Permalänk
Medlem

Råd om Kinnarps 6/8000 Plus stol

Har möjlighet att köpa en kinnarps 9000 stol som har 2 år på nacken i väldigt fint skick för 4000kr.

Då jag inte är insatt i det jättemycket skulle detta anses som ett okej pris att ge för den?
Idag sitter jag i en såkallad "gamingstol"
Vilket är de sämsta skiten ja suttit i, ont i ryggen o får försöka ändra sittställning ofta så är i behov av en ny stol.

Tacksam för svar.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köpte själv en sån efter att ha lessnat på min Ikea Markus. Betalade runt 4000 för stolen jag också, tycker den är värd pengarna.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Köpte själv en sån efter att ha lessnat på min Ikea Markus. Betalade runt 4000 för stolen jag också, tycker den är värd pengarna.

Tack för input! Ja jag är så trött på alla dessa skitstolar från gamikg till ikea, jysk och you name it.
Så jag tänkte att 4000kr är ett bra pris?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag har ingen större erfarenhet av Kinnarps 9000, men jag kan berätta om min Kinnarps 8000. Jag köpte den ny för ca 15 år sedan, och det är nog den bästa investering jag någonsin har gjort.

Jag har använt den dagligen i många timmar, och tillslut gick för något år sedan ett av armstöden sönder. Det var tråkigt, men jag tänkte att kostnaden per år för stolen ändå hade varit helt okej, och jag bestämde mig för att köpa en ny Kinnarps-stol.

När jag stegade in på Kinnarps för att beställa den, stoppade säljaren där mig, och sa att hon helst skulle vilja kolla om de hade reservdelar till min gamla stol istället. Van vid andra företag hade jag inte haft en tanke på att de skulle kunna ha reservdelar efter så lång tid. Men det hade de. Så istället för att sälja mig en ny dyr stol, skickade de hem reservdelar till en betydligt lägre kostnad för mig.

Idag sitter jag fortfarande i min Kinnarps 8000 och trivs jättebra med den. Förhoppningsvis är Kinnarps 9000 lika bra!

För att sammanfatta min poäng: Kinnarp är dyra, men... A) de gör riktigt bra grejer, och B) de är schysta.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Vi har sånna på jobbet. Riktigt dålig kvalité är det på dom, delar som går sönder på mindre en ett år, t.ex trasiga armstöd och sitsen som släpper och glider fram när man inte vill. De gamla Kinnarps hade mycket bättre kvalité där kunde man förvänta sig liknande problem efter kanske 10 år. De var också mycket mer användavänliga och logiska.
Denna modell behöver man även kolla i manualen för kunna justera inställningarna och då är det ändå svårt att förstå vad alla konstiga reglag gör. Man drar i nån spak och så händer inget...

Jag köpte en från jobbet för 100 kr där övre delen på en arrmstödet var löst. Skulle aldrig lägga flera tusen på denna modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Jag har ingen större erfarenhet av Kinnarps 9000, men jag kan berätta om min Kinnarps 8000. Jag köpte den ny för ca 15 år sedan, och det är nog den bästa investering jag någonsin har gjort.

Jag har använt den dagligen i många timmar, och tillslut gick för något år sedan ett av armstöden sönder. Det var tråkigt, men jag tänkte att kostnaden per år för stolen ändå hade varit helt okej, och jag bestämde mig för att köpa en ny Kinnarps-stol.

När jag stegade in på Kinnarps för att beställa den, stoppade säljaren där mig, och sa att hon helst skulle vilja kolla om de hade reservdelar till min gamla stol istället. Van vid andra företag hade jag inte haft en tanke på att de skulle kunna ha reservdelar efter så lång tid. Men det hade de. Så istället för att sälja mig en ny dyr stol, skickade de hem reservdelar till en betydligt lägre kostnad för mig.

Idag sitter jag fortfarande i min Kinnarps 8000 och trivs jättebra med den. Förhoppningsvis är Kinnarps 9000 lika bra!

För att sammanfatta min poäng: Kinnarp är dyra, men... A) de gör riktigt bra grejer, och B) de är schysta.

Mycket bra feedback, känns som ja inte kommer att ångra mig om jag lägger 4000 på den stolen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av MickeV:

Vi har sånna på jobbet. Riktigt dålig kvalité är det på dom... De gamla Kinnarps hade mycket bättre kvalité där kunde man förvänta sig liknande problem efter kanske 10 år.

Ah, tråkigt att höra att de har blivit sämre! Vilken tur att jag valde att laga min gamla, då.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Ah, tråkigt att höra att de har blivit sämre! Vilken tur att jag valde att laga min gamla, då.

Vi har 9000 stolar på jobbet, de är inget fel på dom efter år på nacken

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Förr på 9000 stolarna gick alltid synkrongungan sönder och armstöden flisade upp. Annars håller de länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förr på 9000 stolarna gick alltid synkrongungan sönder och armstöden flisade upp. Annars håller de länge.

Synkrongungan? Vad är det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vet något vad nypriset är på en 6000 stol av kinnarps? Görs den modellen fortfarsnde? Eller när slutade den att tillverkas?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Min Kinnarps stol från 2003 håller fortfarande, kostade 4700 inköpspris, skulle säga det är väl spenderade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Min Kinnarps stol från 2003 håller fortfarande, kostade 4700 inköpspris, skulle säga det är väl spenderade pengar.

Okej, ja alltså efter forskningar ser jag att de är en 8000 serie stol. Den kostar runt 7500 ny, så 3500kr billigare säljer denna personen den för då. Det kanske är bra köp?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag köpte in nya kinnarps 8000 stolar, till jobbet då dom är ergonomiska och håller länge och är väl prövade.
Min tidigare stol som är över 12 år bytte jag ändå ut trots att det inte är fel på den ,och stolen används forfarande och säker i många år till.
Jag valde ett ulltyg som är antistatisk och luftig samt lite bredare i sittsen samt hög rygg.
Själva nackstödet valde jag i skinn då det är lätt att torka rent.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Jag köpte in nya kinnarps 8000 stolar, till jobbet då dom är ergonomiska och håller länge och är väl prövade.
Min tidigare stol som är över 12 år bytte jag ändå ut trots att det inte är fel på den ,och stolen används forfarande och säker i många år till.
Jag valde ett ulltyg som är antistatisk och luftig samt lite bredare i sittsen samt hög rygg.
Själva nackstödet valde jag i skinn då det är lätt att torka rent.

Okej! Vad är de som skiljer en 8000 mot en 9000 stol exempelvis? Känns som 8000 stolen är en enklare version?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Diverse gamingstolar är inte bara skitfula (ursäkta franskan), de är även helt fruktansvärda att sitta i när det kommer till ergonomin.
Kinnarps 8000-serien är de absolut bästa arbetsstolarna jag har suttit i, och då har man varit på rätt många kontor genom åren. Faktum är att jag köpte en helt ny 8000-stol privat i februari i år med nackstöd och armstöd i skinn, kostade cirka 10.000kr men det var det värt helt klart. Varför bytte jag då? Jo för den Kinnarps 6000-stolen jag hade innan hade jag haft i närmare 20 år (!) och den började braka ihop på mer än ett ställe. Tror inte du kommer ångra dig...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har möjlighet att köpa en kinnarps 9000 stol som har 2 år på nacken i väldigt fint skick för 4000kr.

Då jag inte är insatt i det jättemycket skulle detta anses som ett okej pris att ge för den?
Idag sitter jag i en såkallad "gamingstol"
Vilket är de sämsta skiten ja suttit i, ont i ryggen o får försöka ändra sittställning ofta så är i behov av en ny stol.

Tacksam för svar.

Du har bara 3-4 mil till Kinnarp.
Varför inte åka dit och provsitta?
De har en jäkla massa på fabriksförsäljningen.
Gav typ 3200 när jag var där och köpte en stol i 9000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du har bara 3-4 mil till Kinnarp.
Varför inte åka dit och provsitta?
De har en jäkla massa på fabriksförsäljningen.
Gav typ 3200 när jag var där och köpte en stol i 9000-serien.

Ska åka och kolla på stolen idag, känns de inte rätt och att han går ner i pris blir de kanske en sväng dit då.
Vad är det för något? är det begagnatmarknad? Är skick/priser bra där alltså?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ut med det gamla! ALDRIG MER EN "GAMINGSTOL"

In med det nya!

Kinnarps 6/8000 plus free float.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Ut med det gamla! ALDRIG MER EN "GAMINGSTOL"

https://i.imgur.com/Q7u0Pwz.jpeg

In med det nya!

Kinnarps 6/8000 plus free float.

https://i.imgur.com/I4yWZ1e.jpeg

Snyggt! Fjutta eld på gamingstolen och rulla iväg den ner för gatan i en slags rensningsritual

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Snyggt! Fjutta eld på gamingstolen och rulla iväg den ner för gatan i en slags rensningsritual

Ja men typ! ja kommer nog aldrig mer behöva skaffa mig en stol, men ja säger ändå till folk som funderar på en "gamingstol"
DON'T DO IT!
Så tänd varé här!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sINsen:

Synkrongungan? Vad är det?

Mekaniken som reglerar hur förhållandet mellan lutningen på sitsen och ryggstödet fungerar, de kan röra sig på 2 olika sätt, freefloat och syncront, förklaring 2 minuter in i videon

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mekaniken som reglerar hur förhållandet mellan lutningen på sitsen och ryggstödet fungerar, de kan röra sig på 2 olika sätt, freefloat och syncront, förklaring 2 minuter in i videon
https://youtu.be/4t3SO8RHDW4?

Ja okej

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

På fabriksförsäljningen är de nya stolar som säljs till billigare pris. Möbler som ej blivit skickade av olika anledningar. Vissa byggs ihop av överblivna delar osv. Inget begagnat skit säljs. Och skulle de finnas begagnad så är de en renoverad och tvättad stol. Oftast ny sits och rygg så de är som nytt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Har haft en 9000 i några år nu och det enda jag kan klaga på, är att den har börjat knaka när man rör sig i stolen.
Var förbi på Kinnarps och frågade om de kunde fixa det, men fick väl inget rakt svar. Bara att jag skulle komma in med den...
Annars klart bästa stolen jag haft och är supernöjd i övrigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Har en gammal 8000, den hade Exin lagt på ny klädsel. Skinn nackstöd.
Tycker mycket om en "platt" sits, vilket den har.
Den kan sänkas till 43cm Yiipie"!*

edit* var inte medveten om att jag gillade att sitta längst ner - men har testat många fancy stolar som faller til korta här!

Permalänk
Medlem

Hade en Kinnarps 8000, sålde den (ångrar mig fortfarande), köpte en gamgingstol (DX Racer), slängde ut skiten efter 6mån, köpte en RH Logic 400.

Kan varmt rekommendera både Kinnarps 8000-serien och RH Logic 400.
4000kr verkar rimligt, bra ergonomiska kontorsstolar är ruggigt dyra. Min RH Logic kostade 16500kr (köpte den beg för 4500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Hade en Kinnarps 8000, sålde den (ångrar mig fortfarande), köpte en gamgingstol (DX Racer), slängde ut skiten efter 6mån, köpte en RH Logic 400.

Kan varmt rekommendera både Kinnarps 8000-serien och RH Logic 400.
4000kr verkar rimligt, bra ergonomiska kontorsstolar är ruggigt dyra. Min RH Logic kostade 16500kr (köpte den beg för 4500kr)

Ja nej jag kommer aldrig sälja min Kinnarps den är skön.
Det är ju huvudsaken du är nöjd. och skönt att du slapp "gamingstolen" sen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

På fabriksförsäljningen är de nya stolar som säljs till billigare pris. Möbler som ej blivit skickade av olika anledningar. Vissa byggs ihop av överblivna delar osv. Inget begagnat skit säljs. Och skulle de finnas begagnad så är de en renoverad och tvättad stol. Oftast ny sits och rygg så de är som nytt.

Okej! köpte ju mig en stol igår, men den ser ut som ny

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_rigger:

Har en gammal 8000, den hade Exin lagt på ny klädsel. Skinn nackstöd.
Tycker mycket om en "platt" sits, vilket den har.
Den kan sänkas till 43cm Yiipie"!*

edit* var inte medveten om att jag gillade att sitta längst ner - men har testat många fancy stolar som faller til korta här!

Härligt att man kan sitta som man vill, ja jag gillar också platt sits, vilken denna stolen har

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7