Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Något jag verkligen gillar med Xbox som f.d Switchägare är att även min sambo har glädje av alla spel, inklusive gamepass, men som jag betalar för.

På Switchen fick jag aldrig till något liknande, t.ex kunde vi aldrig spela Diablo 3 i onlinemode till Battle.net, eftersom hennes användare inte betalat för onlinefunktionen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av JensSparebo:

Tänk på att EG skickar inte innan release utan dom postar konsoler PÅ releasedagen. Så får man vänta i 2-3 dagar på Bring 😉

Låter som en dröm jämfört med Mediamarkt och XSX just nu. Förra veckan: mail med löfte om leverans på releasedagen. Denna veckan: inget paket är ens påväg än Att åtminstone veta på releasedagen att det skickas vore nice.

Permalänk
Medlem

Såg nu precis att series x finns för leverans inom några dagar på mediamarkt. Jag testade att beställa, sen får vi se hur snabba de är... Suget efter att ersätta min one s är lite för stort, och jag hoppas verkligen på att kunna köra en del spel som jag kroknat på pga laddningstider (wasteland 3, där jag gillar spelet men tröttnar på laddningstider som för tankarna tillbaka till Amigatiden och det ständiga diskettbytandet).

Permalänk

Jag beställde också från Mediamarkt. Få se vilken som kommer först, WB eller Mediamarkt

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwi:

Såg nu precis att series x finns för leverans inom några dagar på mediamarkt. Jag testade att beställa, sen får vi se hur snabba de är... Suget efter att ersätta min one s är lite för stort, och jag hoppas verkligen på att kunna köra en del spel som jag kroknat på pga laddningstider (wasteland 3, där jag gillar spelet men tröttnar på laddningstider som för tankarna tillbaka till Amigatiden och det ständiga diskettbytandet).

Jo det är verkligen en jätteskillnad. Speciellt på spel som inte borde ta så lång tid som Overcooked 2 som var sjukt enerverande på One, nu laddas en bana in på några få sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensSparebo:

Tänk på att EG skickar inte innan release utan dom postar konsoler PÅ releasedagen. Så får man vänta i 2-3 dagar på Bring 😉

För 79kr "expressfrakt" så hade jag mitt dagen efter vid 1630 (Bring), av någon anledning gick det inte att köpa och hämta i butik när jag gjorde mitt köp.

Visa signatur

/O

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danwi:

Såg nu precis att series x finns för leverans inom några dagar på mediamarkt. Jag testade att beställa, sen får vi se hur snabba de är... Suget efter att ersätta min one s är lite för stort, och jag hoppas verkligen på att kunna köra en del spel som jag kroknat på pga laddningstider (wasteland 3, där jag gillar spelet men tröttnar på laddningstider som för tankarna tillbaka till Amigatiden och det ständiga diskettbytandet).

Detta gällde dock Series S, ej X.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hæmtade æntligen ut min igår, och har hunnit ladda hem några EA Play och Gamepass spel. Men jævlar vad dyra next gen spelen ær; var tvungen att hosta upp 799 spænn før nya Call of Duty. Suck.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag fick mitt exemplar dagen efter release, vid 16-tiden fanns det hos ombudet för utlämning.

Efter att ha kört några timmar nu måste jag ändå säga att skillnaden inte är enorm... ännu?
Alltså ja det är lite bättre flyt i menyerna och sådär, men nedladdningshastigheterna är ungefär desamma (kör med kabel).

Jag anser det inte finnas några direkta launch-titlar som drar nytta utav den extra beräkningskraften som konsolen har - ännu.

Jag gick från One X till Series X...
Vad finns det att köra som ger mer ”umpf” än tidigare ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

"Har fått svar att din order bör lämna vårat lager idag"
Jag borde vara glad, men det där "bör" är tillräckligt osäkert för att göra mig fortsatt orolig haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag anser det inte finnas några direkta launch-titlar som drar nytta utav den extra beräkningskraften som konsolen har - ännu.

Det är detta som varit (vad jag anser) den genomgående kritiken mot konsolen. Allt är bra - utom att det finns få spel.

Skrivet av andreas_dock:

Jag gick från One X till Series X...
Vad finns det att köra som ger mer ”umpf” än tidigare ?

Det du ska hålla utkik efter är att de spel (som är bakåtkompatibla) ska vara optimerade för Series X/S.
Exempel: Spel som tidigare kördes i 4k@30 FPS körs istället i 4k@60FPS.

Sedan ska vi komma ihåg att när de konsolexklusiva spelen kommer - som är programmerade för att dra nytta av all den kraft som erbjuds i konsolen - så kommer vi nog få se häftiga grejor.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Hahahahaha, detta är ju komedi:

Hej kära kund,

Tack för att du valt att förhandsboka XBOX SERIES X hos oss på MediaMarkt!

Vi kontaktar dig med anledning av att det tyvärr har uppstått vissa förseningar av leveransen på ditt XBOX SERIES X. Denna produkt har varit köpbar på vår hemsida under en period den inte skulle på grund av ett systemfel. Produkt finns alltså inte i lager för omgående leverans men det arbetas aktivt på att få tag i fler.

Förväntad leverans är preliminärt i December 2020, före julafton.

Så snart din produkt lämnat vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller en spårningslänk där du kan följa din sändning.

Vi ber om ursäkt för alla eventuella besvär som detta orsakat och fortsätter jobba för att du ska ha din produkt hos dig så snart som möjligt!

Med vänliga hälsningar,
MediaMarkt Sverige
Tel: 0770-77 87 87
Måndag-fredag 09:00-18:00
www.mediamarkt.se
---

Blir att ha kvar ordern på WB.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av Lacusmons:

Hahahahaha, detta är ju komedi:

Ja Mediamarkt har ju haft Series X uppe i två olika artiklar. 1317148 var den första produkten, som såldes med löftet att levereras till releasedagen. När deras första batch tog slut plockade de ner den och lade upp 1329624, som då är produkten med "först till kvar, prel. december".
Jag beställde 1317148 och gissar på att upplägget med två produkter har varit problematiskt - kanske en av anledningarna till att jag (och vissa andra) inte kunnat få svar trots att vi blivit lovade senast förra veckan. Idag när de plötsligt fick tummen ur att titta på problemet i systemet (personen i telefonen i morse såg att det var något problem, att de inte kunde släppa iväg dem) råkade de nog även aktivera artikelnummer 1317148 för köp också
Smidigt värre, Mediamarkt!

Permalänk
Medlem

Fick precis samma svar, så det verkar som om deras hemsida fått ”hicka” kring lunchtid...

Skrivet av Lacusmons:

Hahahahaha, detta är ju komedi:

Hej kära kund,

Tack för att du valt att förhandsboka XBOX SERIES X hos oss på MediaMarkt!

Vi kontaktar dig med anledning av att det tyvärr har uppstått vissa förseningar av leveransen på ditt XBOX SERIES X. Denna produkt har varit köpbar på vår hemsida under en period den inte skulle på grund av ett systemfel. Produkt finns alltså inte i lager för omgående leverans men det arbetas aktivt på att få tag i fler.

Förväntad leverans är preliminärt i December 2020, före julafton.

Så snart din produkt lämnat vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller en spårningslänk där du kan följa din sändning.

Vi ber om ursäkt för alla eventuella besvär som detta orsakat och fortsätter jobba för att du ska ha din produkt hos dig så snart som möjligt!

Med vänliga hälsningar,
MediaMarkt Sverige
Tel: 0770-77 87 87
Måndag-fredag 09:00-18:00
www.mediamarkt.se
---

Blir att ha kvar ordern på WB.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Är det någon annan som haft problem med aktiveringen av All Access? Fick mail från Elgiganten samma dag som jag förbokade med instruktioner om hur man löser in medlemskapet för All Access:

”1. Slå på din Xbox-konsol och följ guiden som visas på skärmen.
2. Logga in med det Microsoft-konto som du vill använda för ditt Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap.
3. På skärmen med titeln ”This Xbox comes with”, välj ”Xbox All Access” och välj sedan ”Claim it”. Alternativt kan du välja ”Decide later” och lösa in medlemskapet från Inställningar med ditt nuvarande Microsoft-konto eller ett annat Microsoft-konto.”

Efter jag loggade in på mitt Microsoft konto så fick jag aldrig upp ”This Xbox comes with”. Gissar att det var för att jag hade 4 dagar kvar av mitt tidigare Gamepass på kontot.

Om jag försöker aktivera det i efterhand under ”Settings > All settings > Account” så finns inte valet ”Under Account, Included with this Xbox” tillgängligt.

Efter att kontaktat Elgiganten så vidarebefordrar de mig till Xbox support, efter att pratat med Xbox support cirka 1,5h så menade han på att det inte skulle orsaka något fel även om jag hade Gamepass sedan tidigare då dessa skulle adderas.

På Xboxsupporten vidarebefordrar man mig nu till Citizen One som handlägger Xbox All Access åt Microsoft men där behöver jag min 25 siffriga kod för att verifiera mitt köp av All Access och kan inte hitta den någonstans. Varken på kvittot eller mailet jag fick från Elgiganten. Någon som vet hur man kan lösa det eller har varit med om något liknande?

Låter som EG glömde aktivera ditt all acces innan du fick konsolen. Det gjorde dom genom att skanna kartongen på plats när jag hämtade ut den.
Har du prövat att nollställa boxen och se om om alternativet om all acces dyker upp då?
Loggat in på Microsoft och kollat dina prenumerationer uppdaterats?
Min gjorde det idag. Står game pass ultimate till 221114 nu
Hoppas det löser sig för dig

Permalänk
Hedersmedlem

Hela den här releasen (tillsammans med Nvidias 30XX-serie och kommande PS5) är en intressant studie näthandlarnas/tillverkarnas svårigheter att hantera stora releaser utan att folk blir förbannade på dem.

En sorts grekisk tragedi där näthandlarna gått ut stort om lanseringar med förbokningar och hela faderullan - och hyllas av "folket" (konsumenterna)....
... För att sedan falla på mållinjen (releasedagen) där en kombination av usel kommunikation, Corona och deras egna mänskliga brister ställer till det

Hittills verkar MediaMarkt leda ligan, men Elgiganten ligger fan inte långt efter haha.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

"Har fått svar att din order bör lämna vårat lager idag"
Jag borde vara glad, men det där "bör" är tillräckligt osäkert för att göra mig fortsatt orolig haha

Ah det var en riktigt friskrivning det där i alla fall Pratade återigen med dem och liknande skulle jag få ett Mail angående ärendet när det skickats till lagret. Verkar inte hända mycket där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruskiga Adde:

Låter som EG glömde aktivera ditt all acces innan du fick konsolen. Det gjorde dom genom att skanna kartongen på plats när jag hämtade ut den.
Har du prövat att nollställa boxen och se om om alternativet om all acces dyker upp då?
Loggat in på Microsoft och kollat dina prenumerationer uppdaterats?
Min gjorde det idag. Står game pass ultimate till 221114 nu
Hoppas det löser sig för dig

Har varit i kontakt med Elgiganten som bara hänvisar till Microsofts Xbox support. Har kontaktat Xbox support 2 gånger och de kan inte hitta vad som är fel, som du säger bör kontot uppdateras. Kollat med Resurs Bank och där är det helt tomt. Eftersom avtalet och avbetalning med Resurs Bank börjar när All Access abonnemanget är aktivt så är det väl inte värre än att man får ett gratis Xbox Series X om dom inte får igång det tänker jag.

Permalänk
Medlem

Fick precis leverans av UPS, en XSX direkt från MS, men jag behöver inte två... så om någon vill njuta av en ny konsol redan i helgen skicka ett PM, den finns att hämta i Märsta. Kan ordna hemleverans runt Uppsala/Knivsta/Märsta/Sigtuna/Rosersberg/Väsby området om så önskas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjirn:

men jag behöver inte två.

Släng upp en TV på väggen i badrummet så har du ett användningsområde till

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Släng upp en TV på väggen i badrummet så har du ett användningsområde till

Alltid en fördel med dörrlås om man kör multiplayer och vill undvika att någon tjuvkikar på skärmen!

Permalänk
Skrivet av ollildo:

Ah det var en riktigt friskrivning det där i alla fall Pratade återigen med dem och liknande skulle jag få ett Mail angående ärendet när det skickats till lagret. Verkar inte hända mycket där...

Efteråt skrev de även till mig på FB. Jag har kontaktat dem överallt
"Du är nu tilldelad ett exemplar. Men det verkar som om du får vänta tills nästa vecka dessvärre."

Dubbelkollade om de menade att den skickas till mig först nästa vecka och svaret var ja. Alltså lämnar den inte lagret idag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abstudatur:

Efteråt skrev de även till mig på FB. Jag har kontaktat dem överallt
"Du är nu tilldelad ett exemplar. Men det verkar som om du får vänta tills nästa vecka dessvärre."

Dubbelkollade om de menade att den skickas till mig först nästa vecka och svaret var ja. Alltså lämnar den inte lagret idag

Det var väl ändå ett skapligt positivt besked?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Efteråt skrev de även till mig på FB. Jag har kontaktat dem överallt
"Du är nu tilldelad ett exemplar. Men det verkar som om du får vänta tills nästa vecka dessvärre."

Dubbelkollade om de menade att den skickas till mig först nästa vecka och svaret var ja. Alltså lämnar den inte lagret idag

Whaat? Har du blivit tilldelad ett? Hur gör man för att bli det? får uppenbarligen tjata lite till!

Permalänk
Medlem

Här har vi ännu ett bevis på att alla som bokar 1 ex på olika ställen ställer till det för alla andra.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Najk:

Det var väl ändå ett skapligt positivt besked?

Oja, jag är glad att jag fått svar som åtminstone verkar baserat på något konkret

Skrivet av ollildo:

Whaat? Har du blivit tilldelad ett? Hur gör man för att bli det? får uppenbarligen tjata lite till!

Man skulle kunna tro att det räcker med att förboka i tid - men icke! Man behöver kontakta dem flera gånger om dagen i fyra dagar genom mail, chatt och telefon.

EDIT: Fått sändningsbekräftelse och kollinr. Tjoho!

Permalänk
Medlem

Såg precis att EG har 5 st. i deras webblager.

Permalänk
Medlem

Min Series X som jag hämtade ut i onsdags är helt död idag. Han spela kanske ca 2 timmar igår och när man kom hem från jobbet idag så startar den inte.
Packade ihop allt och lämnade in den på webhallen idag och fick faktiskt med mig en ny maskin hem. Men tvekar nu på om jag vill ha den. Känns inte stabilt att den går sönder så fort. Och jag var tydligen inte den enda som hade haft problem enligt killen i kassan. De hade fått tillbaks ett par maskiner redan.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa headset till xbox series x. Är det bättre att köpa Corsair HS75 XB med Dolby Atmos, Eller blir det lika bra med Turtle Beach stealth 600? Corsair kostar dubbelt så mycket, men är det värd det?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KoiKoo:

Min Series X som jag hämtade ut i onsdags är helt död idag. Han spela kanske ca 2 timmar igår och när man kom hem från jobbet idag så startar den inte.
Packade ihop allt och lämnade in den på webhallen idag och fick faktiskt med mig en ny maskin hem. Men tvekar nu på om jag vill ha den. Känns inte stabilt att den går sönder så fort. Och jag var tydligen inte den enda som hade haft problem enligt killen i kassan. De hade fått tillbaks ett par maskiner redan.

O fan.
Vad jag sett på nätet är det inga större rubriker om just detta. Men ökar antalet så lär det bli fler som uppmärksammar det.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X