Hur kopplar jag ljud från tvn till eneby

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag ljud från tvn till eneby

Hej.. jag är helt värdelös när det gäller sladdar..
Jag har en Anderson tv LED3230FHDS white smart..
Nu har jag köpt en bluetooth högtalare ENEBY som jag vill kunna använda till tvn också.
Där finns aux på högtalaren endast!
Jag försökte koppla in aux sladd till hörlursuttaget på tvn men det gick inte alls bra.. provade olika sladdar .. antingen var det tyst, eller så hördes BARA basen från tvnljudet men man hörde typ inte ”pratet ” alls , eller så lät det bara DRRRRRR 🤩 så utgick från att alla sladdar var dåliga , för gick inte att koppla mobilen heller via aux till högtalaren så sladdarna måste va kassa...så tänkte får köpa ny aux sladd.. men
Läste att aux inte gav bästa ljudet..
Så har lusläst Google nu men är fortfarande osäker.. så vänder mig hit!!
Hur kopplar jag BÄST ljud och med vilka kablar??
Står i min manual följande
Vga
Audio in PC/YPbPr audio
Hdmi
SPDIF KOAXIAL UT
Bak AV är detta som kallas RCA???
Hörlur

Eller Kan man köpa ngn bluetooth till tvn så den kan sända ljud till högtalaren.. fast de kanske är svindyrt!!
Mvh ensamstående sjukpensionär inkompetent tydligen i elektroniska thing 🤩

Permalänk
Medlem

BÄST borde det bli på coax-utgången, men då måste du ha något som omvandlar den digitala signalen till analog innan högtalaren och det känns både onödigt omständigt och dyrt i sammanhanget. Det enklaste borde vara 3.5mm-utgången och det blir säkert "tillräckligt bra". Men visst kan det vara skillnad. På min TV låter hörlursutgången avsevärt sämre än om jag kör optisk ut till en annan enhet och sedan vidare till förstärkaren men jag har ju bättre högtalare än Eneby kopplade till det hela åxå.
Hörlursutgången, om det är en sådan din TV har, har dock fördelen att man kan ändra volymen med TVns fjärr, vilket inte är säkert att man kan via den digitala utgången.

Permalänk
Medlem

Okey tack så himla mycket svar!! Vad skulle en sådan omvandlare heta?
Jag har nu beställt en aux sladd så får hoppas att den funkar bra.. blev orolig att det kanske var fel på hålet i högtalaren eftersom inga av tre sladdar funkade 🤩därför letade jag också andra alternativ !

Permalänk

Om din tv har rca bak behöver du troligtvis en rca till 3,5mm.
Är ingången på högtalare ett litet hål som motsvarar som vanliga hörlurar använder så är det en 3,5mm. Då kan du även bara köpa en liten splitter som kostar inte mer än runt 60kr. Splittern skall ha 3,5mm i ena änden och sedan rca honor i andra änden. Splitter i aux på högtalare och rca från splitter till tv. RCA är vanligtvis en ingång som ger höger/vänster ljud, med andra ord stereo. RCA kopplar du enligt färgerna. Röd i röd och vit/svart i motsvarande färg, den kan vara svart eller vit vilket är samma funktion, ofta bara 2 kanaler. Honna kopplas mot hanne. Den ena är runt ihåligt hål medan andra är en liten plugg. De kopplas mot varandra.
Dyr kabel för det där är bortkastat. Gå in i närmaste Kjell butik eller någon elgiganten eller vad de nu heter och köp. Kostar max 200kr för allt och inte mer.
Följde inte med någon extra kabel. Ibland gör det det om man letar. AUX kan vara lite olika. Om du har ett par vanliga lurar och kopplar in och de ger ljud då vet du att den är 3,5mm. Bara speciella fall det är en annan variant. Allt är bara olika namn. Som regel är det standard pluggar på konsument prylar. Det är mest studio och dyrare som har annat. I inom det du rör dig borde det ej vara mer än så.

Permalänk
Medlem

Jaha köpte en nu aux o det låter bara drrrrrrrrrrrrr.... varför !!!????😩😩😭
Blir så trött!!

Men RCA... är det inte ljud in.. alltså så man kopplar in Wii typ så ljudet kommer ut ut tvn ??
Hur kan det då komma ut till eneby högtalaren om det är in? Blir inte klok
O varför behövs det en splitt ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirella:

Jaha köpte en nu aux o det låter bara drrrrrrrrrrrrr.... varför !!!????😩😩😭
Blir så trött!!

Men RCA... är det inte ljud in.. alltså så man kopplar in Wii typ så ljudet kommer ut ut tvn ??
Hur kan det då komma ut till eneby högtalaren om det är in? Blir inte klok
O varför behövs det en splitt ??

RCA finns för både ljud och bild, om jag minns rätt är vit och röd ljud, det är för höger och vänster kanal.
Finns kablar som går 2x RCA - 3.5mm AUX som fungerar till detta.

En tanke jag har är om du an använda bluetooth för ljud ut? det kan ju vara ett alternativ isåfall.

Men ljudet du får "DRRRR" det påminner mig om när kontakten inte når in, alt. är 4-polig och inte 3 polig aux-kontakt. Brukar bli så när vad jag antar är jord hamnar i fel läge och mer eller mindre kortsluter kanalerna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Nuuu ska ni få höra ngt konstigt eller ja jag tycker iaf att det är konstigt!!!

Det lät ju bara drrrrr.. så jag prova koppla min mobil till högtalaren istället!! Samma där så rörde lite på sladden.. drog sakta ut den .. ååh låt lät det ljud och dock skitjävla dåligt.. så höll på så lite.. tänkte nä det är fan fel på uttaget på högtalaren..det gick absolut inte att trycka in den helt!!!
Hmm tänkte okey, där är ju faktiskt två hack på auxpluggen.. så tänkte jag testa att dra sladden ett hack eller om det va två hack eller mitt imellan två hacken o voilá JAG HAR LJUD.. bra ljud, eller bra o bra.. men bättre än allt annat ljud som kommit ur den innan iaf drrrrrr o burk ljud eller bara bas😂😂
Ska det va sååå?? Är de det hacken är till för??
Så jävla konstigt men det är det kanske inte?🤔
Det störiga är ju nu att man inte kan skruva ner med tv kontrollen.. är de bättre med RCA då??

Nu känner man ju att man saknar ljudet från två högtalare 😂😂😂ska man behöva köpa en till 🤩😂
Hur fan kopplar man in två då? Finns det ngn del till så man kan koppla två aux sladdar?? 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

RCA finns för både ljud och bild, om jag minns rätt är vit och röd ljud, det är för höger och vänster kanal.
Finns kablar som går 2x RCA - 3.5mm AUX som fungerar till detta.

En tanke jag har är om du an använda bluetooth för ljud ut? det kan ju vara ett alternativ isåfall.

Men ljudet du får "DRRRR" det påminner mig om när kontakten inte når in, alt. är 4-polig och inte 3 polig aux-kontakt. Brukar bli så när vad jag antar är jord hamnar i fel läge och mer eller mindre kortsluter kanalerna

Hittade några sladdar från min bror röda vit o gul.. osså vad där ngn koppling som han laddat ihop själv med med bara röd o vit och en aux i andra änden .. men trodde inte det funka för att eftersom den gula kunde jag ju inte koppla till ngt mer än in i tvn !!

Har ingen bluetooth på min tv 😞 var nästan så jag va sugen på att köpa en nu tv med det 🤩😂😂så man slipper sladdhelvete..

Jaa som jag skrev nu i tråden så fick jag fram ljud i ngt jäkla mellan läge

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver korrekta adaptrar så kan du koppla upp 2 högtalare i stereo. det är inte så vanligt med färdiga kablar men det är inte svårt att göra egna eller kombinera en kabel med en kontaktadapter elerl liknade typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha okey men.. ska röd o vit in i tvn då eller?? I RCA?? Eller röd in i enda högtalaren o vit i den andra ? Och aux då ska den in i hörlursuttaget på tvn ?? Shit jag blir helt snurrig här 🤩🤩

Dessa sladdar hittade jag efter min bror i gömmorna men dom passar nog ingen av dom till detta 🤩
Han hade galet mkt sladdar !! Tänker att de är dumt att köpa nytt om det finns rätt sladdar här redan.. farsan har säkert en ton till med sladdar hemma hos sig efter bror...🤩

Ehhh nähe kan man inte skicka egna foton här haha då blir de svårt att visa fasen också !!

