Fel på bil som upptäcktes vid byte av hjul.

Permalänk
Medlem

Fel på bil som upptäcktes vid byte av hjul.

Jag har köpt en nyare bil.

Jag har haft den i 4 månader.
När jag skulle byta till vinterhjul så säger däckhotellet att pinnbulten är sönder och att jag måste kontakta min bilhandlare för att de misstänker att felet fanns där innan jag köpte bilen.

Jag ringer till bilhandlaren som hävdar att om däckhotellet inte sade till mig att det fanns risk så är det däckhotellet som har gjort fel och ska stå för kostnaderna.

Jag ringer tillbaka till däckhotellet som menar på att det är ord mot ord och att det var sönder innan de började jobba med bilen.

Ringer tillbaka till bilhandlaren som fortsätter att hävda samma sak.

Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har köpt en nyare bil.

Jag har haft den i 4 månader.
När jag skulle byta till vinterhjul så säger däckhotellet att pinnbulten är sönder och att jag måste kontakta min bilhandlare för att de misstänker att felet fanns där innan jag köpte bilen.

Jag ringer till bilhandlaren som hävdar att om däckhotellet inte sade till mig att det fanns risk så är det däckhotellet som har gjort fel och ska stå för kostnaderna.

Jag ringer tillbaka till däckhotellet som menar på att det är ord mot ord och att det var sönder innan de började jobba med bilen.

Ringer tillbaka till bilhandlaren som fortsätter att hävda samma sak.

Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

Dom borde kunna se på pinnbulten hur sliten eller rostig den är om det är något som funnits länge.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad har pinnbulten för funktion?
Och följdfrågan på det, är det dyrt nog att fixa att bråka om det?

Permalänk
Medlem

Risk för vadå? Vad har däckhotellet med detta att göra?

Permalänk
Vila i frid

Det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på ärendet. För mig är tid pengar. Tid får man aldrig tillbaks och är inget man kan spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, det vill säga ursprungliga fel.
Visar sig felet inom sex månader från köpet räknas det automatiskt som ett ursprungligt fel, om företaget inte kan bevisa att det uppstått på grund av något de inte kan ansvara för.
Dit räknas till exempel om du misskött varan eller använt den på fel sätt.

Enkelt sagt så om bilförsäljaren ej kan bevisa att du orsakat felet så ska dom åtgärda felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Pratar vi om bultar i navet alltså... trodde inte man tillverkade nav som krävde muttrar längre. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom borde kunna se på pinnbulten hur sliten eller rostig den är om det är något som funnits länge.

Vem? Däckverkstaden eller bilhandalren?

Skrivet av Cerb:

Vad har pinnbulten för funktion?
Och följdfrågan på det, är det dyrt nog att fixa att bråka om det?

Ingen aning.

Skrivet av Curik:

Risk för vadå? Vad har däckhotellet med detta att göra?

Bilhandlaren menar att om däckverkstaden inte sade att det fanns någon risk att bulten skulle kunna gå sönder, så ska de stå för kostnaden.

Skrivet av hasenfrasen:

Det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på ärendet. För mig är tid pengar. Tid får man aldrig tillbaks och är inget man kan spara.

Well, det är pengar antar jag? Jag har ingen aning om vad det kan kosta att fixa.

Skrivet av Whiskey89:

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, det vill säga ursprungliga fel.
Visar sig felet inom sex månader från köpet räknas det automatiskt som ett ursprungligt fel, om företaget inte kan bevisa att det uppstått på grund av något de inte kan ansvara för.
Dit räknas till exempel om du misskött varan eller använt den på fel sätt.

Enkelt sagt så om bilförsäljaren ej kan bevisa att du orsakat felet så ska dom åtgärda felet.

Gäller det även om de kan hävda att det är däckverkstaden som gjort problemet?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Pratar vi om bultar i navet alltså... trodde inte man tillverkade nav som krävde muttrar längre. :/

Ingen aning. Det är vad snubben på däckverkstaden sade..
Vad tror du kostnaden kan bli för något sådant?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som ovan, se till att fota "pinnbulten" detaljerat.
Brukar synas ganska enkelt om det är en ny eller gammal skada.

Gissar att vi pratar om pinnbult som hör till hjulen/fälgarna och de muttrar som skruvar fast hjulen?
isåfall borde muttern/bulten ha trillat loss helt och saknas isåfall?

Fota av vad som är trasigt, har du tur går det att fixa utan att behöva byta nav och för rimliga pengar.

Men oavsett, dokumentera, och kräv bilhandlaren sen.
Även om det är däckverkstaden som "orsakat" felet så är det pga fel från start om de gjort vad de ska. dvs momentdra hjulbultarna,

Min tilltro till däckverkstäder är dock väldigt låg, har hjälpt otaliga vänner att få loss de hjul som däckverkstäderna dragit fast med mutterknack hårt nog att det antingen saknas skalle för att få loss (svetsa på nytt) eller saknar gängor helt (byta nav)
Alufälgar som är skadade och massa merjobb pga slarv och lathet.

oavsett, så är det nog bilhandlaren som får ta smällen i detta fallet.
ps. ring ARN

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Pratar vi om bultar i navet alltså... trodde inte man tillverkade nav som krävde muttrar längre. :/

Dyker upp på en del asiatiska bilar, framförallt av mindre variant, typ Toyota Yaris mfl men även äldre Volvo v40 mfl.

Skrivet av FBGKimpan:

Ingen aning. Det är vad snubben på däckverkstaden sade..
Vad tror du kostnaden kan bli för något sådant?

Beror på vad för bilmodell vi pratar om.
Det finns "pinnbultar" att slå in i nav, men det kan även vara så att du behöver köpa både nav+hjullager då de säljs i ett stycke.
"förhållandevis" enkelt att byta med rätt verktyg och stor avdragare.
Men pris för lager i sverige är betydligt högre, och du lär ju inte byta själv.

Be verkstad om mer info vad som faktiskt är trasigt, med foton, och så kan du nog få svar därefter.
Det gäller även vid kontakt med ARN.

bilmodell/regnr.
Vad är trasigt
miltal
Köpesumma
besiktning
varudeklarationspapper från bilhandlaren

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Dyker upp på en del asiatiska bilar, framförallt av mindre variant, typ Toyota Yaris mfl men även äldre Volvo v40 mfl.

Beror på vad för bilmodell vi pratar om.
Det finns "pinnbultar" att slå in i nav, men det kan även vara så att du behöver köpa både nav+hjullager då de säljs i ett stycke.
"förhållandevis" enkelt att byta med rätt verktyg och stor avdragare.
Men pris för lager i sverige är betydligt högre, och du lär ju inte byta själv.

Be verkstad om mer info vad som faktiskt är trasigt, med foton, och så kan du nog få svar därefter.
Det gäller även vid kontakt med ARN.

bilmodell/regnr.
Vad är trasigt
miltal
Köpesumma
besiktning
varudeklarationspapper från bilhandlaren

Den är inte på någon verkstad just nu. Det var ett däckhotell / däckverkstad.
Jag har mailat däckverkstaden med vad bilhandlaren sist hävdade. Ska be om en bättre beskrivning på vad som var fel.

Jag har skickat ett mail till konsumentverket och nästa steg blir väl ARN.

Ang. bilder så blir det rätt svårt, ska jag kanske fråga om däckverkstaden vill hjälpa mig ta bilder?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Den är inte på någon verkstad just nu. Det var ett däckhotell / däckverkstad.
Jag har mailat däckverkstaden med vad bilhandlaren sist hävdade. Ska be om en bättre beskrivning på vad som var fel.

Jag har skickat ett mail till konsumentverket och nästa steg blir väl ARN.

Ang. bilder så blir det rätt svårt, ska jag kanske fråga om däckverkstaden vill hjälpa mig ta bilder?

Ja, be om info om vad som är trasigt, och hur det gick sönder om det inte var sönder från start.
I övrigt kan vi här nog inte göra så mycket tills vi har mer info.

Som däckverkstad bör man kunna förutsätta att hjulen är monterade korrekt, och det är ganska orimligt att de skulle informera varje kund att "om din tidigare däckverkstad inte gjort vad de ska kan sakerna gå sönder nu när vi ska försöka ta loss det"
Är stålet i pinnbultarna utmattat kan det gå av ganska lätt.
Har en gått sönder, så kan det vara värt att byta navet för säkerhets skull, risken är att även övriga 3 är dåliga (eller övriga 4)

Kontakta närmaste verkstad du tycker verka tillförlitlig med informationen och be om en offert på reperation. dvs byta hjullager+nav högst troligt. fram skulle vara dyrare än bak, väääldigt troligt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har köpt en nyare bil.

Jag har haft den i 4 månader.
När jag skulle byta till vinterhjul så säger däckhotellet att pinnbulten är sönder och att jag måste kontakta min bilhandlare för att de misstänker att felet fanns där innan jag köpte bilen.

Jag ringer till bilhandlaren som hävdar att om däckhotellet inte sade till mig att det fanns risk så är det däckhotellet som har gjort fel och ska stå för kostnaderna.

Jag ringer tillbaka till däckhotellet som menar på att det är ord mot ord och att det var sönder innan de började jobba med bilen.

Ringer tillbaka till bilhandlaren som fortsätter att hävda samma sak.

Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

då du är så hemlig med bilmodell och årsmodell så går det inte att googla för att se vad som är standard på bilen

Kan vara:

1. En av skruvarna/bultarna som är trasig: kostar 150:- för ny bult o kanske 500:- till om den gamla måste tas bort med borr
2. förmonterade skruvgängor från navet som man trär upp hjulet på, en "trasig", kanske blir så att man måste byta hela "nav cirkeln" med bultar - kommer säkert kosta en slant...2-3kkr
3. En vanlig styrpinne som ibland finns i navet för att underlätta montering som är trasig, vet ej om den behövs

Mindre hemliga inlägg ger bättre svar

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

då du är så hemlig med bilmodell och årsmodell så går det inte att googla för att se vad som är standard på bilen

Kan vara:

1. En av skruvarna/bultarna som är trasig: kostar 150:- för ny bult o kanske 500:- till om den gamla måste tas bort med borr
2. förmonterade skruvgängor från navet som man trär upp hjulet på, en "trasig", kanske blir så att man måste byta hela "nav cirkeln" med bultar - kommer säkert kosta en slant...2-3kkr
3. En vanlig styrpinne som ibland finns i navet för att underlätta montering som är trasig, vet ej om den behövs

Mindre hemliga inlägg ger bättre svar

// LZ

Hyundai Ioniq 2017.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

är det bult där luft o fukt kommer åt så kommer den va rostig i ändrana där den gått av om det inte hänt nu. är den helt ren o brottet ser nytt ut har bilfirman förmodligen klantat sig.

Permalänk
Medlem

Däckverkstaden svarade på mitt mail och bad om att få ringa Bilhandlaren åt mig.
Så får avvakta och se vad som händer.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Det kostar typ 500:- att byta en pinnbult.
Hemma själv tar det en kvart.
Lägg ner problemet och betala verkstaden.
Finns betydligt värre problem på en bil.....

Permalänk
Medlem

En pinbult till hjulnavet kostar inte många. Borde ej vara något som hälst problem för en verkstad att fixa relativt snabbt.

Permalänk
Medlem

Byt pinnbulten eller hjullagret bara, kostar ingenting..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Det kostar typ 500:- att byta en pinnbult.
Hemma själv tar det en kvart.
Lägg ner problemet och betala verkstaden.
Finns betydligt värre problem på en bil.....

Skrivet av Häggen:

En pinbult till hjulnavet kostar inte många. Borde ej vara något som hälst problem för en verkstad att fixa relativt snabbt.

Skrivet av Flygman:

Byt pinnbulten eller hjullagret bara, kostar ingenting..

klart bilhandlaren ska stå för detta, nästa gång är det min eller din bil med ett betydligt värre problem för att dom "kommit undan" med små fiffel innan

Hjullager kan kosta en del och byta skiten kostar definitivt på verkstad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du kan reklamera det upp till ett år efter köp, detta räknas som dolt fel.

En pinnbult är defekt om den går sönder vid däckbyte, de som byter däck gör det 100 gånger per dag, gör sällan misstag.

Dolt fel och potentiellt farligt fel ( osannolikt men möjligt att något händer ) så det är säljarens ansvar, går de inte med på att betala/boka in verkstadstid för fix så är det bara anmäla till ARN.

Dessa fall är tydliga och bilhandlarna förlorar 99/100 av dessa fall, speciellt när felet upptäckts så pass tidigt.

Vissa människor verkar inte förstå att det inte handlar om hur mycket det kostar, det handlar om vem som tar ansvar.

Köper man något från en bilhandlare så har man otroligt många rättigheter bakom sig, de försöker lura dig vid varje chans och uttnyttjar alla medel de kan för att tjäna pengar, inte en enda bilhandlare är ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häggen:

En pinbult till hjulnavet kostar inte många. Borde ej vara något som hälst problem för en verkstad att fixa relativt snabbt.

Jepp, tar typ 10 min att skruva av hjulet och knacka ut den gamla samt knacka in den nya bulten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

klart bilhandlaren ska stå för detta, nästa gång är det min eller din bil med ett betydligt värre problem för att dom "kommit undan" med små fiffel innan

Hjullager kan kosta en del och byta skiten kostar definitivt på verkstad.

Mjo så är det ju men det är ju omöjligt att bevisa om det är bilfirman eller däckverkstaden som orsakat skadan. När det dessutom gäller en så relativt liten kostnad så hade jag inte funderat så mycket på det. Ett hjullager då och då får man räkna med när man kör bil oavsett så jag hade nog sett det som en framskjuten driftkostnad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Bilhandlaren menar att om däckverkstaden inte sade att det fanns någon risk att bulten skulle kunna gå sönder, så ska de stå för kostnaden.

Jag tänker mig att i och med att bilhandlaren sålt bilen till dig, är det bilhandlaren som ska stå för eventuella reparationer av fel som fanns innan du fick bilen. Det är inte ditt problem om däcksverkstaden skulle ha gett felaktiga uppgifter till bilhandlaren. Hur bilhandlaren och verkstaden väljer att lösa detta sinsemellan (t.ex. genom att stämma varandra) berör inte dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hyundai Ioniq 2017.

OK! Fanns så många modeller med olika motoralternativ så det var svårt iallafall

Verkar dock vanligt med standard hjulbultar - så ett foto från däcksfirman är nog bra

// LZ

Permalänk
Medlem

Förstår inte tråden?

Vilket belopp är det däckfirman kräver för detta jobb och vad för jobb påstår de sig ha gjort? Byta en 30 kr bult?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har köpt en nyare bil.

Jag har haft den i 4 månader.
När jag skulle byta till vinterhjul så säger däckhotellet att pinnbulten är sönder och att jag måste kontakta min bilhandlare för att de misstänker att felet fanns där innan jag köpte bilen.

Jag ringer till bilhandlaren som hävdar att om däckhotellet inte sade till mig att det fanns risk så är det däckhotellet som har gjort fel och ska stå för kostnaderna.

Jag ringer tillbaka till däckhotellet som menar på att det är ord mot ord och att det var sönder innan de började jobba med bilen.

Ringer tillbaka till bilhandlaren som fortsätter att hävda samma sak.

Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

det är garanterat däck verkstaden som har klantat sig när dom bytt däck, dom har dragit för hårt med mutter maskinen så gängorna har pajjat sen att dom inte kan stå för det låter konstigt.

det är inte direkt första gången sånt händer när klåpare ska byta däck.

dom påstår väl ändå inte att det var sönder innan du kom dit med bilen? att du kört utan en mutter hela tiden? vad har dom sagt egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

det är garanterat däck verkstaden som har klantat sig när dom bytt däck, dom har dragit för hårt med mutter maskinen så gängorna har pajjat sen att dom inte kan stå för det låter konstigt.

det är inte direkt första gången sånt händer när klåpare ska byta däck.

dom påstår väl ändå inte att det var sönder innan du kom dit med bilen? att du kört utan en mutter hela tiden? vad har dom sagt egentligen?

knappast "garanterat"
Nu uppfattade jag det inte på TS som att det var gängpaj vi pratade om utan avbruten pinnbult.
Men trådskaparen har ju inte fått överdrivet med information från däckverkstad, och därmed inte vi här heller.
Det handlar ju mest om gissningar

Är ju inte direkt omöjligt att det var tidigare däckverkstad som ordnat det hela.
Har själv varit med om hjulbultar som smällt av när man försökt få loss alldeles för hårt åtdragna hjulbultar.
Eller att de för den delen att de momentdragit vid återmontering och den tidigare utmattningen gjort att det släpper.
Eller att tidigare verkstad dragit gängorna snett, våldat ihop, och att det gick sönder när de nu ska ta loss det hela.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

klart bilhandlaren ska stå för detta, nästa gång är det min eller din bil med ett betydligt värre problem för att dom "kommit undan" med små fiffel innan

Hjullager kan kosta en del och byta skiten kostar definitivt på verkstad.

Jo det är helt klart en bra tanke. Sen hur stor grej man behöver göra av en ca 300-500 kr rep är ju upp till en själv såklart. Jag personligen skulle ej orka.

Sen här när däckverkstaden själv tar kontakt med bilhandlaren tror jag nog säkert de får en lösning på problemet.