AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Såvida man inte har en 240Hz-skärm så ser jag ingen som helst anledning alls att köpa något av 3070/3080/6800/6800XT om man ska köra vid 1080p utan raytracing.
Det är totalt bortkastade pengar.
Vid 1440p så är det återigen meningslöst om man inte är en competitive FPS-gamer som kör på en 144Hz-skärm.
Dom klarar ledigt 60 FPS och förmodligen också en del spel med 144.
Hur många tror du sitter med 144HZ-skärmar (och uppåt) av alla spelare?

Well, alla köper väl vad som verkar passa deras situation bäst, man vet väl vad man själv har för krav liksom.

Jag sitter på 1440p144hz och känner att de flesta moderna spel sänker mitt 2080S rätt rejält, jag bryr mig inte särskilt om RT förräns det finns fler spel med de, samma gäller DLSS då det inte påverkar de flesta spel jag spelar för tillfället. Jag är inte villig att göra den prestandakompromiss som behövs för 4k än, ens om jag skulle lägga pengar på en 4k144hz monitor.

Så för att försöka garantera stadiga 144fps i 1440P på allt maxat låter 6800XT rätt vettigt som det ser ut just nu.
Sedan är det väl etablerat att människor inte är rationella exekveringmaskiner vad gäller ekonomisk beslut

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JoOngle:

Kort summerat - Priset på AMD 6000 series borde ha varit mycket lägre, då hade AMD vunnit alla gamers hjärtan.

Men med ett prisläge som ligger omkring 3080, är det en svår pill att svälja, isär då den backar på så många områden.

- Kass 264 encoding/decoding - altså, urkass för streamers (iflg. Linus tech tips).
- 1st generation Ray tracing, m.a.o. ospelbart med raytracing.
- Okompatibel med dom flesta produktionsmjukvara som behöver video rendering, de-noising, och andra features som Nvidia har.
- A.i som inte ens kommer i närleken av Nvidia.
- Mycket lägre tillgänglighet i nuläget än 3xxx serien.

Fördelar:

- Bra spelprestanda i DX12 och äldre spel, och jämnförbart (och även lite bättre än 3080) i vissa fall.
- Lite lägre strömförbrukning overall.
- Större minne än 3080/70. Detta kan absolut ha betydning i framtida spel, detta vet vi ju från konsollernas utveckling.

Så hade priset varit avsevärdigt lägre (då pratar vi t.eks 5000,- för 6800 xt) hade AMD utan tvekan blivit en försäljnings succes.

Ja hade de sänkt priset för ett 6800xt, till 5000 kr, då hade nog lagerhyllorna gapat tomma vid det här laget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Bra!

Då gör ditt uteblivna köp av ett 3080-kort att tilgången så småninom blir lite bättre.
Bra val! (för mig).

Hellre lättlurad med ett nytt grafikkort i datorn än väntandes på att nvidia ska få ordning på tillverkningen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Såvida man inte har en 240Hz-skärm så ser jag ingen som helst anledning alls att köpa något av 3070/3080/6800/6800XT om man ska köra vid 1080p utan raytracing.
Det är totalt bortkastade pengar.
Vid 1440p så är det återigen meningslöst om man inte är en competitive FPS-gamer som kör på en 144Hz-skärm.
Dom klarar ledigt 60 FPS och förmodligen också en del spel med 144.
Hur många tror du sitter med 144HZ-skärmar (och uppåt) av alla spelare?

En 1440p/144hz skärm är inte direkt dyr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser ut som de kör mkt "AMD titlar"?

Skulle man kunna säga att sweclockers kör många "nvidia" titlar då också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hellre lättlurad med ett nytt grafikkort i datorn än väntandes på att nvidia ska få ordning på tillverkningen.

