Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter som ett intressant recept på en vettig telefon, men jag undrar om topprestanda och två dygns batteri verkligen går att få till i en liten telefon. Om något skulle behöva prioriteras ner, vad skulle du då välja?

Telefoner i dag är ju rakbladsvassa, så tunna som de är. Inga som helst problem att dubblera tjockleken på en flaggskeppsmodell och säkert öka batterikapaciteten med 100-200 procent. Dessutom får man gott om plats för 3.5 mm-uttag också.

Jag har i dag en S8, och eftersom den är helt av glas (kanske sämsta materialet för en mobil, näst efter plysch), har jag den i ett heltäckande flip-fodral. Det dubblerar gott och väl mobilens tjocklek, men det är noll problem att få plats med den i fickor eller liknade. Jag förstår inte den här sjuka besattheten med tunna mobiler. Om folk vill ha modeprylar i stället för funktionella saker får de väl skaffa papperstunna mobilatrapper i stället. Lite som hipsters med fönsterglas i bågarna för att de ska kunna ha stiltypiska glasögon...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter som ett intressant recept på en vettig telefon, men jag undrar om topprestanda och två dygns batteri verkligen går att få till i en liten telefon. Om något skulle behöva prioriteras ner, vad skulle du då välja?

Troligen finns det många olika åsikter om vad man skulle kunna prioritera bort för att få bättre batteritid.
Min åsikt är att dagens mobila cpu är så pass kraftiga att man kanske inte behöver den absolut värsta, (som Samsungs val av 865 istället för 865+ i FE 5G) vilket bör spara en del batteri.
Personligen kan jag även vara utan 120Hz skärmar för att få längre batteri.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av #hallå#:

Som jag skrev tidigare, gör telefon lite tjockare så baksidan blir plan och att man slipper kamerabumpen. På Samsungs senaste telefoner skulle de ge typ 2mm extra tjocklek på batteriet.

Men då kan man ju inte skryta om hur tunn den är i spec listan..
Hade en Huawei P9 förut och den är så böjd att den knappt håller ihop längre.

Och som någon skrev tidigare, vi vill inte ha 10 kameror.. En bra med resonlig upplösning och mekanisk zoom alternativt 2 telefoto/vidvinkel. Optiken i en telefon är inte bra nog för 100MP++ sensor så det känns helt onödigt. Sätt samma fysisk storlek med lägre upplösning (16MP kanske) så man får bättre ljuskänslighet och därav bättre bilder i dåligt ljus.

Men åter igen så drivs ju marknaden på hur stora/små siffror man kan sätta i telefonspecen så snart har vi väl 1BP kameror, 16k skärmar, 3mm tjocka telefoner osv osv..

Ursäkta att jag låter så negativ, men majoriteten av folk som köper mobiler idag vet inte vad siffrorna betyder och tar den som har de högsta. Samsung och andra tillverkare vet helt säkert hur man gör en utmärkt och balanserad telefon men den skulle sälja så dåligt..
Jag menar absolut inget illa riktat mot dig Hans, men dessa "undersökningar" tillverkarna gör känns bara som ett sätt att intala den tekniska communityn att det dom säger spelar någon roll.
Det är ju ett företag vi pratar om och deras mål är att tjäna pengar.

Jag satt och läste lite recensioner på Galaxy S20 Ultras kamera nu under förmiddagen och tittar man på resultaten är det ju troligen en av de bästa mobilkamerorna någonsin. Det verkar bero dels på zoomens utformning och storleken på 108MP-sensorn. Med det resultatet i bakhuvudet undrar jag om det inte ändå finns utrymme för att ha en spjutspetsvariant där kameran är en av de påkostade komponenterna. Exempelvis Galaxy S20 FE har ju 12 MP + 12 MP + 8 MP, det känns förhållandevis sansat.

Nu är jag ingen marknadsperson i grunden, men som jag ser det finns det all anledning att faktiskt lyssna på kundernas synpunkter. Du får värdefull återkoppling om produkterna direkt från användare, utan att ta omvägar. Samsung verkar i allra högsta grad dela den uppfattningen, annars hade jag nog inte suttit här med den här rollen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag betvivlar inte att kameran är bra, jag påpekar att sifferhysterin vi är i gör att tillverkarna lägger energin på saker som inte gynnar kunden på riktigt. Kolla bara dagens systemkameror, vill du över 50MP så börjar det kosta ordentligt!
Jag är helt uppdaterad på vilken telefonkamera som är bäst just nu, men iphone har ju "alltid" varit i topp och vad jag kan se så har den senaste 12MP kamera.
Blir ett moment 22 av det hela, sensorns upplösning stiger vilket gör att det behövs mer bearbetning av all data, vilket gör att telefon drar mer ström, vilket gör att telefon måste bli större. Och enda sättet tillverkarna kan öka volymen på telefoner i dagens läge är att göra skärmen större. Högre nummer i speclistan igen alltså.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner har nått det läge att de är tillräckligt bra även om man köper en mobil för 2-3000kr.

