Permalänk

Nvidias version av SAM

https://wccftech.com/nvidia-confirms-ampere-geforce-rtx-30-gp...

Det verkar som att den teknologi AMD visade upp på sin rx 6000-reveal, Smart Access Memory, i själva verket är en del av PCIE-standarden, och nu när AMD har bevisat att den här typen av teknik faktiskt kan översättas i prestandaökning så är nvidia inte sena med att dra nytta av samma teknik.

Däremot verkar AMD gatekeepa det här till att bara gälla 500-series moderkort med ryzen 5000-cpu medan nvidia verkar indikera att deras version är plattformsoberoende (i någon mån).

Vad är konsekvenserna av det här då? Några stycken.

1. AMDs benchmark-jämförelser skulle kunna skiftas en smula åt nvidias håll. AMDs rx6000 benchmarks är tagna med SAM påslaget. Om detsamma (snart) kan göras för ampere kommer amperes poäng justeras uppåt.

2. Ampere verkar bättre för alla som inte redan har zen 3 - då nvidia tillåter SAM men AMD gör det inte.

3. RTX 3070 mot RX 6800 blir jämnare, och 3070 på pappret ett bättre köp för pengarna (dock säljs det inte för msrp, så argumentet är väl tveksamt.. å andra sidan vet vi inte svensk prissättning på 6800 ännu heller)

Vad tror ni? Jag sitter själv och funderar på frågeställningen 3070 eller 6800 - det blir svårare och svårare att inte slå till på ett nvidiakort och slippa F5-andet på onsdag.

Grammatik
Permalänk
Medlem

Jag är glad över att AMD jobbade fram den här tekniken så att Nvidia fick tummen ur och börjar göra det själv. Sen när Nvidia gör det tillgängligt över fler och äldre plattformar så blir ju AMD tvungen till det också för att inte verka giriga med att låsa det till bara rx6000 och zen 3. I slutändan vinner vi konsumenter på det.

Jag funderade själv mycket på att köpa 3070 eller vänta på 6800, men i slutändan gjorde AMD beslutet för mig genom att prissätta 6800 för högt i förhållande till 6800xt. Enligt AMD:s egna benchmarks så kommer ju 6800xt vara mer prisvärd än 6800 om man ser på frames per dollar vilket är helt tokigt med tanke på att 6800 är det billigare kortet. Jag är inte intresserad av 4k gaming så för min del är 6800xt eller 3080 mer än vad jag behöver, kör 1080p och kommer göra det några år framåt och kanske lite 1440p på tv:n. Sen vill jag ha tillgång till ray tracing och DLSS, varav det senare AMD fortfarande jobbar på och ingen vet hur det kommer att bli i slutändan. Så för min del valde jag 3070, hade lite tur och fick tag på ett Asus dual icke OC för 6090:- och då känns det helt ok. När 3070-kort ligger på över 7000:- känns det inte så prisvärt längre.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av TM:

Jag är glad över att AMD jobbade fram den här tekniken så att Nvidia fick tummen ur och börjar göra det själv. Sen när Nvidia gör det tillgängligt över fler och äldre plattformar så blir ju AMD tvungen till det också för att inte verka giriga med att låsa det till bara rx6000 och zen 3. I slutändan vinner vi konsumenter på det.

Jag funderade själv mycket på att köpa 3070 eller vänta på 6800, men i slutändan gjorde AMD beslutet för mig genom att prissätta 6800 för högt i förhållande till 6800xt. Enligt AMD:s egna benchmarks så kommer ju 6800xt vara mer prisvärd än 6800 om man ser på frames per dollar vilket är helt tokigt med tanke på att 6800 är det billigare kortet. Jag är inte intresserad av 4k gaming så för min del är 6800xt eller 3080 mer än vad jag behöver, kör 1080p och kommer göra det några år framåt och kanske lite 1440p på tv:n. Sen vill jag ha tillgång till ray tracing och DLSS, varav det senare AMD fortfarande jobbar på och ingen vet hur det kommer att bli i slutändan. Så för min del valde jag 3070, hade lite tur och fick tag på ett Asus dual icke OC för 6090:- och då känns det helt ok. När 3070-kort ligger på över 7000:- känns det inte så prisvärt längre.

Ditt resonemang verkar ligga ganska nära mitt. Varje steg uppåt är prisat så att man ska uppmuntra en upsell. $499 för ett 3070, lägg till 80 dolla för att få bättre prestanda.. Men då kan du lika gärna lägga till 70 till för att få ännu bättre.

Känns ändå som jag vill vänta in prissättningen innan jag tar beslut. Vill veta om leverantörerna tänker följa MSRP eller om scalpingen börjar redan vid launch. 7200 för 6800xt hade jag kunnat gå för - vissa 3070-kort kostar mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurgenaut:

Ditt resonemang verkar ligga ganska nära mitt. Varje steg uppåt är prisat så att man ska uppmuntra en upsell. $499 för ett 3070, lägg till 80 dolla för att få bättre prestanda.. Men då kan du lika gärna lägga till 70 till för att få ännu bättre.

Känns ändå som jag vill vänta in prissättningen innan jag tar beslut. Vill veta om leverantörerna tänker följa MSRP eller om scalpingen börjar redan vid launch. 7200 för 6800xt hade jag kunnat gå för - vissa 3070-kort kostar mer än så.

Ja både Nvidia och AMD har ju lagt korten med högst prestanda per krona betydligt högre denna generation än tidigare. Tidigare generationer har man kunnat köpa kort för 2500-3000:- och få en bit över hälften av prestandan jämfört med toppmodellerna. Nu får man vara glad att få samma sak för 5000:- Priserna för grafikkort har verkligen dragit iväg så 7200:- för ett 6800xt tror jag inte själv på, utan skulle satsa på runt 7800:- med tanke på att de billigaste 3080 ligger ju över 8500:-

Visa signatur

Att spela är mänskligt