Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloude71:

oh, När beställde du? Jag beställde 15,55 och har plats 7.

Alldeles för sent, satt och väntade på 3090 recensionerna för att jämföra prestandan... tänkte inte heller att det skulle vara så stor brist på kort...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Det är ju det preliminära datumet för alla som inte fick nåt av de korten de hade på lager. Jag tror inte jag sett nån butik förutom kanske netonnet som fick in en handfull av just den modellen efter releasedagen. Det kommer nog att dröja ett bra tag innan man kommer få det, jag är tveksam om det ens kommer att droppa in mer än ett fåtal i år.

Det är just det jag är rädd för. Så letar just nu alternativ typ ett 2080 ti. Sen som jag ärva ner min bokning till någon annan om dom vill ha det. Ligger inte ute med några pengar då jag valde faktura 14 dagar efter leverans. Kände på mig att det kunde strula.

Permalänk
Medlem

FYI
El-Giganten skicka ett 3090 TUF OC till mig idag
beställdes med f5 på release dagen

de är andra 3090 jag får från dom fick ett ej OC för 3v sen
så några kort skickar dom

ps. ja behöver 2 en till jobbet me, så inge gnäll

Permalänk
Medlem

WOOHOOOO MSI TRIO 3080 är skickat!!!!

Permalänk
Medlem

Installerade min Rtx 3080 gaming x tri men den går igång på 80 grader direkt i warzone, någon som upplevt samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Installerade min Rtx 3080 gaming x tri men den går igång på 80 grader direkt i warzone, någon som upplevt samma?

Korten går rätt varma om du kollar recensioner. Mitt zotac trinity 3080 ligger ca 65-75 beroende på vad jag spelar men drar jag igång tex pubg så går det 75 direkt.
Du kan säkert få ner några grader om du byter chassi och får mer flöde (Gissar att du har ett litet med tanke på 80c)

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Korten går rätt varma om du kollar recensioner. Mitt zotac trinity 3080 ligger ca 65-75 beroende på vad jag spelar men drar jag igång tex pubg så går det 75 direkt.
Du kan säkert få ner några grader om du byter chassi och får mer flöde (Gissar att du har ett litet med tanke på 80c)

Yep, har itx. Men hade 65 på mitt förra kort, 80 känns lite väl mycket även för litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Installerade min Rtx 3080 gaming x tri men den går igång på 80 grader direkt i warzone, någon som upplevt samma?

Temperaturen beror ju mycket på luftflödet. Mitt 3070 Gaming X Trio nådde 69 grader även fast recensioner visat på 62 grader. 80 grader låter inte osannolikt för 3080 som ger 100W mer värme än 3070 och kylaren är i stort sett lika.

Mitt kort fick precis plats i chassit och har bara någon mm från att slå i radiatorn i fronten så kan tänka mig att det är lite för dåligt luftflöde för att vara helt optimalt men ändå nöjd. Ungefär samma temp som mitt 2070 Strix (tror jag låg på runt 65-69 om jag inte minns fel) trotts att det drar ca 60W mer. Tyst är det också. Hör bara fläktarna på CPU AIOn.

Har inte chassi med mesh front utan med stängd front och små intag så kommer aldrig ha lika bra temp som i airflow chassin.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Temperaturen beror ju mycket på luftflödet. Mitt 3070 Gaming X Trio nådde 69 grader även fast recensioner visat på 62 grader. 80 grader låter inte osannolikt för 3080 som ger 100W mer värme än 3070 och kylaren är i stort sett lika.

Mitt kort fick precis plats i chassit och har bara någon mm från att slå i radiatorn i fronten så kan tänka mig att det är lite för dåligt luftflöde för att vara helt optimalt men ändå nöjd. Ungefär samma temp som mitt 2070 Strix (tror jag låg på runt 65-69 om jag inte minns fel) trotts att det drar ca 60W mer. Tyst är det också. Hör bara fläktarna på CPU AIOn.

Har inte chassi med mesh front utan med stängd front och små intag så kommer aldrig ha lika bra temp som i airflow chassin.

Aa det är nog så. Tog av glaspanelen och gick ner 12 grader direkt. Ska nog beställa ny sido panel med hål i. 80 var lite väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Yep, har itx. Men hade 65 på mitt förra kort, 80 känns lite väl mycket även för litet chassi.

Som sagt, det är ett monster du puttat in i datorn det blir väldigt svårt för dig att komma ifrån den värmen i ett itx dessutom. Bara fram med tigersåg och fixa in lite luft!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Temperaturen beror ju mycket på luftflödet. Mitt 3070 Gaming X Trio nådde 69 grader även fast recensioner visat på 62 grader. 80 grader låter inte osannolikt för 3080 som ger 100W mer värme än 3070 och kylaren är i stort sett lika.

Mitt kort fick precis plats i chassit och har bara någon mm från att slå i radiatorn i fronten så kan tänka mig att det är lite för dåligt luftflöde för att vara helt optimalt men ändå nöjd. Ungefär samma temp som mitt 2070 Strix (tror jag låg på runt 65-69 om jag inte minns fel) trotts att det drar ca 60W mer. Tyst är det också. Hör bara fläktarna på CPU AIOn.

Har inte chassi med mesh front utan med stängd front och små intag så kommer aldrig ha lika bra temp som i airflow chassin.

Förresten. Låter dina msi fläktar så In i helvete också? Haha. Aldrig varit med om något Liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Som sagt, det är ett monster du puttat in i datorn det blir väldigt svårt för dig att komma ifrån den värmen i ett itx dessutom. Bara fram med tigersåg och fixa in lite luft!

Aa det förstod jag, men 80 grader kändes lite obehagligt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Aa det är nog så. Tog av glaspanelen och gick ner 12 grader direkt. Ska nog beställa ny sido panel med hål i. 80 var lite väl

ja kör utan sidopanel too hawt

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Förresten. Låter dina msi fläktar så In i helvete också? Haha. Aldrig varit med om något Liknande

Mina zotac fläktar brölar rätt bra när fläkt-hastigheten går upp mot 70-75%, men det är också beroende på vad man spelar och om man har headset givetvis ifall man hör eller inte!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

För er som har problem med temperaturen så ta en titt på att sänka spänningen:
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Andra tips är:
* Bättre luftflöde i chassit. Öppen front, skaffa fler fläktar osv.
* Om ni har en AIO i fronten så sätt denna i taket om det går så får ni lite svalare gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Förresten. Låter dina msi fläktar så In i helvete också? Haha. Aldrig varit med om något Liknande

Nej. Den gick barta upp i 50% RPM som mest i Furmark och hördes inte över de andra fläktarna i datorn. Väldigt tyst och ingen coil whine förutom lite i 3000fps (ja 3000 inte 300) men enda stället jag når de FPS är i menyn i Witcher 3. Så inget problem i spel.

Hur många % låg fläktarna på? Den verkar verkligen inte fåntillräckligt med luft om den låter så högt. Gaming X trio är bland de tystade korten enligt de test jag sett.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nej. Den gick barta upp i 50% RPM som mest i Furmark och hördes inte över de andra fläktarna i datorn. Väldigt tyst och ingen coil whine förutom lite i 3000fps (ja 3000 inte 300) men enda stället jag når de FPS är i menyn i Witcher 3. Så inget problem i spel.

Hur många % låg fläktarna på? Den verkar verkligen inte fåntillräckligt med luft om den låter så högt. Gaming X trio är bland de tystade korten enligt de test jag sett.

Efter att kollat mer noga, så visar det sig att det inte var fläktarna i min gpu som lät, utan min psu haha, tror den får kämpa med all varm luft som går rakt in i min PSU,

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Installerade min Rtx 3080 gaming x tri men den går igång på 80 grader direkt i warzone, någon som upplevt samma?

Warzone är rätt krävande med 3D-animationen i lobbyn. Mitt 3090 Strix OC går upp till 71 grader i ett Fractal Design Define 7-chassi.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Idag hade jag bråttom hem från jobbet när denna skönhet låg och väntade på att bli hämtad.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

FYI om ni har pci gen 4 och en riser som är gen 3 så blir det problem med 3080 i alla fall

Man måste ändra pci platsen till gen 3 istället för auto i bios annars blir det några kompatibilitetsproblem.

Som tur är hitta man någon post på reddit angående det. För min del kraschade alla spel tills jag ändra

Andra får inte ens bild

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iwzqlz/psa_pcie_comp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Import. Ville endast ha founders och hittade ett nytt till skapligt pris.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

ja vad ska man säga
Trodde OC skulle vara lite vassare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det sköter ju räven galant 😂

Permalänk
Medlem

Hur upplever du kortet? Jag har inte haft tid att sätta in det än, men jag hoppas och vill att det ska vara TYST, fritt från coilwhine och sval gpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Hur upplever du kortet? Jag har inte haft tid att sätta in det än, men jag hoppas och vill att det ska vara TYST, fritt från coilwhine och sval gpu...

Ligger och puttrar på 65 grader i OC-läget under full load. Det är väldigt tyst och jag upplever ingen coilwhine alls.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Någon här som har ett 3070 TUF och kan berätta om era kort har coil whine?

Permalänk
Medlem

Fick tag på kod för Watch Dogs: Legion, men saknar fortfarande kort för att aktivera det, och deadline är ju sista november. Någon som fått kort utan detta spel som vill hjälpa till med att aktivera i GeForce Experience?

Kan ge en GeForce NOW 12 månader som tack

Permalänk
Medlem

Idag skickades mitt 3080 TUF non-oc från Proshop!
Beställde 15.08 på lanseringsdagen...
Nu ska jag avboka mitt 3080 trinity kort från komplett.
Måste dock säga att det känns tråkigt när nu det kortet kommer säljas för fullpris kontra det lanseringspris på 7825kr jag har på ordern.
Nånting säger mig att många gått miste om lanseringspris pga sådana som mig med 2 ordrar liggandes... sorry

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Fick detta svar från finska jimms angående vänte tid. Detta är deras förväntning i dags läget hur länge det tar ännu fören man får ett kort.

Går inte direkt att spegla med andra affärer, men kanse en liten föväntning för andra också.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2