Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Håll längre avstånd till framförvarande bilar hjälper nog en hel del med om du vill slippa byta kondensor varje år.

Tyvärr går det icke. Har en BMW och ligger således 30 cm bakom och flåsar i nacken.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tyvärr går det icke. Har en BMW och ligger således 30 cm bakom och flåsar i nacken.

Ah, Bayersk eco-driving, nyttja baksuget från mottrafikanter för minimalt luftmotstånd. Ger minst 2 dl/mil, 2,1 om man skippar blinkers.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är väl standard på flesta hybrid/elbilar idag, på Toyota/Lexus går det åtminstone stänga av, vet inte hur det är med VW-koncernens bilar.

Leon verkar bara ha det i Cupra-läget där allt är ställt så sportigt som möjligt. Rätt säker på att det inte var möjligt att stänga av det.
Till och med BMW M5 har ju det nuförtiden men där matchar väl åtminstone ljudet i kupén det som hörs utanför. Oavsett är det astöntigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Användning av grus vintertid i Sverige.
Kan inte vi ha saltlösning som restenav världen och slippa ha stenskott som gör hål i AC varje vinter?

Det här problemet fanns inte förr i tiden då bilar var utrustade med stänkskydd både fram och bak. Nu tycker folk att det är fult så då får vi dessa problem.
Samma sak med stenskott på vindrutan, förr i tiden fick man ett stenskott var fjärde år och nu har vi tio olika företagskoncerner som mer eller mindre lever på att laga stenskott och byta vindrutor.
Tänk vad avsaknaden av en liten gummiflärp kan hjälpa upp ekonomin i landet😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Användning av grus vintertid i Sverige.
Kan inte vi ha saltlösning som restenav världen och slippa ha stenskott som gör hål i AC varje vinter?

Vi har salt på vägar som kräver det, gubbar som bor i närheten brukar gnälla över att det fräter hål i plåten.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall-av-vag-...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Vi har salt på vägar som kräver det, gubbar som bor i närheten brukar gnälla över att det fräter hål i plåten.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall-av-vag-...

Jo precis. Häromkring är det salt överallt typ, ibland grus också dock. Det funkar väl bra här i Göteborg där vintrarna brukar innebära temperaturer runt noll med regn och snö som fryser och tinar om vartannat hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ny bil i tisdags, blev lite av ett spontanköp på en modell som jag tittat mycket på under året.

Ungefär 4:e åkturen idag för att tanka (en resa på 7 min)....och naturligtvis <pang> stenskott. Suck. Blir en dejt med bilglasreparatören imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Användning av grus vintertid i Sverige.
Kan inte vi ha saltlösning som restenav världen och slippa ha stenskott som gör hål i AC varje vinter?

Flytta till saltparadiset Skåne!

Salt klarar ju bara temperaturer ned till en visst antal minus. De regioner där det inte tenderar att sjunka under dessa temperaturer kör salt, oftast.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av e1m1:

Flytta till saltparadiset Skåne!

Salt klarar ju bara temperaturer ned till en visst antal minus. De regioner där det inte tenderar att sjunka under dessa temperaturer kör salt, oftast.

Jupp. Mitt gubbgnäll blir istället "detta satans jävla salt som sätter sig överallt på bilen när det är vinter." Bästa är ju när man vill köra om saltbilen på motorvägen och hela jävla bilen blir både saltlakad och blästrad samtidigt. Som en ofrivillig rengöring av porerna. Med högtryckstvätt.

MEN! Den här vintern ska man ju ändå hålla sig inne så mycket som möjligt, och åka till Väla går ändå fetbort pga corona, så kanske man slipper ha en bil som luktar saltgurka hela vägen in i maj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tyvärr går det icke. Har en BMW och ligger således 30 cm bakom och flåsar i nacken.

Älskar att pumpa bromsarna i tid och otid vid påträffande av detta beteende.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Jag håller helt med. Hälften går på vänster sida och hälften på höger så jag får sicksacka fram och tillbaka om jag inte vill gå in i folk. Speciellt nu i conona tider där man skall försöka hålla lite avstånd dessutom. Helt hopplöst!

Instämmer helt. När jag springer längs gångbanor så är det ett väldigt trixande.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Inaktiv

Snö.

Man blir lite less på media som skriver om snöovädret som om de vore jordens undergång, fara för allmänheten, nu får dom väl ge sig, de har kommit ca 10-15 cm och de framställs som om vi skulle dö.

Vid lunchtid gick SMHI ut och höjde snövarningen längs Västerbottens kustland till en tvåa. Upp till 30 centimeter snö kan falla under torsdagen – så pass mycket att det kan innebära fara för allmänheten.

Inte fasen höll dom på så här förr i tiden och är man van fjällbo med stuga så är de här ju inget märvärdigt, man har varit med om bra mycket värre oväder.

Tycker allmänt att SMHI med sina varningar allt som oftast överdriver ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Man blir lite less på media som skriver om snöovädret som om de vore jordens undergång, fara för allmänheten, nu får dom väl ge sig, de har kommit ca 10-15 cm och de framställs som om vi skulle dö.

Vid lunchtid gick SMHI ut och höjde snövarningen längs Västerbottens kustland till en tvåa. Upp till 30 centimeter snö kan falla under torsdagen – så pass mycket att det kan innebära fara för allmänheten.

Inte fasen höll dom på så här förr i tiden och är man van fjällbo med stuga så är de här ju inget märvärdigt, man har varit med om bra mycket värre oväder.

Tycker allmänt att SMHI med sina varningar allt som oftast överdriver ganska mycket.

Böjd att hålla med dig egentligen, man blir ju lite trött när det skrivs och klagas om snökaos för att det kommer en decimeter snö så bussarna inte kommer fram - Men samtidigt tror jag dessvärre det är helt nödvändigt för att folk ska förstå att de kanske måste sätta på vinterdäcken den här tiden på året.
Det stör mig något så fruktansvärt - Folk som inte tänker längre än näsan räcker, och sedan står där och tycker synd om sig själva när de voltat med bilen. Så dessvärre behövs det väl daltas med den typen av människor, och då är det väl bra med varningar antar jag...

På samma ämne - Jag bor i ett mindre samhälle med ca 500 personer, och vi har såklart som alla respektabla småbyar en Facebook-grupp där man kan klaga på att folk inte plockar upp sitt hundbajs, varna för "invandrarstöldligor" så fort det åker en bil man inte känner igen genom byn och liknande.
Det blir strömavbrott regelbundet här, åtminstone tre-fyra gånger per vinter. Det kan man ju tycka att folk borde lära sig planera för, men nope. Varenda gång är det folk som får panik i den där jäkla facebookgruppen och börjar skriva om hur de vill köpa ved ("OBS BRÅTTOM VI FRYSER"), vill låna ficklampor och annat sådant som jag kan tycka hör till sådant man väl ser till att fixa om man bor i villa... Hur svårt ska det vara att se till att man klarar sig ett dygn utan el??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PhaCe:

Böjd att hålla med dig egentligen, man blir ju lite trött när det skrivs och klagas om snökaos för att det kommer en decimeter snö så bussarna inte kommer fram - Men samtidigt tror jag dessvärre det är helt nödvändigt för att folk ska förstå att de kanske måste sätta på vinterdäcken den här tiden på året.
Det stör mig något så fruktansvärt - Folk som inte tänker längre än näsan räcker, och sedan står där och tycker synd om sig själva när de voltat med bilen. Så dessvärre behövs det väl daltas med den typen av människor, och då är det väl bra med varningar antar jag...

På samma ämne - Jag bor i ett mindre samhälle med ca 500 personer, och vi har såklart som alla respektabla småbyar en Facebook-grupp där man kan klaga på att folk inte plockar upp sitt hundbajs, varna för "invandrarstöldligor" så fort det åker en bil man inte känner igen genom byn och liknande.
Det blir strömavbrott regelbundet här, åtminstone tre-fyra gånger per vinter. Det kan man ju tycka att folk borde lära sig planera för, men nope. Varenda gång är det folk som får panik i den där jäkla facebookgruppen och börjar skriva om hur de vill köpa ved ("OBS BRÅTTOM VI FRYSER"), vill låna ficklampor och annat sådant som jag kan tycka hör till sådant man väl ser till att fixa om man bor i villa... Hur svårt ska det vara att se till att man klarar sig ett dygn utan el??

Inte för att de ska bli hemskt men ibland skulle vi behöva ett litet krig i Sverige så folk vaknar upp i sin bekvämliga bubbla.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon301768:

Inte för att de ska bli hemskt men ibland skulle vi behöva ett litet krig i Sverige så folk vaknar upp i sin bekvämliga bubbla.

Det är kanske lite att ta i, men en samordnad övning av hela försvaret, både försvarsmakten och civilförsvaret, där eltillförseln stryps och butikerna klappar igen ett par dagar. Man behöver ju inte ha en faktisk invasion för att känna på hur det känns att hela samhället stannar och det uppstår krav på dig som enskild individ.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det är kanske lite att ta i, men en samordnad övning av hela försvaret, både försvarsmakten och civilförsvaret, där eltillförseln stryps och butikerna klappar igen ett par dagar. Man behöver ju inte ha en faktisk invasion för att känna på hur det känns att hela samhället stannar och det uppstår krav på dig som enskild individ.

Så man ska stoppa samhället och skapa problem för folk för att få folk att förbereda sig på att samhället kanske någon gång skulle stoppas? Trots att det aldrig har hänt i modern historia? Ska alla testa på att gå runt med (fastsatta) svartmålade glasögon för att förbereda dom på hur det hade varit om de skulle bli blinda någon gång i framtiden (vilket är mer sannolikt än att elen skulle försvinna och alla butiker skulle stänga) också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Älskar att pumpa bromsarna i tid och otid vid påträffande av detta beteende.

Så där gjorde jag också tidigare. Jag har dock slutat med det då folk ligger så nära numera att det känns farligt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Så man ska stoppa samhället och skapa problem för folk för att få folk att förbereda sig på att samhället kanske någon gång skulle stoppas? Trots att det aldrig har hänt i modern historia? Ska alla testa på att gå runt med (fastsatta) svartmålade glasögon för att förbereda dom på hur det hade varit om de skulle bli blinda någon gång i framtiden (vilket är mer sannolikt än att elen skulle försvinna och alla butiker skulle stänga) också?

Det var mer ett svar på att OM man ska få folk att bli "preppers" till mans, så behöver man kanske inte ställa till med ett riktigt krig, utan det går att lösa med övningar. Med det inte sagt att det är en BRA idé.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av izcho:

Älskar att pumpa bromsarna i tid och otid vid påträffande av detta beteende.

Och det är vid denna fantastiska händelse, där två idioter möts i trafiken, som olyckor uppstår.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det var mer ett svar på att OM man ska få folk att bli "preppers" till mans, så behöver man kanske inte ställa till med ett riktigt krig, utan det går att lösa med övningar. Med det inte sagt att det är en BRA idé.

Jo ok. Det var inte meningen att ta ut det på dig, jag blir bara lite trött på alla preppers som tror att allt ska gå åt helvete hela tiden och att alla måste förbereda sig med massa kontanter i madrassen, skafferierna fulla av torrvaror och hundratals liter vatten i garderoben liksom. Det går liksom inte att motbevisa en prepper, för i dens ögon så kommer han (sällan hon) att få rätt förr eller senare, vänta bara...

Permalänk
Medlem

En annan grej är att en av ens glädeämnen i livet att nörda ner sig i ny teknik och hajpa inför en lansering känns som det bara dog under 2020. Året då det slutade vara roligt att köpa teknik. Hade tur med Ampere, blir ingen ps5a och ps4an redan såld, köpte ryzen kl 1503 och vetefan om jag får nån innan jul ens...

