Problem med enheter vi saknar lösenord/koder till.

Permalänk
Medlem

Problem med enheter vi saknar lösenord/koder till.

Hej,

Min syster har gått bort och ingen har tillgång till hennes inloggningar på hennes telefoner (Samsung Galaxy S9 + Huawei P8) och på ett gäng plattor (en Samsung S5E-4G och ett par Lenovoplattor Yoga tab3).

På en av plattorna saknades skärmlås så där är jag inloggad in på hennes gmail/hotmail men kan fortfarande inte något lösenord.

Finns det något sätt att komma in på plattorna/telefonerna?
Om inte, kan man radera allt och i alla fall använda enheterna som nya.

Sen har vi samma problem på hennes Windows-PC också. Finns det något att göra där?

Eventuella spekulationer om att vi talar om stöldgods betackar jag mig. Är tillräckligt uppriven över en död syster, att sen märka att hon blivit pålurad för mycket elektronik gör inte saken bättre.

Tack på förhand

Fixat ett stavfel
Permalänk
Vila i frid

Låt hennes prylar få gå samma väg, dvs till sista vilan. Det var vad jag gjorde med en närståendes personliga IT-prylar. Kändes mest lämpligt att låta dennes integritet vara ostörd efter bortgången.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte vår syn på detta Seidan frågade om eller...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

På en Windows-PC så kan man plocka ut hårddisken och montera den som andra hårddisk på en annan dator om den inte är krypterad och du vill bevara något.
Om du bara vill radera den så är det enklaste att köra en ominstallation, men det kan vara bra att först köra ett program som t.ex. DBAN: https://www.itservicescolorado.net/tech-tips/make-bootable-us...

På många Android-plattor så får man möjligheten att radera dem om man misslyckas för många gånger.
Läs även här hur du kan göra för en fabriksåterställning utan att ha lösenord. Det står litet längre ner. https://www.techlicious.com/tip/what-to-do-if-you-forget-your...

Permalänk

Ifall du kommer in på en av plattorna kan du ju alltid kolla ifall Chrome har några lösenord sparade, med lite tur kan du den vägen logga in på https://accounts.google.com/ och byta lösenord.

Därefter kan du gå till listan med alla enheter kontot är inloggat på och nollställa de telefoner/plattor du inte kan logga in på den vägen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av brackemannen:

Nu var det ju inte vår syn på detta Seidan frågade om eller...

...och du tillförde vad för något till diskussionen, annat än DIN syn på saken?

Det ÄR känsligt att rodda bland avlidnas prylar - ville jag påpeka. Kanske trådskaparen inte inser detta utan är en okänslig gam som ser att tjäna ett par snabba hundringar. Vad vet jag - ville bara framför tanken. Det kan finnas andra anhöriga som tar illa vid sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och du tillförde vad för något till diskussionen, annat än DIN syn på saken?

Det ÄR känsligt att rodda bland avlidnas prylar - ville jag påpeka. Kanske trådskaparen inte inser detta utan är en okänslig gam som ser att tjäna ett par snabba hundringar. Vad vet jag - ville bara framför tanken. Det kan finnas andra anhöriga som tar illa vid sig.

Det var ju precis tanken han var ute efter???
Vad det gäller windows har jag för mig att man kunde lösa detta, gjorde iaf detta på en windows 7:a som jag glömt bort lösenordet till.
Googla så finner du kanske svaret du söker på Windowsdatorn.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mobila enheter kan lösenordet vara enklare än man tror, födelsedatum är vanligt eller datum när man blev tillsammans med någon osv. Du kan återställa dem i recovery men du måste ju ha uppgifter till det inloggade google-kontot annars är den obrukbar iaf.

Så länge datorn/disken inte är krypterad kan du smacka in den i en annan dator och komma åt den på det sättet, vill ni bara döda den och ominstallera OS kör först DBAN/Killdisk.

Permalänk
Medlem

Tack,

Då har jag lite uppslag på hur jag kan gå vidare om vi så vill.

Just nu ligger grejorna i en låda hos mina föräldrar och mognar tills vi får lite mer perspektiv på det hela...

/Seidan