Så man får väl artificellt börja gimpa äldre modeller så att verkar dåliga (typ som min S8+) genom att sluta uppdatera operativsystemet, etc.
Min arbetsmobil som är en S10 är inte ett dugg snabbare i dagligt användande, så rätt trist att se att min S8+ ses som "gammal" och ej ska uppdateras längre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av CubaCola:

Mobiltelefoner har nått det läge att de är tillräckligt bra även om man köper en mobil för 2-3000kr.

Så man får väl artificellt börja gimpa äldre modeller så att verkar dåliga (typ som min S8+) genom att sluta uppdatera operativsystemet, etc.
Min arbetsmobil som är en S10 är inte ett dugg snabbare i dagligt användande, så rätt trist att se att min S8+ ses som "gammal" och ej ska uppdateras längre.

Jag förstår den synpunkten och Samsung har ju uppdaterat sin policy om uppdateringar i år. Från S10 och framåt är tre generationers uppdateringar garanterade.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av #hallå#:

Jag betvivlar inte att kameran är bra, jag påpekar att sifferhysterin vi är i gör att tillverkarna lägger energin på saker som inte gynnar kunden på riktigt. Kolla bara dagens systemkameror, vill du över 50MP så börjar det kosta ordentligt!
Jag är helt uppdaterad på vilken telefonkamera som är bäst just nu, men iphone har ju "alltid" varit i topp och vad jag kan se så har den senaste 12MP kamera.
Blir ett moment 22 av det hela, sensorns upplösning stiger vilket gör att det behövs mer bearbetning av all data, vilket gör att telefon drar mer ström, vilket gör att telefon måste bli större. Och enda sättet tillverkarna kan öka volymen på telefoner i dagens läge är att göra skärmen större. Högre nummer i speclistan igen alltså.

Nu har jag inte den exakta kunskapen om resonemanget bakom 108 MP-sensorn, men som jag har förstått det så används den på lite olika sätt, bland annat i hybridzoomsläget. Angående systemkameror håller jag med, jag har 20 MP i min, men då helt andra möjligheter till stora och ljusstarka objektiv än vad en mobiltelefon har, så det är lite svårt att översätta rakt av. Oavsett vilket tycker jag att den här generationen av mobiler börjar ta riktigt imponerande bilder.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

En sak som i stort sett alla telefoner saknar är möjligheten att sätta en batteriladdningsbegränsning efter behag. Det är ju helt tokigt fel att ladda upp ett Litiumjonbatteri till 100% varje dag.

Som somliga Samsungplattor hade det varit bra att kunna sätta en laddgräns. Antingen via den simpla lösningen som finns i plattorna, eller hellre en lite mera avancerad variant likt som finns i appen Battery Charge Limit där valfri nivå kan sättas, men som dock kräver root-åtkomst.

Själv byter jag telefon väldigt sällan, och därför har det blivit allt mer relevant med att se till att batteriet håller mer än 1-2 år, speciellt då batterierna inte längre bara är att byta ut i en handvändning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NodCommander:

En sak som i stort sett alla telefoner saknar är möjligheten att sätta en batteriladdningsbegränsning efter behag. Det är ju helt tokigt fel att ladda upp ett Litiumjonbatteri till 100% varje dag.

Som somliga Samsungplattor hade det varit bra att kunna sätta en laddgräns. Antingen via den simpla lösningen som finns i plattorna, eller hellre en lite mera avancerad variant likt som finns i appen Battery Charge Limit där valfri nivå kan sättas, men som dock kräver root-åtkomst.

Själv byter jag telefon väldigt sällan, och därför har det blivit allt mer relevant med att se till att batteriet håller mer än 1-2 år, speciellt då batterierna inte längre bara är att byta ut i en handvändning.

Jag tar med det som ett önskemål! Jag har inte detaljkunskap i om det finns en buffert som inte är tillgänglig för användaren (så att 100 procent kanske bara motsvarar 95% av batteriets faktiska kapacitet), men jag ska se om jag kan luska ut något.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

..men då helt andra möjligheter till stora och ljusstarka objektiv än vad en mobiltelefon har

Vilket är ännu en anledning till att ha en stor sensor med lägre upplösning så den blir mer ljuskänslig.
Alla som har försökt använda digital zoom inser ju snabbt att det inte är speciellt bra för kvalitén. Jag hade mycket hellre sett en helt mekanisk lösning.

På tal om förbättringar, TOF "kameran" kunde gärna få bli mycket bättre så man på riktigt kunde 3D skanna objekt. Vad jag har sett nu är det bara en "gimmic" som med perfekta förutsättningar gör ett "meh" resultat av det man scannar.

Permalänk
Medlem

Nånting som jag störde mig på tidigare i år när jag hjälpte en släkting med en Samsung-telefon som inte ville uppdateras är de korkade "regionslåsningarna". Slutade med att den behövdes skickas tillbaka, antagligen på service, för att få rätt region och kunna uppdateras som normalt. Det systemet måste bort eller ändras.
Telefonen var köpt i en svensk nätbutik, men antagligen importerad av butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nånting som jag störde mig på tidigare i år när jag hjälpte en släkting med en Samsung-telefon som inte ville uppdateras är de korkade "regionslåsningarna". Slutade med att den behövdes skickas tillbaka, antagligen på service, för att få rätt region och kunna uppdateras som normalt. Det systemet måste bort eller ändras.
Telefonen var köpt i en svensk nätbutik, men antagligen importerad av butiken.

Så länge hårdvaran är den samma är det inga problem att byta region på telefonen själv, visst det kräver att man kan lite om sakerna men det är fullt möjligt utan root mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommer att sammanställa alla synpunkter i tråden och presentera detta på ett överskådligt sätt till rätt personer på Samsung. Angående diskussionen kring Exynos och Snapdragon verkar ju nya generationen av Exynos rätt intressant. Om vi hypotetiskt antar att kommande flaggskeppsmodell blir snabbare med Exynos än Snapdragon, ska Samsung ändå välja Snapdragon?

Det viktigaste är inte vilket av de två chippen ni väljer utan att ni slutar sälja samma telefon med olika hårdvara i olika regioner. Alla tidiga reviews som släpps är alltid av Sydkorea/USA modellerna med Snapdragon och sedan säljer ni en betydligt sämre telefon under samma namn i andra regioner. Det är så nära falsk marknadsföring man kan komma utan att faktiskt bli fälld för det (även om ni egenltigen borde bli det.)

Jag var helt inställd på att köpa en S20/S20 Ultra när den lanserades men avstod när det avslöjades att ni återigen höll på med samma fulspel och att man skulle få en sämre telefon än de som journalister provat.

Blev en Sony för mig istället.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så länge hårdvaran är den samma är det inga problem att byta region på telefonen själv, visst det kräver att man kan lite om sakerna men det är fullt möjligt utan root mm.

Provade alla möjliga guider och tips på nätet men det fungerade inte. Jag kan ha glömt nån detalj som gjorde det omöjligt/svårt att byta/ändra mjukvaran själv men det är oavsett anledning ett uselt system, speciellt om det hindrar användaren från att uppdatera telefonen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av era909:

Det viktigaste är inte vilket av de två chippen ni väljer utan att ni slutar sälja samma telefon med olika hårdvara i olika regioner. Alla tidiga reviews som släpps är alltid av Sydkorea/USA modellerna med Snapdragon och sedan säljer ni en betydligt sämre telefon under samma namn i andra regioner. Det är så nära falsk marknadsföring man kan komma utan att faktiskt bli fälld för det (även om ni egenltigen borde bli det.)

Jag var helt inställd på att köpa en S20/S20 Ultra när den lanserades men avstod när det avslöjades att ni återigen höll på med samma fulspel och att man skulle få en sämre telefon än de som journalister provat.

Blev en Sony för mig istället.

Jag tror inte att det går att hävda att det handlar om falsk marknadsföring (Samsung har ju inte påstått att modellerna med Exynos har Snapdragon på de specifika marknaderna). Men jag förstår kritiken och det är också något som Samsung känner till mycket väl.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mieriola:

Provade alla möjliga guider och tips på nätet men det fungerade inte. Jag kan ha glömt nån detalj som gjorde det omöjligt/svårt att byta/ändra mjukvaran själv men det är oavsett anledning ett uselt system, speciellt om det hindrar användaren från att uppdatera telefonen.

Jag tar absolut med återkopplingen om regioner. Kostade åtgärden någonting?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tar absolut med återkopplingen om regioner. Kostade åtgärden någonting?

Jag kommer inte ihåg, det var som sagt inte min telefon. Eventuellt så togs en eventuell kostnad av butiken eftersom den skulle vara svensk/nordisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tar med det som ett önskemål! Jag har inte detaljkunskap i om det finns en buffert som inte är tillgänglig för användaren (så att 100 procent kanske bara motsvarar 95% av batteriets faktiska kapacitet), men jag ska se om jag kan luska ut något.

Trevligt. En buffert är en början, men 95% är heller inte så där jättebra. Men vad jag förstått har man oftast prioriterat bort buffert i jakten på batteritid i benchmarkande/recensioner. Min nuvarande Android laddar jag till 85% med ovannämnda app, och det är därikring man bör ligga, 80-90%. Ännu lägre om man ska ha enheten liggande inkopplad tills vidare, men det är lite mer obskyrt för en telefon kanske.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror inte att det går att hävda att det handlar om falsk marknadsföring (Samsung har ju inte påstått att modellerna med Exynos har Snapdragon på de specifika marknaderna). Men jag förstår kritiken och det är också något som Samsung känner till mycket väl.

En lösning hade kunnat vara att helt enkelt ha olika namn på dem, eftersom de trots allt är olika produkter. Om vi nu hittar på en modell Samsung S17, så kunde den japanska/amerikanska heta S17V och den för resten av världen för S17B (ingen inneboende mening i bokstavsvalen). Typ så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trevligt. En buffert är en början, men 95% är heller inte så där jättebra. Men vad jag förstått har man oftast prioriterat bort buffert i jakten på batteritid i benchmarkande/recensioner. Min nuvarande Android laddar jag till 85% med ovannämnda app, och det är därikring man bör ligga, 80-90%. Ännu lägre om man ska ha enheten liggande inkopplad tills vidare, men det är lite mer obskyrt för en telefon kanske.

Hur stort problem är det i praktiken? Min mobil ligger alltid på laddning när jag inte är utanför lägenheten, och jag har inte sett nån försämring av kapaciteten. Brukar hålla ungefär en hel dag med normal användning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Provade alla möjliga guider och tips på nätet men det fungerade inte. Jag kan ha glömt nån detalj som gjorde det omöjligt/svårt att byta/ändra mjukvaran själv men det är oavsett anledning ett uselt system, speciellt om det hindrar användaren från att uppdatera telefonen.

Vilken modell var det?
På senare modeller skall det finnas multi CSC som ändrar sig efter vilket sim-kort som stoppas i telefonen, vet dock inte hur pass tillförlitlig den är.
Men annars kan man ladda ner nordisk (NEE) rom och flasha med Odin så ändras även region (CSC), det troliga är att verkstaden har gjort precis detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur stort problem är det i praktiken? Min mobil ligger alltid på laddning när jag inte är utanför lägenheten, och jag har inte sett nån försämring av kapaciteten. Brukar hålla ungefär en hel dag med normal användning.

Li-jon ska ej laddas till 100% för att inte få drastiskt förkortad livslängd. Ditt batteri är precis som alla andra och degraderas. Du kan använda appen AccuBattery för att över tid få ett hum över hur mycket degradering/mAh du har sett emot speccen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Li-jon ska ej laddas till 100% för att inte få drastiskt förkortad livslängd. Ditt batteri är precis som alla andra och degraderas. Du kan använda appen AccuBattery för att över tid få ett hum över hur mycket degradering/mAh du har sett emot speccen.

Jag är fullt medveten om teorin, men som så ofta så är det sällan man ser nåt särskilt i praktiken. Helt uppenbart stämmer inte det du påstår om "drastiskt förkortad", eftersom jag inte märker nån skillnad alls. Jag betvivlar inte att man skulle kunna uppmäta några procents försämring om man hade gjort ett test när den var ny och ett uppföljande i dag, men det är oavsett för lite för att jag ska märka det. Med "drastiskt förkortad" kan man ju få intrycket av att det handlar om 30-50 procent, och det är helt enkelt inte sant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilken modell var det?
På senare modeller skall det finnas multi CSC som ändrar sig efter vilket sim-kort som stoppas i telefonen, vet dock inte hur pass tillförlitlig den är.
Men annars kan man ladda ner nordisk (NEE) rom och flasha med Odin så ändras även region (CSC), det troliga är att verkstaden har gjort precis detta.

Det var en S10e.
Jag vet att vi bråkade med multi-CSC eftersom det kändes som det lättaste. Svenskt sim-kort har suttit i sen dag 1 så den borde ju anpassat sig.
Tror inte vi testade Odin men jag kommer inte ihåg inte exakt varför. Antingen så hittade vi inte rätt rom eller så var osäkerheten kring det momentet för stort för att våga testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Li-jon ska ej laddas till 100% för att inte få drastiskt förkortad livslängd. Ditt batteri är precis som alla andra och degraderas. Du kan använda appen AccuBattery för att över tid få ett hum över hur mycket degradering/mAh du har sett emot speccen.

Skulle vara roligt om du kan ge en källa på detta.
Det jag lärt mig och kan hitta om Li-jon är att dom får inte laddas ur helt och man skall inte ladda till 100% om det skall förvaras.
Men under användning är det inga problem med 100% och att dom laddas kontinuerligt (fast där är typ 60% kvar), sen gör det inte heller något om man avbryter laddningen innan den är klar

Permalänk
Medlem

Efter att min S8+ började bli så sjukt långsam efter bara några månaders användning så började jag lessna. Varje uppdatering så blev den bra i några veckor och så blev den långsam igen, då menar jag irriterande långsam. Bytte till en P30 Pro som jag haft i 1 år och nästan 6 månader och den har bara tuggat på utan några som helst problem. Hade min S8+ inte strulat sådär hade jag säkert fortsatt med Samsung. Just nu känns det som aldrig mer. Vågar inte chansa. Alldeles för dyr pryl för att jag ska våga chansa igen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror inte att det går att hävda att det handlar om falsk marknadsföring (Samsung har ju inte påstått att modellerna med Exynos har Snapdragon på de specifika marknaderna). Men jag förstår kritiken och det är också något som Samsung känner till mycket väl.

Så nära man kan komma utan att bli fälld för det har jag för mig jag skrev. Samsung levererar en telefon med hårdvara X till testare och säljer en telefon med hårdvara Y till konsumenterna under samma namn. Om man vill förbeställa en ny Samsungtelefon har man ingen som helst aning om ifall man får en sämre variant eller ej bara för man bor i fel del av världen. Dessutom påstår man att det inte är någon skillnad mellan dem när det uppenbart är det.

Inser givetvis att du inte har något med det att göra och att det är ditt jobb att försvara affärsmetoderna oavsett hur fula de är, men ni vinner inga kunder alls på det. Snarare exakt tvärtom.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En del i mitt uppdrag för Samsung här på SweClockers är att samla in användarnas önskemål om saker som skulle kunna bli bättre med Samsungs mobiltelefoner. Så, för enkelhetens skull tänkte jag att vi startar en tråd om just detta.

Frågan lyder alltså: Vad vill du se för förändringar/förbättringar/nya features i Samsungs mobiltelefoner? Det kan gälla både hårdvara och mjukvara. Önska på här, så försöker jag bemöta och samla ihop era förslag!

Viktigast av allt, batteritid. Har haft Samsung i många år men har tröttnat på att vi här i Europa får såpass mycket sämre battertid.
Priset har blivit för högt. Ska det vara så högt så ska allt vara i topklass. Vi ska inte betala mer här för sämre hårdvara än resten av världen. Då finns det bättre tillverkare.

Utöver det, hur kommer det sig att min Samsung surfplatta för 1800 kr stödjer att du ändrar max-kapaciteten på batteriet från 100 till 80 procent för att spara batteriliv men inte min mobil för 10000 kr?

Min sista poäng hör väl egentligen till alla tillverkare men just Samsung verkar ha blivit en av de sämsta tillverkarna när det kommer till detta.
Skärmen gick sönder på min S10 och det skulle kosta ca 3200 kr att reparera. Det förstärker enligt mig en tydlig bild om att Samsung vill att saker ska gå sönder och sedan vara så dyra att det är ovärt att reparera. Vinst för Samsung men det blir en ekologisk marddröm för världen och dess kunder. Att gå mer och mer åt det hållet gör ju självklart fler personer köper nya mobiler istället för att lägga 3200 kr för att reparera en 1,5 år gammal mobil. Det är ju ingen slump att priserna har gått upp till 5 gånger så höga nivåer samtidigt som mobilerna tål mindre och mindre stryk.

Att skärmen kostar så mycket att reparera gör helt klart att jag tittar på andra tillverkare också, men när Apple är samma pris eller billigare så är någonting fel.

Det senaste har du nog lika mycket att göra med som jag, men det finns kunder iallafall som anser att de punkterna är viktiga också.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/screen-...
https://samsungservice.se/prislista/

Ni ska ha en stor elogé för eran ip-klassning. Sedan jag köpte en Samsung S5 2014 så är jag van att inte behöva oroa mig för att mobilen ska bli blöt. Helt sjukt att det har börjat bli standard först nu. Helt sjukt att Oneplus kom med det först i år, 6 år senare.

Jag köper inte en mobil utan ip-klassning.. varför skulle man göra det 2020 egentligen.
Edit: Såg nu att många redan klagat på battertiden, låter det stå ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av era909:

Så nära man kan komma utan att bli fälld för det har jag för mig jag skrev. Samsung levererar en telefon med hårdvara X till testare och säljer en telefon med hårdvara Y till konsumenterna under samma namn. Om man vill förbeställa en ny Samsungtelefon har man ingen som helst aning om ifall man får en sämre variant eller ej bara för man bor i fel del av världen. Dessutom påstår man att det inte är någon skillnad mellan dem när det uppenbart är det.

Inser givetvis att du inte har något med det att göra och att det är ditt jobb att försvara affärsmetoderna oavsett hur fula de är, men ni vinner inga kunder alls på det. Snarare exakt tvärtom.

Mig veterligen har väl inte mobiltidningarna i Sverige fått Snapdragon-versioner, som sedan har ändrats till Exynos vid försäljning? Att en produkt recenseras på en annan marknad med den kretsuppsättning som råder där ser jag inte hur det ens närmar sig bedrägeri – men jag tror inte att vi kommer desto längre med den frågan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ceogar:

Viktigast av allt, batteritid. Har haft Samsung i många år men har tröttnat på att vi här i Europa får såpass mycket sämre battertid.
Priset har blivit för högt. Ska det vara så högt så ska allt vara i topklass. Vi ska inte betala mer här för sämre hårdvara än resten av världen. Då finns det bättre tillverkare.

Utöver det, hur kommer det sig att min Samsung surfplatta för 1800 kr stödjer att du ändrar max-kapaciteten på batteriet från 100 till 80 procent för att spara batteriliv men inte min mobil för 10000 kr?

Min sista poäng hör väl egentligen till alla tillverkare men just Samsung verkar ha blivit en av de sämsta tillverkarna när det kommer till detta.
Skärmen gick sönder på min S10 och det skulle kosta ca 3200 kr att reparera. Det förstärker enligt mig en tydlig bild om att Samsung vill att saker ska gå sönder och sedan vara så dyra att det är ovärt att reparera. Vinst för Samsung men det blir en ekologisk marddröm för världen och dess kunder. Att gå mer och mer åt det hållet gör ju självklart fler personer köper nya mobiler istället för att lägga 3200 kr för att reparera en 1,5 år gammal mobil. Det är ju ingen slump att priserna har gått upp till 5 gånger så höga nivåer samtidigt som mobilerna tål mindre och mindre stryk.

Att skärmen kostar så mycket att reparera gör helt klart att jag tittar på andra tillverkare också, men när Apple är samma pris eller billigare så är någonting fel.

Det senaste har du nog lika mycket att göra med som jag, men det finns kunder iallafall som anser att de punkterna är viktiga också.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/screen-...
https://samsungservice.se/prislista/

Ni ska ha en stor elogé för eran ip-klassning. Sedan jag köpte en Samsung S5 2014 så är jag van att inte behöva oroa mig för att mobilen ska bli blöt. Helt sjukt att det har börjat bli standard först nu. Helt sjukt att Oneplus kom med det först i år, 6 år senare.

Jag köper inte en mobil utan ip-klassning.. varför skulle man göra det 2020 egentligen.
Edit: Såg nu att många redan klagat på battertiden, låter det stå ändå.

Jag ska kolla lite på reservdelspriserna och höra mig för hur de sätts, men prismässigt är skärmen en relativt dyr och komplicerad komponent att tillverka.

Apropå mobilernas priser är det inte jag som sätter dessa på Samsung, men som jag ser det bara utifrån diskussioner på nätet finns det också en ganska tydlig koppling till ökade priser för komponenter.
Jag såg på någon tekniksida att nästa generation Snapdragon kan bli ungefär 100 dollar dyrare än dagens flaggskepp (250 USD kontra 150 USD). Nu vet jag inte hur väl det stämmer, men om systemkretsen stiger i pris och användaren fortfarande vill ha den bästa prestandan så kommer det ju troligen krävas en prisjustering på den färdiga produkten också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung