Permalänk
Medlem

Nytt nätverk! Less på krångel!

Hej!
Jag har en ganska stor kåk på 150kvm uppe och 200 nere, som rubriken lyder är jag less på att nätverket inte räcker till. Har idag en Asus RT-AC68U som dessvärre sitter indragen på ena långsidan av kåken.
Min fundering var väl om man t ex skulle kunna köpa ett mesh 3pack typ deco x60 och koppla noderna till den befintliga routern, eller krävs det en speciell meshrouter för att kunna nyttja noderna?
Om inte annat, har ni något förslag på ett vettigt black friday paket jag skulle kunna satsa på. Har typ bara hört att man ska hålla sig långt bort ifrån googles mesh prylar.

MVH En vilsen nätverkskabel

Permalänk

Är i samma sits som du, så jag har egentligen inga kloka råd att ge. Men jag beställde just ett 3-pack TP-Link Deco M5 för 1190 vilket är ett kraftigt sänkt pris.
https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1503...
Inte den senaste tekniken men det kommer att räcka för att maxa min uppkoppling. Andra på forumet verkar ha haft positiva upplevelser av det här systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaardvark:

Är i samma sits som du, så jag har egentligen inga kloka råd att ge. Men jag beställde just ett 3-pack TP-Link Deco M5 för 1190 vilket är ett kraftigt sänkt pris.
https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/1503...
Inte den senaste tekniken men det kommer att räcka för att maxa min uppkoppling. Andra på forumet verkar ha haft positiva upplevelser av det här systemet.

Det är typ något sånt jag också hade planerat köpa, men jag får liksom inget grepp på facktermer som backhaul och att det finns routrar som heter "Mesh router". Har du någon koll på det? Måste man ha en speciell mesh router för att kunna koppla t ex noderna du länkade till? Eller kan man koppla vilken nod som helst till vilken router som helst?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt Ubiquitis produkter som tidigare nämnt. Du får väldigt mycket för pengarna. Gällande trådlöst nätverk skulle jag rekommendera accesspunkten Unifi AP AC Lite.

Nackdel: den behöver en nätverkskabel som behöver dras till stället den skall sitta på. Inte helt plug and play - enklast så installerar du deras app i mobilen och konfigurerar ett eller flera trådlösa nätverk (SSID) därefter. Finns massor guider på nätet!

Fördel: du får en framtidssäker och prisvärd lösning som fungerar riktigt bra. En accesspunkt per våningsplan kan man ju börja med, önskar man bättre täckning därefter så komplettera med en till.