Mithras testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (5G i praktiken)

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ja det är en av användningsområdena som har nämnts upprepade gånger av 5G-förespråkare

Vad anges för fördelar jämte fiber (förutom att nybyggnation av fiber antagligen är dyrare)?

Vår kommun uppmanar inte att vänta på 5G ute på landsbygden för att det kommer ta långt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Vad anges för fördelar jämte fiber (förutom att nybyggnation av fiber antagligen är dyrare)?

Vår kommun uppmanar inte att vänta på 5G ute på landsbygden för att det kommer ta långt tid.

Alla fördelar såhär långt har väl just varit kopplat till avsaknaden av kablar; ingen framdragning krävs, inga kablar i hemmet, etc.

Personligen håller jag med kommunen, vill man ha fiber idag bör man dra in det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla stora operatörer har ju obegränsade abbonemang nu för tiden väl?

Jag tror inte det, mitt Tele2 unlimited är begränsat till 50GB per dag men jag kan fylla på med 5GB åt gången via sms. För mig är det inte obegränsat.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av maverickgoose:

Vad anges för fördelar jämte fiber (förutom att nybyggnation av fiber antagligen är dyrare)?

Vår kommun uppmanar inte att vänta på 5G ute på landsbygden för att det kommer ta långt tid.

Det pratas ju en del om trådlösa tekniker där det blir "oförsvarligt" dyrt att dra fiber, exempelvis då till avlägsna områden i glesbygd där ett fåtal bor (jag räknas nog tyvärr dit, hehe..), eller där markförhållandena gör det svårt att dra fiber.
4G pushas ju nu via tillägget FWA (fixed wireless access) som ska göra den trådlösa uppkopplingen lite hastighetsstabilare och mer prioriterad.

I övrigt, mycket välgjort test och riktigt imponerande med nästan 800Mbit/s ner i toppnotering. Håller med övriga om att vi säkert bara ser de första stegen för 5G, men kul att det ändå fungerar så pass bra!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Mycket intressant, visste själv inte att 4G I Stockholm gick så fort. Har Tele2 Unlimited genom företaget och ligger på mellan 20mbit och 120mbit. Säg tekniken får etablera sig lite, tror ni att det blir ett reellt alternativ till fiber?

4g är ju redan idag ett alternativ till fiber beroende på vilka krav man har. 5g kommer ju aldrig att vara bättre än fiber om det är vad folk frågar efter?
Det är fortfarande fiber som sköter all kommunikation förutom den sista biten mellan mast och enhet. Fiber till huset/fastigheten kommer vara bäst tills den dagen operatören sätter en nanostation i ens vardagsrum, om ens då. Jag skulle fortfarande föredra att ha mitt egna wifi-nät(som har/kommer att ha samma kapacitet som 5g) där hänger det mer på vad ISP levererar till vilket pris.
Kostar ett 5g-abonnemang mindre än min fasta uppkoppling och ger samma eller bättre tjänst gällande datamängd hastighet och latens, ja då kanske.

5g är den naturliga utvecklingen och jätte bra för kapacitet hastighet och latens. Men "säljsnacket" är duktigt krystat.
Dom här exemplen om operationer, gruvdrift, skogsnäring på fjärr är ju bara blaj, "skogen" är sista stället som får täckning, en operationssal som saknar fast nätverk/wifi men har en avancerad robotkirurg? yeah... och i en gruva sätter man upp eget wifi(finns säkert undantag), samma med industrier. Om inte annat så av säkerhetsskäl.

5g är ju kanon för allt som är mobilt, där finns ju potential. Kanske en mobil operationssal då
Sen finns det ju viss glesbygd där det kan ge ett lyft, om masten står nog nära "byn" och masten i sig har fiber back-haul. Finns några byar som är riktigt offside där man är slutpunkt i en serie av master med radiolänk emellan. Där krävs då att operatören uppgraderar alla länkar och basstationer. Det blir ju en pengafråga många gånger.

Får man möjlighet att dra in fiber, gör det! att vänta på eventuell 5g-utbyggnad med oklart slutresultat tycker jag är dumt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av B.Linder:

4g är ju redan idag ett alternativ till fiber beroende på vilka krav man har. 5g kommer ju aldrig att vara bättre än fiber om det är vad folk frågar efter?
Det är fortfarande fiber som sköter all kommunikation förutom den sista biten mellan mast och enhet. Fiber till huset/fastigheten kommer vara bäst tills den dagen operatören sätter en nanostation i ens vardagsrum, om ens då. Jag skulle fortfarande föredra att ha mitt egna wifi-nät(som har/kommer att ha samma kapacitet som 5g) där hänger det mer på vad ISP levererar till vilket pris.
Kostar ett 5g-abonnemang mindre än min fasta uppkoppling och ger samma eller bättre tjänst gällande datamängd hastighet och latens, ja då kanske.

5g är den naturliga utvecklingen och jätte bra för kapacitet hastighet och latens. Men "säljsnacket" är duktigt krystat.
Dom här exemplen om operationer, gruvdrift, skogsnäring på fjärr är ju bara blaj, "skogen" är sista stället som får täckning, en operationssal som saknar fast nätverk/wifi men har en avancerad robotkirurg? yeah... och i en gruva sätter man upp eget wifi(finns säkert undantag), samma med industrier. Om inte annat så av säkerhetsskäl.

5g är ju kanon för allt som är mobilt, där finns ju potential. Kanske en mobil operationssal då
Sen finns det ju viss glesbygd där det kan ge ett lyft, om masten står nog nära "byn" och masten i sig har fiber back-haul. Finns några byar som är riktigt offside där man är slutpunkt i en serie av master med radiolänk emellan. Där krävs då att operatören uppgraderar alla länkar och basstationer. Det blir ju en pengafråga många gånger.

Får man möjlighet att dra in fiber, gör det! att vänta på eventuell 5g-utbyggnad med oklart slutresultat tycker jag är dumt.

Exempelvis Boliden verkar i Aitik-gruvan utanför Gällivare ha haft en del problem med Wifi och Telia bygger nu ett 4G (5G-förberett) lokalt nät där. Jag tror att det är en missuppfattning att 5G i gruvdrift och skogen förutsätter mobiltäckning, det handlar snarare om kommunikation mellan olika enheter.

https://www.teliacompany.com/sv/nyhetsrum/news-articles/2020/...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Utan att 5g auktionen varit och utbyggnaden kan ta fart på fler ställen är 5g helt ointressant mer än som teknikdemo eller för centrala stockholmare. Tack för fin skrivelse dock, bra analys och genomförande

Tele2 har börjat slå på 5G i en hel del städer. Kolla täckningskartan, är inte bara Stockholm. T.ex. Luleå och Boden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Tele2 har börjat slå på 5G i en hel del städer. Kolla täckningskartan, är inte bara Stockholm. T.ex. Luleå och Boden.

Telia har ju också börjat rulla ut 5G på ganska många platser (hittills 20 om ingen tillkommit efter pressmeddelandet).
https://www.mynewsdesk.com/se/telia/pressreleases/telias-5g-u...

Tele2 uppger att det är ett 30-tal städer i Sverige där de har 5G-täckning nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Telia har ju också börjat rulla ut 5G på ganska många platser (hittills 20 om ingen tillkommit efter pressmeddelandet).
https://www.mynewsdesk.com/se/telia/pressreleases/telias-5g-u...

Tele2 uppger att det är ett 30-tal städer i Sverige där de har 5G-täckning nu.

Ja, jag vet, däremot så visar Telia inte 5G täckning på deras täckningskarta, vilket Tele2 och 3 gör. Jag tycker att det är dålig av vår största operatör att inte ens visa 5G täckning på deras täckningskarta. Att säga att man finns i t.ex. Uppsala säger inte så mycket, då Uppsala är stort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Ja, jag vet, däremot så visar Telia inte 5G täckning på deras täckningskarta, vilket Tele2 och 3 gör. Jag tycker att det är dålig av vår största operatör att inte ens visa 5G täckning på deras täckningskarta. Att säga att man finns i t.ex. Uppsala säger inte så mycket, då Uppsala är stort.

Ah, se där! Jag visste faktiskt inte att Telia inte hade med täckningskarta på 5G. Det går väl kanske att anta att det kommer, men det är nog "stadskärnorna" som gäller än så länge, som Telia skriver.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Tack för en riktigt välgjord testning, samt välskrivet med mycket bredd - uppskattas!

Det var även intressant att läsa om hur telefonens storlek mycket väl kan bli ett missöde i många fall. Och hur den extra batteritiden kan komma väl till pass. Just batteritid är nått jag hoppas Samsung och övriga tillverkare lägger en större prioritet kring i framtiden.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lastninja:

Tack för en riktigt välgjord testning, samt välskrivet med mycket bredd - uppskattas!

Det var även intressant att läsa om hur telefonens storlek mycket väl kan bli ett missöde i många fall. Och hur den extra batteritiden kan komma väl till pass. Just batteritid är nått jag hoppas Samsung och övriga tillverkare lägger en större prioritet kring i framtiden.

Utvecklingen jag tycker mig ha sett lite på sistone är ju flera ganska strömkrävande funktioner (exempelvis hög uppdateringsfrekvens, hög skärmupplösning och nu senast 5G). Sett till dagens tekniknivå och batteriteknik tror jag kanske att det är en utopi att tänka att vi ska kunna köra på för fulla spjäll med allt lull-lull och ändå få ut två dygns batteritid.

Jag hoppas så klart att vi kommer dit om inte allt för lång tid, men även om batterierna utvecklas så når vi ju en punkt där vi kanske får ha några funktioner avstängda eller nedskruvade för att få den superlånga användningstiden. Eller hoppas på ett stort kliv framåt i kapacitet så att det löser sig på det sättet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Utvecklingen jag tycker mig ha sett lite på sistone är ju flera ganska strömkrävande funktioner (exempelvis hög uppdateringsfrekvens, hög skärmupplösning och nu senast 5G). Sett till dagens tekniknivå och batteriteknik tror jag kanske att det är en utopi att tänka att vi ska kunna köra på för fulla spjäll med allt lull-lull och ändå få ut två dygns batteritid.

Jag hoppas så klart att vi kommer dit om inte allt för lång tid, men även om batterierna utvecklas så når vi ju en punkt där vi kanske får ha några funktioner avstängda eller nedskruvade för att få den superlånga användningstiden. Eller hoppas på ett stort kliv framåt i kapacitet så att det löser sig på det sättet.

Sant, och därför är det extra viktigt att all lull-lull makes sense.
Det är alltid intressant att studera hall of fames när det kommer till batteritid.
Man märker ju att man får betala ett pris för 120hz, och högre upplösning än 1080p (ja, det kostar tom en del i batteriförbrukning att gå från 720p till 1080p även om det är en mindre penalty nu för tiden än vad det brukade vara). Flaggskeppskretsar verkar i regel ha lägre energieffektivitet än midrange-kretsar, även om Snapdragon 865 visat sig ganska ok.
GS20 FE 5G är därför den Samsung telefonen som för mig är vettigast, där man får flaggskeppsfunktionalitet som IP68, SD865, Bra kameror (även om d varit kul om nån av d 3 hade högre megapixel), m.m. Det lär väl kanske bli en sån om de sänks i pris till julhandeln.

Min poäng är dock att med nodkrympningar, bättre energieffektivitet i skärmar, och ständigt ökande batterikapacitet, m.m. så borde det vara möjligt att ta fram en tungviktare utan överdriven skärmupplösning (fråga sony hur det gick när dom gjorde den totalt överdrivna transitionen till 4K-skärmar...) och där man får befintlig prestandanivå fast betydligt bättre batteritid, ist för den eviga kapplöppningen av prestanda till vilket pris som helst. Det står nog högre i kurs för väldigt många, men tyvärr är det mest bara mellanklassare utan IP68 som får en trevligare batteritid, där övrig hårdvara såsom kamera/etc även d blir lidande.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lastninja:

Sant, och därför är det extra viktigt att all lull-lull makes sense.
Det är alltid intressant att studera hall of fames när det kommer till batteritid.
Man märker ju att man får betala ett pris för 120hz, och högre upplösning än 1080p (ja, det kostar tom en del i batteriförbrukning att gå från 720p till 1080p även om det är en mindre penalty nu för tiden än vad det brukade vara). Flaggskeppskretsar verkar i regel ha lägre energieffektivitet än midrange-kretsar, även om Snapdragon 865 visat sig ganska ok.
GS20 FE 5G är därför den Samsung telefonen som för mig är vettigast, där man får flaggskeppsfunktionalitet som IP68, SD865, Bra kameror (även om d varit kul om nån av d 3 hade högre megapixel), m.m. Det lär väl kanske bli en sån om de sänks i pris till julhandeln.

Min poäng är dock att med nodkrympningar, bättre energieffektivitet i skärmar, och ständigt ökande batterikapacitet, m.m. så borde det vara möjligt att ta fram en tungviktare utan överdriven skärmupplösning (fråga sony hur det gick när dom gjorde transitionen till 4K...) och där man får befintlig prestandanivå fast betydligt bättre batteritid, ist för den eviga kapplöppningen av prestanda till vilket pris som helst. Det står nog högre i kurs för väldigt många, men tyvärr är det mest bara mellanklassare utan IP68 som får en trevligare batteritid.

Jag håller med om att Galaxy S20 FE 5G är en produkt som checkar av många punkter på önskelistan och många verkar ju vara nöjda med hur den presterar, inte bara sett till specifikationerna "på pappret", så att säga.

Det är bra att få den här typen av återkoppling, så tar jag det vidare också inom Samsung. Ju fler som tycker till, desto större möjlighet att det påverkar utvecklingen av nya produkter.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung