Teknikmagasinet får nya köpare – för fjärde gången i ordningen

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest synd om all personal som riskerar att förlora sina jobb och speciellt nu under denna pandemi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Stop it! It's already dead!

Låt dom dö med lite värdighet, tror inte butikskonceptet håller i ärlighetens namn. Dumma grejer man köper till folk i present eller till jobbets julklappsbytesgrej lämpar sig mer för webben än fysiska butiker och de är på tok för små för att slåss med jättarna på pris på teknik. De försökte lägga till mobiler som ett fokusområde med reparation men även där är de utkonkurrerade av nischade småföretag och operatörernas egna butiker.

Det är lite det som är deras problem. Folk tänker bara på dem som en butik med dumma saker. De har faktiskt ett ganska stort sortiment. Men ja, som någon skrev. Kjell och Company är för det mesta ett bättre alternativ, eller Clas Ohlson.

Permalänk
Medlem

Som ex anställd på Teknikmagsinet så är det inte konstigt att det inte går bra. Dom lyssnade aldrig på oss som stod i butikerna vad vi hade att säga och tyckte om saker. Dom körde sitt race och ville TM skulle likna mer som Kjell och tyvärr var det dåligt beslut för det gjorde så att dom gick första gången i rekonstruktion.

Som ex anställd så tycker jag det är sorgligt att se hur det går för kedjan.
Så låt TM gå i graven istället

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Gissa att du inte vågar handla läkemedel från Apoteket heller då de också säljer massagestavar.

https://www.apoteket.se/kategori/intim-sex/sex-lust/sexleksak...

Apoteket har läkemedel som sin primära verksamet. Att de även säljer sexleksaker är inte ett problem. Tvärtom tror jag att Apoteket har bra kunskap inom att sälja sexleksaker som är säkra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maweric:

Personligen tycker jag Kjell är ett bättre alternativ.

Skrivet av Ceji:

Det är lite det som är deras problem. Folk tänker bara på dem som en butik med dumma saker. De har faktiskt ett ganska stort sortiment. Men ja, som någon skrev. Kjell och Company är för det mesta ett bättre alternativ, eller Clas Ohlson.

Skrivet av Sparco:

Som ex anställd på Teknikmagsinet så är det inte konstigt att det inte går bra. Dom lyssnade aldrig på oss som stod i butikerna vad vi hade att säga och tyckte om saker. Dom körde sitt race och ville TM skulle likna mer som Kjell och tyvärr var det dåligt beslut för det gjorde så att dom gick första gången i rekonstruktion.

Som ex anställd så tycker jag det är sorgligt att se hur det går för kedjan.
Så låt TM gå i graven istället

Kjell & Company och Clas Ohlson är i mitt öga helt annorlunda butiker än Teknikmagasinet.

Kjell & Company fokuserar på småel, tillbehör och komponenter, främst grejer som faktiskt har en praktisk användning, och kompletterar detta med en extremt kunnig och hjälpsam personal.

Clas Ohlson är mer fokuserat på hem och fritid för hemmapularen. Tyvärr inte lika bra personal, och man har tagit bort mycket av det roliga från sortimentet.

Teknikmagasinet är något helt annat än dessa två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ni som har undrat varför man köper något som går dåligt, tycks inte vara medvetna om att man får kvitta vinster mot förluster (eller iaf. en del).

Så uppköpet kan faktigst vara av helt ekonomiska skäl, inte för att man vill rädda något som går dåligt.

Ja, och det köps av ett bolag registrerat 2020 (i år) av personer som överhuvudtaget inte verkar ha tillgångar att köpa ett bolag.

Det påminner starkt om JC/RnB, eller för den delen Kosta

Jag tycker mest synd om dom anställda på Teknikmagasinet.

Skrivet av Ringman:

Yepp finns alltid en del värde även i döende företag, till exempel att få hela Teknikmagasinets kundregister som de byggt upp under alla år.

Det här håller jag inte med om. För 10-15 år sedan fanns det möjligtvis ett värde i kundregister, men idag finns det andra sätt att hitta kunder, och för ett företag som Teknikmagasinet som har mest privatkunder, och vars problem ju är att dom inte har tillräckligt med kunder, så finns inte det värdet.

Det ligger annat bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ja, och det köps av ett bolag registrerat 2020 (i år) av personer som överhuvudtaget inte verkar ha tillgångar att köpa ett bolag.

Bara för att ett bolag är relativt nystartat/registrerat behöver det inte betyda att det inte finns något kapital, då det kan finnas kapital starka passiva (med)ägare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bara för att ett bolag är relativt nystartat/registrerat behöver det inte betyda att det inte finns något kapital, då det kan finnas kapital starka passiva (med)ägare.

Du menar att dom som står som företrädare för bolagen är målvakter? Ja det var lite grann det som var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du menar att dom som står som företrädare för bolagen är målvakter? Ja det var lite grann det som var min poäng.

Njae, inte direkt då det faktigst finns helt ärliga företag som har passiva (med)ägare av den enkla anledningen att de passiva inte vill stå med som ägare på något papper.
Men visst, det finns även fall där ägarna på papperet bara är målvakter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.