Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ska börja jobba hemifrån snart och letar efter en bra kaffelösning. Har inget i dagsläget då jag mest dricker under jobbtid. Finns det någon bra lösning om man bara vill ha någon enstaka kopp? Brukar väl sällan fungera att hålla kaffe varmt någon längre tid? Då vill jag heller inte betala tusenlappar. Har smakat Moccamaster och tycker de gör riktigt bra kaffe men känns också överdrivet att köpa när man bara vill ha enstaka koppar.

Vi köpte oss en espressomaskin (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_delonghi-ecam-23-120-b-...) då jag verkligen tröttnat på att diska presskannan varje gång man ska ha sig en kopp. Det är en del pengar men är så otroligt bekvämt samt att kaffet blir blir lika gott. Sen kommer vi äntligen kunna utforska alla goda bönor som finns att köpa. Personligen dricker jag lite mer nu (en-två koppar om dagen istället för två i veckan) så det känns som ett bra köp. Sambon kan dessutom göra fina kaffe latte med skummjölksfunktionen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Vi köpte oss en espressomaskin (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_delonghi-ecam-23-120-b-...) då jag verkligen tröttnat på att diska presskannan varje gång man ska ha sig en kopp. Det är en del pengar men är så otroligt bekvämt samt att kaffet blir blir lika gott. Sen kommer vi äntligen kunna utforska alla goda bönor som finns att köpa. Personligen dricker jag lite mer nu (en-två koppar om dagen istället för två i veckan) så det känns som ett bra köp. Sambon kan dessutom göra fina kaffe latte med skummjölksfunktionen.

Vore kul att gräva ner sig i bönor och prova på lite olika men känner att det är svårt att motivera då jag är säker att jag komma dricka mest medan jag jobbar hemma och sen kommer den stå damma när jag jobbar på plats igen.

Men ger en press vettigt kaffe? Har bara smakat av en kompis men fick inget vidare bra intryck men det kanske är mer av ett hantverk där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vore kul att gräva ner sig i bönor och prova på lite olika men känner att det är svårt att motivera då jag är säker att jag komma dricka mest medan jag jobbar hemma och sen kommer den stå damma när jag jobbar på plats igen.

Men ger en press vettigt kaffe? Har bara smakat av en kompis men fick inget vidare bra intryck men det kanske är mer av ett hantverk där?

Kaffepress ger utmärkt kaffe om man gör rätt, men det smakar lite annorlunda mot brygg.

En pour-over-tratt (som @zarkov nämner flera modeller av) fungerar som en bryggare och är ganska lätta att få det bra med.

Aeropress fungerar och smakar annorlunda från "vanligt" presskaffe och är riktigt populärt bland enkopps-folket.

Edit: Kolla användningen på youtube av de olika så får du bra uppfattning om tidsåtgång för bryggande och rengörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ska börja jobba hemifrån snart och letar efter en bra kaffelösning. Har inget i dagsläget då jag mest dricker under jobbtid. Finns det någon bra lösning om man bara vill ha någon enstaka kopp? Brukar väl sällan fungera att hålla kaffe varmt någon längre tid? Då vill jag heller inte betala tusenlappar. Har smakat Moccamaster och tycker de gör riktigt bra kaffe men känns också överdrivet att köpa när man bara vill ha enstaka koppar.

Om du inte har någon kvarn skulle jag rekommendera att du köper dig en Hario V60 Craft. (Baristashoppen har precis fått in en ny batch (tror det var 100 stycken i morse) och jag skulle köpa en omgående om jag var du.)

Såg dessutom att samma ÅF har Aeropress på rea. Den är också nice, men jag tycker det är liiite bökigare än pour over (även om man bara har en vanlig vattenkokare). Har du inte möjlighet att hälla vatten på ett vettigt sätt (dvs. du har ingen vattenkokare) är Aeropress bättre än V60.

Men, om du inte har en vattenkokare kanske det allra smidigaste är en pressokanna. Jag äger ingen själv, så jag kan inte rekommendera någon. Jag skulle dock tro att färdigmalet kaffe är alldeles för finmalt för presso-kanna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

@Shimonu utan tvekan Aeropress för en kopp!

Jag skulle inte rekommendera att brygga större omgångar kaffe och hålla det varmt. Kaffet tappar oerhört mycket smak redan efter några minuter i termos tycker jag.

Enligt mig är det dock råvaran som gör störst skillnad för slutresultatet. Jag förstår att du antagligen endast sökte en brygglösning, men om du vill ta kaffet till nästa nivå så är det en kvarn och bra bönor som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Såg dessutom att samma ÅF har Aeropress på rea. Den är också nice, men jag tycker det är liiite bökigare än pour over (även om man bara har en vanlig vattenkokare). Har du inte möjlighet att hälla vatten på ett vettigt sätt (dvs. du har ingen vattenkokare) är Aeropress bättre än V60.

Men, om du inte har en vattenkokare kanske det allra smidigaste är en pressokanna. Jag äger ingen själv, så jag kan inte rekommendera någon. Jag skulle dock tro att färdigmalet kaffe är alldeles för finmalt för presso-kanna.

Aeropress är lite knöligare än pour over men också mycket mer förlåtande, samtidigt är den ju väldigt lätt att diska ur när man är klar (lossa filterhållaren, tryck ut pucken i sophinken och skölj av). Jag blir lika förvånad varje gång jag provar ett nytt kaffe hur olika det blir i Aeropress jämfört med V60. Det är sällan det blir dåligt i Aeropress, däremot är det svårt att "träffa rätt" i V60 och få det riktigt bra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vore kul att gräva ner sig i bönor och prova på lite olika men känner att det är svårt att motivera då jag är säker att jag komma dricka mest medan jag jobbar hemma och sen kommer den stå damma när jag jobbar på plats igen.

Men ger en press vettigt kaffe? Har bara smakat av en kompis men fick inget vidare bra intryck men det kanske är mer av ett hantverk där?

Ser att du fick långt vettigare svar än jag hade kunnat ge dig Körde bara en vanlig presskanna från Ikea och säkerligen för varmt vatten så det var verkligen inget hantverkande bakom det hela. Har aldrig gillat bryggkaffe varför presskanna var ett bra alternativ. Bönan gör dock givetvis skor skillnad, har vart flera hit&miss under åren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Kan berätta att jag köpte en Hario V60 som vid första anblick verkade ganska vettig och det är väl inget större fel på kaffet men det tar rätt lång tid för att ens få till en kopp kaffe. Tror jag får stå hälla vatten närmare 10 minuter beroende på hur mycket jag gör. Det känns inte så hållbart när man ska ta en snabb paus från jobbet. Har jag 15 minuter rast går det mesta åt till att göra kaffet. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kan berätta att jag köpte en Hario V60 som vid första anblick verkade ganska vettig och det är väl inget större fel på kaffet men det tar rätt lång tid för att ens få till en kopp kaffe. Tror jag får stå hälla vatten närmare 10 minuter beroende på hur mycket jag gör. Det känns inte så hållbart när man ska ta en snabb paus från jobbet. Har jag 15 minuter rast går det mesta åt till att göra kaffet. :/

10 minuter? På den tiden hinner jag plocka ur diskmaskinen, koka vatten, mala bönor, brygga kaffe och dricka upp. Du får nog beskriva hur du gör för själva byggningen skall inte behöva ta mer än 4-5 min.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kan berätta att jag köpte en Hario V60 som vid första anblick verkade ganska vettig och det är väl inget större fel på kaffet men det tar rätt lång tid för att ens få till en kopp kaffe. Tror jag får stå hälla vatten närmare 10 minuter beroende på hur mycket jag gör. Det känns inte så hållbart när man ska ta en snabb paus från jobbet. Har jag 15 minuter rast går det mesta åt till att göra kaffet. :/

Vad har du för tratt, filter, mängd vatten och kaffe, samt malningsgrad?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Vad har du för tratt, filter, mängd vatten och kaffe, samt malningsgrad?

Tratt och filter var det som medföljde i paketet. Har inte mätt upp exakt mängd vatten men det brukar bli så jag kan fylla en kaffekopp, så kanske 2-3 dl någonstans. Har använt två mått kaffe och köpte vanligt paket bryggkaffe, Änglamarks blev det nu. Har inte kvar paketet så vet inte vad malningsgraden är på det.

Permalänk
Medlem

Alldeles för finmalet kaffe. V60-filter är tjockare och tätare än vanliga melittafilter så porerna sätter igen om man har för finmalet kaffe. Prova att köpa ett pressmalet kaffe istället, eller ännu hellre hela bönor och en kvarn (kanske lite överkurs på jobbet dock).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kan berätta att jag köpte en Hario V60 som vid första anblick verkade ganska vettig och det är väl inget större fel på kaffet men det tar rätt lång tid för att ens få till en kopp kaffe. Tror jag får stå hälla vatten närmare 10 minuter beroende på hur mycket jag gör. Det känns inte så hållbart när man ska ta en snabb paus från jobbet. Har jag 15 minuter rast går det mesta åt till att göra kaffet. :/

Som konstaterats, ditt kaffe är för finmalet. Om du vill ha något enkelt för att brygga en kopp kaffe av färdigmalet kaffe tycker jag att du ska titta på Clever Dripper. Den kör med vanliga 1x4-filter och är väldigt enkel att använda.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Alldeles för finmalet kaffe. V60-filter är tjockare och tätare än vanliga melittafilter så porerna sätter igen om man har för finmalet kaffe. Prova att köpa ett pressmalet kaffe istället, eller ännu hellre hela bönor och en kvarn (kanske lite överkurs på jobbet dock).

Kvarn har jag ingen plan att köpa då de jag sett kostar tusentals kronor. Då köper jag hellre bara en moccamaster direkt.

Ska testa att köpa presskaffe och se om det blir bättre Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kvarn har jag ingen plan att köpa då de jag sett kostar tusentals kronor. Då köper jag hellre bara en moccamaster direkt.

Nej, det behöver de inte alls göra. En manuell kvarn går att få för 400-500 kr och en elektrisk för ~700 kr.

Wilfa WSCG2

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Var till lokala affären och letade kaffe men tyckte det var dåligt utbud på presskaffe. Det var vissa som det också var rätt oklart vilken typ det var, står bara mellanrost eller mörkrost men inget om vilken typ det är eller något om malningsgrad. Coop hade ett paket där det tydligt stod presso på men annars såg jag inget som explicit kallades presskaffe medan det fanns gott om brygg- och kokkaffe. Det fanns el-brygg vilket också förvirrade mig, vad skiljer el-brygg och vanligt brygg? Tog ett sånt paket då det faktiskt stod att det var lite mer grovmalet.

Det verkade väl rinna lite bättre faktiskt. Hade en kopp(halva koppen fylld) på ca 5 minuter. Kanske inte är tillräckligt frälst av processen men jag tror en aeropress eller annan typ av press hade passat mig bättre.

Skrivet av zarkov:

Nej, det behöver de inte alls göra. En manuell kvarn går att få för 400-500 kr och en elektrisk för ~700 kr.

Wilfa WSCG2

Låter inte det ganska dyrt ändå? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var till lokala affären och letade kaffe men tyckte det var dåligt utbud på presskaffe. Det var vissa som det också var rätt oklart vilken typ det var, står bara mellanrost eller mörkrost men inget om vilken typ det är eller något om malningsgrad. Coop hade ett paket där det tydligt stod presso på men annars såg jag inget som explicit kallades presskaffe medan det fanns gott om brygg- och kokkaffe. Det fanns el-brygg vilket också förvirrade mig, vad skiljer el-brygg och vanligt brygg? Tog ett sånt paket då det faktiskt stod att det var lite mer grovmalet.

Det verkade väl rinna lite bättre faktiskt. Hade en kopp(halva koppen fylld) på ca 5 minuter. Kanske inte är tillräckligt frälst av processen men jag tror en aeropress eller annan typ av press hade passat mig bättre.

Låter inte det ganska dyrt ändå? :/

Dyrt, njae. Min kvarn kostade 8 000 SEK. Man får vad man betalar för och kaffe är en kul hobby

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Dyrt, njae. Min kvarn kostade 8 000 SEK. Man får vad man betalar för och kaffe är en kul hobby

Agree to disagree

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var till lokala affären och letade kaffe men tyckte det var dåligt utbud på presskaffe. Det var vissa som det också var rätt oklart vilken typ det var, står bara mellanrost eller mörkrost men inget om vilken typ det är eller något om malningsgrad. Coop hade ett paket där det tydligt stod presso på men annars såg jag inget som explicit kallades presskaffe medan det fanns gott om brygg- och kokkaffe. Det fanns el-brygg vilket också förvirrade mig, vad skiljer el-brygg och vanligt brygg? Tog ett sånt paket då det faktiskt stod att det var lite mer grovmalet.

Det verkade väl rinna lite bättre faktiskt. Hade en kopp(halva koppen fylld) på ca 5 minuter. Kanske inte är tillräckligt frälst av processen men jag tror en aeropress eller annan typ av press hade passat mig bättre.

Det finns många fler: Zoegas Presso, Arvid Nordquist Classic Pressiado och Selection Eco, Löfbergs Prezzo, Gevalia Bistro, Garant Presso.

Eller så beställer man färdigmalet från t.ex. Kafferosteriet Koppar.

Skrivet av Shimonu:

Låter inte det ganska dyrt ändå? :/

Nej, det tycker jag inte. Men så lägger jag inte 10000 kr på ett nytt grafikkort varje år eller 500 kkr på en fabriksny bil vartannat heller. Alla har sina prioriteringar och just nu tycker jag det är värt några kronor extra att dricka gott kaffe. Min gamla Wilfa dog för någon månad sedan efter 10 års tjänst, det blir inte många ören per kopp.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hm. Nu är jag visserligen kaffebarbar, det viktigaste är koffeinet, men jag har ärvt en äldre kaffekvarn, typ sånhär:

http://nostalgorama.blogspot.com/2019/06/en-gammal-kaffekvarn...

Inte bild på min kvarn, men ser ut att vara samma modell.

Skulle vara lite roligt att använda en sådan här, kanske vid besök nån gång i framtiden eller så; ger den respektingivande smak eller kommer alla med nya monsterkvarnar att tycka att resultatet är blaha tro?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm. Nu är jag visserligen kaffebarbar, det viktigaste är koffeinet, men jag har ärvt en äldre kaffekvarn, typ sånhär:

http://nostalgorama.blogspot.com/2019/06/en-gammal-kaffekvarn...https://1.bp.blogspot.com/-SwdxRsX5M8k/XQdh4XwTPEI/AAAAAAAKhUQ/bp8XT7fGl_sZDUeDKMDL1pu28pvx4fvYgCLcBGAs/s640/Kockums%2Bkaffekvarn%2B1930-tal%2Bkanske.JPG

Inte bild på min kvarn, men ser ut att vara samma modell.

Skulle vara lite roligt att använda en sådan här, kanske vid besök nån gång i framtiden eller så; ger den respektingivande smak eller kommer alla med nya monsterkvarnar att tycka att resultatet är blaha tro?

Bara ett blindtest kan svara på frågan! Jag ställer upp

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Inte bild på min kvarn, men ser ut att vara samma modell.

Skulle vara lite roligt att använda en sådan här, kanske vid besök nån gång i framtiden eller så; ger den respektingivande smak eller kommer alla med nya monsterkvarnar att tycka att resultatet är blaha tro?

Den där verkar finnas i "ny tappning" så förmodligen kommer den inte att ge något större skillnad på smak gemfört med någon annan (ny) manuell kvarn, utan skillnaden kommer i så fall mer bero på bryggare/bryggnings metod.
Zassenhaus Brasilia kaffekvarn

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Skulle vara lite roligt att använda en sådan här, kanske vid besök nån gång i framtiden eller så; ger den respektingivande smak eller kommer alla med nya monsterkvarnar att tycka att resultatet är blaha tro?

Om reslutatet blir bra eller ej beror på jämnheten i malningen, får du mycket korn som är betydligt finare är önskad malningsgrad kommer de bli överextraherade och påverka smaken negativt. Om kvarnen ger ett jämnt resultat kommer kaffet bli bra. Kvarnen i sig påverkar inte hur kaffet smakar utan det är jämnheten i det malada kaffet som avgör.

(Jo, kvarnen kan påverka... Om den hettar upp kaffet när det mals påverkas smaken negativt.)

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Låter inte det ganska dyrt ändå? :/

Som redan konstaterats så är ju "dyrt" oerhört subjektivt, oavsett om det gäller datorer eller kaffekvarnar.

Men för att sätta priset på kvarn i perspektiv så kan man ju t ex jämföra med priset på specialkaffe, vilket många som har kvarn köper. De flesta ljusrostade specialkaffen kostar ca 350 kr/kg och uppåt. Många köper kaffe för 500-600 kr/kg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Som redan konstaterats så är ju "dyrt" oerhört subjektivt, oavsett om det gäller datorer eller kaffekvarnar.

Men för att sätta priset på kvarn i perspektiv så kan man ju t ex jämföra med priset på specialkaffe, vilket många som har kvarn köper. De flesta ljusrostade specialkaffen kostar ca 350 kr/kg och uppåt. Många köper kaffe för 500-600 kr/kg.

Jag kollar nog mer på vad det är och vad jag får ut av det. Har svårt att se att det ligger mycket utveckling bakom en sån produkt så det är nog hög marginal på det. När jag köpt kanna och tratt för 200 vill jag inte behöva betala en faktor 2 på det för att få veva sönder mina egna bönor. Men det är klart subjektivt som sagt. Jag har lagt ofantliga pengar på mina hobbies också.

Permalänk
Medlem

En kaffekvarn ska nog inte underskattas. Kaffe är en otrolig färskvara, och det färdigmalda som finns i butik har ofta redan passerat sin prime. Eftersom bönor håller längre än malet kaffe kan en kvarn lyfta smaken ganska betydligt. Men det beror ju lite på vad man stoppar i den såklart...

Enligt min upfattning är de saker som gör störst skillnad på kaffeupplevelsen att
1. Köpa bättre råvaror
1.5 Köpa en kvarn
2. Utveckla sin bryggmetod

Notera att 1 och 1.5 ligger nära varandra

Men, det är ju jag det. Vad tänker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Enligt min upfattning är de saker som gör störst skillnad på kaffeupplevelsen att
1. Köpa bättre råvaror
1.5 Köpa en kvarn
2. Utveckla sin bryggmetod

Notera att 1 och 1.5 ligger nära varandra

Men, det är ju jag det. Vad tänker ni?

Jag säger kvarn, bättre råvara och sedan bättre/mer utvecklad bryggmetod.

Visst, går du från ett ok malet kaffe från Gevalia, Löfbergs osv till billgaste kaffebönan du hittar när du köper kvarn blir resultatet kanske inte bättre. Men om du vanligen köper Gevalia färdigmalet och sedan skaffar en kvarn och köper Gevalia (eller liknande) men hela bönor så får kaffet ett rejält lyft.

Min bror gjorde den resan, kvarn först och det blev godare och nu har han tagit steget över till specialkaffe och har svårt att återgå till "vanliga" bönor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Haft en Philips Essence i ett dussin år, gjort bra bryggkaffe (mest Mollbergs) men nu fick det bli nytt. Valde Wilfa WSPL-3B som jag kunde klicka hem för strax över tusenlappen då jag kunde nyttja ett presentkort på en femhunka. Någon med erfarenhet av denna modell jämfört med Moccamaster?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Kaffesmaken varierar beroende på var du bor och ditt vatten, i Skåne fungerar Zoega skånerost medan det smakar som Ica Basic i Göteborg tex. Även oöilo typer av bryggare och temperaturen kan få samma sort att smaka helt olika. Sen får man inte glömma att vi är vane människor och tex mammas mat är alltid grym tycker iaf jag🤔.
Många parametrar att hålla reda på, själv har jag börjat köra vattenkokare och en Pressobryggare, perfekt på morgonen när man har bråttom. Men har spräckt 2st i disken pga det tunna glaset. Men denna veckan blir det bara kaffe på morgonen, sen får jag/vi upp i styrka😎
Gott nytt år och God Fortsättning! Mvh Pierre

Permalänk
Inaktiv

Är det någon här som har en Wilfa WSPL-3B? (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576998).

Luktar värmeplattan på er maskin konstigt? Någon form av kemisk lukt.

Jag lämnade tillbaka min första bryggare då jag trodde det var något fel på den, hade den hemma i en vecka men lukten försvann inte. Ersättningsmaskinen luktade dock likadant, och efter en månads dagligt bryggande har den ännu inte försvunnit.