Där är en sladd med röd vit o gul .. kan jag skita i den ??
Sen är där en sån du skicka nu som ser ut som en tulpan 🤩 fast med röd o svart den kan jag också skita i då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirella:

Aha okey men.. ska röd o vit in i tvn då eller?? I RCA?? Eller röd in i enda högtalaren o vit i den andra ? Och aux då ska den in i hörlursuttaget på tvn ?? Shit jag blir helt snurrig här 🤩🤩

Dessa sladdar hittade jag efter min bror i gömmorna men dom passar nog ingen av dom till detta 🤩
Han hade galet mkt sladdar !! Tänker att de är dumt att köpa nytt om det finns rätt sladdar här redan.. farsan har säkert en ton till med sladdar hemma hos sig efter bror...🤩

Ehhh nähe kan man inte skicka egna foton här haha då blir de svårt att visa fasen också !!

Där är en sladd med röd vit o gul .. kan jag skita i den ??
Sen är där en sån du skicka nu som ser ut som en tulpan 🤩 fast med röd o svart den kan jag också skita i då

Tvn har bara en hörlursutgång (alla rca på den är ingångar) så stereotelen ska in i hörlursutgången och så sätter du rca till monotele adaptrarna i andra änden och trycker in i respektive högtalare.

Om du inte använder hörlursutgången behöver di i stället använda en externa dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan jag styra ljudet med tv kontrollen då
??
Med då behöver jag en en koaxialkabel och en RCA kabel också eller?? Och en aux ?? 🤩🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om din tv har rca bak behöver du troligtvis en rca till 3,5mm.
Är ingången på högtalare ett litet hål som motsvarar som vanliga hörlurar använder så är det en 3,5mm. Då kan du även bara köpa en liten splitter som kostar inte mer än runt 60kr. Splittern skall ha 3,5mm i ena änden och sedan rca honor i andra änden. Splitter i aux på högtalare och rca från splitter till tv. RCA är vanligtvis en ingång som ger höger/vänster ljud, med andra ord stereo. RCA kopplar du enligt färgerna. Röd i röd och vit/svart i motsvarande färg, den kan vara svart eller vit vilket är samma funktion, ofta bara 2 kanaler. Honna kopplas mot hanne. Den ena är runt ihåligt hål medan andra är en liten plugg. De kopplas mot varandra.
Dyr kabel för det där är bortkastat. Gå in i närmaste Kjell butik eller någon elgiganten eller vad de nu heter och köp. Kostar max 200kr för allt och inte mer.
Följde inte med någon extra kabel. Ibland gör det det om man letar. AUX kan vara lite olika. Om du har ett par vanliga lurar och kopplar in och de ger ljud då vet du att den är 3,5mm. Bara speciella fall det är en annan variant. Allt är bara olika namn. Som regel är det standard pluggar på konsument prylar. Det är mest studio och dyrare som har annat. I inom det du rör dig borde det ej vara mer än så.

Hitta en rca till 3,5mm i gömmorna här.. varför ska man ha en splitter?? Måste man ha det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirella:

Kan jag styra ljudet med tv kontrollen då
??
Med då behöver jag en en koaxialkabel och en RCA kabel också eller?? Och en aux ?? 🤩🤩

Det går kanske att reglera ljudet via tvn, det framgår inte av manualen men ibland går det eftersom det du ska mata ut är lpcm. bortset från att jag inte vet om du kan reglera volymen på tvns digitalutgång så kopplar du enligt nedan

Tvn har en coaxial digitalutgång med rca kontakt så det är en sån kabel du behöver dra till dacen.
Det finns inget som heter aux kabel och det är en benämning du aldrig bör använda för den säger absolut ingenting tekniskt om vad det handlar om, aux är en förkortning för auxiliary, en "övrig anslutning" det ger ingen fakta om vad det är för signaltyp eller kontakttyp så undvik.
Dacen som länkades har rca utgångar så det lämpligaste är att skaffa en rca-rca kabel och rca till 3,5 mm monoteleadaptrar.

Eftersom du behöver 3 rca kablar så är det troligen enklast och billigast att skaffa en "AV kabel" för då har du 3 koaxer som du kan dela så att du får 3 separata ledare och så använder du den gula för digitalsignalen, färgen på kontakten spelar ingen roll tekniskt för funktionen och en gul går lika bra som en orange (som är standardfärgen för digitalljus)

Och i högtalrna sätter du samma typ av rca till tele adaptrar som innan

Men jag vet som sagt inte hur volymkontrollen fungerar på tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.