Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av martinot:

Har inte så ofta snö där jag bor i södra Sverige, men det är ju givetvis en stor fördel med garage (eller carport) för att slippa snön där det är vanligt förekommande.

Nej, exakt. Upplevde faktiskt det väldigt tydligt förra vintern med Teslan. Isen är största problemet och beror ju uteslutande på att bilen inte står under tak. Tänkte försöka fixa en carport i somras, men annat blev prioriterat. Får väl se till att sopa oftare den här vintern.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror ju på om man har ett garage. Sen är det ganska många som (av någon outgrundlig anledning) använder garaget som förråd istället och har bilen utanför.

Finns det faktiskt folk som parkerar sin bil i garaget?

Nej men allvarligt talat så känner jag faktiskt bara en person som använder sitt garage för att parkera bilen i. Övriga nyttjar sina garage som förråd/verkstad/hobbyrum.

Personligen kan jag ju tycka det är ganska idiotiskt att parkera bilen i ett utrymme som kan nyttjas på ett bättre sätt. Vilket säkerligen de flesta gör också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns det faktiskt folk som parkerar sin bil i garaget?

Nej men allvarligt talat så känner jag faktiskt bara en person som använder sitt garage för att parkera bilen i. Övriga nyttjar sina garage som förråd/verkstad/hobbyrum.

Personligen kan jag ju tycka det är ganska idiotiskt att parkera bilen i ett utrymme som kan nyttjas på ett bättre sätt. Vilket säkerligen de flesta gör också.

Brukar parkera i garaget några gånger under vintern, oftast för att bli av med is/snö men även när det är några riktigt kalla dagar (-30 eller så).
Får troligast inte bygga en carport (detaljplan...) men det är en riktigt bra lösning!

På tal om annat så har jag hunnit prova en ID3, kan tänka mig att många såna dyker upp på vägarna de närmsta åren. Långt ifrån premium men i övrigt verkade den vettig! I början av nästa år får lokala säljaren in enyaq som egentligen är bilen jag vill provköra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns det faktiskt folk som parkerar sin bil i garaget?

Nej men allvarligt talat så känner jag faktiskt bara en person som använder sitt garage för att parkera bilen i. Övriga nyttjar sina garage som förråd/verkstad/hobbyrum.

Personligen kan jag ju tycka det är ganska idiotiskt att parkera bilen i ett utrymme som kan nyttjas på ett bättre sätt. Vilket säkerligen de flesta gör också.

Beror väl lite på vad man har för bil också. När det gäller elbilar, så lär ju batteriet må bättre av att stå inomhus, än att vara ute i smällkalla vintern. Har dock min ute, då jag inte har något garage... Ska bli spännande med första vintern, hur laddning och räckvidd påverkas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Brukar parkera i garaget några gånger under vintern, oftast för att bli av med is/snö men även när det är några riktigt kalla dagar (-30 eller så).
Får troligast inte bygga en carport (detaljplan...) men det är en riktigt bra lösning!

På tal om annat så har jag hunnit prova en ID3, kan tänka mig att många såna dyker upp på vägarna de närmsta åren. Långt ifrån premium men i övrigt verkade den vettig! I början av nästa år får lokala säljaren in enyaq som egentligen är bilen jag vill provköra

Var/är lite intresserad av Enyaq (som eventuellt alternativ till ID3/4 för min pappa), men det verkar som de första Enyaq inte kommer att levereras till kunder förens tidigast hösten 2021.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror väl lite på vad man har för bil också. När det gäller elbilar, så lär ju batteriet må bättre av att stå inomhus, än att vara ute i smällkalla vintern. Har dock min ute, då jag inte har något garage... Ska bli spännande med första vintern, hur laddning och räckvidd påverkas.

Absolut. Enda nackdelen med varmgarage vintertid är väl att saltet fräter mer på bilen.

När man har elbilen ansluten till ladduttaget och kör värmningen, värms inte även batteriet upp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut. Enda nackdelen med varmgarage vintertid är väl att saltet fräter mer på bilen.

När man har elbilen ansluten till ladduttaget och kör värmningen, värms inte även batteriet upp då?

