RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Avstängd

It is not AMD to blame probably...
AIB are trying to get their piece of a pie... And some rumors about love between NVidia and cryptominers
https://www.youtube.com/watch?v=_SAQmYS5qyk

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag kan inte ens hitta korten. Alltså inte att de är slut utan finns inte ens en produktsida på varken inet, komplett, netonnet eller elgiganten. Webhallen har asus tuf och strix. De enda jag ser. Har du tagit ner för att inte folk ska boka eller är jag blind?

De har speciella sidor för det.

komplett
inet

Av någon anledning hittar man inte dem med en sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Dang, ligger ett 6800xt till 6600 kr i webhallens fyndhörna men den försvann nog snabbt som attan :/

Går det att få notiser om när fyndvaror dyker upp?

Varför inte slå till på ett 2080 TI till fyndpris istället?

https://www.webhallen.com/se/product/301687-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Okej, såg först inga Red Devil kort så bokade ett 6800XT Red Dragon, bokade dock ett Red Devil limited edition direkt efter då de rullade in de också till slut och ringde till Inet för att kolla av runt köplats osv och för att boka av det jag inte skulle ha- det verkade som att jag hamnade på plats 31 på Red Dragon men plats 1 på Red Devil Limited Edition enligt personen jag pratade med, trots att jag beställde Red Dragon typ omedelbart och Red Devil någon minut senare. Vilket sannolikt betyder att:

1. Inte många som vill ha Red Devil Limited Edition men många som ville ha Red Dragon
2. Han sa bara vad som helst för att se till att jag inte var jobbig och envisades med att sitta på två köplatser

Mer nyttig info nedan dock: Jag frågade av allmänt intresse efter han avbokat ena åt mig hur det fungerar med garanti för folk som säljer/köper i andrahand direkt efter release då jag själv inte litar på garanti på nya produkter i andrahand, hans svar var ungefär;

[i]Ja, Inet hedrar garanti om kunden kan uppvisa kvitto från ursprunliga köparen.

Nej, man ska inte lita på någon som säljer begagnat bara för det då folk tydligen ibland förfalskar sådana kvitton- men man kan ringa inet med ordernummer och andra nummer och få hjälp av dem att verifiera innan man köper något.

Frågade i Inets livechatt om min plats i kön men de meddelade att de kunde ta veckor innan man får den infon. Måste man ringa för att få reda på det tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddnias:

Frågade i Inets livechatt om min plats i kön men de meddelade att de kunde ta veckor innan man får den infon. Måste man ringa för att få reda på det tro?

Gjorde samma sak och fick svar att det inte fanns någon uppdaterad kö än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Häftigt att vara på köplats nr 1 Varför valde du LE kortet?

Bra information också gällande Inet, tycker de är överlägset bäst när det gäller service.

Mvh

Well, jag var ute efter Red Devil rent generellt egentligen. När jag såg att de ploppade upp medan jag lagt första beställning så hittade min hjärna på något om odds mellan de två och tog ett beslut, kan inte redovisa för huruvuda det var grundat i något annat än blind chans och misinformation. Dock hade jag bestämt mig för att försöka få tag i bästa möjliga denna gång, och Red Devil har historiskt varit bra. Ville satsa på 6900XT men med hur saker ser ut just nu så såg det mindre och mindre sannolikt ut.
Vi får väl se om de ens får in några LE, kan ha gjort helt fel val där med

Vart en serie kompromisser med denna launch från att hoppas på 6800XT Referens, till 6900XT referens, till 6800XT AIB.

En annan bit info - frågade om de kunde ge någon indikator på hur mycket de beställt av varje modell så jag visste vilken jag hade bäst odds på, han sa något i stil med "Nej, det handlar inte så mycket om hur många vi beställt då det mer är 'skicka så många ni kan av vilka ni än kan få fram'"

Gissar på att det finns riktiga siffror på order någonstans men tydligt message ändå- rulla tärningarna och vänta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddnias:

Frågade i Inets livechatt om min plats i kön men de meddelade att de kunde ta veckor innan man får den infon. Måste man ringa för att få reda på det tro?

Som sagt, han kan ha bullshittat mig för att bli av mig med lika gärna, men kan tänka mig i övrigt att det är lättare att få en översyn typ första minuten, och särskilt på kort där det är få beställningar (inget av dessa kort var de billiga korten) än vad det är sedan. De ha ju ordernummer som jag iallafall tror är i serie osv, men vad de sa vid referens-release var ju att de vill manuellt verifiera allt innan de ger något officiellt. I detta fall kanske han var lite mer villig att ta en titt och ge något då oddsen är att jag annars sitter kvar på båda beställningarna vilket givetvis är sämre för alla inblandade.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Robocrap:

Varför inte slå till på ett 2080 TI till fyndpris istället?

https://www.webhallen.com/se/product/301687-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Haha grymt lockande. Konstigt att alla 2080 blir osålda....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergejz0rk:

Kommer ett 750w +80gold PSU räcka till mitt referenskort msi (xt). Man blir lite nojig nu när man ser hur mycket tredjepartskorten kräver

Kör min reference 6800XT just nu med en Corsair RM750 med absolut 0 problem hittills. Du har inget att oroa dig över, 6800XT drar faktiskt mindre ström än 3080 osv

Permalänk
Medlem

Men hoppsann, har plötsligt fått en grön fyrkant och texten "Reserverad (I lager)" framför min order på Sapphire 6800 Reference hos Komplett!!! Men dom ligger efter med att få ut ordrar, så jag får det nog inte förens i nästa vecka... Men då finns det hopp om leverans innan jul i alla fall!

