Permalänk
Medlem

AX850 vs HX1000

Efter att ha sparat och planerat de senaste 4 åren är det nu dags att bygga ny burk, och det mesta har jag fått tag på (efter alldeles för mycket jagande, stressande och F5-spammande), och det enda jag egentligen är lite fundersam på nu är nätaggregat - jag har fått tag på ett Corsair AX850 (det sved i plånboken, men med tanke på bristen på vettiga alternativ i lager fick det bli det), men jag ser nu att både Webhallen och Inet har HX1000 i lager. För en billigare peng dessutom.

Jag vet att jag borde tänkt på det innan köpet av AX850-agget, men det har varit alldeles för mycket att tänka på med bygget redan. Borde jag lämna tillbaka AX850-agget och ta ett HX1000 i stället? Det jag planerar driva med det är följande (komponenterna i övrigt behöver jag inte så mycket råd kring, där känner jag mig av olika anledningar nöjd med valen):

Siktar egentligen på ett 6800XT, men det beror helt på tillgång - jag har en bokning på ett 3080, så om 6800XT ligger alldeles för långt bort i framtiden är det ett sådant som gäller.

Tänker inte överklocka nämnvärt över factory OC varken på CPU eller GPU, samtidigt har jag sett alltifrån 750W till 1000W rekommendationer. Undviker gärna att nosa på maxkapaciteten då jag gärna ser att temperaturen och livslängden håller bra nivåer.

Finns det några andra vettiga alternativ annars? (Från någon av de mer välkända svenska ÅF.) be Quiet! är jag inte intresserad av med deras i sammanhanget korta 5 års garanti, och jag tar gärna hyfsat hög effektivitet då datorn är tänkt att vara på 24/7.

Stort tack för all input!

Visa signatur
Permalänk

Med avseende på tillgänglig effekt kommer 850W-agget att räcka mer än väl. Betänk att ett överklockat RTX 3090 med extra hög strömbudget drar 470W för hela systemet (Se Swecs recension av ASUS 3090 Strix). Lägg till en 100-ish W eller så för dina extra diskar och du är uppe i 550-600W. Bara för att slippa strulet med att skicka saker och ting fram och tillbaka hade jag suttit lugnt i båten och behållit det jag redan har.

Med det sagt, så kan ju för all del ett lite biffigare nätagg gå tystare vid samma belastning. Men realistiskt, när resten av fläktarna dönar på, kommer man då märka om nätaggsfläkten snurrar några 100 rpm extra?

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Med avseende på tillgänglig effekt kommer 850W-agget att räcka mer än väl. Betänk att ett överklockat RTX 3090 med extra hög strömbudget drar 470W för hela systemet (Se Swecs recension av ASUS 3090 Strix). Lägg till en 100-ish W eller så för dina extra diskar och du är uppe i 550-600W. Bara för att slippa strulet med att skicka saker och ting fram och tillbaka hade jag suttit lugnt i båten och behållit det jag redan har.

Med det sagt, så kan ju för all del ett lite biffigare nätagg gå tystare vid samma belastning. Men realistiskt, när resten av fläktarna dönar på, kommer man då märka om nätaggsfläkten snurrar några 100 rpm extra?

Jag känner det också - så hårt kommer jag inte att pressa varken GPU eller CPU att det blir kritiskt.
Samtidigt är det en slant jag får tillbaka på att skicka tillbaka också, så jag är fortfarande lite kluven. Vill inte ställa till det för mycket för ÅF heller, misstänker att de har att göra så det räcker nu.

Båda plattformarna är väl iaf förhållandevis vettiga, AX850 med sin Seasonic och HX1000 med sin CWT?
Tack i alla fall för feedbacken, det hjälper verkligen att få input - jag skyller till viss del på funktionsvariationer för att jag funderar alldeles för mycket på det här valet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Jag känner det också - så hårt kommer jag inte att pressa varken GPU eller CPU att det blir kritiskt.
Samtidigt är det en slant jag får tillbaka på att skicka tillbaka också, så jag är fortfarande lite kluven. Vill inte ställa till det för mycket för ÅF heller, misstänker att de har att göra så det räcker nu.

Båda plattformarna är väl iaf förhållandevis vettiga, AX850 med sin Seasonic och HX1000 med sin CWT?
Tack i alla fall för feedbacken, det hjälper verkligen att få input - jag skyller till viss del på funktionsvariationer för att jag funderar alldeles för mycket på det här valet.

Om det hjälper dig, så kan du ju ställa slanten du sparar gentemot totala kostnaden för ditt system. 600 spänn gentemot närmare 40 loppor är ju verkligen ingenting i sammanhanget (1.5%). Om detta är värt det för dig så för all del, men jag tycker det i sammanhanget inte är värt strulet (både det faktiska i att skicka fram och tillbaka, och det potentiella strulet med överarbetade lagerarbetare, slarviga postbud etc).

Och jag vet hur det är, det är lätt att övertänka, speciellt när man skall spendera en massa pengar på något, vad det nu kan tänkas vara.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Om det hjälper dig, så kan du ju ställa slanten du sparar gentemot totala kostnaden för ditt system. 600 spänn gentemot närmare 40 loppor är ju verkligen ingenting i sammanhanget (1.5%). Om detta är värt det för dig så för all del, men jag tycker det i sammanhanget inte är värt strulet (både det faktiska i att skicka fram och tillbaka, och det potentiella strulet med överarbetade lagerarbetare, slarviga postbud etc).

Och jag vet hur det är, det är lätt att övertänka, speciellt när man skall spendera en massa pengar på något, vad det nu kan tänkas vara.

Yes, får ta en funderare på det - samtidigt är det en ihopsparad budget, så jag försöker hålla den nere i den mån det går. Annars hade jag fläskat på lite bättre RAM om inte annat, 4000MHz CL16 eller så - men det känns lite oprisvärt med tanke på vad kittet jag valt kostar. Ljudkort och BD har jag sedan innan, och SSDerna var BF-pris på hos Komplett, så har hållit nere nivån lite i alla fall.
Kundvagnen var mest för att sammanställa delarna.

Tack igen för feedbacken, det hjälper! Drar frågan kort till Inet och kollar hur de ser på det också. Kan ev. lämna in returen i butik, borde kanske underlätta lite. Men ja, jag önskar att jag kunde säga att jag inte legat sömnlös i ett par veckor över bygget - inte minst med tanke på hur releaser av komponenter och tillgången på dem har sett ut den här hösten... och då ska vi inte nämna världsläget i övrigt.

I-landsproblem ändå, I know. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag känner det också - så hårt kommer jag inte att pressa varken GPU eller CPU att det blir kritiskt.
Samtidigt är det en slant jag får tillbaka på att skicka tillbaka också, så jag är fortfarande lite kluven. Vill inte ställa till det för mycket för ÅF heller, misstänker att de har att göra så det räcker nu.

Båda plattformarna är väl iaf förhållandevis vettiga, AX850 med sin Seasonic och HX1000 med sin CWT?
Tack i alla fall för feedbacken, det hjälper verkligen att få input - jag skyller till viss del på funktionsvariationer för att jag funderar alldeles för mycket på det här valet.

AX agen har alltid varit mer påkostade än HX serien. Jag hade inte gått för HX även om det är billigare och mer effekt. Som man tidigare nämnt så behöver du inte mer än 650-750W så som det är idag. För om åren hade man tex grafikkort som drog nästan mer än det dubbla mot idag och då behövde man större nätdel. Klart om du skall överklocka så är det ju bra med lite extra.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

AX agen har alltid varit mer påkostade än HX serien. Jag hade inte gått för HX även om det är billigare och mer effekt. Som man tidigare nämnt så behöver du inte mer än 650-750W så som det är idag. För om åren hade man tex grafikkort som drog nästan mer än det dubbla mot idag och då behövde man större nätdel. Klart om du skall överklocka så är det ju bra med lite extra.

Ja, jag minns när de stod i princip ohotade (om man inte köpte internationellt) med ex. AX860.
Och Seasonic-plattformen är lite mer high-end än CWT-ditot i HX-aggen. Samtidigt ser komponentvalen vettiga ut när jag kikat lite på innandömena, och 10 års garanti är det ju på båda. Platinum kontra Titanium, där ligger båda på en effektivitetsnivå jag tycker känns bra när datorn ska tuffa på mycket.

HX känns ändå som en godkänd serie, det är inte som att jag är nere på CV- eller CX-territorium direkt.
HX bör dessutom ligga över RM (äldre plattform och lägre effektivitet), och RM brukar anses vara godkända, så kvaliteten känns lovande - samtidigt är givetvis AX vassare. ^^

650-750W hade säkert räckt i praktiken, men vid full belastning (även om det inte händer så ofta) ligger jag lite högre i nyttjandegrad än jag är sugen på - vill gärna att belastningen ligger en bit under spec för att minimera extra värmeutveckling och maximera livslängd. Att köra ett nätagg nära maxbelastningen lär slita grejer som kondensatorer rätt fort om inte annat.
Givetvis mest i teorin, men det är skönt att slippa oroa sig för den biten.

Tack för input!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, jag minns när de stod i princip ohotade (om man inte köpte internationellt) med ex. AX860.
Och Seasonic-plattformen är lite mer high-end än CWT-ditot i HX-aggen. Samtidigt ser komponentvalen vettiga ut när jag kikat lite på innandömena, och 10 års garanti är det ju på båda. Platinum kontra Titanium, där ligger båda på en effektivitetsnivå jag tycker känns bra när datorn ska tuffa på mycket.

HX känns ändå som en godkänd serie, det är inte som att jag är nere på CV- eller CX-territorium direkt.
HX bör dessutom ligga över RM (äldre plattform och lägre effektivitet), och RM brukar anses vara godkända, så kvaliteten känns lovande - samtidigt är givetvis AX vassare. ^^

650-750W hade säkert räckt i praktiken, men vid full belastning (även om det inte händer så ofta) ligger jag lite högre i nyttjandegrad än jag är sugen på - vill gärna att belastningen ligger en bit under spec för att minimera extra värmeutveckling och maximera livslängd. Att köra ett nätagg nära maxbelastningen lär slita grejer som kondensatorer rätt fort om inte annat.
Givetvis mest i teorin, men det är skönt att slippa oroa sig för den biten.

Tack för input!

Håller helt med. Jag valde också en nätdel som var lite över än vad jag behövde. Upplever inte att jag haft problem med vare sig värme utveckling eller fläktljud. Har dock tre fläktar in och en ut i chassit. Nu var det dock ett bra tag sedan jag fördjupade mig i nätdelar men i grund och botten är det ju två mycket bra plattformar. Så länge man ligger på Gold och över så får man ett vettig nätdel. Platinum kontra Titanium blir för mig mer en godhetskänsla där man egentligen får något som man kanske inte riktigt behöver men som känns tryggare för framtiden.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]