Hehe!
Ja! Man kan ju faktiskt fråga sig vilken som är lättlurad då Nvidia "försläppte" sina kort i September när tillgågnen är minimal och efterfrågan enorm.
Men, men inte aktuellt med uppdatering i år för mig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Helt uppenbart bandbreddsbegränsat trots Infinity Cache. Det tappar i 4K, och överklockningen ger mycket mer på 6800 än på 6800XT. Prestandan skalar inte alls bra med frekvensökningen på 6800XT. Men jag vill ändå inte se detta med 384-bitars buss. Tror det är en bra avvägning med energieffektivitet. Deras kort står bra mot 3080 och är av allt att döma mycket billigare att tillverka.
Men känns också uppenbart att kärnan egentligen är starkare än nVidias när RT inte är igång. Så hade varit kul att se en HBM-variant. Tyvärr verkar ju inte HBM bli mainstream.

Men riktigt tråkigt att de gör en Founders Edition av det. För jag hade gärna kört med den där kylaren.
Sedan är ju tillgängligheten tråkig. Men det drabbar som tur är inte mig eftersom jag inte är intresserad av något i denna klassen just nu. Men som entusiast bryr man ju sig ändå.
Men en lika energieffektiv 6700XT snart hade varit skoj. Fast lär väl dröja.

Tyvärr verkar det ju som att det är dyrt att tillverka grafikkort nu för tiden, och de gamla prisvärda mellanklasskorten under 2000:- lär man nog aldrig se igen.

Dels det kanske, men också dels att Nvidia verkar ha optimerat för högre upplösningar med Ampere.
En ändring de gjorde i arkitekturen beskrivs här.

Steve på hardware unboxed går in på djupet här och drar slutsatsen att Amperes 2x FP32 prestanda per SM är grunden till varför de har en högre prestandavinst i 4k än i 1080p och 1440p.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Varför blev det såhär? Är det komponentbrist hos nvidia eftersom de inte får ut några kort. Håller de inne på lansering i bred front för att vänta ut amd med riktiga lanseringen av 3080 Ti?

Varför försökte amd hypa med hittepå siffror som inte alls speglar verkligheten och sedan sälja korten för dyrt (??). Varför kunde/ville inte de heller möta efterfrågan?

Känns som en katt och råtta lek allting. Släpp fulla korten direkt och börja sälja, folk köper dem ju ändå. Hålla på med strypta varianter först och sen släppa "riktiga" versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

En 1440p/144hz skärm är inte direkt dyr idag.

En TV som klarar 4k äger väl de allra flesta redan idag.
Kan inte tänka mig att köra spel på skärmar under 55 tum och minst 1440p (4k där mitt 1080ti klarar 60Hz).
Så mängden folk med tillgång till någonting som kör 60Hz (skärm eller stor TV) måste vara extremt mycket större än 144Hz-nischen antar jag.
Men jag har inga siffror på det!
Men att döma av vad som duger för konsollspelare där det ofta var 30FPS på en stor TV som gällde så tror jag inte stora massan bryr sig om 144Hz-skärmar.
Och 30 FPS är klart märkbart jfrt med 60 vs 60 jfrt med 144 (Utom vid edge cases som mussläp och competitive gamers).

Permalänk
Medlem

Ja jävlar. Nu börjar det hända grejer. Sitter med 5700XT sedan någon månad tillbaka och är glatt överraskad över dessa prestandasiffror. Nära på dubbla prestandan men ändå svalare. Undrar vad 6900XT kommer ge oss för prestandasiffror. Tror det får bli ett sådant efter prisras om det visar sig vara tillräckligt mycket bättre. Men då får det definitivt bli ny processor innan det. Den flaskar redan 5700XT

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Såvida man inte har en 240Hz-skärm så ser jag ingen som helst anledning alls att köpa något av 3070/3080/6800/6800XT om man ska köra vid 1080p utan raytracing.
Det är totalt bortkastade pengar.
Vid 1440p så är det återigen meningslöst om man inte är en competitive FPS-gamer som kör på en 144Hz-skärm.
Dom klarar ledigt 60 FPS och förmodligen också en del spel med 144.
Hur många tror du sitter med 144HZ-skärmar (och uppåt) av alla spelare?

Sure så ser det ut nu. Men i och med att nextgen konsollerna precis lanserats detta lär det ändras på väldigt snart. Jag tror inte t.ex. nästkommande Battlefield lär vara jättenkelt att driva i högsta inställningarna. Likaså många andra kommande spel de närmsta åren.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Dels det kanske, men också dels att Nvidia verkar ha optimerat för högre upplösningar med Ampere.
En ändring de gjorde i arkitekturen beskrivs här.

Steve på hardware unboxed går in på djupet här och drar slutsatsen att Amperes 2x FP32 prestanda per SM är grunden till varför de har en högre prestandavinst i 4k än i 1080p och 1440p.

...eller också det enkla i att det blir mindre CPU-bound vid högre upplösningar och visar den sanna GPU-prestandan.
Frameraten är ju hiskligt hög vid de lägre upplösningarna och då kommer mer CPU in.

Permalänk
Medlem

Tämligen irrationellt men efter att ha observerat Nvidias 3***-lansering och nu AMDs, med allt det negativa jag tycker ni redoviserar på ett kliniskt vis avseende riktpriser och inget svar från AMD och 25 referensgrafikkort (bra att ni tog bort utmärkelserna) så hoppas jag en del på Intel för de kommande två åren. (En mindre sak men kanske lite mer rationell är att jag haft problem med AMD-graffar samt Nvidiagraffar av lite olika karaktär, mest relaterat till sömnläge, under de gångna två åren, men hade inte ett endaste sådant problem eller något annat förutom prestanda med inbyggd i7-grafik; i Linux)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Sure så ser det ut nu. Men i och med att nextgen konsollerna precis lanserats detta lär det ändras på väldigt snart. Jag tror inte t.ex. nästkommande Battlefield lär vara jättenkelt att driva i högsta inställningarna. Likaså många andra kommande spel de närmsta åren.

"De närmaste åren".
Om typ 2-3 år så är det väl dags för ett nytt grafikkort igen för de flesta.

Permalänk
Medlem

Visst var det Vega som AMD släppte en liten mängd kort till msrp och sedan andra sändningen gick upp med nästan 1000kr.
Känns som Historian kan upprepa sig tyvärr

Just nu känns rtx3070 för 6090kr på netonnet som best bang for the buck tyvärr

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är inte bristande raytracing ett tyngre framtidssäkringsproblem än vad "bristande" VRAM-mängd är? Förstår inte riktigt den diskussionen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Blev besviken. Trodde de skulle prestera bättre. Verkar vara samma visa igen som med Vega serien. Synd. Hoppades verkligen på dessa kort. AMD blev krossade igen. Hoppades på att de skulle prestera bättre än eller lika som 3080.

Bara i 4k dock och RT. 6800XT är vassare i 1080p och 1440p.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtxrrrkkTjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

eftersom inget kort begränsas av PCI-E 3.0

Är det ett antagande eller har ni testat det?
Framförallt är jag nyfiken på detta i cpu testerna i 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

....och vad jag behöver ha ut av en GPU (streaming och Davinci Resolve).

Jag gissar du har ett 3080/90 nu? Kom ihåg att ladda ner "Studio Drivers" för ditt Nvidia kort då dom
är optimerat för Davinci Resolve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det ett antagande eller har ni testat det?
Framförallt är jag nyfiken på detta i cpu testerna i 720p.

Det har testats och kunnat påvisa några fps men sällan något väsentligt. Så ja det kan ge prestandaförbättring men oftast under 1 %.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Bara i 4k dock och RT. 6800XT är vassare i 1080p och 1440p.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtxrrrkkTjc

HW Unboxed kör alla test förutom SAM testet med en 3950x, en 3950x sätter REJÄLA käppar i hjulen på high end gpu i lägre upplösningar. Ta med andra ord deras test med en skopa salt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

En TV som klarar 4k äger väl de allra flesta redan idag.
Kan inte tänka mig att köra spel på skärmar under 55 tum och minst 1440p (4k där mitt 1080ti klarar 60Hz).
Så mängden folk med tillgång till någonting som kör 60Hz (skärm eller stor TV) måste vara extremt mycket större än 144Hz-nischen antar jag.
Men jag har inga siffror på det!
Men att döma av vad som duger för konsollspelare där det ofta var 30FPS på en stor TV som gällde så tror jag inte stora massan bryr sig om 144Hz-skärmar.
Och 30 FPS är klart märkbart jfrt med 60 vs 60 jfrt med 144 (Utom vid edge cases som mussläp och competitive gamers).

Känner inte en person som spelar annat än konsol på Tvn. Det är väll nu med saker som 48CX som det kanske ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

HW Unboxed kör alla test förutom SAM testet med en 3950x, en 3950x sätter REJÄLA käppar i hjulen på high end gpu i lägre upplösningar. Ta med andra ord deras test med en skopa salt.

GN kommer väll fram till samma med sin 5950x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Är inte bristande raytracing ett tyngre framtidssäkringsproblem än vad "bristande" VRAM-mängd är? Förstår inte riktigt den diskussionen..

Ja, helt klart.
Och dessutom så tycker jag argumentet "Konsollerna har så kass RTX-prestanda att det inte kommer att användas så mycket ändå" faller rätt platt.
Vid lanseringen av DX9 så släpptes en mängd titlar långt före innan PS3/Xbox 360 med stöd och prestanda för att klara motsvarande grafik släpptes.
Titlar som Far Cry, Half Life, Doom 3, Fear 3 mm. Under denna period så var konsollerna så långt efter att det var löjigt!
Och det finns fler titlar med uttalat stöd för avancerad (läs bortom next-gen konsollnivå) Raytracing som är under utveckling just nu.
Blir förmodligen samma visa om igen som under 2004-2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

GN kommer väll fram till samma med sin 5950x.

Nja, nu skiljer det en hel del i titlar där du är cpu begränsad med 3950x i ren FPS, vi pratar inte små skillnader. Och skillnaderna mellan gpu'erna förändras rätt duktigt. Att testa med en 3950x är direkt missledande i mitt tycke när det gäller 1080p-1440p, en 5900x kan vara upp till 40% snabbare än den i vissa spel, det är en hysterisk skillnad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Känner inte en person som spelar annat än konsol på Tvn. Det är väll nu med saker som 48CX som det kanske ändras.

Vet många (med mig) som kör på TV:n. Sett många i forum som också säger det.
Varför inte?
Spellägen och latency kan vara riktigt bra på Sony-skärmar som jag har. Dessutom kan jag, om jag vill, köra med 120Hz (native, inte soap opera interlaced) på min skärm (dock vid 1080p, men högre hade inte varit aktuellt). Men det vill jag inte!
Har också bra 1440p 27-tumsskärmar, men dom spelar jag aldrig på. Då jag testat så är känslan att köra på en 55-tums TV överlägsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Såvida man inte har en 240Hz-skärm så ser jag ingen som helst anledning alls att köpa något av 3070/3080/6800/6800XT om man ska köra vid 1080p utan raytracing.
Det är totalt bortkastade pengar.
Vid 1440p så är det återigen meningslöst om man inte är en competitive FPS-gamer som kör på en 144Hz-skärm.
Dom klarar ledigt 60 FPS och förmodligen också en del spel med 144.
Hur många tror du sitter med 144HZ-skärmar (och uppåt) av alla spelare?

Själv tycker jag att rdr2 och assassins creed och CP verkar väldigt krävande. Knappt så man kan hålla 60+ FPS med alla ovan kort i 1080/1440. Men visst, vi spelar väl olika spel och har olika preferenser, vilket jag köper
Tror dock att merparten gamers sitter på mer än 60 Hz. Iaf de som köper ovan kort.

Permalänk

Är det bara jag som är väldigt besviken med 4K resultatet?

Permalänk
Avstängd

Någon som beställt från Inet och fått bekräftelse än?

Permalänk
Medlem

Ändå prisvärt, jag hoppas innerligt att det inte blir sålt till detta priset..

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb