Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Mina problem med HL: Alyx verkar ha och göra med att mitt ASUS TUF 3080 verkar defekt på ett eller annat sätt... Har också problem med att min skärm som kör DisplayPort blinkar under boot, stänger av o på sig ett par gånger. Kopplade bort den skärmen nu, och kör med en gammal HDMI skärm. Så vips är dom problemen borta.

Misstänker något inte mår bra i min GPU. Blir nog RMA till Komplett, kul

Usch inte kul med tanke på leveranstiderna på det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mitt Silicon cover från Wish har kommit.
Passar bra
Näsflärparna verkar göra varken från eller till, men min näsa fyller inte ut utrymmet så det känns som har man större näsa kanske
Dock ser näsflärparna på tex VRCover's interface större ut och täcker säkert bättre för mig.

https://i.imgur.com/grw2oP2.jpg
https://i.imgur.com/kNUqCaj.jpg

Ersätter man den som sitter original på Quest'en eller trä man den över?
Funkar distansen man fick med Quest'en som underlättar när man har glasögon?

Känner att originalet inte är optimalt för mitt ansikte och glasögon

Har ni tips på andra som finns i lager är jag mycket tacksam (VRCover får man väl aldrig tag i )

Funderar på denna:
https://www.amazon.se/AMVR-vattent%C3%A4tt-anti-smuts-ers%C3%...

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Ersätter man den som sitter original på Quest'en eller trä man den över?
Funkar distansen man fick med Quest'en som underlättar när man har glasögon?

Känner att originalet inte är optimalt för mitt ansikte och glasögon

Har ni tips på andra som finns i lager är jag mycket tacksam (VRCover får man väl aldrig tag i )

Funderar på denna:
https://www.amazon.se/AMVR-vattent%C3%A4tt-anti-smuts-ers%C3%...

VR Cover silikon, finns dock endast röd färg i lager verkar det som.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08HQMFJPN/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Några tips på hur man vänjer sig mot "åksjukan"? SuperHot gick fint men Onward inte alls.
Kanske blir bättre om man sitter ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Några tips på hur man vänjer sig mot "åksjukan"? SuperHot gick fint men Onward inte alls.
Kanske blir bättre om man sitter ner?

Övning, övning och övning. Sluta spela så fort du känner dig illamående. Börja även med snällare spel där man inte springer med spaken, det är just detta som är den värsta boven då hjärnan tror att din kropp rör sig medans du faktiskt står still. Teleportering är t ex att föredra. Tar säkert uppåt 50 timmar innan du pallar spel som Onward, om du ens gör det då. Vissa människor bygger aldrig upp en tolerans mot det

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Övning, övning och övning. Sluta spela så fort du känner dig illamående. Börja även med snällare spel där man inte springer med spaken, det är just detta som är den värsta boven då hjärnan tror att din kropp rör sig medans du faktiskt står still. Teleportering är t ex att föredra. Tar säkert uppåt 50 timmar innan du pallar spel som Onward, om du ens gör det då. Vissa människor bygger aldrig upp en tolerans mot det

Tack för tipsen, bara att öva på då.
Får kanske ge Onward ett försök längre fram igen när man har lite fler speltimmar bakom sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Några tips på hur man vänjer sig mot "åksjukan"? SuperHot gick fint men Onward inte alls.
Kanske blir bättre om man sitter ner?

Jag har samma problematik, körde ett spel där man rör gubben med spak och blev illamående efter 5 minuter. Antar att man får spela lite i taget och ta paus när man blir illamående för att bygga upp lite "VR legs"

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Sötast

Tog mig någon vecka att helt bli av med mina VR legs.

Jag började med enklare "stå mest still å gör nåt" spel.
Sedan teleport, sedan testade jag full body vr och blev sjukt yr omedelbart.
Tänkte att nu är det kört, detta kommer aldrig gå.
Testade igen dagen efter och klarade mig 3x så länge, men blev illamående igen.

Testade sedan köra bil och fy fan vad huvudet snurrade men blev inte dålig, bara obekväm.

3-4 dagar senare så spelar jag Dirt 2.0 rally och springer runt i Alyx/annat helt utan någon form av åksjuka så......

Så mitt tips till er är bara att spela det som känns BRA eller obehagligt.
Finns ingen som helst anledning att fortsätta om man blir dålig.

Skrivet av Exydia:

Jaha, nu har Facebook blockerat mitt konto och kräver ett foto på mitt ID...
Jag verkar fortfarande kunna använda VD, men lite surt att jag inte kan komma åt Oculus Store.

Så jävla löjligt.

Fejk konto eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fejk konto eller?

Nej.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Aircar är bra att träna sina VR legs i. Skön Bladerunner känsla på köpet. Som är gratis...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Hände det före eller efter att du registrerat Quest:en? Jag gjorde ett nytt konto (har ett inaktiverat tidigare konto som jag inte ville använda) dagen före, på PC:n, och loggade även in en gång på mobilen precis före Questaktiveringen för att jag nojade över att något sånt skulle hända. Än så länge har inget hänt, så jag har kopplat Oculuskontot till ett helt blankt FB-konto utan vänner, bilder eller personlig info.

Oavsett ska Oculus support kunna hjälpa med det, men det är riktigt kasst att det ska behövas.

Permalänk
Medlem

Jämförelse av kvalité med V23:

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Ersätter man den som sitter original på Quest'en eller trä man den över?
Funkar distansen man fick med Quest'en som underlättar när man har glasögon?

Känner att originalet inte är optimalt för mitt ansikte och glasögon

Har ni tips på andra som finns i lager är jag mycket tacksam (VRCover får man väl aldrig tag i )

Funderar på denna:
https://www.amazon.se/AMVR-vattent%C3%A4tt-anti-smuts-ers%C3%...

Man trär över original interfacet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Tack för tipsen, bara att öva på då.
Får kanske ge Onward ett försök längre fram igen när man har lite fler speltimmar bakom sig

Ett tips är att röra på fötterna "gå på stället". Det brukar hjälpa.
Som andra sagt efter ett tag har man vant sig.
Viktigt att inte försöka pusha vidare när man börjar känna sig dålig, då kommer det bara bli värre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Aircar är bra att träna sina VR legs i. Skön Bladerunner känsla på köpet. Som är gratis...

I vilken butik hittar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

I vilken butik hittar man detta?

Finns på Steam.

Permalänk
Medlem

Eleven har uppdaterats med stöd för 90Hz. Körde några rundor och tyckte det kändes mer ”livlikt”, gick sen tillbaka till Q1 och kände världens dissonans - som att man blivit drogad eller något. Hade inga problem med 72Hz tidigare men A-B blir det en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Några tips på hur man vänjer sig mot "åksjukan"? SuperHot gick fint men Onward inte alls.
Kanske blir bättre om man sitter ner?

Finns något som heter natural locomotion i steam. Då går man genom att röra armarna fram och tillbaka. För mig funkar det ganska bra mot åksjukan, kunde spela ganska mycket Skyrim med hjälp av denna.
Annars kan man bara strunta i att köpa programvaran och röra på armarna eller låtsas gå som det tipsades om och använda thumbstick som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Eleven har uppdaterats med stöd för 90Hz. Körde några rundor och tyckte det kändes mer ”livlikt”, gick sen tillbaka till Q1 och kände världens dissonans - som att man blivit drogad eller något. Hade inga problem med 72Hz tidigare men A-B blir det en stor skillnad.

provade eleven förut på Quest 1.
Men jag kände direkt att det funkade inte i 72hz.
Kanske ska göra ett nytt försök med 90hz

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

provade eleven förut på Quest 1.
Men jag kände direkt att det funkade inte i 72hz.
Kanske ska göra ett nytt försök med 90hz

Mycket bra spel med högt återspelningsvärde enligt mig. Man blir bättre på riktig pingis och så får man lite träning samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

provade eleven förut på Quest 1.
Men jag kände direkt att det funkade inte i 72hz.
Kanske ska göra ett nytt försök med 90hz

Skrivet av Halldin:

Mycket bra spel med högt återspelningsvärde enligt mig. Man blir bättre på riktig pingis och så får man lite träning samtidigt.

Eleven är helt klart mitt favoritspel, grymt kul när man börjar bli duktig på det!

Jag köpte mig en 3D printer och har skrivit ut adapter för pingisrack. Ger väldigt bra känsla då man känner exakt var racket är och hur det är vinklat. Mycket lättare att få till skruvarna o smasharna, roligare blir det med. Skicka PM om ni är intresserade

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett tips är att röra på fötterna "gå på stället". Det brukar hjälpa.
Som andra sagt efter ett tag har man vant sig.
Viktigt att inte försöka pusha vidare när man börjar känna sig dålig, då kommer det bara bli värre

Det här är ett bra tips som hjälpte mig mycket första veckorna. Att bara röra på sig lite grann gör stor skillnad... Vifta på armarna, lyfta fötterna... Alla små rörelser hjälper.

Jag personligen började med Superhot och Beat Saber. I de spelen står man stilla, eller så rör man sig genom fysiska rörelser, så ingen flytt med joystick eller så. Sen spelade jag bland annat Apex Construct där man rör sig med teleportering. Testade också lite Rec Room med fri rörlighet, men det blev för mycket. Sen HL Alyx först med teleportering, men efter en timme eller två märkte jag att jag klarade det bättre, så då bör jag till fri rörlighet (joystick), och efter det har jag inte använt teleportering.

Det tog mig kanske 20 timmar att få VR legs. Min fru fick det istället mycket snabbare och mådde inte dåligt alls, men sen har jag vänner som inte alls har vant sig. Det är mycket individuellt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hände det före eller efter att du registrerat Quest:en? Jag gjorde ett nytt konto (har ett inaktiverat tidigare konto som jag inte ville använda) dagen före, på PC:n, och loggade även in en gång på mobilen precis före Questaktiveringen för att jag nojade över att något sånt skulle hända. Än så länge har inget hänt, så jag har kopplat Oculuskontot till ett helt blankt FB-konto utan vänner, bilder eller personlig info.

Oavsett ska Oculus support kunna hjälpa med det, men det är riktigt kasst att det ska behövas.

Så här gick det till, jag gjorde ett nytt konto (efter att ha varit utan i drygt 10 år) någon dag före Questen kom. Direkt blev kontot låst och jag behövde verifiera mig med SMS.

Efter detta loggade jag in på laptop, telefon, PC och ändrade alla inställningar på kontot och har kanske bara varit inne en gång innan och "följt" Oculus. Jag märkte att kontot var låst när jag tänkte gå in och kolla Oculus Facebooksida om BF rean hade börjat.

Men, jag kan fortfarande komma åt storen genom android appen så jag hann plocka upp Lone Echo i alla fall!

Men ja, riktigt surt är det.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Haft Q2 några dagar nu, mitt första VR-headset. Har inget större problem med illamående, både Elite Dangerous och DCS funkade bra ur det perspektivet och på native Quest har Superhot och Beat Saber gått bra att spela utan illamående.

Mitt problem är att jag framförallt efter jag spelat klart (oavsett om det är 5 minuter eller 25 minuter) får spänningshuvudvärk och att mina ögon känns "osäkra" i djupseendet. Lite svårt att beskriva, men jag har ungefär samma problem när jag tar på/av mina terminalglasögon.

Av just den anledningen använder jag inte mina terminalglasögon särskilt ofta - har något brytningsfel samt är lite långsynt. Har dessutom låg ipd - 56.5.

Att man verkar kunna vänja sig vid illamående har jag förstått, men hur ser det ut med huvudvärk, trötta ögon och en vag känsla av yrsel? Någon som har någon erfarenhet av detta? Problemen kan sitta i uppåt 24h efteråt för mig tyvärr.

Har testat både med och utan terminalglasögon i headsetet samt med utan inset för glasögon. Funderar på om ögonen har problem med att bilden inte är riktigt skarp och förgäves försöker få till en skärpa som aldrig kommer? Eller kanske det mer är ett problem med att headsetet trycker ganska obekvämt mot utvalda delar av ansiktet som stökar till det. Kanske ett Elite strap skulle hjälpa med att minska trycket mot ansiktet?

Någon som upplevt något liknande, och finns det möjlighet att vänja sig? Jag är dryga 40 så börjar väl komma upp i åldern där ögonen inte är riktigt lika flexibla som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Eleven är helt klart mitt favoritspel, grymt kul när man börjar bli duktig på det!

Jag köpte mig en 3D printer och har skrivit ut adapter för pingisrack. Ger väldigt bra känsla då man känner exakt var racket är och hur det är vinklat. Mycket lättare att få till skruvarna o smasharna, roligare blir det med. Skicka PM om ni är intresserade

Köpte spelet nu Tar gärna stl för adapter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

Haft Q2 några dagar nu, mitt första VR-headset. Har inget större problem med illamående, både Elite Dangerous och DCS funkade bra ur det perspektivet och på native Quest har Superhot och Beat Saber gått bra att spela utan illamående.

Mitt problem är att jag framförallt efter jag spelat klart (oavsett om det är 5 minuter eller 25 minuter) får spänningshuvudvärk och att mina ögon känns "osäkra" i djupseendet. Lite svårt att beskriva, men jag har ungefär samma problem när jag tar på/av mina terminalglasögon.

Av just den anledningen använder jag inte mina terminalglasögon särskilt ofta - har något brytningsfel samt är lite långsynt. Har dessutom låg ipd - 56.5.

Att man verkar kunna vänja sig vid illamående har jag förstått, men hur ser det ut med huvudvärk, trötta ögon och en vag känsla av yrsel? Någon som har någon erfarenhet av detta? Problemen kan sitta i uppåt 24h efteråt för mig tyvärr.

Har testat både med och utan terminalglasögon i headsetet samt med utan inset för glasögon. Funderar på om ögonen har problem med att bilden inte är riktigt skarp och förgäves försöker få till en skärpa som aldrig kommer? Eller kanske det mer är ett problem med att headsetet trycker ganska obekvämt mot utvalda delar av ansiktet som stökar till det. Kanske ett Elite strap skulle hjälpa med att minska trycket mot ansiktet?

Någon som upplevt något liknande, och finns det möjlighet att vänja sig? Jag är dryga 40 så börjar väl komma upp i åldern där ögonen inte är riktigt lika flexibla som förr.

Det som är problemet med allas ansikten och huvuden är olika.
Elite strap minskar inte trycket mot ansiktet, det är typ ett "skidglasögon tryck" det skapar. du kanske ska prova Halo strap som man kan köpa på bla Amazon / Alibaba mm. Det flyttar trycket upp på pannan och vissa tycker det är mycket skönare.
Ett silicon facemask tycker jag gör punktrycket mindre i ansiktet.
Har inte lika problem med Quest 2 men Quest 1 gav punktryck på mig så det bara lyste rött i facet på vissa punkter.
Siliconmask hjälpte jätte mycket mot det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För 4789kr har jag nu ett helt trådlöst PCVR Headset med 90hz och bra bild!
Otroligt. Nu är det bara att börja vänja sig med VR, blir lite illamående fortfarande.

Quest 2 - 3690kr
Virtual Desktop - 200kr
TP-Link AX1500 - 899kr (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147)

Jag köpte den routern för att ha den dedikerad till Questen. Funkar otroligt bra!
30-40ms och stabilt som satan. Rekommenderas!

Det ända jag behöver nu är en bättre strap. Den som följer med är
riktigt dålig. Ibland får jag den att sitta bra, men när man sen tar på sig
den igen så är det svårt att få till det rätt igen

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem

Är det bara att vänta in att de fixar elite strap v2 eller skall man försöka få tag på en v1?
Behöver verkligen byta ut den som följer med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Är det bara att vänta in att de fixar elite strap v2 eller skall man försöka få tag på en v1?
Behöver verkligen byta ut den som följer med...

Tror inte det kommer benämnas som nå v2 utan när det väll släpps på så säljs det som säljs och sen om fler går sönder så "konstaterar" man bara att det var från del dåliga batchen och ersätter med en ny.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror inte det kommer benämnas som nå v2 utan när det väll släpps på så säljs det som säljs och sen om fler går sönder så "konstaterar" man bara att det var från del dåliga batchen och ersätter med en ny.

Ok! Verkar ju vara konstaterat fel vid det här laget så borde inte vara några problem att byta om det går i sönder