Permalänk
Medlem

Finns det nånstans där man kan ställa sig i kö på referenskort igen?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Finns det nånstans där man kan ställa sig i kö på referenskort igen?

Nej tyvärr, alla är sålda och borta, åtminstone i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Men hoppsann, har plötsligt fått en grön fyrkant och texten "Reserverad (I lager)" framför min order på Sapphire 6800 Reference hos Komplett!!! Men dom ligger efter med att få ut ordrar, så jag får det nog inte förens i nästa vecka... Men då finns det hopp om leverans innan jul i alla fall!

Haft samma sen vid lunch igår. Inget paket skickat dock. Black week för alla.

Permalänk
Medlem

Priserna på AIB-korten är ju långt ifrån acceptabla.

Känns som om jag kommer att sitta med ett halvt datorbygge, eller bara skita i nya generationen grafikkort.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Priserna på AIB-korten är ju långt ifrån acceptabla.

Känns som om jag kommer att sitta med ett halvt datorbygge, eller bara skita i nya generationen grafikkort.

japp samma här, så länge prollen blir skickad någon gång så får ja fortsätta på 980ti tills nästa års release, då blir de väl kanske tillbaka på nvidia, men vem vet, vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Men hoppsann, har plötsligt fått en grön fyrkant och texten "Reserverad (I lager)" framför min order på Sapphire 6800 Reference hos Komplett!!! Men dom ligger efter med att få ut ordrar, så jag får det nog inte förens i nästa vecka... Men då finns det hopp om leverans innan jul i alla fall!

Mitt från Inet har inte kommit heller. Gissar att det tar merän de där 3 veckorna....

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Priserna på AIB-korten är ju långt ifrån acceptabla.

Känns som om jag kommer att sitta med ett halvt datorbygge, eller bara skita i nya generationen grafikkort.

Där är jag nu, saknar bara GPU...

Meeeeeeen ställde mig i kö på Red Devil iallafall, trots priset.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Från allt som kommit hittills så verkar Red Devil vara klart bäst på allt åtminstone

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Denna AIB launch var ännu sämre än referenskorten som det ändå fanns några få, och AMD samt Youtubers som sa att volymen skulle vara 7-8 gånger större. Verkar ha varit rent bullshit.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Dustin har höjt sina priser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Finns någon mer som har kvar sin beställning från förra veckan hos Komplett? De skrev i mailet att ordern skulle tas bort, men den ligger fortfarande kvar för mig, dock som med status Order mottagen.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Finns någon mer som har kvar sin beställning från förra veckan hos Komplett? De skrev i mailet att ordern skulle tas bort, men den ligger fortfarande kvar för mig, dock som med status Order mottagen.

Samma för mig, fick mail om att jag inte fått något kort men ordern ligger kvar med prel lev den 27:e

Permalänk
Medlem

Verkar som 6800XT är DOA, att dom ens försöker, när dom fått fart på skutan om några månader har Nvidia nya kort ute med förbättringar på både det ena och det andra.

På ett sätt kan man förstå AMD, dom kan inte leverera tillräckligt med CPU och dom får rejält bättre betalt för/wafer än för ett stort Navi chip så troligen har Navi mycket låg prioritet vid tillverkningen. Men då ska dom inte gå ut och slå på någon trumma.

Den stora nackdelen med detta är, att nu kanske Nvidia saktar ner eftersom dom känner att dom fortfarande har noll konkurrens. Visserligen måste dom sälja massor av kort pga ARM dealen, men det gör dom ju redan inte så att dom måste innovera speciellt mycket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Dang, ligger ett 6800xt till 6600 kr i webhallens fyndhörna men den försvann nog snabbt som attan :/

Går det att få notiser om när fyndvaror dyker upp?

Jag lyckades nypa det, måste ha haft en gudomlig timing minst sagt. Känns i alla fall prisvärt till skillnad från partnerkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Jag lyckades nypa det, måste ha haft en gudomlig timing minst sagt. Känns i alla fall prisvärt till skillnad från partnerkorten.

Säkert min som inte verkar komma iväg från webbis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Denna AIB launch var ännu sämre än referenskorten som det ändå fanns några få, och AMD samt Youtubers som sa att volymen skulle vara 7-8 gånger större. Verkar ha varit rent bullshit.

Var säger AMD att det skall vara 7-8 gånger fler ?
Youtubers som basunerar ut rykten som fakta, och som blir värre för varje person det passerar är ju inte mycket att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Säkert min som inte verkar komma iväg från webbis..

Den enes bröd, den andres död.

Förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Var säger AMD att det skall vara 7-8 gånger fler ?
Youtubers som basunerar ut rykten som fakta, och som blir värre för varje person det passerar är ju inte mycket att lita på.

PÅ Twitter, finns en tråd om det på Reddit, kommer inte ihåg vem det var men skulle inte förvåna mig om det var Frank Azor som antagligen letar nytt jobb nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Plötsligt mår man inte så dåligt över att köpt 3070 för 7k när 6800 kostar runt 8k för någorlunda vettigt kort. För att inte prata om att de inte går att få tag på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått sitt MSI 6800 från @webhallen, eller är det bara jag som fortfarande sitter och väntar på att det ska komma?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid