Permalänk

Tv QE58Q60T eller 58PUS8505 ?

Känns som att Black Friday tråden är ett litet svarthål just nu, så skapar tråd här. Men vilken TV är bäst för mest PC spelande och film genom datorn?

Samsung QLED QE58Q60T, 6300kr
Philips The One 58PUS8505, 6000kr
Eller annan för runt 6k-ish?

Båda är 58tum, men Samsung tycker jag ser bättre ut? Eller är det ingen större skillnad? TV guiden säger båda är mellanklass fast Philips har högre latens, spelar dock ingen större roll då jag inte kommer att köra FPS spel på den. Fast Philips har ju lite mer saker som amblight vilken kanske är något? Inbyggd Chromecast ultra vilket är ett plus, samt android istället för eget OS (om jag någonsin kommer koppla TV till nätverket).

Permalänk
Medlem

Jag stod i samma val, det blev till slut q60t för mig. Jag gillar den tunna ramen mer och ambilight är inget jag bryr mig om. Tizen OS verkar ha de appar jag behöver också, även om Android Tv har fler. På papper så har The One kanske fler och bättre funktioner, så som Dolby Vision, men jag vill inte störa mig på den silvriga ramen när jag väl tittar på den.

Permalänk

@Bjoe
På papperet så ser ju Philips roligare ut, med chrome cast, amblight, dolby, android, vridbart stöd, osv. Men enligt Laxpuding guide så verkar Samsung vara bättre i bilden. Men hur det är i verkligheten vet jag inte.

Stör mig inte så mycket av utseendet, har ju vit vägg bakom så silver ramen spelar nog ingen större roll.

Permalänk

@Laxpudding

Slänger en fråga till dig, vilken skulle du tro är bäst? Samsung har ju QLED medans Philips har sin P5-processor. Kommer det att bli någon stor skillnad? Antar att QLED är bara PR då nästan alla skärmar är ganska lika, eller gör QLED bättre bild? Ljusare? Tv:n ska ju vara i vardagsrummet.

Om Philips inte hade de inbyggda funktionerna så skulle jag ta Samsung, då din guide pekar på att Samsung är lite bättre, men sen kanske jag inte kommer att använda funktionerna till Philips TV:n så värst mycket.

Permalänk
Medlem

Står också och väger mellan dessa 2 apparater, Philips har mer lull-lull och är billigare men Samsung har en trevligare design >_<

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

@Laxpudding

Slänger en fråga till dig, vilken skulle du tro är bäst? Samsung har ju QLED medans Philips har sin P5-processor. Kommer det att bli någon stor skillnad? Antar att QLED är bara PR då nästan alla skärmar är ganska lika, eller gör QLED bättre bild? Ljusare? Tv:n ska ju vara i vardagsrummet.

Om Philips inte hade de inbyggda funktionerna så skulle jag ta Samsung, då din guide pekar på att Samsung är lite bättre, men sen kanske jag inte kommer att använda funktionerna till Philips TV:n så värst mycket.

"QLED" mot "P5"-processor... ...är som att jämföra en varmluftsugn mot vaniljsås. Alla är delar av det stora men ingen enskild detalj kan berätta för dig om pajen blir god.

Kolla i guiden. Philips The One är mellanklass. "QLED" kan var allt från 8K-flaggskeppet Q950TS ned till den mediokra Q60T. Så det beror på vilka produkter du jämför. Ifall det är Q60T-modellen så är det nog snarlikt i fråga om kvalitet där Q60T sannolikt är något ljusstarkare och har något större färgomfång – vilket gynnar HDR – men att vi också talar om små skillnader.

Permalänk

Så de är lika, men Q60T kanske har lite bättre ljus/färg, fast det är små skillnader...

QE58Q60T har dock tagit slut överallt, nästa leverans är 2021/01/22 medans Philips är i lager och jag kan få den nästa vecka. Har dock ingen TV då jag har väntat i 8 månader på rean, så...

Är det så svårt för företagen att göra skillnader på modeller, och konkreta mätningar. Samma med HDMI, vem vet vilken kabel är bättre, de säger samma saker, men ena kanske är bättre än den andra.

Kanske blir Philips då för de funktioner som den har över Samsung (och amblight kanske vore kul att pröva), dock så har jag alltid tagit Philips som billigt, medans Samsung som premium alternativ. Var dock 6 år sedan jag reparerade TV apparater och såg hur de byggdes och fallerade, men det har troligen ändrats.

Edit:
Har dock inte Philips sämre kvalitet på skärmar? Hört mycket om clouding och bleeding.

Permalänk

Finns det inte andra fördelar med andriod, appar som kan agera som en kontroll eller som en muspekare? Tyckte jag har sett ett klipp om detta, vet dock ej om det gällde alla andriod-tv:en.

Permalänk
Skrivet av Allavetinget:

Finns det inte andra fördelar med andriod, appar som kan agera som en kontroll eller som en muspekare? Tyckte jag har sett ett klipp om detta, vet dock ej om det gällde alla andriod-tv:en.

Du har google play store på TV, så man ska kunna styra TV via telefonen. Samsung ska dock ha en liknade funktion om jag läser specifikationerna korrekt.

Permalänk

Det vart en Philips 58PUS8505 i slutändan. Det var väl funktionerna som gjorde valet, och att Samsungen tog slut överallt. Orkade inte vänta då det kanske bara är troligen några mindre skillnader på att Samsung kanske är lite bättre på bilden.

Får väl se hur nöjd jag blir, men kommer ju dock inte använda den så mycket.

Permalänk
Medlem

Nöjd?

Skrivet av Frejoh466:

Det vart en Philips 58PUS8505 i slutändan. Det var väl funktionerna som gjorde valet, och att Samsungen tog slut överallt. Orkade inte vänta då det kanske bara är troligen några mindre skillnader på att Samsung kanske är lite bättre på bilden.

Får väl se hur nöjd jag blir, men kommer ju dock inte använda den så mycket.

Är du nöjd med TV:n? Har du testat TV med soundbar eller liknande? Är nyfiken om den klarar av att skicka ut Dolby digital plus till en Sonos ARC exempelvis. Har en arc med min befintliga TV klarar inte av av det och funderar på ny TV och tittat på denna en period men inte hittat att TV klarar av det. TV med HDMI 2.1/earc sticker gärna iväg lite i prisklass och lite mer än jag vill lägga ut just nu. Därav frågan, hoppas du är nöjd oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det vart en Philips 58PUS8505 i slutändan. Det var väl funktionerna som gjorde valet, och att Samsungen tog slut överallt. Orkade inte vänta då det kanske bara är troligen några mindre skillnader på att Samsung kanske är lite bättre på bilden.

Får väl se hur nöjd jag blir, men kommer ju dock inte använda den så mycket.

Jag är också nyfiken på vad du tyckte om tvn i slutändan. Jag skaffa själv en 65pus"någonting" för några år sen, svindyr var den. Hängde sig, långsam, program som arbetade i bakgrunden slutade svara, förvrängd bild, startade om sig titt som tätt. Tvungen att dra ut strömkabeln var eller varannan dag för att kunna använda den alls.

Hur har din fungerat? Några liknande tendenser? Gillar ambilight starkt men litar inte på att skaffa en till Philips ännu.

Permalänk

@KennyK, @Dicharek

Är väl nöjd med köpet för 6000kr.

Har inte fått min soundbar ännu, men ljudet är ganska ok. Det kan låta lite burkit, ex när jag kollar på twitch, men spel och vissa youtube clip så fungerar det, och låter bra. Är ingen audiofil, men det låter inte "trasigt", och kan inte säga om det är tillräckligt "krispigt". Men för en vanlig dödlig person så är det ok ljud.

Bilden vart bra efter att ha sänkt ljus/färg och stängt av nästan alla bild "enhancing" skräp som kom med. Använder den för att spegla min dator skärm, så den är konfad genom att få den så nära min skärm som möjligt. Så bilden är väl inga fel på, svärtan skulle kunna ha varit bättre. Men har inget att jämföra med förutom min Acer XF270HU, har ingen annan TV, men ser bra ut. Sitter 6-7 meter bort.

Amblighten är ganska ok. Den gör det lite mjukare för ögonen när jag kollar i mörkret. Om den fanns eller inte skulle inte spela större roll för mig, men ett plus för att den finns. Jag kommer att använda den.

Google assistance använder jag inte, och kommer inte att koppla den till resten av mitt system då jag inte har stor användning av det. Chromecast Ultra fungerar som den ska, och ett till plus. Den har android TV vilket jag har prövat SVT play med, och fungerar som den ska där med. Menyerna är inte långsam, inte super snabbt, men inget som stör mig.

Så överlag så är jag nöjd med köpet, även om Laxpuding guider gav mig lite ångest över köpet. För 6000kr så fick jag mycket TV för pengarna. Spelat ca 40timmar och kollat lite twitch/youtube/svt play, inte mycket serier/film, bara för att kolla om det fungerar.

Tycker om TV:n. Har den inkopplad genom HDMI kabel till dator vilket gör att Windows ger en svart skärm till mina andra skärmar i ca 1-2sek om TV är avstängd lite då och då. HDMI kan inte stänga av sig, utan alltid skickar signal och Windows försöker skapa en anslutning, men detta är problem med HDMI och inte TV:n, skulle vilja ha DP istället. Det kan dock lösas genom att stänga av TV:n i Windows eller Nvidia kontrollpanelen när den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@KennyK, @Dicharek

Är väl nöjd med köpet för 6000kr.

Har inte fått min soundbar ännu, men ljudet är ganska ok. Det kan låta lite burkit, ex när jag kollar på twitch, men spel och vissa youtube clip så fungerar det, och låter bra. Är ingen audiofil, men det låter inte "trasigt", och kan inte säga om det är tillräckligt "krispigt". Men för en vanlig dödlig person så är det ok ljud.

Bilden vart bra efter att ha sänkt ljus/färg och stängt av nästan alla bild "enhancing" skräp som kom med. Använder den för att spegla min dator skärm, så den är konfad genom att få den så nära min skärm som möjligt. Så bilden är väl inga fel på, svärtan skulle kunna ha varit bättre. Men har inget att jämföra med förutom min Acer XF270HU, har ingen annan TV, men ser bra ut. Sitter 6-7 meter bort.

Amblighten är ganska ok. Den gör det lite mjukare för ögonen när jag kollar i mörkret. Om den fanns eller inte skulle inte spela större roll för mig, men ett plus för att den finns. Jag kommer att använda den.

Google assistance använder jag inte, och kommer inte att koppla den till resten av mitt system då jag inte har stor användning av det. Chromecast Ultra fungerar som den ska, och ett till plus. Den har android TV vilket jag har prövat SVT play med, och fungerar som den ska där med. Menyerna är inte långsam, inte super snabbt, men inget som stör mig.

Så överlag så är jag nöjd med köpet, även om Laxpuding guider gav mig lite ångest över köpet. För 6000kr så fick jag mycket TV för pengarna. Spelat ca 40timmar och kollat lite twitch/youtube/svt play, inte mycket serier/film, bara för att kolla om det fungerar.

Tycker om TV:n. Har den inkopplad genom HDMI kabel till dator vilket gör att Windows ger en svart skärm till mina andra skärmar i ca 1-2sek om TV är avstängd lite då och då. HDMI kan inte stänga av sig, utan alltid skickar signal och Windows försöker skapa en anslutning, men detta är problem med HDMI och inte TV:n, skulle vilja ha DP istället. Det kan dock lösas genom att stänga av TV:n i Windows eller Nvidia kontrollpanelen när den inte används.

Toppen, tack för svar! Gav mig ingen tydlig uppfattning mer än jag nog bör vänta lite till. Har en 55" LG oled från 2013, svårslagen bild med oled vilket jag har lite svårt att byte ner för ån, är dock ljudet som inte riktigt hänger med i Sonos ARC prestandan., därav tittar jag lite på nytt, 7 år gammal oled börjar närma sig slutet på livslängden så måste vara redo. Sugen på Philips just pga ambilight och att deras oled alltid har Google tv inbyggt, slippa extra apparater. Får spana vidare lite, denna modell är på rea just nu, därav lite nyfiken på den. Vill gå på 65" modell men alldeles för dyrt med oled just nu.

Återigen, tack för svar! Uppskattas!
Mvh
Riktig