Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Den mesta maten klarar människor att äta rå men risken är mycket högre för att något går fel. Fisk till sushi ska till exempel ha frysts i 3 dagar för att döda eventuella parasiter och kyckling nå 72C för att döda salmonella. Detta trots att all svensk kyckling testas mot salmonella och fisk också testas mot parasiter.

Gäller inte längre odlad lax. Däremot så gäller fortfarande allmän hygien så att inte råvaran kontamineras eller att bakterier växer till sig innan eller efter lagningen.

Citat:

Rå vildfångad fisk kan innehålla skadliga parasiter. Dessa dör vid djupfrysning eller om fisken upphettas till 60 grader i minst en minut. Odlad lax behöver däremot inte frysas, då det är ytterst ovanligt att den innehåller parasiter.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad...

Vad jag vet så dör inte bakterier vid en viss temperatur utan det är en kombination av temperatur och tid. 60 grader är helt okej för att döda salmonella så länge kycklingen är genomvarm och det sker över en lite längre tid. Det sker generellt vid sous vide. Om du däremot steker så vill du ta av den när den nått rätt temperatur, därmed måste temperaturen döda bakterier mer eller mindre direkt.

Citat:

En innertemperatur på 60 grader i till exempel en timme är alltså fullt tillräckligt för att avdöda både Campylobacter och även andra sjukdomsframkallande bakterier till exempel Salmonella i kycklingen.
https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kyc...

Observera att hela kycklingen såklart måste vara den temperaturen den tiden, vilket inte är helt lätt att veta. Sen tycker jag inte det är någon vidare idé att "leva farligt" bara för att. Utan man bör hålla hygien, köra länge och bryna så länge man tycker det blir bra.

(Såg nu att du redan skrivit lite om tempratur/tid, men kan vara bra ifyllning för någon annan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Det här är vad jag jobbar med på dagarna. Botulinumsporerna klarar mer än 100C så uppvärmning hjälper inte alltid. Jag tror inte att det var botulinum som gav magproblem som det första inlägget handlade om. Det som ger upphov till botulinum förgiftningar i Sverige är felaktigt gjorda inläggningar där syra nivån är för låg. Barn klarar sporerna precis som vuxna då syran i magsäcken tar död på de. Däremot klarar inte bebisar detta.

Tack för uppklaringen.
Jag googlade på "garlic sous vide" och topp-träffarna tog upp botulism, därav min missuppfattning vad ursprungsinlägget handlade om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Gäller inte längre odlad lax. Däremot så gäller fortfarande allmän hygien så att inte råvaran kontamineras eller att bakterier växer till sig innan eller efter lagningen.

Vad jag vet så dör inte bakterier vid en viss temperatur utan det är en kombination av temperatur och tid. 60 grader är helt okej för att döda salmonella så länge kycklingen är genomvarm och det sker över en lite längre tid. Det sker generellt vid sous vide. Om du däremot steker så vill du ta av den när den nått rätt temperatur, därmed måste temperaturen döda bakterier mer eller mindre direkt.

Observera att hela kycklingen såklart måste vara den temperaturen den tiden, vilket inte är helt lätt att veta. Sen tycker jag inte det är någon vidare idé att "leva farligt" bara för att. Utan man bör hålla hygien, köra länge och bryna så länge man tycker det blir bra.

(Såg nu att du redan skrivit lite om tempratur/tid, men kan vara bra ifyllning för någon annan).

Bra med länkarna från Livsmedelsverket. Jag orkade inte leta upp de. Sous vide är en säker teknik.

Det du skriver om hygien är alltid det viktigaste. Med god handhygien och bra rengöring av redskap så minskar risken att bli sjuk av mat oerhört mycket.

Skrivet av glemmy:

Tack för uppklaringen.
Jag googlade på "garlic sous vide" och topp-träffarna tog upp botulism, därav min missuppfattning vad ursprungsinlägget handlade om.

Google kan vara farligt på det sättet. Botulism är farligt men sous vide är säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Men vad ni säger är att Sous vide är en risk om man använder det som tänkt? Risken finns att det blir en tillväxt av toxiner?

Jag tänker att fläskskött vill man ha upp i 65-70 grader, gäller det inte också när man kör det i Sous vide? Börjar låta som jag givet mig in på fel spår isåfall.

Läs den här frågan, och framförallt kommentarerna till det mest uppröstade svaret, https://cooking.stackexchange.com/questions/9451/botulism-gar...

1 död på 10 år pga botulism. Om du inte explicit försöker odla clostridium botulinum tror jag du inte behöver oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Pratade med chattsupporten nyss angående SV, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).
Dock måste jag säga att supporten är extremt långsam på att svara.. 10-15 min mellan varje svar.
Påpekade också att det inte stod något "shipment date" på bundlern.

https://i.ibb.co/8j5qWsH/Order.jpg

Oj va tråkigt! Men med den dealen kan jag vänta!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Pratade med chattsupporten nyss angående SV, den kommer att skickas 8 januari 2021 (hon skrev fel).
Dock måste jag säga att supporten är extremt långsam på att svara.. 10-15 min mellan varje svar.
Påpekade också att det inte stod något "shipment date" på bundlern.

https://i.ibb.co/8j5qWsH/Order.jpg

Trist att behöva vänta. Men men har utrustning sedan tidigare även om den sjunger på sista versen.

Har mailat supporten då orderbekreftelsen hade en siffra på mitt gatnummer för lite (3 ist för 35) mailade i går innan lunch. Inget svar ännu.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk

Verkar inte gå att beställa längre.

Permalänk
Medlem

Oj vad tråkigt att vänta. Men då är det så....
All julmat som jag tänkte göra för vänta till nästa år.

Tack för all info!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Intressant det där om vitlöken, botulism har jag hört talas om. Ska nog gå över till pulver för säkerhets skull.
Det verkar vara lite blandade åsikter där ute dock. Denna källan säger att det går bra så länge man håller sig över 50-52 grader. Men better safe than sorry tänker jag.
https://www.amazingfoodmadeeasy.com/info/modernist-cooking-bl...

Det är nog större risk att du skär dig i tummen och drabbas av blodförgiftning när du lagar mat än drabbas av botulism pga vitlök, se tex https://cooking.stackexchange.com/questions/9451/botulism-gar...

Permalänk
Avstängd

Jag ogillar engångsprylar, och det är väl enda nackdelen med sous vide - vakumpåsarna är ofta engångs men jag har sett flergångslösningar några gånger. Någon som har några tips om bra erbjudanden på flergångspåsar till sous vide?

För övrigt - detta har inget med SV att göra - finns det en annan bra grej man kan använda sin vakumförpackare till: https://www.facebook.com/groups/176717082960869/ (klicka - det är värt det!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

För övrigt - detta har inget med SV att göra - finns det en annan bra grej man kan använda sin vakumförpackare till: https://www.facebook.com/groups/176717082960869/ (klicka - det är värt det!!!)

Du får nog upplysa oss, det är en stängd fb-grupp så det går inte att se inlägget du tänkte på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Det är nog större risk att du skär dig i tummen och drabbas av blodförgiftning när du lagar mat än drabbas av botulism pga vitlök, se tex https://cooking.stackexchange.com/questions/9451/botulism-gar...

Nu har detta stötts och blötts ett tag i tråden, men vilket inlägg syftade du på i din länk?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från Anova. Har ni fått någon mera information om de kommer att stycka upp ordern ifall de inte levererar sous viden förens den 8de januari?

Jag kollade även igenom avtalet, och det var skrivet på ett sådant sätt att det ser mörkt ut ifall de inser att de prissatt fel och vill cancelera alla ordrar..? Men jag är ingen jurist, och amerikanska avtal är speciella. Lär ju skapa enorm badwill hos nörd sverige isf

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Ni som beställt från Anova. Har ni fått någon mera information om de kommer att stycka upp ordern ifall de inte levererar sous viden förens den 8de januari?

Jag kollade även igenom avtalet, och det var skrivet på ett sådant sätt att det ser mörkt ut ifall de inser att de prissatt fel och vill cancelera alla ordrar..? Men jag är ingen jurist, och amerikanska avtal är speciella. Lär ju skapa enorm badwill hos nörd sverige isf

Ja det är ju lite så, Electrolux som äger Anova sedan 2017 så det ger ju imo bad will även mot dem ifall de gör så. Svenska priset är långt under de andra länderna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Påsarna är på 28 cm rulle från Menuett. Något slags mönster är det på insidan men jag hade förstått det som att mönstret är till för att öka luftflödet så att maskinen enklare får ut all luft - inte tvärtom

"Ett halvt kilo kött" kan till exempel innebära 600 g som ligger i 4x150 g skivor. Ligger de bredvid varandra snackar vi ju kanske 30x25 cm effektiv yta för exempelvis ryggbiff. Problemet är då att jag måste placera köttet så att det blir en 5-10 cm bred kant runtomkring köttet där det bara är tom påse. Annars klarar inte maskinen av sista steget "Vacuum & Seal". Om jag lämnar för lite utrymme runtom innehållet i påsen står den bara och brummar i flera minuter utan att komma i mål. Då får jag glatt slänga påsen och ta en större och då snackar vi liksom uppåt en halv meter i längd på en rulle. Då kan den suga ur luften som den ska på 10 sekunder.

Eftersom min slutsats är att det löser sig när jag tar större påsar är min egen gissning att maskinen är för klen för att hantera min "tightare" packning (som inte ens är tight).

Mönstret på insidan är där just för att underlätta för luften att komma ut. Utan ribbor så gör även den minsta fukt att plasten klibbar ihop och luften inte kommer ut. Det är klart att vätskan också kommer att åka ut i kanalerna men förhoppningsvis inte innan luften kommit ut.

Jag förstår inte varför du måste köra fyra biffar i samma påse? Kör dem en och en eller möjligen två och två så är problemet borta. Det behövs lite utrymme runt maten för att plasten skall kunna forma sig efter råvaran och smita åt, om den är för sträckt så kommer inte luften att kunna dras ut. Varför snåla på plasten? Det handlar om ett par centimeter extra per biff som behövs, det är ju bara några ören i kostnad för att slippa bli frustrerad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag fick en orderbekräftelse den 30 nov där det stod att det tog 3-6 dagar, via deras chat så meddelar de att den kommer levereras först 8 jan. Jo jag vet att någon annan här i tråden skrev det men kan tycka att det är lite märkligt att man inte skickar ut mail om förseningen, det är ju en redig försening.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Mönstret på insidan är där just för att underlätta för luften att komma ut. Utan ribbor så gör även den minsta fukt att plasten klibbar ihop och luften inte kommer ut. Det är klart att vätskan också kommer att åka ut i kanalerna men förhoppningsvis inte innan luften kommit ut.

Jag förstår inte varför du måste köra fyra biffar i samma påse? Kör dem en och en eller möjligen två och två så är problemet borta. Det behövs lite utrymme runt maten för att plasten skall kunna forma sig efter råvaran och smita åt, om den är för sträckt så kommer inte luften att kunna dras ut. Varför snåla på plasten? Det handlar om ett par centimeter extra per biff som behövs, det är ju bara några ören i kostnad för att slippa bli frustrerad.

Blir oxå bättre göra ett större stycken på längre tid än separata biffar - min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Får jag lov och fråga, slänger du då i den skalade potatisen, slänger i en klick smör och salt, skakar om påsen så att det blandas, sen sousviddar?

Hej!

Jag tvättar potatisarna, delar de på hälften, grovsaltar sidan utan skal och lägger ner de i påsen med ca två matskedar smör till 10-20 halvor. Sedan plattar jag ut de så ligger en och en och vaccumförpackar allt. Jag skalar inte potatisen.

Sedan 2h 84grader.

Testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Hej!

Jag tvättar potatisarna, delar de på hälften, grovsaltar sidan utan skal och lägger ner de i påsen med ca två matskedar smör till 10-20 halvor. Sedan plattar jag ut de så ligger en och en och vaccumförpackar allt. Jag skalar inte potatisen.

Sedan 2h 84grader.

Testa!

Någon sorts potatis som blir extra bra? Mandel, Amadine, delikatess?
Väldigt sugen på att testa

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Hej!

Jag tvättar potatisarna, delar de på hälften, grovsaltar sidan utan skal och lägger ner de i påsen med ca två matskedar smör till 10-20 halvor. Sedan plattar jag ut de så ligger en och en och vaccumförpackar allt. Jag skalar inte potatisen.

Sedan 2h 84grader.

Testa!

Räcker inte en timma för potatis ?

Permalänk
Medlem

Gillar att göra grytor sous vide, gjorde Osso buco senast men gjorde på 8 kg kalvben så jag kunde lägga lite i frysen.
Sen är det ju härligt att vidda sämre styckdetaljer. Gjorde en beef wellington på älgrulle i somras. Lät köttet gå 24h så det blev mört och fint.

Kan tipsa om "sous vide sverige" på facebook för inspiration och youtubekanalen "sous vide everything"

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på om erbjudandet från anova kommer med EU eller US plug?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Är det någon som har koll på om erbjudandet från anova kommer med EU eller US plug?

Det borda vara EU plug, om man kollar på SKU i ordern

Anova Precision® Cooker Pro
SKU: AN600-EU00

Anova Precision® Vacuum Sealer Pro (220V)
SKU: ANVS02-EU00

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när man vill sous vidéa flera saker? Såg någon som rekommenderade att testa potatis o då vill man såklart köra köttbiten och potatisen i sous vidé. Antar att det behövs 2 egentligen då...

Tänkte testa iaf nu att köra köttet först och sen potatisen, tänker att potatisen vill man äta precis när den är klar medans köttet kan vila ett tag och sen att man steker yta på det vid tiden man ska äta.

Permalänk
Medlem

Om ingen sagt det tidigare i tråden, köp påsar från Lundgrens skafferi. Bästa stället jag hittat. Väldigt bra pris på påsar och kvaliteten är utmärkt. https://www.lundgrensskafferi.se/produkt-kategori/forpackning...

Jag kör på 250x350mm påsar och det kostar 213:- för 100st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Hur gör ni när man vill sous vidéa flera saker? Såg någon som rekommenderade att testa potatis o då vill man såklart köra köttbiten och potatisen i sous vidé. Antar att det behövs 2 egentligen då...

Tänkte testa iaf nu att köra köttet först och sen potatisen, tänker att potatisen vill man äta precis när den är klar medans köttet kan vila ett tag och sen att man steker yta på det vid tiden man ska äta.

Det är svår nöt med bara en stav eftersom det skiljer så mycket i temperatur, 25 °C skojar man inte bort. Nästa problem är att det tar (minst) en timme var i badet så oavsett vad man börjar med så hinner det svalna ordentligt medan det väntar. Potatisen blir nog rätt klistrig av att ligga varmt i en timme men köttet kommer inte hinna bli genomvarmt igen på den tid det tar att ge det yta i stekpannan...

Du får prova och återrapportera!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Hur gör ni när man vill sous vidéa flera saker? Såg någon som rekommenderade att testa potatis o då vill man såklart köra köttbiten och potatisen i sous vidé. Antar att det behövs 2 egentligen då...

Tänkte testa iaf nu att köra köttet först och sen potatisen, tänker att potatisen vill man äta precis när den är klar medans köttet kan vila ett tag och sen att man steker yta på det vid tiden man ska äta.

Du får allt ta och läsa på lite hur du ska lägga upp det. Du ska fixa potatisen först och sedan så kan den gå med under tiden som köttet tillagas, eller stoppas i sista 30 min för att få lite värme igen. Visst det blir då en lägre temperatur på potatisen men att köttet ska "vila" i 2 timmar säger ju sig själv att det kommer ju vara rätt kallt under tiden som potatisen blir tillagad. Och potatisen är ju redan tillagad så den behöver ingen mer tillagning utan bara hålla värmen. Köttet är det känsligare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är svår nöt med bara en stav eftersom det skiljer så mycket i temperatur, 25 °C skojar man inte bort. Nästa problem är att det tar (minst) en timme var i badet så oavsett vad man börjar med så hinner det svalna ordentligt medan det väntar. Potatisen blir nog rätt klistrig av att ligga varmt i en timme men köttet kommer inte hinna bli genomvarmt igen på den tid det tar att ge det yta i stekpannan...

Du får prova och återrapportera!

Nej. potatis blir inte klistrig av att varmhållas i sin sous vide-påse under tiden man tillagar sin köttbit. Är det sedan 24 tim tillagning man håller på med så får man självklart lägga upp det på ett annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du får allt ta och läsa på lite hur du ska lägga upp det. Du ska fixa potatisen först och sedan så kan den gå med under tiden som köttet tillagas, eller stoppas i sista 30 min för att få lite värme igen. Visst det blir då en lägre temperatur på potatisen men att köttet ska "vila" i 2 timmar säger ju sig själv att det kommer ju vara rätt kallt under tiden som potatisen blir tillagad. Och potatisen är ju redan tillagad så den behöver ingen mer tillagning utan bara hålla värmen. Köttet är det känsligare med.

Jag vet ju att vissa restauranger kör att dom sous vidéar kött i förtid och sen steker på yta när det ska ut till bord. Så det borde inte vara katastrof. Men osäker om dom varmhåller det hela tiden eller hur det är.

Drog i köttet nu redan så får testa detta sen imorgon gör jag tvärtom så kan man se vad som blir bäst ^^

Permalänk
Medlem

https://anovaculinary.com/deals/
Dealen är tillbaka för 1600:- Den var borta ett tag igår.