Permalänk

Microstutter/ojämnt flyt i vissa spel

Uppgraderade nyligen skärm och grafikkort till 27LG83A (144Hz G-Sync Compatible) och RTX 3070 Ventus 3x MSI
Hade innan Benq xl244z 144Hz och GTX 1070

Har kört en del Red Dead 2 på sistone, både innan uppgradering och efter.
Silkesmjukt flyt i Read Dead 2, men när jag kör BFV, Borderlands 3 och CS GO så småhackar det hela tiden, någon slags microstutter eller dylikt. Inte det här mjuka 144Hz flytet jag är van vid. Kommer inte ihåg att BFV var såhär på min gamla hårdvara, men å andra sidan hade jag inte lirat det sedan januari 2019, så kan ha hänt en del med patchar, drivrutiner osv sedan dess..

Får inte bukt med det. Tycker jag testat i princip alla inställningar i spelen, håller koll på GPU och CPU användning och i BFV ligger CPU runt 90-100% konstant medan GPU ligger runt 75-85% med ULTRA inställningar. Har runt 75-120FPS. Temperaturer runt 65c på både cpu o gpu.
Dock när jag testade träningsbana bfv (singeplayer) så hade jag bra flyt

Misstänker att min CPU börjar bli till åren (i7 6700k) men jag kommer inte ihåg att jag hade de här problemen när jag lirade på gamla skärm och gpu..

Läste lite om att 144hz skärm + 60hz skärm vilket jag har kunde skapa stutter så kopplade ur 60hz men tyckte inte det blev bra ändå.

Hoppar jag in i Read Dead 2 har jag som sagt jättefint flyt så börjar misstänkta någon form av mjukvara..? Eller är det CPU som går på knäna i de andra spelen?

Har testat:
Olika inställningar i spelen, LOW settings - ULTRA settings
V-sync av/på
G-sync av/på
Nvidia control panel: prefer maximum performance / optimal power
Ominstallation av Windows 10 ("mjuk" ominstallation med filer i behåll, ingen formatering)
DDU av GPU drivers, och senaste tillgängliga 457.30
Driver Booster som kontrollerat att alla övriga drivrutiner i systemet är up-to-date

Snälla, ge mig tips hur jag kan felsöka vidare!

tldr:

Stutter/hack i spel trots bra fps. Flyter jämnt en kort stund, sen känns det som det 60hz-hackar till en kort stund, mjukt igen osv osv
Bra flyt i Red Dead 2, hack/stutter i framförallt BFV men även Borderlands 3, CSGO

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Viking

Du nämner problemet själv. "i BFV ligger CPU runt 90-100% konstant medan GPU ligger runt 75-85%".
Når CPU:n 100% så blir det laggigt. Beror förmodligen på att din bara har 4 kärnor vilket är i det lägsta stadiet idag för spel. Grafikkortet ska ligga på eller nära 100% medan processorn ska ligga under 100%.

Det ända du kan göra utan att uppgradera är att stänga av program i bakgrunden. Gå in och titta i aktivitetshanteraren vad det är som drar mest av CPUn (förutom spelet såklart) och stäng ner det.

Skrivet av dalledalle:

Misstänker att min CPU börjar bli till åren (i7 6700k) men jag kommer inte ihåg att jag hade de här problemen när jag lirade på gamla skärm och gpu..

Anledningen till det är troligen för att ditt nya grafikkort kräver mycket mer av processorn än vad ditt tidigare gjorde.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Du nämner problemet själv. "i BFV ligger CPU runt 90-100% konstant medan GPU ligger runt 75-85%".
Når CPU:n 100% så blir det laggigt. Beror förmodligen på att din bara har 4 kärnor vilket är i det lägsta stadiet idag för spel. Grafikkortet ska ligga på eller nära 100% medan processorn ska ligga under 100%.

Det ända du kan göra utan att uppgradera är att stänga av program i bakgrunden. Gå in och titta i aktivitetshanteraren vad det är som drar mest av CPUn (förutom spelet såklart) och stäng ner det.

Anledningen till det är troligen för att ditt nya grafikkort kräver mycket mer av processorn än vad ditt tidigare gjorde.

Ja är det så enkelt? Jag hade räknat med att min cpu skulle vara flaskhals för nya gpu, men då i form av att jag inte hade nått maximala fpsen, inte att det skulle varit ett stutter-kalas.

Drog förresten igång Far Cry 5, Ultra 1440p 120-144 Fps, kalasmjukt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

I CSgo har jag exakt samma problem med mitt 6700k och 980ti samt 144/165hz och har haft det rätt länge. Har över 200fps i princip konstant men stuttrar med jämna mellanrum och ganska ofta vilket är väldigt störande. Jag tror också det beror på att CPUn går för hårt och flaskas sönder av gpu (även en 980ti i ett cpukrävande spel som cs)
Jag hoppas få bukt med det i nästa dator.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Viking
Skrivet av dalledalle:

Ja är det så enkelt? Jag hade räknat med att min cpu skulle vara flaskhals för nya gpu, men då i form av att jag inte hade nått maximala fpsen, inte att det skulle varit ett stutter-kalas.

Drog förresten igång Far Cry 5, Ultra 1440p 120-144 Fps, kalasmjukt

Jag ska inte säga att jag är 100% säker. Men jag har varit med om samma och då har det varit processorn.
T.ex så hade jag en 4:e generationens i7:a för ca 3 år sedan som jag uppgraderade p.g.a stutter. Det löste sig helt med en uppgradering till en 2600X.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag ska inte säga att jag är 100% säker. Men jag har varit med om samma och då har det varit processorn.
T.ex så hade jag en 4:e generationens i7:a för ca 3 år sedan som jag uppgraderade p.g.a stutter. Det löste sig helt med en uppgradering till en 2600X.

Ok intressant! Kommer du ihåg hur ditt stutter betedde sig?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Viking
Skrivet av dalledalle:

Ok intressant! Kommer du ihåg hur ditt stutter betedde sig?

Svårt att förklara. Men det var väll lite hackigt, alltså stutter helt enkelt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det låter kanske bakvänt, men sätt ett FPS-lås på spelen. Din hjärna kommer interpolera bort eventuellt stutter ifall fluktuationerna är smärre.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Skrivet av DarkAlf:

Det låter kanske bakvänt, men sätt ett FPS-lås på spelen. Din hjärna kommer interpolera bort eventuellt stutter ifall fluktuationerna är smärre.

Jag testade faktiskt att sätta fps limit på 60fps, och visst då blir ju allt hackigt jämfört med 80+ fps, men tyckte ändå jag hade lite mikrohack då oxå. Kändes inte lik tydligt då det var rätt 60-hertzigt i övrigt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Hoppade in på en 32 spelarserver bf v, där hade jag ingen stutter alls?! 100-140 fps ultra present. CPU låg då runt 85% belastning vilket väl åter igen tyder på att den är för klen. Men borde det inte gå att kunna kringgå stutter på något sätt? Jag hade inte detta problem på förra gpu men med samma CPU

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Viking
Skrivet av dalledalle:

Hoppade in på en 32 spelarserver bf v, där hade jag ingen stutter alls?! 100-140 fps ultra present. CPU låg då runt 85% belastning vilket väl åter igen tyder på att den är för klen. Men borde det inte gå att kunna kringgå stutter på något sätt? Jag hade inte detta problem på förra gpu men med samma CPU

Det ända sättet jag vet att kringgå det är som jag tidigare nämnde att stänga ner andra program så att CPU-användningen går ner. Som sagt kan du kolla aktivitetshanteraren.

Vill du uppgradera så rekommenderar jag dig att vänta till början av 2021 då AMD väntas släppa Ryzen 5 5600.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det ända sättet jag vet att kringgå det är som jag tidigare nämnde att stänga ner andra program så att CPU-användningen går ner. Som sagt kan du kolla aktivitetshanteraren.

Vill du uppgradera så rekommenderar jag dig att vänta till början av 2021 då AMD väntas släppa Ryzen 5 5600.

Men jag hade som sagt inga problem innan ny gpu. Kan man inte ”bromsa” gpu på något sätt så man slipper stutter om nu nya kortet är för snabbt för min 6700

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Viking
Skrivet av dalledalle:

Men jag hade som sagt inga problem innan ny gpu. Kan man inte ”bromsa” gpu på något sätt så man slipper stutter om nu nya kortet är för snabbt för min 6700

Bra fråga. Det du kan göra om du inte redan gör det är att spela på högsta inställningarna i hög upplösning, så läggs jobbet över mer på grafikkortet än CPU:n. Annars är jag osäker på vad du kan göra.

Edit: Och som DarkAlf nämnde ovanför. Att låsa FPS:en kan hjälpa eftersom du då lättar på kraven för både CPUn och GPUn. Du kan börja med att låsa den strax under din uppdateringsfrekvens på skärmen och se om det hjälper.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tror jag fått till det nu.
Testade tyvärr diverse olika saker innan jag testade BFV igen,
Men jag misstänker att det som kan ha löst problemet är att jag hade några drivrutiner till ljudkort och chipset nedladdat via programmet "driver booster".
Tankade ner senaste via moderkorttillverkarens hemsida och sen jag gjort detta har jag mer eller mindre perfekt flyt i BFV igen.
CPU går fortfarande nästan 100% medan GPU då ligger runt 80% så jag är ändå inne på att uppgradera CPU.

Hade även något skumt fel med processen microsoft.photos.exe som drog typ 30% CPU i bakgrunden då och då. Ominstallerade programmet/appen och sen dess var det felet löst också. Verkade dock bara hålla på när jag inte rörde datorn men kanske även gjorde det medan jag spelade.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Viking
Skrivet av dalledalle:

Tror jag fått till det nu.
Testade tyvärr diverse olika saker innan jag testade BFV igen,
Men jag misstänker att det som kan ha löst problemet är att jag hade några drivrutiner till ljudkort och chipset nedladdat via programmet "driver booster".
Tankade ner senaste via moderkorttillverkarens hemsida och sen jag gjort detta har jag mer eller mindre perfekt flyt i BFV igen.
CPU går fortfarande nästan 100% medan GPU då ligger runt 80% så jag är ändå inne på att uppgradera CPU.

Hade även något skumt fel med processen microsoft.photos.exe som drog typ 30% CPU i bakgrunden då och då. Ominstallerade programmet/appen och sen dess var det felet löst också. Verkade dock bara hålla på när jag inte rörde datorn men kanske även gjorde det medan jag spelade.

Skönt att det någorlunda löst sig iaf!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Jo just det, det blir alltid mjukare med V-Sync på än av.
Jag har alltid tidigare sett till att V-Sync är av, men med min nya skärm som kör G-sync så måste jag ha v-sync på för att det ska bli mjukt.
Jag trodde liksom själva grejen med G-sync var att det skulle ersätta v-sync, men så är alltså inte fallet?

Anledningen till att jag alltid stängt av v-sync tidigare är input laget som har varit hemskt. Men det märker jag dock inte av nu?!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p