SweClockers Julkalender 2020!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Bärbar dator från Dustin idag. Hype? No? Inget superpris IMO

Det är ett bra pris då det inte finns någon billigare med den konfigurationen på prisjakt just nu.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av JoOngle:

MÅSTE man vara med i FACEBOOK för att deltaga?

När jag hade gett mitt bidrag, så dyker "logga in på facebook" upp, och jag vill inte under någon omständigheter vara med på facebook, då jag ser facebook som en säkerhetsrisk.

Nej, det behövs inte! Sista rutan är bara en uppmaning om att dela luckan på Facebook.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

ingen numpad, annars hade det kanske varit intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Det är ett bra pris då det inte finns någon billigare med den konfigurationen på prisjakt just nu.

GTX1650 är ett tämligen mediokert grafikkort, såg för ca3 veckor sedan en laptop på elgiganten för 8500 tror jag som hade GTX1660Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

GTX1650 är ett tämligen mediokert grafikkort, såg för ca3 veckor sedan en laptop på elgiganten för 8500 tror jag som hade GTX1660Ti

Ja, det kanske har funnit bättre deals på liknande eller bättre maskiner, men just nu finns det inget bättre. Så kalla det ett dåligt pris är lite orättvist, därför jag försvarade erbjudandet lite.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi noterar ivrigt i våra block...

Någon som är tjurig som köpt en onödigt dyr lagningsenhet?

Skrivet av Donnerstal:

Överföra mycket data?

Jobbar du på CIA eller varför skulle man behöva den hastigheten?
Bara nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Någon som är tjurig som köpt en onödigt dyr lagningsenhet?

Jobbar du på CIA eller varför skulle man behöva den hastigheten?
Bara nyfiken

Nja, håller man på med videoredigering så kan jag tänka mig att snabb lagring gärna kommer sig bra till pass.

Även på spelsidan ser vi ju att typ alla satsar på snabb lagring med för att kunna ladda större världar med bättre grafik utan att behöva spendera tid för att cacha det i grafikminnet hela tiden (hejdå alla "loading"-skärmar när du kommer till en ny stad eller ska ladda fram en ny bana!). Betyder också att behovet på VRAM i grafikkorten eventuellt kan sjunka så vilket i tur innebär bättre prestanda och högre FPS.

PS5 framför allt gjorde ju en riktigt stor grej av just detta hur snabb dess lagring är och hur mycket det öppnat för speltillverkarna. Nvidia och AMD har båda diskuterat tekniker för detta till PC med, just för att förbättra spelupplevelsen ytterligare.

Sen kan jag ju fråga dig .. varför skulle man inte vilja att datorn går snabbare och rappare?
Visst, skillnaden är ju inte alltid helt så dramatisk som att gå från HDD till SSD men ändå så går ju tekniken ständigt framåt.

Men du kanske var en av dem som en gång i tiden frågade hur i hela friden man kunde behöva mer än 2GB RAM? Eller varför någon skulle behöva köpa ett sånt "onödigt dyrt" grafikkort när ett för 2500 räcker gått och väl?

Permalänk
Viking
Skrivet av padinni:

Jobbar du på CIA eller varför skulle man behöva den hastigheten?
Bara nyfiken

Har aldrig sagt att jag behöver det, och det behöver jag inte. Men finns ju andra som kan behöva det.

Sedan kan man ju framtidssäkra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Någon som är tjurig som köpt en onödigt dyr lagningsenhet?

Jobbar du på CIA eller varför skulle man behöva den hastigheten?
Bara nyfiken

Jag har köpt en 1tb ssd. Det är mer att du kommenterar något du inte riktigt förstår verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Vad är syftet med så snabba diskar?

Det ser man väl ganska tydligt i marknadsföringsmaterialet för framförallt PS5. Även på Xs har man sett en hel del siter som tittar på laddtider.
Tekniken finns inte på PC nu, men verkar komma 2021. Man kan nog kallt räkna med att majoriteten av spel som lanseras 2022 har denna tekniken inbyggd då de kommer vara mer anpassade för de nya konsolerna. Då kommer man märka det genom både laddtider men också att man med långsammare diskar inte kommer stödja lika lång "field of view" alternativt behöva mer VRAM för att undvika pop-ins av texturer och liknande.
Idag har man nog mest nytta av dem om man jobbar med mycket data mot disk. Typiskt videoredigering. Ger nog inte så mycket i laddtid. Vilket man kan se här:
Tweaktowns mätningar

Scrolla ner massor, så kommer du till laddtidstest. Finns flera videos på youtube som också visar att laddtiden mellan SSD och NVME inte skiljer så mycket. Detta beror på att alla spel fortfarande laddar data till GPU via CPU. Så flaskhalsen är CPU och inte disken.
Detta blir det ändring på i framtiden när DirectStorage blir mer vanligt. Funkar dock inte med äldra grafikkort, troligtvis. NVidia 3000-serien och AMDs 6000-serie skall stödja denna funktionen. Fram till dess kommer det inte finnas benchmarks som visar på nytta av dessa diskar för spel. I och med strategin på de nya konsolerna kommer det dock. Precis som att varje spel kommer ha någon form av RT i framtiden. De nya konsolerna styr utvecklingen då de blir en såpass stor del av marknaden.

Långdragen förklaring. Men tycker det absolut finns nytta av så snabba diskar. Betyder ju inte att alla måste hålla med.

Som exempel:
Jag bygger ny dator nu. Eller nja, uppgraderar den gamla. Tanken är att gå över till AMD och Ryzen5000. Blir ett 3080-kort och då vill jag också ha snabb SSD. Inte för att det behövs nu, men jag vill inte uppdatera datorn de närmsta 4-5 åren och då vill jag ha snabb disk som jag har nytta av på längre sikt än så troligtvis.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

För att gå lite smått off topic; finns det någon tråd med årets samling av kalendrar? Jag hittar ingen men å andra sidan är klockan tre på natten och det var läggdags för länge sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Tekniken finns inte på PC nu, men verkar komma 2021. Man kan nog kallt räkna med att majoriteten av spel som lanseras 2022 har denna tekniken inbyggd då de kommer vara mer anpassade för de nya konsolerna.

Det om sagts är att Microsoft har som mål att släppa utvecklingsverktyg för DirectStorage under 2021. Huruvida detta sker eller hurpass lång tid det tar för utvecklarna att få in tekniken återstår att se. Det torde bara vara en bråkdel av de spel som släpps till PC som kan dra nytta av tekniken. Man kan ju gissa att några spel som faktiskt kan dra nytta av tekniken och släpps till både PC och XX/S eller PS5 kommer få stöd för DirectStorage någorlunda snabbt, i rent marknadsföringssyfte. Bredare stöd kommer dröja längre, eftersom en ytterst liten andel av spelarna faktiskt kommer sitta på diskar som presterar tillräckligt bra. Det är få utvecklare som har slantar i kassan att lägga på funktioner som endast en liten andel spelare kan dra nytta av.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det om sagts är att Microsoft har som mål att släppa utvecklingsverktyg för DirectStorage under 2021. Huruvida detta sker eller hurpass lång tid det tar för utvecklarna att få in tekniken återstår att se. Det torde bara vara en bråkdel av de spel som släpps till PC som kan dra nytta av tekniken. Man kan ju gissa att några spel som faktiskt kan dra nytta av tekniken och släpps till både PC och XX/S eller PS5 kommer få stöd för DirectStorage någorlunda snabbt, i rent marknadsföringssyfte. Bredare stöd kommer dröja längre, eftersom en ytterst liten andel av spelarna faktiskt kommer sitta på diskar som presterar tillräckligt bra. Det är få utvecklare som har slantar i kassan att lägga på funktioner som endast en liten andel spelare kan dra nytta av.

Så kan man tänka när det är unik teknik för PC. Som RT på Nvidiakort.
När konsoler har tekniken kan MS och Sony i princip tvinga in tekniken för att utvecklare ska få dläppa dpelen.
Innebär att alla spel för multiplattform, dvs. AAA-spel troligtvis får tekniken väldigt snabbt.

Den som tror på det upplägget bör bygga datorn då om man bygger nytt idag. Den som inte gör det och inte ser nyttan av snabbare disk gör det inte.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att gå lite smått off topic; finns det någon tråd med årets samling av kalendrar? Jag hittar ingen men å andra sidan är klockan tre på natten och det var läggdags för länge sedan...

Här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1616921-julkalendrar-2...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tack Cooler Master för dagens lucka! Kanske mitt sämsta bidrag hittills, men inget jag önskar mig jättemycket heller. Möss har jag redan i överflöd men det gör säkert nån glad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Dagens mITX-lucka högst intressant. Måste klura ut något riktigt finurligt här...

Permalänk
Medlem

När jag deltar i tävlingen så ploppar det i slutet upp, dela inlägget på facebook. Är detta något man måste göra för att delta i tävlingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När jag deltar i tävlingen så ploppar det i slutet upp, dela inlägget på facebook. Är detta något man måste göra för att delta i tävlingen?

Nej, det är bara till för om man vill dela tävlingen på Plytesboken.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, det är bara till för om man vill dela tävlingen på Plytesboken.

Jag gillar ändå "Nylleluntan" bäst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Finner sådana här annonser extremt motbjudande, när dom skriver om julmat istället för upplösning och paneltyp. Särskilt upplösning är inte en teknisk detalj utan något av absolut yttersta vikt. Faller man för snacket i den här annonsen som får det att låta som att 1900kr för en 1080p skärm med TN-panel är billigt så finns risken att man ganska snabbt blir besviken, särskilt om man som förälder kanske köper julklapp till sitt barn. 1080p är dött redan idag och om 1 år kommer det vara lika bortglömt som 720p är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Finner sådana här annonser extremt motbjudande, när dom skriver om julmat istället för upplösning och paneltyp. Särskilt upplösning är inte en teknisk detalj utan något av absolut yttersta vikt. Faller man för snacket i den här annonsen som får det att låta som att 1900kr för en 1080p skärm med TN-panel är billigt så finns risken att man ganska snabbt blir besviken, särskilt om man som förälder kanske köper julklapp till sitt barn. 1080p är dött redan idag och om 1 år kommer det vara lika bortglömt som 720p är idag.

https://i.ibb.co/nQWR0FY/Capture.png

Olika folk har olika prioriteringar. Vissa bryr sig mer om att det är 144 Hz och att de får hög FPS, och inte alls om bildkvalitet eller paneltyp. Själv är nog färgåtergivningen det viktigaste, så om det är 60 Hz eller 240 Hz har ingen betydelse för mig (dock gärna IPS eller liknande).

Sen är väl 1080 fortfarande ganska starkt dominerande i mindre skärmstorlekar. Hade det varit en 27"-panel eller liknande så visst, då vill man gärna ha i alla fall 1440p, men när det nu rör sig om en ganska standard 24"-skärm så är det fortfarande 1080p som gäller. Visst finns det 1440p-paneler även i 24-25" men de är bra mycket mer nischade och inte alla tycker om dem p.g.a. scalingproblem i Windows (som visserligen blivit bättre på senaste tiden men fortfarande inte ät helt problemfritt).

Men visst, om priset är motiverat eller inte är en helt annan femma. Spontant skulle jag nog säga att du kan säkert hitta en bättre skärm för en lägre prislapp, framför allt då denna verkar vara "ynka" 6-bit+FRC, saknar HDR samt en standard 72% NTSC gamut (vilket inte säger nåt alls om färgkvaliteten). Men som spelskärm är den väl ändå helt OK med både 144 Hz och Freesync.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Olika folk har olika prioriteringar. Vissa bryr sig mer om att det är 144 Hz och att de får hög FPS, och inte alls om bildkvalitet eller paneltyp. Själv är nog färgåtergivningen det viktigaste, så om det är 60 Hz eller 240 Hz har ingen betydelse för mig (dock gärna IPS eller liknande).

Sen är väl 1080 fortfarande ganska starkt dominerande i mindre skärmstorlekar. Hade det varit en 27"-panel eller liknande så visst, då vill man gärna ha i alla fall 1440p, men när det nu rör sig om en ganska standard 24"-skärm så är det fortfarande 1080p som gäller. Visst finns det 1440p-paneler även i 24-25" men de är bra mycket mer nischade och inte alla tycker om dem p.g.a. scalingproblem i Windows (som visserligen blivit bättre på senaste tiden men fortfarande inte ät helt problemfritt).

Men visst, om priset är motiverat eller inte är en helt annan femma. Spontant skulle jag nog säga att du kan säkert hitta en bättre skärm för en lägre prislapp, framför allt då denna verkar vara "ynka" 6-bit+FRC, saknar HDR samt en standard 72% NTSC gamut (vilket inte säger nåt alls om färgkvaliteten). Men som spelskärm är den väl ändå helt OK med både 144 Hz och Freesync.

24" är dock inte standard idag, det var stanadard för ett par år sedan, när folk köper ny skärm idag är vanligaste 27". Och på tal om det så nämns ju inte ens skärmstorleken i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

24" är dock inte standard idag, det var stanadard för ett par år sedan, när folk köper ny skärm idag är vanligaste 27". Och på tal om det så nämns ju inte ens skärmstorleken i annonsen.

Inte alla har plats eller råd med större skärmar ¯\_(ツ)_/¯

Vill du ha en mindre skärm till ett mer överkomligt pris så är ju 24" ganska standard fortfarande, oavsett vad skärmtillverkarnas marknadsföring vill få dig att tro.

Men ta inte bara mitt ord för det, kollar du Steam Hardware Survey så är, enligt November månads statistik, 1080p den dominerande skärmupplösningen som c.a. 2/3 (66,24%) av alla Steam-användare som deltog använde. 1440p hamnar på 2:a plats med knappt 7% av användarna.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Inte alla har plats eller råd med större skärmar ¯\_(ツ)_/¯

Vill du ha en mindre skärm till ett mer överkomligt pris så är ju 24" ganska standard fortfarande, oavsett vad skärmtillverkarnas marknadsföring vill få dig att tro.

Men ta inte bara mitt ord för det, kollar du Steam Hardware Survey så är, enligt November månads statistik, 1080p den dominerande skärmupplösningen som c.a. 2/3 (66,24%) av alla Steam-användare som deltog använde. 1440p hamnar på 2:a plats med knappt 7% av användarna.

men nu börjar du prata om olika saker här, givetvis har inte alla råd med 27" 1440p men det jag skrev var vad som är det vanligaste att folk köper när dom köper ny skärm, butiker säljer mer 27" än 24" idag, jag vet för jag känner personer som jobbar i butik. Givetvis kommer 1080 skärmar finnas kvar hos personer som inte uppgraderat än, och även på andrhandsmarknaden i flera år för under 1000-lappen, och för dom pengarna kan jag tycka att det är ett OK pris.

Permalänk
Medlem

Monitorer är dött, det som gäller är 55"-65"-75" 4K-8K TV!

4K 120hz är "minimum" idag.
Köp en sådan och glöm allt annat! Sitter på en gammal 4K 55" 60hz men fasiken vad bättre det är med större skärm! Allt annat är så smått när man väl är van.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

men nu börjar du prata om olika saker här, givetvis har inte alla råd med 27" 1440p men det jag skrev var vad som är det vanligaste att folk köper när dom köper ny skärm, butiker säljer mer 27" än 24" idag, jag vet för jag känner personer som jobbar i butik. Givetvis kommer 1080 skärmar finnas kvar hos personer som inte uppgraderat än, och även på andrhandsmarknaden i flera år för under 1000-lappen, och för dom pengarna kan jag tycka att det är ett OK pris.

Du får gärna citera lite faktiskt statistik på det. För vad du hävdade från första början var:

Skrivet av galenmyra:

1080p är dött redan idag och om 1 år kommer det vara lika bortglömt som 720p är idag.

...vilket jag precis motbevisade med att majoriteten av PC-gamers använder just den upplösningen.

Sen så hävdar du även att texten inte tydliggör att det är 24". Förvisso har du delvis rätt här, men kollar du modellnamnet "24GL650" så går det ändå att gissa sig till att "24" i början står för 24". Kollar du sedan produktsidan efter att du klickar på länken för att gå till erbjudandet så har du i princip alla specifikationer du frågar efter framför dig innan du ens lagt den i kundvagnen. Och det jag sade var att vid 24" så är 1080p i princip det du kan vänta dig annat än enstaka nischade modeller som är ofta mycket dyrare än denna.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Du får gärna citera lite faktiskt statistik på det. För vad du hävdade från första början var att "1080 är dött redan idag", vilket jag precis motbevisade med att majoriteten av PC-gamers använder just den upplösningen.

Sen så hävdar du även att texten inte tydliggör att det är 24". Förvisso har du delvis rätt här, men kollar du modellnamnet "24GL650" så går det ändå att gissa sig till att "24" i början står för 24". Kollar du sedan produktsidan efter att du klickar på länken för att gå till erbjudandet så har du i princip alla specifikationer du frågar efter framför dig innan du ens lagt den i kundvagnen. Och det jag sade var att vid 24" så är 1080p i princip det du kan vänta dig annat än enstaka nischade modeller som är ofta mycket dyrare än denna.

https://i.imgur.com/rGOVt4d.png

jag vet inte om du anstränger dig för att missförstå mig nu och bara försöker märka ord, jag har inte sagt att det inte finns några specefikationer till skärmen, jag pratade om själva annonsen så som den såg ut i julkalendern, det som uttrycktes i annonsen. Ja, det går att gissa sig till att det är 24", jag personligen kunde även gissa mig till att det var 1080p och en TN panel utan att läsa specefikationerna, men då har du missat min poäng.

det jag menade med att 1080p är dött idag är i avseende om man ska köpa en ny skärm, jag tror att få personer som gör ett medvetet val mellan 1080p och 1440p väljer 1080p om dom köper en helt ny skärm i butik idag. Har ingen statistik på hur mycket 27" eller 24" det säljs, utan den källan jag har är personer som jobbar i butik som sagt att 27" är den nya standarden, att det är det som är populärast.

Och av dom som köper nya 1080p skärmar för ett "billigt pris" på nästan 2k så kanske det är flera som inte hade gjort det om dom hade presenterats med bättre information i annonsen, därav anledningen till att jag starkt ogillar annonser som är utformade så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

det jag menade med att 1080p är dött idag är i avseende om man ska köpa en ny skärm, jag tror att få personer som gör ett medvetet val mellan 1080p och 1440p väljer 1080p om dom köper en helt ny skärm i butik idag.

Fast du har ingen konkret data för att dra en sådan slutsats. Sannolikt så är det fler som köper större skärmar med högre upplösningar i större utsträckningar nu än för några år tillbaka, men det är inte detsamma som att säga att 1080p på något vis är dött. Populariteten kanske minskar, visst, men det betyder knappast att det inte finns någon som köper dessa. Det blir en falsk likvärdighet utifrån anekdotiska bevis snarare än faktisk statistisk fakta.

Jag kan också återigen hänvisa till Steam's statistik där antalet personer som använder 1080p som sin primära skärmupplösning faktiskt ökat med lite över en halv procentenhet jämfört med föregående månad, nästan det dubbla mot 1440p som ökat ca. 0,3 procentenheter – med andra ord så är 1080p även den skärmupplösning som flest personer införskaffat mellan Oktober och November månad.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Fast du har ingen konkret data för att dra en sådan slutsats. Sannolikt så är det fler som köper större skärmar med högre upplösningar i större utsträckningar nu än för några år tillbaka, men det är inte detsamma som att säga att 1080p på något vis är dött. Populariteten kanske minskar, visst, men det betyder knappast att det inte finns någon som köper dessa. Det blir en falsk likvärdighet utifrån anekdotiska bevis snarare än faktisk statistisk fakta.

Jag kan också återigen hänvisa till Steam's statistik där antalet personer som använder 1080p som sin primära skärmupplösning faktiskt ökat med lite över en halv procentenhet jämfört med föregående månad, nästan det dubbla mot 1440p som ökat ca. 0,3 procentenheter – med andra ord så är 1080p även den skärmupplösning som flest personer införskaffat mellan Oktober och November månad.

Jag anser att jag känner till det jag skrivit om ganska väl då jag är gamer själv och umgås med andra gamers, och dessutom känner personer som jobbar i butik, men nej jag har ingen "konkret data" då jag hoppades att folk skulle förstå att jag uttrycker mina åsikter utifrån mina upplevelser, just eftersom jag inte refererat till massa statistik, och jag inte heller trodde att någon skulle göra så stor grej av att försöka motbevisa någon liten del av det jag sa som egentligen inte ens förändrar poängen med det jag ville få fram.

Men ärligt talat har väl du inte heller någon "konkret data", jag förmodar att datan från undersökningen du hänvisar till är insamlad från hela värdlen? Och jag pratar inte om hur situationen ser ut i Rumänien, Turkiet, Ryssland eller något annat land i världen. Sweclockers hade en poll för drygt 2 år sedan om vilken upplösning man spelar med, och då var det 62% som hade en högre upplösning än 1920x1080p. Vanligaste upplösningen var 1440p redan då, och detta var alltså över 2 år sedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Jag anser att jag känner till det jag skrivit om ganska väl då jag är gamer själv och umgås med andra gamers, och dessutom känner personer som jobbar i butik

Anekdoter är inte fakta. Ett ganska vanligt problem när man tror sig veta mer än man egentligen gör.
Relaterat: Dunning–Kruger effect, Anekdotisk bevisföring

Skrivet av galenmyra:

men nej jag har ingen "konkret data" då jag hoppades att folk skulle förstå att jag uttrycker mina åsikter utifrån mina upplevelser, just eftersom jag inte refererat till massa statistik, och jag inte heller trodde att någon skulle göra så stor grej av att försöka motbevisa någon liten del av det jag sa som egentligen inte ens förändrar poängen med det jag ville få fram.

Men ärligt talat har väl du inte heller någon "konkret data", jag förmodar att datan från undersökningen du hänvisar till är insamlad från hela värdlen? Och jag pratar inte om hur situationen ser ut i Rumänien, Turkiet, Ryssland eller något annat land i världen. Sweclockers hade en poll för drygt 2 år sedan om vilken upplösning man spelar med, och då var det 62% som hade en högre upplösning än 1920x1080p. Vanligaste upplösningen var 1440p redan då, och detta var alltså över 2 år sedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil...

https://i.ibb.co/F65BG7V/Capture2.png

Hänvisar bara till ditt ordval här.
Även om det inte är den mest populära upplösningen i dagsläget så är ju faktiskt 1080p ganska långt ifrån "dött och bortglömt om ett år" när det även i Sweclockers statistik är den näst mest populära upplösningen.

Sedan får vi ju inte glömma att Sweclockers är ett entusiastforum, i princip alla undersökningar som görs här brukar vinkla ganska hårt åt entusiaster och är ofta inte väldigt representativt av vad gemene man eller medelsvenson brukar köpa. Den du visar där har 4009 svar, vilket motsvarar ca. 0,00039% av den svenska befolkningen. Men visst, då vi pratar om Sweclockers egna julkalender så kan vi väl utgå från den – och då gäller ju ovanstående fortfarande.

Men visst, kanske Swec skulle kunna köra en ny sådan undersökning om ett år så ska vi se hur "bortglömt" 1080p är