Permalänk

Är det värt att vänta på 5600x?

Hej,

Jag ska köpa mig min första speldator på 10 år och sitter och plockar ihop delar.
Jag hade bestämt mig för en i5-10600K men så fick jag input att jag borde välja ryzen 5600X istället. Den är som ni vet slutsåld och med lång leveranstid.
Jag har läst en jäkla massa tester och sett videos, och visst, 5600X vinner i det mesta, men det är ju med rätt liten marginal.
Är den värd att vänta på? Jag är ju ingen streamer och ingen esportare, jag spelar för nöjes skull. Jag tänker para ihop den med ett 3070 mest troligt.

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

5600x är 65wtdp, dvs du kan köra ett kallare system stock. samt att den har visat sig bättre än 10900k flertal gånger i spel. hela 5000 serien har grym singlecore preformance som inte intel slår förtillfället.
tilsammans med 3070 kommer du kunna lira dina spel utan några bekymmer, sen kom de ut en video tidigare idag att 3600mhz minnen med cl16 är "sweetspot" för 5000serien i 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=AGux0pANft0
overall är amd platformen "billigare" i inköp oxå när du ska välja moderkort som stödjer 5000 serien med 550 serien av moderkort.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

10600K är trots nya AMD 5000-serien en riktigt bra processor. Du kan också enkelt överklocka denna till 5,1ghz all-core vilket gör den väldigt snabb. Du kommer bli mer än nöjd med prestandan.

Däremot så får du inte tillgång till PCI-Express 4.0. Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte det blir ett bekymmer. Den dagen du blir flaskhalsad av PCI-Express 3.0 så kommer du säkert ändå behöva uppgradera processorn.

Om du inte vill vänta så tycker jag du ska köra på 10600K

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

10600K är trots nya AMD 5000-serien en riktigt bra processor. Du kan också enkelt överklocka denna till 5,1ghz all-core vilket gör den väldigt snabb. Du kommer bli mer än nöjd med prestandan.

Däremot så får du inte tillgång till PCI-Express 4.0. Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte det blir ett bekymmer. Den dagen du blir flaskhalsad av PCI-Express 3.0 så kommer du säkert ändå behöva uppgradera processorn.

Om du inte vill vänta så tycker jag du ska köra på 10600K

ja precis om man inte vill vänta så håller jag med

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Hej,

Jag ska köpa mig min första speldator på 10 år och sitter och plockar ihop delar.
Jag hade bestämt mig för en i5-10600K men så fick jag input att jag borde välja ryzen 5600X istället. Den är som ni vet slutsåld och med lång leveranstid.
Jag har läst en jäkla massa tester och sett videos, och visst, 5600X vinner i det mesta, men det är ju med rätt liten marginal.
Är den värd att vänta på? Jag är ju ingen streamer och ingen esportare, jag spelar för nöjes skull. Jag tänker para ihop den med ett 3070 mest troligt.

Mvh Marcus

Beror väl på vilken upplösning du spelar i. Spelar du i 1440p och uppåt spelar det ingen större roll.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Tusen tack för inputen, alltid trevligt med folk som vet vad dom pratar om

Permalänk
Skrivet av cyprus:

Beror väl på vilken upplösning du spelar i. Spelar du i 1440p och uppåt spelar det ingen större roll.

Tanken är att köpa en 1440p-skärm, tittade på 27GL850 som verkar vara en trevlig rackare!
Får grafikkortet jobba mer i förhållande till CPU om man kör högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Tanken är att köpa en 1440p-skärm, tittade på 27GL850 som verkar vara en trevlig rackare!
Får grafikkortet jobba mer i förhållande till CPU om man kör högre upplösning?

Ja, flaskhalsen blir då grafikkortet.
Om du kollar Sweclockers test av nya AMD processorerna så kan du se att i 1440p och främst 2160p så blir det väldigt jämnt mellan alla processorer. 10600K ligger högt upp i listorna.
https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ja, flaskhalsen blir då grafikkortet.
Om du kollar Sweclockers test av nya AMD processorerna så kan du se att i 1440p och främst 2160p så blir det väldigt jämnt mellan alla processorer. 10600K ligger högt upp i listorna.
https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...

Intressant, ja den ligger onekligen bra till. Tack för input, nu har jag mer att fundera på

Permalänk
Medlem

Vi pratar ju om ca 3 veckors väntan, med lite tur kanske kortare tid. Samtidigt så är Black Friday bara ett par veckor bort där du säkert kan göra nåt fynd.
Jag skulle nog säga att det är bra tid att vänta.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Vi pratar ju om ca 3 veckors väntan, med lite tur kanske kortare tid. Samtidigt så är Black Friday bara ett par veckor bort där du säkert kan göra nåt fynd.
Jag skulle nog säga att det är bra tid att vänta.

Men det är så jobbigt att vänta
Skämt åsido, jag hoppas att skärmen och kanske moderkortet går ner lite i pris. Processorn och grafikkorten lär inte sjunka mycket. Skärm är för jäkla dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Men det är så jobbigt att vänta
Skämt åsido, jag hoppas att skärmen och kanske moderkortet går ner lite i pris. Processorn och grafikkorten lär inte sjunka mycket. Skärm är för jäkla dyrt...

Om du haft din tidigare dator i tio år så är väl inte 3 veckor så farligt.

Dessutom är det black friday snart ändå, då kanske det är rabatt på lite andra grejer du behöver till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja, flaskhalsen blir då grafikkortet.
Om du kollar Sweclockers test av nya AMD processorerna så kan du se att i 1440p och främst 2160p så blir det väldigt jämnt mellan alla processorer. 10600K ligger högt upp i listorna.
https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...

Kan vara värt att nämna att testerna är utförda med ett 3090. Dvs skillnaderna i spelprestandan blir mindre med 3070 mellan de olika processorerna.

Permalänk
Viking

@MacMacarus, Har du köpt ett 3070 redan? Om inte, vad hade du tänkt lägga på det?
Jag tänkte att om du inte köpt ett så kanske det är värt att köpa ett 6800 från AMD istället, beroende på vad det hamnar på för pris. För om du parar ihop ett B550/X570 med en 5600X och ett 6800 så vinner du flera procent extra prestanda, för att inte nämna dubbelt med VRAM.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Du kan nog köpa en inom två veckor så det är helt klart värt att vänta.

Permalänk
Medlem

Jag är så pass prismedveten att jag tänker invänta Ryzen 5 5600 som kanske aldrig kommer. Så frågar du mig så får du svaret att det alltid är bättre att vänta lite till. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hej,
10600k är en bra processor och vill du bara spela och vill göra det i 1440p så är det sak samma om du väljer den eller 5600x. 10600k har gått ner en hundralapp i pris också och kostar nu 2690 inklusive marvel avengers (om du köper från rätt butik). Para ihop det med ett dugligt moderkort som är på cashback (asus och msi just nu) så får du ner priset lite till.

I slutändan bland de två du väljer mellan är det några procent hit eller dit i uppmätt prestanda och inget att haka upp sig på så gå på magkänslan. Det finns också ett värde i att köpa delarna nu och komma igång istället för att vänta till årsskiftet på leverans

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på 5600, som förväntas släppas i början av 2021. Verkar vara mer prisvärd än 5600x helt ärligt, man kanske får lite lägre klockfrekvenser men i allmänhet borde ju prestandan vara på ungefär samma nivå fast till betydligt bättre pris.

Visa signatur

R5 5600x - EVGA GTX 1080 FTW3 - 32GB DDR4