällt.
Kan garantera att det kommer fortsätta vara såhär. De har kommit överens om att inte prisbråka helt enkelt. Höjt priserna så båda tjänar bra på det hela.... 3070ti kommer och kommer garanterat hamna på 600$. 6700Xt kommer hamna mellan 3060ti och 3070 i pris. Slå 3060ti och vara nära lr nå 3070 men sämre raytracing.. så den hamnar nog på 450$. Ni kommer få se hela vägen ner det här tick tock priserna. Inget av bolagen kommer pressa det andra utan man är överens helt enkelt....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

för oss som uppgraderar från generationer sedan så helt klart prisvärt, kommer frå 980ti SLI, minns inte vad de kostade men typ 8k styck
just under 5K för 3060ti känns rimligt, under förutsättning att de finns att köpa..skulle lika gärna ta et 2080ti om jag hitade ett för rätt pris

Men.. Du jämför två gamla värstingkort med ett nytt budgetkort. Ska man göra en jämförelse motsvarar två 980ti i SLI ett RTX3090 idag. Jämför man gamla värstingprylar med dagens budgetvarianter är precis allt idag väldigt prisvärt eftersom utvecklingen såklart gått framåt.

Permalänk
Medlem

Varför finns inga RTX tester bland prestandatesterna?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mrwu:

Varför finns inga RTX tester bland prestandatesterna?

De finns i den fullskaliga recensionen av Geforce RTX 3060 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det kvittar totalt hur de tekniskt sett är uppbyggda - Nvidia säljer dem som topp-kort eller mellankort. Att jämföra ett mellankort med toppkort - där har du äpplen och päron deluxe. Hur de väljer att tekniskt bygga upp dem är irrelevant och upp till dem - väljer ett företag att använda tekniskt avancerade produkter i sin midrange eller tekniskt undermåliga produkter i sitt premium är helt upp till dem - de är fortfarande midrange eller premium-produkter och kommer att bedömas efter det. Tro det eller ej, " men kolla namnen" är exakt det som är relevant för det är exakt där man bedömer en produkt; huruvida det anses vara en premium- eller budget produkt samt priset.

Det finns ett antal olika skäl varför det som är mid-end teknik idag ska vara billigare idag, än vad den var för 6 år sedan när det var high-end. Priset på en high-end produkt ska givetvis inte följa med år efter år så det som var priset för 6 år sedan för high-end är samma pris idag för mid-end med inflation inräknat. Att överhuvudtaget säga något sånt är förbluffande. Jag vet inte riktigt vad man svarar på något så otroligt konstigt påstående, och jag väljer att vandra bort från en diskussion med någon som tycker att priset ska vara densamma på 6 år gammal teknik.

Mao, som jag misstänkte, du hade blivit nöjd om Nvidia kallat 3070 för 3080 istället. Då hade du ju fått ditt toppkort, med rätt namn. Det enda som är relevant enl din egen utsago.

Snacka om att verkligen vilja lura sig själv. Behöver jag tala om för dig att 3070 blir vare sig bättre eller sämre oavsett vad det står på lådan?

Noterar dock att du i huvud taget inte förstår vad jag pratar om. Ingen har pratat om 6 år gammal teknik, 30-serien är 2020 års teknik. Så det vore synd om du drar dig ur för att du inte förstår.

Hade kunnat avsluta här men du precis som många andra här på Swec gnäller ofta på priserna utan att ens förstå VARFÖR priserna ändras och VARFÖR det inte duger att hänvisa till att Hedenhös minsann köpte toppkort för kaffepengar. Ibland räcker en sån enkel sak som inflation och kronkurs (glöms behändigt nog ofta bort, man får ju inte samma gnälleffekt då...) men det bottnar även i en teknisk realitet som man kan tycka att medlemmar på Swec iaf ska ha lite insikt i.

Grundfelet är precis det du säger; du säger att teknisk uppbyggnad kvittar. Det är helt fel. Teknik är ALLTID utformad efter vad den kostar att producera. Att göra produkt/prisjämförelser och samtidigt helt bortse från detta är, milt uttryckt, tämligen ointelligent.

Vad som hänt på grafikkortsmarknaden (precis som många andra) är att det med åren har byggts upp en ökad acceptans mot att tillverkarna använder dyrare tekniska lösningar(*). Det gör att det som definerar tex mid-end resp high-end med åren inte är konstant, det sker en förskjutning mot dyrare produkter. 980 vs 3070 är ett praktexempel på detta.

När du med fler här på Swec säger saker i stil med "3080 borde kosta 6600" förstår ni inte ens vad det innebär. Visst hade den kunnat kosta det, men då hade det varit en enklare produkt än vad 3080 faktiskt är idag. Det är så du/ni vill ha det men trist kan kanske andra tycka. Det tyckte iaf Nvidia och döpte den produkten till 3070 istället.

Uppenbarligen är det väldigt "känsligt" huruvida det är en "topp-produkt" eller ej (man kan undra varför, viktigt att skryta eller? urtöntigt) Men faktum är att de kort ni efterfrågar finns rakt framför näsan på er - tyvärr har ert fokus på namn (och skryt-faktor?) gjort er blinda.

Dvs, denna acceptans/förskjutning jag tidigare pratade om är inte bara av ondo. Man tappar skryt-poängen men det har snarare positiv inverkan på priserna, om nått är "topp" så kan man salta notan lite mer. Det är ditt 980 ett tydligt exempel på. Vi konstaterade ju just att det var rätt dyrt och inte så prisvärt som du trodde.

Ett annat fel från din sida:
"Det finns ett antal olika skäl varför det som är mid-end teknik idag ska vara billigare idag"
Nej, det finns INGET skäl till att 3070 ska vara billigare än 980 - ja förutom avsaknad av ev saltad "topp-nota" då.

(*) För att dra det till sin spets/överdriva poängen: förr i tiden innebar "bästa namnet" och "toppkort", det enda relevanta enl dig, den här tekniska uppbyggnaden:

Idag används den uppbyggnaden på sin höjd för kort i xx30-modeller. Förr high-end, idag low-end. En förskjutning av vad som definerar resp "end" har skett. Därför går det, i motsats till vad du säger, i många fall att t.ex. jämföra toppkort från förr, med mellankort från idag.

Kan man inte förstå hur den här förskjutningen påverkar prissättningen så har man heller inte insikt nog för att avgöra vad saker "borde" kosta. Då handlar det istället om vad man "vill" att saker ska kosta. Men det är en helt annan sak. Jag vill att en Porsche Taycan ska kosta som en VW Polo från 90-talet, men jag är inte dum nog för att säga att den borde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ahaaaa...du är sur för att du krängde ditt 2080ti.. nu förstår jag... Var inte bara han, utan många som sa att det är dags o dumpa... Lite svårt sen för nån förutom Nvidia o AMD (som höll käft om det) att det inte kommer finnas kort tillgängliga i nämnvärda mängder. O du är sääääker han sitter på AMD portfölj HAHAHAHA.. ge dig..

Knappast att jag skulle göra som han säger Ärligt talat gillar jag inte youtubers som överhuvudtaget inte kan sätta sig in i att det finns fler åsikter än deras egna, eller att man kan ha olika krav när man köper hårdvara. Ta hardware unboxed som förut vart rätt ok, men som nu fullkommligt tappat det. Han sitter och säger helt öppet att han gillar inte raytracing och därför skall inte du göra det heller. Sånt där funkar inte på mig.

Jag lyssnar mer på gamers nexus t.ex, han säger vad hårdvaran klarar och inte klarar, inga värderingar, inget skitsnack. Vid summeringen sitter han inte och säger vad jag skall tycka eller vad jag skall köpa. Det klarar jag av att räkna ut själv.

Skrivet av EvonS:

skulle lika gärna kunna säga att 90% är Nvidia influencers men då duger det för herrn när man pratar gott om Nvidia.. eller?

Tror du snöar in rätt hårt på vilket företag det handlar om, finns gott om stollar i båda lägren, kanske inte någon som är så genomskinlig som MLID dock. Men det viktiga är att ingen annan än jag kan veta vad som passar för mig, det finns reviewers som förstår sånt, och dom lyssnar jag på. gamers nexus är t.ex. min favorit.

Permalänk

Jag klickade hem https://www.inet.se/produkt/5411888/gigabyte-geforce-rtx-3060... nu för en timme sedan och beräknad leverans var kl 19:00.

Vad jag kan läsa mig till borde inte min 8600K vara en bottleneck i 1080p. Time will tell!

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Kostar det här kortet runt 3-4000kr kan det bli intressant.

Ser på tradera nu att folk nästan betalar 3000kr för ett beg. 1080 ti fortfarande...
https://www.tradera.com/item/341372/433319833/msi-geforce-gtx...
https://www.tradera.com/item/341372/432085221/gigabyte-1080-t...

3060 ti presterar en bra bit över 1080 ti
https://www.youtube.com/watch?v=zdUOx_TPquc

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies