Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Jag köpte cold war igår till xbox series x på skiva. Direkt frågar konsolen efter ”uppgradera” när jag startar med skivan och installerar. Men när jag startar så stänger xboxet av sig när jag spelar i 2min. Visa sig att jag har xbox one versionen installerad. Går in till microsoft store och väljer x/s version men då står det ”ej tillgänglig för närvarande”? När jag går till hantera spel så finns det ingen tillägg för series x version.. hjälp hur gör jag😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det var väl inte helt oväntat för oss i denna tråd om vem som skulle ta hem duellen 🙂

https://www.aftonbladet.se/tester/a/Qmg8x8/superduell-xbox-se...

Den är bakom betalvägg.
Kort sammanfattat utan att kopiera texten, vad säger de?

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Jag köpte cold war igår till xbox series x på skiva. Direkt frågar konsolen efter ”uppgradera” när jag startar med skivan och installerar. Men när jag startar så stänger xboxet av sig när jag spelar i 2min. Visa sig att jag har xbox one versionen installerad. Går in till microsoft store och väljer x/s version men då står det ”ej tillgänglig för närvarande”? När jag går till hantera spel så finns det ingen tillägg för series x version.. hjälp hur gör jag😂

Är du säker att du köpt Series X-versionen?
De är förvillande lika... Enda märkbara är den lilla Series X-loggan uppe i högra hörnet på asken.

EDIT;
Såhär ska fodralet alltså se ut;
https://pbs.twimg.com/media/EgXkn_vX0AcJg0i.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RobinK:

Jag köpte cold war igår till xbox series x på skiva. Direkt frågar konsolen efter ”uppgradera” när jag startar med skivan och installerar. Men när jag startar så stänger xboxet av sig när jag spelar i 2min. Visa sig att jag har xbox one versionen installerad. Går in till microsoft store och väljer x/s version men då står det ”ej tillgänglig för närvarande”? När jag går till hantera spel så finns det ingen tillägg för series x version.. hjälp hur gör jag😂

Just Call of Duty (kan vara fler, men vad jag kommer ihåg på rak arm så är det bara dem) har ju snålat så att man inte får med Series-versionen i grundspelet. På deras sida står det:

Citat:

Next-Gen
Purchase the Call of Duty: Black Ops Cold War Cross-Gen Bundle or Ultimate Edition digitally on either platform and unlock the power of next-gen Call of Duty experiences with higher framerate, hardware-based ray-tracing, shorter load times and more.

Men jag vet inte om det betyder att man måste ha köpt spelet "digitalt" eller om det räcker med att köpa till något paket.

https://www.callofduty.com/blackopscoldwar#

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Är du säker att du köpt Series X-versionen?
De är förvillande lika... Enda märkbara är den lilla Series X-loggan uppe i högra hörnet på asken.

EDIT;
Såhär ska fodralet alltså se ut;
https://pbs.twimg.com/media/EgXkn_vX0AcJg0i.jpg

Det hade jag inte och missa det totalt.. Förklarade för elgiganten att konsolen stendör när jag försöker spela det.. så fick pengarna tillbaka och köpte x versionen nu. Men det står ju att det ska funka med x versionen men långt ifrån det..

Skrivet av snajk:

Just Call of Duty (kan vara fler, men vad jag kommer ihåg på rak arm så är det bara dem) har ju snålat så att man inte får med Series-versionen i grundspelet. På deras sida står det:
Men jag vet inte om det betyder att man måste ha köpt spelet "digitalt" eller om det räcker med att köpa till något paket.

https://www.callofduty.com/blackopscoldwar#

Japp märkte det efteråt.. tråkigt att just dom inte har ”smart delivery” funktionen..

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande rea på xbox store nu, många bra spel som är 70-80% billigare.

Är sugen på BioShock: The Collection för 99 kr, 80% billigare.
Alla tre spelen uppdaterade för One X.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av edifier:

Den är bakom betalvägg.
Kort sammanfattat utan att kopiera texten, vad säger de?

XBOX
Rondsegrar: 4
Antal +: 31

PS5
Rondsegrar: 1
Antal +: 27

Permalänk

Nu finns Series X på Elgiganten igen, dock med en text om 22/9 i gulmarkerat. Det är väl den text som användes vid förbokningen gissar jag. Det var väl någon hos EG som snabbt ville ”åtgärda problemet” för att sedan ta helg(välförtjänt-efter debaclet med PS5-nja skulle inte tro det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessfat_81:

Nu finns Series X på Elgiganten igen, dock med en text om 22/9 i gulmarkerat. Det är väl den text som användes vid förbokningen gissar jag. Det var väl någon hos EG som snabbt ville ”åtgärda problemet” för att sedan ta helg(välförtjänt-efter debaclet med PS5-nja skulle inte tro det)

Ett rop på hjälp! 🥵

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av legis:

XBOX
Rondsegrar: 4
Antal +: 31

PS5
Rondsegrar: 1
Antal +: 27

Kan vi få liiite mer info?
Vilka ronder handlade det om, och något kort från motiveringen?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenkoSemo:

Har du fått mer info kring din beställning? Vill också köpa en fast vill få innan jul

Jag fick ett Mail nu att den är redo att hämtas från webhallen, fysisk butik i sthlm. Men ska avboka den då jag fått tag på en ps5 från Elgiganten. Men avvaktar tills jag har fått ps5, ifall något oförutsett skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Kan vi få liiite mer info?
Vilka ronder handlade det om, och något kort från motiveringen?

Design 4-2 till XBOX
Grafik 4-4
Spelutbud 4-4
Gränssnitt 4-3 till PS5
Prestanda 5-4 till XBOX
Handkontroll 4-3 till XBOX
Underhållning 3-3
Pris 4-3 till XBOX

”Xbox hade inte kunnat göra ett bättre jobb. Det återstår att se om konsolen klarar av trycket de kommande åren, men allt pekar på att Microsoft har lagt en väldigt stabil grund. Istället för att låsa spelarna till exklusiva titlar vill man öppna upp med tjänster som game pass där ett brett utbud är prio nummer ett. Det märks verkligen att man velat göra den nya generationen så lättillgänglig och generös som möjligt. Spelvärlden behöver den här”

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Design 4-2 till XBOX
Grafik 4-4
Spelutbud 4-4
Gränssnitt 4-3 till PS5
Prestanda 5-4 till XBOX
Handkontroll 4-3 till XBOX
Underhållning 3-3
Pris 4-3 till XBOX

”Xbox hade inte kunnat göra ett bättre jobb. Det återstår att se om konsolen klarar av trycket de kommande åren, men allt pekar på att Microsoft har lagt en väldigt stabil grund. Istället för att låsa spelarna till exklusiva titlar vill man öppna upp med tjänster som game pass där ett brett utbud är prio nummer ett. Det märks verkligen att man velat göra den nya generationen så lättillgänglig och generös som möjligt. Spelvärlden behöver den här”

Efter allt jag läst om DualSense så låter de ju konstigt att Xbox går vinnande ur den striden.
Sen är ju både design och gränssnitt subjektivt.
Men håller med om slutsatsen, att öppna upp istället för att låsa in spelaren

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Efter allt jag läst om DualSense så låter de ju konstigt att Xbox går vinnande ur den striden.
Sen är ju både design och gränssnitt subjektivt.
Men håller med om slutsatsen, att öppna upp istället för att låsa in spelaren

Hon skriver ganska mycker on kontrollen men ett utdrag från just PS5:

” Sony skryter mycket om haptisk feedback och tryckkänsliga triggerknappar. Till en början kan det vara häftigt att känna motståndet i terräng och övergången från gräs till lera. Att köra racingspel med tryck i gasen är inte fy skam det heller. Men efter flera timmar blir vibrationerna så pass starka att det nästan värker i händerna. Lider man av reumatism eller har andra problem med lederna är det bäst att stänga av funktionerna helt.
Det är kul att Playstation har gjort Dualsense till ett projekt i sig, men det ska trots allt vara mest action på skärmen och inte i kontrollen. ”

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Hon skriver ganska mycker on kontrollen men ett utdrag från just PS5:

” Sony skryter mycket om haptisk feedback och tryckkänsliga triggerknappar. Till en början kan det vara häftigt att känna motståndet i terräng och övergången från gräs till lera. Att köra racingspel med tryck i gasen är inte fy skam det heller. Men efter flera timmar blir vibrationerna så pass starka att det nästan värker i händerna. Lider man av reumatism eller har andra problem med lederna är det bäst att stänga av funktionerna helt.
Det är kul att Playstation har gjort Dualsense till ett projekt i sig, men det ska trots allt vara mest action på skärmen och inte i kontrollen. ”

Aaah, precis så som jag trodde att DualSense skulle vara alltså, coolt å grymt å alldeles underbart...om det används med måtta

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Ja kanske lite som när Wii kom (happy birthday i efterskott)! Annars var just kontrollen den faktorn som gjorde att jag hade en PS5a i varukorgen förrgår midnatt... Gick på magkänslan å släppte den lös åt bättre behövande 😌. Men apropå kontrollen! Om Microsoft i efterhand vill utveckla en liknande kontroll borde det väl funka fint? Tänker det inte borde finnas någon teknik i konsolen som inte kan lösas med mjukvaran och anpassning mot spelen. Ren spekulation!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera ett spel från Game pass med hjälp av appen, men börjar den inte installera om konsolen är i standby. Det hände i alla fall inget, så jag startade konsolen och gick in på game pass där och startade installationen, sen fick jag en push notis på telefonen att installationen har startat.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har spelat Bioshock i ett par timmar nu och det ser riktigt snyggt ut på Series X!
HDR, 60 fps och 4K gör att det inte känns som ett spel från 2007.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att jag är så nöjd med XSX. Senast hade hade var en X360. RROD orsakades på två av mina där. Hoppas jag inte upplev något sådant med denna.

Den är så jäkla tyst under press och snabb som attan. Kan inte bli bättre.

PS5 DE ligger i förpackningen och väntar. Fasar för det man läst om Coilwhine och andra oväsen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Aaah, precis så som jag trodde att DualSense skulle vara alltså, coolt å grymt å alldeles underbart...om det används med måtta

Får hem en PS5 i dagarna och det ska bli intressant att känna på skillnaden. Erkänner villigt att jag gillar Xbox mer än PS, men har ändå så otroligt svårt att tro att jag kommer hålla Xbox-kontrollen högre än DS. Som jag även tidigare skrivit tycker jag den är försämring mot förra generationen. Mindre rent fysiskt (dåligt för mig), och klart plastigare känsla.

Nu blir det hursomhelst en sväng in på Microsoft Store för att hoppas kunna få ta del av bra erbjudanden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Ville bara säga att jag är så nöjd med XSX. Senast hade hade var en X360. RROD orsakades på två av mina där. Hoppas jag inte upplev något sådant med denna.

Den är så jäkla tyst under press och snabb som attan. Kan inte bli bättre.

PS5 DE ligger i förpackningen och väntar. Fasar för det man läst om Coilwhine och andra oväsen.

Härlig känsla

Dock har ju PS5 (i de jämförande tester på last gen titlar som hittills gjorts) visat sig presterat lite eller lite mer bättre än Series X. Digital Foundry har gjort ingående tester på AC: Valhalla och Dirt 5 där PS5 dragit det längsta strået. Snart kommer COD Cold War och Cyberpunk 77 i deras tester.

Dock så återstår ju spelen som är gjorda för dessa generationer, så det är för tidigt att dra några slutsatser.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Härlig känsla

Dock har ju PS5 (i de jämförande tester på last gen titlar som hittills gjorts) visat sig presterat lite eller lite mer bättre än Series X. Digital Foundry har gjort ingående tester på AC: Valhalla och Dirt 5 där PS5 dragit det längsta strået. Snart kommer COD Cold War och Cyberpunk 77 i deras tester.

Dock så återstår ju spelen som är gjorda för dessa generationer, så det är för tidigt att dra några slutsatser.

Mycket märkligt, får hoppas på att det bara är utvecklingsverktygen som spökar för Xboxen.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Dirt 5 verkar ju ha släppt Series X versionen med fel konfigurering typ. Men de har sagt att det ska snart vara löst.

När det gäller prestanda så får vi se framöver. Kanske är att det är lättare att optimera crossgen spel att prestera bra på gpu med högre klockfrekvens än med fler CUs.

Permalänk

Ursäkta för en eventuellt korkad fråga.

Jag har beställt ett series X, mycket på grund av att gamepass, men inte fått det än. Kan jag ändå passa på att skapa ett Xbox konto och handla på rean som är på Microsoft Store även om jag inte har en konsol än?

Jag har inte ägt en konsol sen min Xbox 360 fick RROD för över 10 år sedan. Helt plötsligt uttryckte dock både sambo och dotter intresse för en konsol (där av gamepass) så då tog jag tillvara på tillfället och beställde. Det här är med andra ord helt nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarfordt90:

Ursäkta för en eventuellt korkad fråga.

Jag har beställt ett series X, mycket på grund av att gamepass, men inte fått det än. Kan jag ändå passa på att skapa ett Xbox konto och handla på rean som är på Microsoft Store även om jag inte har en konsol än?

Jag har inte ägt en konsol sen min Xbox 360 fick RROD för över 10 år sedan. Helt plötsligt uttryckte dock både sambo och dotter intresse för en konsol (där av gamepass) så då tog jag tillvara på tillfället och beställde. Det här är med andra ord helt nytt för mig.

Har du redan att Microsoft konto , tex till Windows, så kan du använda det eller skapa ett nytt och handla redan nu. Enklast är nog via www.xbox.com men det går via Microsoft Store appen i Windows också men där får man se till att köpa just Xbox versionen för de spel som har olika för PC och Xbox.

Permalänk

Beställde Dirt 5 på webbgalleri för 399 ska bli kul och testa det på XSX, har ni några tips på spel som annars nyttjar konsolen på ett bra sätt ? Spelar just nu Valhalla och Gears 5

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Inaktiv

Nu tar jag till forumet för tips också. Köpte en Xbox Series i dagarna.
Har en Asus VG279QM som jag kör PS4 Pro med 1080p/60hz/Full RGB/HDR, så klart en PC som funkar fint i 1080p/240hz/Full RGB/HDR/. Dock på Xbox Series så vill den inte aktivera varken 120hz när jag kör i FullRGB(funkar endast om jag väljer "begränsad RGB") och HDR hittar Xbox inte alls över huvudtaget medans det funkar på PS4 och PC. Kör HDMI kabeln som följde med.

Nån som har en gissning om problemet ligger hos monitor eller Xbox?

Permalänk
Medlem

Fix för färgerna när man spelar upp Blu-Ray film är på gång verkar det som.

https://www.purexbox.com/news/2020/11/xbox_series_x_blu-ray_b...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Nu tar jag till forumet för tips också. Köpte en Xbox Series i dagarna.
Har en Asus VG279QM som jag kör PS4 Pro med 1080p/60hz/Full RGB/HDR, så klart en PC som funkar fint i 1080p/240hz/Full RGB/HDR/. Dock på Xbox Series så vill den inte aktivera varken 120hz när jag kör i FullRGB(funkar endast om jag väljer "begränsad RGB") och HDR hittar Xbox inte alls över huvudtaget medans det funkar på PS4 och PC. Kör HDMI kabeln som följde med.

Nån som har en gissning om problemet ligger hos monitor eller Xbox?

Du får endast hjälp av oss här om du ger oss var sitt Strix 3090. Jag har hört att ni ändå har så gott om dessa kort.

Spontan tanke om futt problem; Din skärm har väl inte stöd för HDMI 2.1? Kan det påverka?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Mycket märkligt, får hoppas på att det bara är utvecklingsverktygen som spökar för Xboxen.

Ja, som sagt - inga förhastade slutsatser, bara det vi i nuläget vet.
Vem vet hur det ser ut mellan konsolerna ett åt från nu?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X