Så är det. Jo, batteriet värms också upp. Men kanske inte alltid man har tid med det, om man måste iväg snabbt någon gång.
En sak jag ogillar med Teslan är att man kan ställa tid/timer för uppvärmning, men bara en och samma tid/dag. Vill man som jag ha olika tider för olika dagar, så måste man gå in varje dag och ändra i bilens meny:er. Blir omständigt och jag sätter hellre igång den manuellt med appen, när jag käkar frukost. Har då hänt att jag glömt och kommer ut till en kall och "törstig" bil......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Sedan beror det helt på vart/hur man kör också. Ponera att man endast kör landsväg/motorväg. Då blir det inte speciellt många "start/stop". Kör man däremot väldigt mycket i stadstrafik, ja då kan antalet snabbt öka. Det är här detta gör mest nytta för miljön.

Trots att startmotor och batteri ska vara dimensionerat för detta så tvivlar jag på att det är speciellt bra. Kör man dessutom bara korta sträckor, vilket många gör, då kommer batteriet garanterat laddas ur snabbt.

Hybridbilarna har en enorm fördel eftersom de inte har någon vanlig startmotor ens. Där är det samma elmotor som driver bilen som även agerar startmotor och generator. Och ett aningen större batteri jämfört med vanliga startbatterier.

På alla bilar så har man möjlighet att avaktivera detta genom antingen en knapptryckning, eller via en inställning i bilens menyer. Men detta återställs så fort man slagit av tändningen och startar igen.

Jag har avaktiverat detta permanent via servicemjukvaran "VAG-COM/VCDS", även justerat en hel del andra saker på bilen också. Som t.ex. deaktivering av strålkastarnas spolning för att spara på spolarvätska, aktiverat DLR för de bakre positionsljusen så man aldrig kör runt med släckta lampor, dimljus aktiveras automatiskt med helljuset, med mera...

För mig har det funkat bra i alla fall, aldrig några problem med urladdat batteri men jag vet förstås inte om det gäller när bilen är några år äldre. Min förra bil var lite problematisk, tjejen glömde ofta innerbelysningen i baksätet igång och då var batteriet dött nästa morgon, men det måste varit något mer fel på den för så lätt ska det inte gå att ladda ur. Den hade dock inte start/stopp. Men en äldre bil som är trögstartad kan förstås bli rätt jobbig med en sådan här funktion, men det problemet borde inte vara så stort än då det är en rätt ny funktion liksom.

Men det här med att koppla bort detta permanent förstår jag inte riktigt. Ok om man har en dålig implementation, som min förra lånevolvo, där motorn stannar för snabbt innan ens bilen har hunnit stanna, då kan jag förstå att det blir lite irriterande. Men funkar det som det ska, vilket nästan alla har gör enligt min erfarenhet, så är det väl inget problem att motorn stannar när man står still liksom? Bränslemängden man sparar står ju i proportion till hur ofta man står still i trafiken förstås, men det borde ju irritationen också göra. Kör du sällan i stadstrafik så borde det vara sällan funktionen kickar in medan om du kör mycket i stadstrafik så kan du spara en del soppa. Sen får man ju ha lite framförhållning, håller man koll på de andra rödljusen så vet man ju ganska väl när det börjar bli grönt så då är det inga problem att lätta på bromsen lite så att motorn startar och är redo innan det slår om. Och den kollen borde man ha i alla fall för att inte missa när det slår om liksom.

Skrivet av DaBone:

Beror väl lite på vad man har för bil också. När det gäller elbilar, så lär ju batteriet må bättre av att stå inomhus, än att vara ute i smällkalla vintern. Har dock min ute, då jag inte har något garage... Ska bli spännande med första vintern, hur laddning och räckvidd påverkas.

Och vad man har för garage. Bor man i villa med garage på tomten blir det ofta ett förråd men har man ett garage i länga en bit bort eller i ett flerbostadshus så brukar man ju ha det till just bilen, kanske lite cyklar och sånt också förstås men bilen främst.

Permalänk
Medlem

Jonas Fröberg: Därför är det dyrt att ladda din elbil

https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-darfor-ar-det-dyrt-att-...

Så undviker du överpriser när du snabbladdar

https://www.dn.se/motor/sa-undviker-du-overpriser-nar-du-snab...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Brukar parkera i garaget några gånger under vintern, oftast för att bli av med is/snö men även när det är några riktigt kalla dagar (-30 eller så).
Får troligast inte bygga en carport (detaljplan...) men det är en riktigt bra lösning!

På tal om annat så har jag hunnit prova en ID3, kan tänka mig att många såna dyker upp på vägarna de närmsta åren. Långt ifrån premium men i övrigt verkade den vettig! I början av nästa år får lokala säljaren in enyaq som egentligen är bilen jag vill provköra

Då kan du provköra ID.4 eftersom de är långtgående samma bil, kosmetik som skiljer. ID.4 borde finnas för provkörning nu om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då kan du provköra ID.4 eftersom de är långtgående samma bil, kosmetik som skiljer. ID.4 borde finnas för provkörning nu om jag inte minns fel.

Inte hört eller sett något om ID.4 provkörning än iaf, hon som jag pratade med när jag provkörde en ID.3 sa att hon skulle meddela när ID.4an var påväg in. ID.4 finns inte heller som alternativ att boka provkörning hos volkswagen någonstans

Permalänk
Medlem

Hur går tankarna vid begagnatköp?

När batteriet har passerat garantin(tid eller mil), så borde ju värde på bilen dyka rätt kraftigt då kostnaden för att byta batteriet är i storleksordningen med vad man får ge för den begagnade bilen.
Visst man har ett nytt fräsch batteri, men resten av bilen är ju gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hur går tankarna vid begagnatköp?

När batteriet har passerat garantin(tid eller mil), så borde ju värde på bilen dyka rätt kraftigt då kostnaden för att byta batteriet är i storleksordningen med vad man får ge för den begagnade bilen.
Visst man har ett nytt fräsch batteri, men resten av bilen är ju gammal...

Personligen tycker jag de riktigt gamla elbilarna är för dyra, inte för att garantin på batteriet snart går ut eller att jag är rädd för att batteriet skulle gå sönder. Utan det handlar snarare om att det har hänt så mycket sedan de kom ut och bilarna som rullar ut från fabriken idag är så mycket bättre. Å andra sidan tycker jag 1-3 år gamla elbilar är på tok för dyra eftersom man i princip kan få en ny bara av att lägga på typ 10% på priset (om ens det).

Det är ju inte heller priset på bilen som är kostnaden och jag tror att värdeminskningen i kronor räknat kan vara rätt hög på de riktigt gamla bilarna så kostnaden för dem med eventuella reparationer, helförsäkring osv kan nog landa nära vad en ny kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte hört eller sett något om ID.4 provkörning än iaf, hon som jag pratade med när jag provkörde en ID.3 sa att hon skulle meddela när ID.4an var påväg in. ID.4 finns inte heller som alternativ att boka provkörning hos volkswagen någonstans

ID.4-demobilar ska dyka upp i Sverige under december enligt Volkswagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Personligen tycker jag de riktigt gamla elbilarna är för dyra, inte för att garantin på batteriet snart går ut eller att jag är rädd för att batteriet skulle gå sönder. Utan det handlar snarare om att det har hänt så mycket sedan de kom ut och bilarna som rullar ut från fabriken idag är så mycket bättre. Å andra sidan tycker jag 1-3 år gamla elbilar är på tok för dyra eftersom man i princip kan få en ny bara av att lägga på typ 10% på priset (om ens det).

Det är ju inte heller priset på bilen som är kostnaden och jag tror att värdeminskningen i kronor räknat kan vara rätt hög på de riktigt gamla bilarna så kostnaden för dem med eventuella reparationer, helförsäkring osv kan nog landa nära vad en ny kostar.

Jo absolut. Men det lär väl bli bättre när utbudet börjar komma ikapp efterfrågan.

Batterierna verkar faktiskt hålla rätt bra överlag även om det förstås finns de som fått byta flera gånger och så. Men det finns ju alltid måndagsexemplar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Personligen tycker jag de riktigt gamla elbilarna är för dyra, inte för att garantin på batteriet snart går ut eller att jag är rädd för att batteriet skulle gå sönder. Utan det handlar snarare om att det har hänt så mycket sedan de kom ut och bilarna som rullar ut från fabriken idag är så mycket bättre. Å andra sidan tycker jag 1-3 år gamla elbilar är på tok för dyra eftersom man i princip kan få en ny bara av att lägga på typ 10% på priset (om ens det).

Det är ju inte heller priset på bilen som är kostnaden och jag tror att värdeminskningen i kronor räknat kan vara rätt hög på de riktigt gamla bilarna så kostnaden för dem med eventuella reparationer, helförsäkring osv kan nog landa nära vad en ny kostar.

De håller väl högt andrahandsvärde pga lågt utbud/hög efterfrågan 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men det lär väl bli bättre när utbudet börjar komma ikapp efterfrågan.

Batterierna verkar faktiskt hålla rätt bra överlag även om det förstås finns de som fått byta flera gånger och så. Men det finns ju alltid måndagsexemplar liksom.

Skrivet av Def_Dog:

De håller väl högt andrahandsvärde pga lågt utbud/hög efterfrågan 🙂

Ja jag håller med om att det lär ändras med tiden men när det säljs 2 år gamla bilar för knappt under priset för en ny efter miljöbonusen så kan man ju tycka att de som köper den borde kunna vänta någon månad på en ny istället. Borde inte finnas någon efterfrågan alls för det priset helt enkelt. Men jag som byter bil rätt ofta och vill ha det senaste ska väl inte klaga allt för mycket eftersom det sänker ju min kostnaden.

Permalänk
Medlem

Dyrare med tjänstebil nästa år än vad regeringen sagt

Per Bolund (MP) gick tidigare i höst ut med att förmånsvärdet skulle höjas med 25 procent i mitten av nästa år. Av regeringens promemoria framgår nu att de flesta förmånsbilar kommer att få mer än 30 procents höjning. För lyxbilar sänks däremot förmånsvärdet.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201109/d...

"Regeringen biter sig själv i tummen när det gäller miljöbilar"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dyrare med tjänstebil nästa år än vad regeringen sagt

Per Bolund (MP) gick tidigare i höst ut med att förmånsvärdet skulle höjas med 25 procent i mitten av nästa år. Av regeringens promemoria framgår nu att de flesta förmånsbilar kommer att få mer än 30 procents höjning. För lyxbilar sänks däremot förmånsvärdet.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201109/d...

"Regeringen biter sig själv i tummen när det gäller miljöbilar"

För mig är detta hål i huvudet, men det är kanske svårt att se det objektivt eftersom jag tänkte köpa en elbil som förmånsbil.
Hoppas de ändrar sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För mig är detta hål i huvudet, men det är kanske svårt att se det objektivt eftersom jag tänkte köpa en elbil som förmånsbil.
Hoppas de ändrar sig..

Jo, speciellt som elbilar har varit dyra i inköp (även efter kompensation), så har företag som köpt de som tjänstebilar gjort att det kommit ut elbilar även som beg. på marknaden. Efterfrågan har varit stor på beg. elbilar, så tyvärr tror jag att dessa förändringar kommer att minska/bromsa det utbudet.

"För laddbyrider, elbilar och gasbilar baseras förmånsvärdet för en motsvarande bil utan prishöjande miljöteknik. Med andra ord så får en Passat GTE [ elhybrid ] för 500.000 kronor betydligt högre höjning av förmånsvärdet än en Audi A6 för 500.000 kronor med vanlig förbränningsmotor."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För mig är detta hål i huvudet, men det är kanske svårt att se det objektivt eftersom jag tänkte köpa en elbil som förmånsbil.
Hoppas de ändrar sig..

Det är väl tyvärr så att miljöpolitiken MP driver ofta är lite hål i huvudet om man tittar på ett större perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är väl tyvärr så att miljöpolitiken MP driver ofta är lite hål i huvudet om man tittar på ett större perspektiv.

Tydligen så har MP och regeringen inte ens brytt sig om att göra en analys av vilken möjlig konsekvens deras beslut kan ha för miljön.

Beslutet är tydligen grundat i deras genuspolitik och skall (enligt MP) ses som främst en genuspolitisk åtgärd.

Miljön har alltså inte varit i fokus (enligt de själva).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

https://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bmw-ix-ny-elbil-med-...

60 mils räckvidd men misstänker den landar runt miljonen, långt bort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bmw-ix-ny-elbil-med-...

60 mils räckvidd men misstänker den landar runt miljonen, långt bort också.

Men det jag tyckte BMW gjorde bra på denna modell att dom satsar på lågt luftmotstånd, lägre marfrigång=bättre väghållning, detta medför lägre förbrukning.

Dom flesta som köper dessa större lyxsuvar köper dom för imagen & större bil med stora utrymmen aldrig hört någon köpt dessa för att köra offroad & oftast är kunderna inom städerna därav smeknamnet Stadsjeep.

Automotor & sport kallar denna SAV - Sports Activity Vehicle.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201111/b...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://www.teslakalkylen.com/blog/2020/11/11/formansvarden-f...

Billigare elbilar får en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta en artikel
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20201109/...

Har verkligen elbilar sämre reliability än normala bilar? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lyckades hitta en artikel
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20201109/...

Har verkligen elbilar sämre reliability än normala bilar? :S

Han kritiserar Mjukvaran på Vw Id3 & sedan Polestar 2 problem med Mjukvaran & sedan hårdvarufel som uppstått på denna åt vissa kunder därav att Polestar haft 2 omgångar med bilar tillbaka till verkstaden så känns som Polestar första bil någonsin skulle kunnat gå bättre.

Men Vw gjorde rätt enligt mig & sköt fram lanseringen nästan 1 år & kunde få till de mesta innan dom skicka ut dom till kunderna & massa tester under denna perioden.

Men Vw Golf 8 hade också mjukvarufel så är inte begränsat till Elbilar så i detta fallet är det att Vw kommit på att utveckla deras egna mjukvara & operativsystem Vw Os & före har dom köpt in mjukvaran så deras oerfarenhet på området har behövt en inlärningstid & är så för alla när man lär sig nya saker.

Dessutom gick Vw tydligt ut i ett pressmeddelande innan leveransen att Q1 2021 beräknar dom att den större uppdateringen för Over the air & Head up display ska komma & verkstadsbesök behövs.

Auto motor & sport efterfrågade missnöjda kunder att höra av sig till dom om Polestar 2 & Vw Id3 & sedan har dom haft artiklar mest om Polestar & sedan kom denna artikel som pekade ut alla Elbilar.

Men pressen gillar att få stora rubriker & vinkla saker för att sälja tidningar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kinesiska Saic Motors har lanserat deras första prisvärda kombi med MG 5 Ev Estate.

Denna finns enbart i UK ännu & har med att MG har bra rykte & många återförsäljare där av MG.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Han kritiserar Mjukvaran på Vw Id3 & sedan Polestar 2 problem med Mjukvaran & sedan hårdvarufel som uppstått på denna åt vissa kunder därav att Polestar haft 2 omgångar med bilar tillbaka till verkstaden så känns som Polestar första bil någonsin skulle kunnat gå bättre.

Men Vw gjorde rätt enligt mig & sköt fram lanseringen nästan 1 år & kunde få till de mesta innan dom skicka ut dom till kunderna & massa tester under denna perioden.

Men Vw Golf 8 hade också mjukvarufel så är inte begränsat till Elbilar så i detta fallet är det att Vw kommit på att utveckla deras egna mjukvara & operativsystem Vw Os & före har dom köpt in mjukvaran så deras oerfarenhet på området har behövt en inlärningstid & är så för alla när man lär sig nya saker.

Dessutom gick Vw tydligt ut i ett pressmeddelande innan leveransen att Q1 2021 beräknar dom att den större uppdateringen för Over the air & Head up display ska komma & verkstadsbesök behövs.

Auto motor & sport efterfrågade missnöjda kunder att höra av sig till dom om Polestar 2 & Vw Id3 & sedan har dom haft artiklar mest om Polestar & sedan kom denna artikel som pekade ut alla Elbilar.

Men pressen gillar att få stora rubriker & vinkla saker för att sälja tidningar.

Tack! Jättebra att få info från någon som har lite insyn i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack! Jättebra att få info från någon som har lite insyn i ämnet.

Inte riktigt hela sanningen. Läste samma artikel, och håller med Alrik i mycket av vad han skriver. Både om kritik emot Teslas låga byggkvalitet och dåliga service (har själv en Tesla), men även att både VW och Polestar har misslyckats med deras mjukvaruutveckling och testningar/QA.

Gillar elbilar, men det märks att det är en ny marknad, med mycket ny teknik (som traditionella bilbolag inte är så duktiga på), och att det inte heller är enkelt att bygga bilar med hög byggkvalitet (vilket bolag som inte gjort bilar i 100 år, som tex. Tesla, sliter med).

Skapade en tråd och diskussion på ett annat forum (Tesla-sajt, men i deras forumdel för alla elbilar) som är mycket läsvärd, och som ger en hel del inblick i det hela: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=23064

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/