Med det sagt... är fan klar med att sponsra denna pajas-hype som EXAKT ALLA tillverkare sysslar med, nvidia, amd you name it - lika goda kålsupare allihop - den som hävdar något annat är fan en fårskalle av rang. Nästa uppgradering skiter jag fullständigt i tills den går att spontanköpa över disk.

Permalänk
Lego Master

Vet inte om detta hör hemma här, eller i tråden "sur, galen, ledsen, arg..", men folk som är dumma i huvudet med flit gör mig så jävla förbannad så jag spricker.
Det är en sak att ha en kunskapslucka, få förklarat för sig hur det ligger till, och då ändra sin ståndpunkt. Men att envisas med att ha fel bara för du inte kan erkänna det för dig själv ens, är så jävla uppviglande att jag vill belägga det med spöstraff och näringsförbud.
Detta hör ju såklart samman med konceptet "åsikt är inte fakta" vilket många verkar ha svårt för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Jaha som vanligt så överdrev SMHI vädret vilket verkar vara standard nuförtiden, varenda gång de varnas för nått så slutar de med att de inte blir något, som för någon vecka sedan då dom gav en Klass 1 varning för stora mängder snö vid kusten, vad blev de, jo regn och inget annat, och de kunde man räkna ut i förväg eftersom de varit typ 8 grader varmt i flera veckor.

Och som sagt idag, upp till 30cm snö vid kusten, blev snarare runt 13cm och inte alls dom mängder som dom sa.

Nuförtiden har jag börjat ta deras varning med en nypa salt, de blir aldrig som dom säger, dom tar alltid i för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

En annan grej är att en av ens glädeämnen i livet att nörda ner sig i ny teknik och hajpa inför en lansering känns som det bara dog under 2020. Året då det slutade vara roligt att köpa teknik. Hade tur med Ampere, blir ingen ps5a och ps4an redan såld, köpte ryzen kl 1503 och vetefan om jag får nån innan jul ens...

Med det sagt... är fan klar med att sponsra denna pajas-hype som EXAKT ALLA tillverkare sysslar med, nvidia, amd you name it - lika goda kålsupare allihop - den som hävdar något annat är fan en fårskalle av rang. Nästa uppgradering skiter jag fullständigt i tills den går att spontanköpa över disk.

Ännu gubbgnälligare är väl att spinnas upp av sitt eget inlägg och fortsätta...

men tack vare ovanstående har ni nu alltså istället för att prata om produkten - börjat kollektivt sitta och noja på forum där man redovisar när man lagt sin beställning och när man ska få. Vem hade tur och vem blev utan.

Det är lite som när man var femton och otåligt väntade på psx spel i brevlådan, fast nu är vi vuxna bäbisar som gör det offentligt istället. Jag har gjort det själv jag med. Men fick bara ett existentiellt infall... Vad fan håller man på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

En annan grej är att en av ens glädeämnen i livet att nörda ner sig i ny teknik och hajpa inför en lansering känns som det bara dog under 2020. Året då det slutade vara roligt att köpa teknik. Hade tur med Ampere, blir ingen ps5a och ps4an redan såld, köpte ryzen kl 1503 och vetefan om jag får nån innan jul ens...

Med det sagt... är fan klar med att sponsra denna pajas-hype som EXAKT ALLA tillverkare sysslar med, nvidia, amd you name it - lika goda kålsupare allihop - den som hävdar något annat är fan en fårskalle av rang. Nästa uppgradering skiter jag fullständigt i tills den går att spontanköpa över disk.

Hoppa in i Apple-gemenskapen, här finns prylar att köpa även i samband med lanseringar...

Men jag är gubbgrining som dig på alla scalpers som inte ens är intresserade av prylarna, bara ska tjäna lite snabba cash. Borde anmäla alla, för det är väl knappast någon av dom som rapporterar in sina vinster till skattemasen vid nästa deklaration.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izcho:

Ännu gubbgnälligare är väl att spinnas upp av sitt eget inlägg och fortsätta...

men tack vare ovanstående har ni nu alltså istället för att prata om produkten - börjat kollektivt sitta och noja på forum där man redovisar när man lagt sin beställning och när man ska få. Vem hade tur och vem blev utan.

Det är lite som när man var femton och otåligt väntade på psx spel i brevlådan, fast nu är vi vuxna bäbisar som gör det offentligt istället. Jag har gjort det själv jag med. Men fick bara ett existentiellt infall... Vad fan håller man på med.

Tja, men det är ju vårt intresse liksom, och det är ju inte värre än många andra intressen egentligen. Fotboll eller melodifestivalen som folk sitter klistrade framför exempelvis (eller trav, jag har polare som är seriöst intresserade av trav och kan sitta och kolla på det utan att de ens har spelat). Jag har också polare som köar i timmar utanför systembolaget för att få tag i något nytt öl eller någon begränsad upplaga av någon vinflaska eller så. Till skillnad från dessa personer så kommer vi i alla fall att ha glädje av produkterna vi snöar in på i åratal.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Tja, men det är ju vårt intresse liksom, och det är ju inte värre än många andra intressen egentligen. Fotboll eller melodifestivalen som folk sitter klistrade framför exempelvis (eller trav, jag har polare som är seriöst intresserade av trav och kan sitta och kolla på det utan att de ens har spelat). Jag har också polare som köar i timmar utanför systembolaget för att få tag i något nytt öl eller någon begränsad upplaga av någon vinflaska eller så. Till skillnad från dessa personer så kommer vi i alla fall att ha glädje av produkterna vi snöar in på i åratal.

Skillnaden är väl att vid en lansering av en ny öl på systemet så kommer det inte 300 supersnabba drönare som sveper in och köper 90% av ölen innan du ens tagit ett steg innanför tröskeln, och sedan står och säljer dem utanför Coop till dubbla priset.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, men det är ju vårt intresse liksom, och det är ju inte värre än många andra intressen egentligen. Fotboll eller melodifestivalen som folk sitter klistrade framför exempelvis (eller trav, jag har polare som är seriöst intresserade av trav och kan sitta och kolla på det utan att de ens har spelat). Jag har också polare som köar i timmar utanför systembolaget för att få tag i något nytt öl eller någon begränsad upplaga av någon vinflaska eller så. Till skillnad från dessa personer så kommer vi i alla fall att ha glädje av produkterna vi snöar in på i åratal.

Och nu gav du mig något att gnälla på - Folk som inte förstår att trav är en sport.
"Höhö det är ju hästen som springer, varför ska någon som bara sitter bakom få pris!" - Så jävla less på den inställningen. Varför tycker inte samma människor att det är bilen som ska få pris i F1? Eller att det är skidorna som borde få pris i alpin åkning?
Jag har full respekt för att man tycker trav är tråkigt - Är man inte insatt så är det troligtvis astråkigt att titta på - Precis som det mesta annat i sportväg. Men just trav verkar de flesta ha åsikten om att det bara är intressant om du satsar pengar på...
Nu ligger det här felet mycket på travsporten i sig som gör det totalt omöjligt för någon att följa en häst, det finns inga direkta ligor, tabeller eller liknande vilket gör det fruktansvärt trögt att ta sig in i - Men det är en fantastisk sport om man ger det en chans, framförallt när man får komma nära hästarna, men det är såklart svårt via TVn...

Och sedan ska jag inte ens börja med vad jag tycker om folk som har diverse djurskyddsåsikter kring travet... Visst, det finns absolut hästar som far illa inom travsporten - Men vill man vara kritisk mot hur djur, framförallt hästar, hanteras så ska man titta på ridsporten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Och nu gav du mig något att gnälla på - Folk som inte förstår att trav är en sport.
"Höhö det är ju hästen som springer, varför ska någon som bara sitter bakom få pris!" - Så jävla less på den inställningen. Varför tycker inte samma människor att det är bilen som ska få pris i F1? Eller att det är skidorna som borde få pris i alpin åkning?
Jag har full respekt för att man tycker trav är tråkigt - Är man inte insatt så är det troligtvis astråkigt att titta på - Precis som det mesta annat i sportväg. Men just trav verkar de flesta ha åsikten om att det bara är intressant om du satsar pengar på...
Nu ligger det här felet mycket på travsporten i sig som gör det totalt omöjligt för någon att följa en häst, det finns inga direkta ligor, tabeller eller liknande vilket gör det fruktansvärt trögt att ta sig in i - Men det är en fantastisk sport om man ger det en chans, framförallt när man får komma nära hästarna, men det är såklart svårt via TVn...

Och sedan ska jag inte ens börja med vad jag tycker om folk som har diverse djurskyddsåsikter kring travet... Visst, det finns absolut hästar som far illa inom travsporten - Men vill man vara kritisk mot hur djur, framförallt hästar, hanteras så ska man titta på ridsporten...

Jag var inte inblandad i denna diskussionen men nu fick du mig på gnällhumör:

Varför ska det generaliseras så förbannat kring djurskyddsfrågorna? Det kvittar om det handlar om travsport, hundimport eller livsmedelsproduktion, nog fasen ska nån med lite för lite kunskap och många åsikter skrika djurplågeri och begära att alla djurägare straffas genom tvångsomhändertagande av djuren och fängelse + böter för människorna.

Ta bara det senaste om travhästen Propulsion som nervsnittats, det är så klart fruktansvärt att man gör så men inte gör det att travhästar uppfödda i Sverige får behandlas så.

Det samma gäller mjölkgården som hängdes ut i uppdrag granskning, den bonden ska definitivt inte äga djur men varför ska Arla behöva dygdsignalera om hur mycket bättre de gjort för djuren samtidigt som alla mjölkbönder i Sverige ska få skit för nåt som händer på ett fåtal gårdar? Ta hand om de fall som inte är okej, de som sköter sig ska inte behöva lida.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Lego Master
Skrivet av klirre:

Jag var inte inblandad i denna diskussionen men nu fick du mig på gnällhumör:

Varför ska det generaliseras så förbannat kring djurskyddsfrågorna? Det kvittar om det handlar om travsport, hundimport eller livsmedelsproduktion, nog fasen ska nån med lite för lite kunskap och många åsikter skrika djurplågeri och begära att alla djurägare straffas genom tvångsomhändertagande av djuren och fängelse + böter för människorna.

Ta bara det senaste om travhästen Propulsion som nervsnittats, det är så klart fruktansvärt att man gör så men inte gör det att travhästar uppfödda i Sverige får behandlas så.

Det samma gäller mjölkgården som hängdes ut i uppdrag granskning, den bonden ska definitivt inte äga djur men varför ska Arla behöva dygdsignalera om hur mycket bättre de gjort för djuren samtidigt som alla mjölkbönder i Sverige ska få skit för nåt som händer på ett fåtal gårdar? Ta hand om de fall som inte är okej, de som sköter sig ska inte behöva lida.

Fast detta gäller ju överallt, inte bara för djurhållning. Jag lovar att det finns många BMW- och Mercedesägare som faktiskt sköter sig i trafiken, men pga ett gäng rötägg med tung högerfot och slut på blinkersvätska, så får hela ägarkåren dåligt rykte. Det verkar ligga i mänsklig natur att ta de absolut värsta exemplen i en grupp och låta dem representera hela gruppen i ens egen mentala bubbla. En del av problemet i modern tid är att din egen bubbla går att expandera och sprida till många fler som normalt inte skulle påverkas av dina felaktiga antaganden, kanske inte ens komma i kontakt med gruppen det berör alls.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield